Permalänk
Medlem

Edgemax router config vlan

Jag har precis fixat ett vlan för mitt wifi och blockerat de från att komma åt mina servrar.

Men problemet är att jag inte kan komma åt min web/nextcloud server heller.. även fast jag fixat en 'accept' på inkommande trafik till den servern.

Hur ska det se ut? Alltså firewall-rules för att blockera allt och sedan tillåta en server?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

Jag har precis fixat ett vlan för mitt wifi och blockerat de från att komma åt mina servrar.

Men problemet är att jag inte kan komma åt min web/nextcloud server heller.. även fast jag fixat en 'accept' på inkommande trafik till den servern.

Hur ska det se ut? Alltså firewall-rules för att blockera allt och sedan tillåta en server?

Kan detta hjälpa?

https://serverfault.com/questions/163111/allow-traffic-to-fro...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Ansluter du med namn eller IP-adress mot servern? Tänker att det kan bli problem om du går mot den publika IP om man inte har hairpin nat eller vad de kallar det. Sedan kan du behöva öppna för trafiken i båda riktningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ansluter du med namn eller IP-adress mot servern? Tänker att det kan bli problem om du går mot den publika IP om man inte har hairpin nat eller vad de kallar det. Sedan kan du behöva öppna för trafiken i båda riktningarna.

Det var precis det, jag hade glömt att fixa hairpin nat för mitt nya vlan. Access mot webbserver och nextcloud fungerar nu.

Nästa steg är att öppna för interna servrar som ska tillåtas, som Plex..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI