Miljövänliga frakter - Inet

Miljövänliga frakter - Inet

Hej Inet! Har ni tänkt på att erbjuda miljövänliga frakter? Att miljökompensera en frakt är såklart inte gratis men kan tänka mig att möjligheten att miljökompensera för sina transporter bör finnas. Tillvalen finns hos samtliga produkter och tjänster hos de speditörer ni använder idag. Finns många andra e-handlare idag som har de som tillval. Tillvalet finns bokningssystemen hos speditörerna vid bokningar av transport, vet dock inte vilket TA system ni använder idag :).

https://www.postnord.com/sv/hallbarhet/vart-miljoansvar/miljo...
https://www.logistics.dhl/se-sv/home/alla-produkter-och-losni...
https://www.besttransport.se/foretag/best-hallbarhet/klimatko...
Budbee har sammarbete med Zeromission: https://zeromission.se/

Aktiva inställningar
Tid: 2019-07:30 12:00:00 - 2019-08-31 23:59:59
Omröstningen är aktiv [x]
Dölj resultat tills man har röstat [x]

Senast redigerat 2019-07-30 13:09

Jag ser absolut inga nackdelar med att dem erbjuder det som alternativ. Vill man inte använda sig utav det är det ju bara att välja vanlig frakt istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är skillnaden?

@Rivan92: Hej! Vad menar du :)?

Välj "ekonomi" om du vill ha miljövänligt då skickas ditt paket när dom kan fylla en transport.

Best verkar dessutom klimatkompensera alla deras transporter

@Oliver91: Att uppnå en hög fyllnadsgrad är bra. Det ingår hos samtliga transportörer att uppnå och såklart påverkar det miljön på positivt ett sätt.

Det är ett jädrans trams för att folk ska känna sig goda och må bättre.
Skulle Sverige försvinna från världskartan idag så skulle det inte märkas av.
Resten av världen skitar ned mer på en dag än vad Sverige gör på 100 år.

När Indien & Pakistan drar igång produktionen och konsumtionen på allvar så kan vi snacka klimatpåverkan.

@SE_Larsson: Intressant alternativ helt klart men det Inet kör redan idag , Kartong till i princip allt är redan miljövänligt då det går med resterande posten och är återbrukbart/brännbart. Tror att vi får mer gjort för miljön att donera lite till att plantera träd, något som man kanske kan få vid utcheckning?

Slänger in en @inet

Skrivet av Lodisen:

Det är ett jädrans trams för att folk ska känna sig goda och må bättre.
Skulle Sverige försvinna från världskartan idag så skulle det inte märkas av.
Resten av världen skitar ned mer på en dag än vad Sverige gör på 100 år.

När Indien & Pakistan drar igång produktionen och konsumtionen på allvar så kan vi snacka klimatpåverkan.

Sen har Sverige så fruktansvärt mycket skog att den binder runt 90% av alla koldioxidutsläpp. (Medräknat det som sveper in över Landet)
Edit: Enligt Sveaskog är siffran vi själva släpper ut på 60 Miljoner Ton
Medans Sveriges skog absorberar 155 Miljoner Ton.
https://www.sveaskog.se/en/forestry-the-swedish-way/short-fac...

Ser man till andra utsläpp som är mycket värre så har vi svaveldioxid. _EN_ fraktbåt släpper ut mer svaveldioxid än vad mellan 20-50 MILJONER bilar gör tillsammans, beroende på vilken effekt båten tuffar på med.

Dvs, det är bara en massa trams att tro att Sverige kan ha någon som helst påverkan på hur det går för klimatet, speciellt på individnivå genom att "klimatkompensera". Att sedan tro att vi skulle vara någon sorts ledstjärna och förebild för andra länder är bara naivt.
Så länge storproducenterna i Asien och USA inte börjar se sig för så är vi körda oavsett.

Senast redigerat 2019-07-30 13:27

@Lodisen: Miljö är klurigt, det finns många olika källor. Och alla källor är inte opartiska.

Ser man till andra utsläpp som är mycket värre så har vi svaveldioxid. _EN_ fraktbåt släpper ut mer svaveldioxid än vad mellan 20-50 MILJONER bilar gör tillsammans, beroende på vilken effekt båten tuffar på med.
Källa?

Dvs, det är bara en massa trams att tro att Sverige kan ha någon som helst påverkan på hur det går för klimatet, speciellt på individnivå genom att "klimatkompensera".
Källa?

Om man ser på marknaden idag så går vi mot ett betydligt mer miljövänligt samhälle och handel. Miljökrav och mål görs ju på en internationell nivå? Jag resonerar på så sätt att detta problem är globalt. Och vill man titta på individnivå så ökar ju oftast kraven hos handlare ju större dem blir via ett så kallat CSR tänk. Jag säger inte att alla gör de, men de flesta globala och större svenska företag har någon form av CSR eller hållbarhetsmål. Utöver att påverka miljön kan man också få chansen att effektivisera sitt företag, kanske via produktion eller skapa mer nöjda medarbetare? Listan är lång.

