Märklig återbetalning från Elgiganten som gått snett?

Permalänk

@Nivity:

Kan man returnera en vara som man beställt online med Klarna i butik samt får man då endast "tillbaks" pengarna genom att fakturan stryks eller kan man få pengar i butik?

Permalänk
Medlem

@PerJohannn: Ja du kan returnera även Klarna-köp i butik, EG meddelar Klarna och fakturan justeras/makuleras. Inte pengar i butik.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

@PerJohannn:

Går alldeles utmärkt att returnera det man köpt på nätet och betalar med Klarna, dock så går betalningen tillbaka mot Klarna och har du då betalat fakturan till Klarna så bör återbetalningen ske genom Klarna, har du däremot inte betalat fakturan än så går den tillbaka till Klarna och fakturan stryks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

@PerJohannn: @macmann1

Går alldeles utmärkt att returnera det man köpt på nätet och betalar med Klarna, dock så går betalningen tillbaka mot Klarna och har du då betalat fakturan till Klarna så bör återbetalningen ske genom Klarna, har du däremot inte betalat fakturan än så går den tillbaka till Klarna och fakturan stryks.

Detta är inte riktigt sant längre.
Förr fungerade det så.

Jag returnerade 2 saker på 2 olika elgiganten för några veckor sedan.
Jag beställde på nätet, returnerade i butik.

De kunde INTE stryka fakturan längre, de sa ja förr kunde vi göra så men inte längre.

Så jag fick betala i Kassan, och sen återbetalade Klarna mig till mitt konto.
Extremt korkat.

Kan tillägga att jag förr genom åren gjort detta i dessa butiker utan problem.

Hade jag returnerat det genom att skicka tillbaka det hade Elgiganten kunnat stryka fakturan på deras returavdelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Detta är inte riktigt sant längre.
Förr fungerade det så.

Jag returnerade 2 saker på 2 olika elgiganten för några veckor sedan.
Jag beställde på nätet, returnerade i butik.

De kunde INTE stryka fakturan längre, de sa ja förr kunde vi göra så men inte längre.

Så jag fick betala i Kassan, och sen återbetalade Klarna mig till mitt konto.
Extremt korkat.

Kan tillägga att jag förr genom åren gjort detta i dessa butiker utan problem.

Hade jag returnerat det genom att skicka tillbaka det hade Elgiganten kunnat stryka fakturan på deras returavdelning.

När du skriver "betala i kassan", menar du med kort då?

Påtal om det; om man betalar via Klarna faktura så kan butiken stryka fakturan och så är det klart där. Om man betalar med Klarna Checkout så måste butiken göra oftast göra en refund, dvs pengarna betalas till butiken och sen direkt tillbaka till kunden. Varför vet jag ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

När du skriver "betala i kassan", menar du med kort då?

Påtal om det; om man betalar via Klarna faktura så kan butiken stryka fakturan och så är det klart där. Om man betalar med Klarna Checkout så måste butiken göra oftast göra en refund, dvs pengarna betalas till butiken och sen direkt tillbaka till kunden. Varför vet jag ej.

Hmm, märkligt mig veterligen så går krediteringen tillbaka mot Klarna för att sedan så makuleras din order. Fakturan stryks juh inte direkt vid returen utan det kan ta ett par dagar innan det registreras hos Klarna och fakturan makuleras.

Permalänk

@Nivity:
Tack för ditt svar.
Woow, låter ju extremt korkat att du var tvungen betala först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

När du skriver "betala i kassan", menar du med kort då?

Påtal om det; om man betalar via Klarna faktura så kan butiken stryka fakturan och så är det klart där. Om man betalar med Klarna Checkout så måste butiken göra oftast göra en refund, dvs pengarna betalas till butiken och sen direkt tillbaka till kunden. Varför vet jag ej.

Skrivet av Kelzzor:

Hmm, märkligt mig veterligen så går krediteringen tillbaka mot Klarna för att sedan så makuleras din order. Fakturan stryks juh inte direkt vid returen utan det kan ta ett par dagar innan det registreras hos Klarna och fakturan makuleras.

Jag beställde mot klarna faktura som vanligt, betalade ej fakturan. De kunde ej makulera den vid retur i butik eftersom jag beställt på nätet.
Var tvungen att betala fakturan i butiken, efter de kunde de göra så jag fick en återbetalning ifrån Klarna. Helt korkat och i frågasatte detta i båda butikerna men fanns inget annat de kunde göra.

Och ja, förr kunde de makulera fakturan vid en retur, ej längre.
Enda butik jag varit med om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag beställde mot klarna faktura som vanligt, betalade ej fakturan. De kunde ej makulera den vid retur i butik eftersom jag beställt på nätet.
Var tvungen att betala fakturan i butiken, efter de kunde de göra så jag fick en återbetalning ifrån Klarna. Helt korkat och i frågasatte detta i båda butikerna men fanns inget annat de kunde göra.

Och ja, förr kunde de makulera fakturan vid en retur, ej längre.
Enda butik jag varit med om detta.

Mycket märkligt har aldrig hört något om att det ska vara så och då jobbar jag själv i en Elgiganten butik och gjorde senast idag en retur tillbaka mot Klarna aldrig varit med om att en kund behövt betala en faktura först innan vi kan ta returen i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Mycket märkligt har aldrig hört något om att det ska vara så och då jobbar jag själv i en Elgiganten butik och gjorde senast idag en retur tillbaka mot Klarna aldrig varit med om att en kund behövt betala en faktura först innan vi kan ta returen i butik.

Då talade jag ändå med butikschefen/ansvarig eller ja han fjanten i returen hämtade någon sådan iaf i en utav butikerna.

Efter det var det samma sak i andra butiken men då struntade jag i att försöka hitta någon "högre" uppsatt där.

Detta gällde Kristianstad och Hässleholm Elgiganten butik.

Permalänk
Skrivet av Kelzzor:

Mycket märkligt har aldrig hört något om att det ska vara så och då jobbar jag själv i en Elgiganten butik och gjorde senast idag en retur tillbaka mot Klarna aldrig varit med om att en kund behövt betala en faktura först innan vi kan ta returen i butik.

Och då strök ni fakturan(som jag antar inte var betald) eller hur gick det till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerJohannn:

Och då strök ni fakturan(som jag antar inte var betald) eller hur gick det till?

Det är så det ska gå till iaf överallt när du handlar med Klarna Faktura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerJohannn:

Och då strök ni fakturan(som jag antar inte var betald) eller hur gick det till?

Vid returen så är betalningsmedel inte relevant utan vi krediterar kvittot och vi kan mer eller mindre göra återbetalningen hur vi vill för i vårt system är varan betald men som sagt så ska återbetalningen ske mot samma betalningssätt dvs kontant>kontant kort>kort, Klarna>Klarna etc

Så när man har betalt med Klarna så slås det tillbaka mot Klarna och kund behöver inte betala något i butik och det gäller både om man har betalat fakturan eller ej. De enda gångerna som det ev blivit problem är om systemen strulat och Klarna inte fått in returen.

Men men kanske jag som gör fel men har aldrig varit några problem iallafall.