Problemet med miljö är att det är globalt. Anledningen till diskussionen är att jag ser det hos fler och fler företag med tiden när jag personligen handlar på internet.

Senast redigerat 2019-07-30 15:13

Jag tycker inte att dom borde erbjuda en miljövänligt frakt för jag tror inte att det skulle påverka klimatet nämnvärt.

Skrivet av SE_Larsson:

@Lodisen: Miljö är klurigt, det finns många olika källor. Och alla källor är inte opartiska.

Ser man till andra utsläpp som är mycket värre så har vi svaveldioxid. _EN_ fraktbåt släpper ut mer svaveldioxid än vad mellan 20-50 MILJONER bilar gör tillsammans, beroende på vilken effekt båten tuffar på med.
Källa?

Dvs, det är bara en massa trams att tro att Sverige kan ha någon som helst påverkan på hur det går för klimatet, speciellt på individnivå genom att "klimatkompensera".
Källa?

Om man ser på marknaden idag så går vi mot ett betydligt mer miljövänligt samhälle och handel. Miljökrav och mål görs ju på en internationell nivå?

https://www.natursidan.se/nyheter/kryssningsfartyg-orsakar-li...

Citat:

"Enligt utsläppsanalytiker i Tyskland och Bryssel som The Guardian pratat med släpper ett skepp för knappt 9000 passagerare ut svaveldioxid motsvarande 376 miljoner bilar, koldioxid som 83 678 bilar och mer kvävedioxid än all trafik som passerar genom en medelstor stad. Det är dessutom summor som förväntas öka. 2006 åkte 15 miljoner människor med kryssningsskepp. Tio år senare var summan 24 miljoner passagerare."

https://www.nyteknik.se/energi/danmarks-varsta-miljobov-64087...

Citat:

Det danska rederiet Maersks tusenhövdade fartygflotta släpper ut över en miljon ton svaveldioxid per år. Det är lika mycket som nio miljarder bilar – tolv gånger så många bilar som det finns på jordklotet.

En vanlig personbil släpper ut 112 gram svaveldioxid per år om den körs 1500 mil om året.

Enbart Emma Maersk, världens största containerfartyg, släpper ut lika mycket svaveldioxid som 50 miljoner bilar.

Det sista uttalandet är lite mindre objektivt men tex så ligger Sveriges utsläpp av koldioxid per capita väldigt lågt och med tanke på hur litet folk det bor i Sverige så påverkar vi väldigt lite globalt. Däremot har vi ju lyckats smutsa ner insjöar etc så visst har vi påverkat våran närmiljö.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/miljo/utslapp-internationel...

Skrivet av SE_Larsson:

@Lodisen: Miljö är klurigt, det finns många olika källor. Och alla källor är inte opartiska.

Ser man till andra utsläpp som är mycket värre så har vi svaveldioxid. _EN_ fraktbåt släpper ut mer svaveldioxid än vad mellan 20-50 MILJONER bilar gör tillsammans, beroende på vilken effekt båten tuffar på med.
Källa?

Dvs, det är bara en massa trams att tro att Sverige kan ha någon som helst påverkan på hur det går för klimatet, speciellt på individnivå genom att "klimatkompensera".
Källa?

Om man ser på marknaden idag så går vi mot ett betydligt mer miljövänligt samhälle och handel. Miljökrav och mål görs ju på en internationell nivå? Jag resonerar på så sätt att detta problem är globalt.

https://inews.co.uk/news/long-reads/cargo-container-shipping-...-

"The emissions from 15 of these mega-ships match those from all the cars in the world."

Visst är det så att det är ett globalt problem, men skepp utanför EU t.ex. tillåts köras på bränsle som släpper ut ~35X mer svavel.

Även om det är i all välmening att vilja vara klimatsmarta så gör Sverige ingen skillnad även om man hade klimatkompenserat 1000x mer än vad vi gör idag.
Bara sedan 2010 har jordens befolkning ökat med 600 Miljoner.

@SuperDuperKillen: https://www.metro.se/viralgranskaren/slapper-ett-containerfar...

"– Vad vi måste komma ihåg är att uträkningen från 2009 var mer av ett tankeexperiment. Om fartygen i uträkningen använde den värsta sortens fartygsbränsle som var tillåtet och om världens bilar använde den renaste bensinen som finns att hitta i världen, då var det sant att ett fartyg som använde värsta sortens bränsle producerade ungefär lika mycket svavelutsläpp som 50 miljoner bilar som använde det bästa bränslet, säger professor James Corbett till BBC.

I beräkningen från 2009 jämförde de världens största fartyg som var igång ungefär 280 dagar per år och släppte ut 5 200 ton svaveloxider årligen med personbilar som kör 15 000 kilometer per år och släppte ut ungefär 101 gram svaveloxider per år, enligt The Guardian.

BBC ifrågasatte varför uträkningen endast handlar om svavel och inte nämner koldioxid eller andra växthusgaser......"

Alltid bra med alternativ. Så länge det inte blir dyrare eller tar bort alternativ.

Som sagt tidigare så klimatkompenserar Best till hundra procent, så det är bara att välja det om man nu önskar klimatkompensera. Att själva klimatkompensationen är marginellt mer värdefullt än "jag vill att mitt paket fraktas i en grön bil med gula ränder" kan man ju lämna därhän, det är mestadels en fråga om att må lite bättre, att döva det dåliga samvetet för att man har det bra och faktiskt kan välja att leva mer miljövänligt eftersom man är tillräckligt rik för att göra detta.

Skrivet av SE_Larsson:

BBC ifrågasatte varför uträkningen endast handlar om svavel och inte nämner koldioxid eller andra växthusgaser......"

Kan ju ha att göra med att svavel gör så att vi får surt regn som dödar livet i vatten såväl som i skog.
Koldioxid är något naturligt som är relativt enkelt att få bort genom att plantera mer skog.

Varför ska man klimatkompensera en specifik handling? Köper något ett klimatkompenserat moderkort från Inet?
Om man vill klimatkompensera så är det ju mycket bättre att helt enkelt göra det utan Inet som mellanhand. Finansiera trädplanteringsprojekt med egna pengar. Lär vara mycket effektivare.
Sedan så kan man ju tänka ekonomiskt. Ekonomiskt är resurssnålt och därmed också oftast miljövänligt. Så ekonomifrakt, storpack, frysta grönsaker, mat från storskalig produktion osv. Sedan skadar det ju inte att försöka låta sina datorer leva så länge som möjligt med så lite uppgraderingar och komponentbyten man kan utan att det går ut över datorns ändamålsenlighet och funktion.

Ignorera detta och ge konsumenterna det bästa priset istället!

Se det som att agera bra förebild. Större aktörer kan sedan titta på våra alternativ och lättare avgöra vad som funkar och inte funkar för dem.

Mycket lustigt det här med vad man väljer att klimatkompensera. Folk köper AC som vildar idag och bränner på så att elförbrukningen närmar sig vinterhalvåret. Men transporten för ett litet moderkort ska klimatkompenserat sista biten ifrån det lokala lagret, det är viktigt.

Varför? Det är redan tillräckligt tufft att sälja elektronik i det här lilla landet. Ring regeringen och ifrågasätt alla meningslösa skatter istället så kanske handeln från andra EU-länder minskar. Vill du gå på miljökorståg kan du åka till USA istället, där det faktiskt skulle göra en verklig skillnad om man kunde förändra gemene mans livsstil.

Skrivet av scienta:

Mycket lustigt det här med vad man väljer att klimatkompensera. Folk köper AC som vildar idag och bränner på så att elförbrukningen närmar sig vinterhalvåret. Men transporten för ett litet moderkort ska klimatkompenserat sista biten ifrån det lokala lagret, det är viktigt.

Godhetsknarkare som tror att deras gärningar ska rädda världen.

Sila mygg och svälja kameler är någonting som genomsyrar klimatdebatten. Visst kan man peka på att det är till för att förändra tänket hos alla så att betydande förändringar kommer till slut. Men just nu så känns allt miljörelaterat som om man bara bidrar till en global mångmiljardmarknad som helt spelar på folks samvete.

Nej jag tycker inte Inet bör lägga energi på att ordna "miljövänlig" frakt. Miljövänlig är väl fel ord också, mindre miljöpåverkan är väl mer korrekt. Åtminstone inte innan de kan göra det utan något extra jobb eller kostnad för övriga kunder.

Skrivet av firstofmay:

Godhetsknarkare som tror att deras gärningar ska rädda världen.

Misstolka mig inte, tanken är god. Att sitta och tro att vi svenskar är några miljö-änglar bara för att statistiken ser bra ut är ju helt galet. Vi kan definitivt bli bättre, men att klaga på lokaltransporten, som troligtvis redan är förhållandevis miljövänlig i jämförelse med andra länder, tycker jag låter missriktat.

Skrivet av scienta:

Misstolka mig inte, tanken är god. Att sitta och tro att vi svenskar är några miljö-änglar bara för att statistiken ser bra ut är ju helt galet. Vi kan definitivt bli bättre, men att klaga på lokaltransporten, som troligtvis redan är förhållandevis miljövänlig i jämförelse med andra länder, tycker jag låter missriktat.

Hela våran livsstil måste förändras för att vi ska ha en chans och all produktion måste flyttas ifrån Kina och resten av tredje världen för att man ska kunna komma tillbaka på banan. Det är som att planeten har cancer och har skrapat upp ett sår och man börjar med att plåstra om såret istället för att bota cancern. Har svårt för att inte vara pessimistisk när det kommer till miljön men sanningen är att det är ett wicked problem där den verkliga lösningen gör alla i rummet obekväma (sorry, det är inte att klimatkompensera frakten i Sverige).

Skrivet av veckans:

Sila mygg och svälja kameler är någonting som genomsyrar klimatdebatten. Visst kan man peka på att det är till för att förändra tänket hos alla så att betydande förändringar kommer till slut. Men just nu så känns allt miljörelaterat som om man bara bidrar till en global mångmiljardmarknad som helt spelar på folks samvete.

Nej jag tycker inte Inet bör lägga energi på att ordna "miljövänlig" frakt. Miljövänlig är väl fel ord också, mindre miljöpåverkan är väl mer korrekt. Åtminstone inte innan de kan göra det utan något extra jobb eller kostnad för övriga kunder.

Ett problem är väl också att vi som gärna köper prylarna också gärna jämför priset och blir produkten dyrare så kommer de tappa kunder. Risken är också att kunden då istället köper sina prylar från Asien, Tyskland eller USA och då försvinner garanterat miljövinsterna ner i ett svart hål.

Skrivet av firstofmay:

Hela våran livsstil måste förändras för att vi ska ha en chans och all produktion måste flyttas ifrån Kina och resten av tredje världen för att man ska kunna komma tillbaka på banan. Det är som att planeten har cancer och har skrapat upp ett sår och man börjar med att plåstra om såret istället för att bota cancern. Har svårt för att inte vara pessimistisk när det kommer till miljön men sanningen är att det är ett wicked problem där den verkliga lösningen gör alla i rummet obekväma (sorry, det är inte att klimatkompensera frakten i Sverige).

Rätt, många här på sweclockers är rätt snabba på att beställa prylar från när och fjärran och det är absolut inte miljövänligt. Ska inte sägas att detta endast gäller Swecklockersfolk.
Senast var det snack om elektronikskatten och då började folk genast prata om att beställa produkter från Tyskland eller Kina för att slippa betala någon 100-lapp extra.

Som vanligt är det att alla vill bygga vindkraftverk men ingen vill ha dem nära sin tomt. Samma sak här, alla andra ska köpa miljövänligt medans vissa köper från direkt från Kina.

Medans i Kina och Indien så lyfter man sina fattiga ur fattigdom och bygger 300 nya kolkraftverk ¯\_(ツ)_/¯

edit: Sen så kommer det alltid finnas små jävlar som mig som köper det billigaste alternativet (blir dyrare om det ska vara "snällt mot miljön" eller liknande) ...och betalar inte för plastpåsar på Ica

Senast redigerat 2019-07-30 16:36
Skrivet av Stefflo:

Rätt, många här på sweclockers är rätt snabba på att beställa prylar från när och fjärran och det är absolut inte miljövänligt. Ska inte sägas att detta endast gäller Swecklockersfolk.
Senast var det snack om elektronikskatten och då började folk genast prata om att beställa produkter från Tyskland eller Kina för att slippa betala någon 100-lapp extra.

Som vanligt är det att alla vill bygga vindkraftverk men ingen vill ha dem nära sin tomt. Samma sak här, alla andra ska köpa miljövänligt medans vissa köper från direkt från Kina.

Men det är fortfarande inte det som stör mig mest. Att produkter designas med en begränsad livstid i åtanke, att regnskogen sakta men säkert försvinner i Brasilien, att champinjonerna från Litauen fortfarande är billigare än de svenskplockade trots att MP varit med i 8 år nu och listan fortsätter...

Jag kan heller inte hjälpa att se vart trådskaparen kommer ifrån. Ja det är underbart med tunnelbana men det finns ingen mellan Luleå och Kalix, inte ens ett vanligt pendeltåg för ingen regering i modern tid har någonsin brytt sig om att rusta upp tågen och det funkar inte nu, ändå ska man beskatta flygning utan någon tanke på att göra något med tågsituationen. Alla åker på ökade kostnader när det kommer nya fordonsskatter men behovet skiljer sig från storstad till mindre stad och närliggande periferiområde och tendensen där den som aldrig behövt en bil gnäller på den som måste ha en är svår att missa.

Näeh, det känns egentligen ganska hopplöst faktiskt, vi får hoppas att Elon fixar en raket som kan ta oss till Mars istället så att vi kan förbruka nästa planet.