En AC för lägenhet utan ventil att föra slangen i

Permalänk
Medlem

Som jag gör så har jag slangen monterad i ett hål i min balkongdörr. När jag inte använder ACn så sätter jag ett lock i hålet. När den är igång så öppnar jag fönstret på glänt i andra sidan lägenheten, för precis som du säger så kommer ju ACn blåsa ut luft vilket skapar ett undertryck som kommer dra in luft där den kan.

En AC är ju effektiv fram tills den punkt då luften den blåser ut är samma temperatur som den som kommer in igenom fönstret/ventilationen. Sen kommer den ju tappa effekt ju närmare dit man kommer. Jag har en lika stor lgh som dig, kör med en AC gjord för ca 25kvm i en öppen planlösning. Jag uppskattar att min AC blåser ut luft som är runt 40-45 grader, och den håller temperaturen i okej schack fram tills det är ca 30 grader ute. Efter det så blir det ju ca 10 grader skillnad på luften in och ut och med en underdimensionerad AC är det för lite. Hade jag haft en AC som var gjord för 40-50 kvm så hade nog ingen svensk sommardag varit ett problem. Sen är det ju skillnad på ifall man vill hålla temperaturen under okej schack eller ifall man vill att det ska vara 17 grader inomhus. Är det 23-24 så är jag helt ok med det.

Min rekommendation är att köpa en tätningsfilm som du sätter i fönstret eller dörren. Dvs två bitar tyg/plast, där man fäster den ena i karmen, och den andra i dörr/fönster. Stoppa ut slangen igenom och dra ihop de två tygerna med en dragkedja så de tätar till dörren, sen öppna ett annat fönster åt ett annat håll lite så att det kommer in luft där när du drar igång ACn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Köpte du en sådan? Jag funderar på samma sak.

Ursäkta sent svar, Jo köpte den fungerade väl hyffsat själva tyget håller luften ute, det svåra va att få tätt runt kardborrbanden.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Min är uppe i 18 år nu och har rätt många tusen timmar bakom sig - fungerar fortfarande, även om den är lite klen - dock har den vattenskrubber i sig som håller kondensorns nederdel våt (en våtdel med spolpump som duschar vatten över nakna kopparrör i slingor och samtidigt drar en massa luft igenom, vidare genom den torra och varmare delen av kondensorn med flänsar sedan trycks den klart fuktiga hetluften ut i slang) och använder förångningsvärmen från vatten (och även dess egna bildade kondensvatten) för att hjälpa till att kyla en del extra och med dunk vatten kan man förstärka kyla klart märkbart ett antal timmar.

Dom här maskinerna är tyvärr väldigt sällsynta då ingen svensk importör tror att någon vill betala 10 papp för denna när kina-maskinerna bara ligger på par, tre tusen kronor (och pajar efter 2-3 år) medans en 10000:- maskin kan hålla lätt över 10 år.

---

Klassiker om de inte startar är att antingen elektroniken som styr inte gör sitt jobb (2-6 µF kondensator som är slagen sönder av spänningsspikar (tex åska...)) , någon flottör för kondensvattnet eller annat har fastnat och hindrar start eller om det märks att det drar ström (lysena fladdrar till vid påslag och efter en kortare stund (20 sek till minut) knäpper till rejält (klixon-skyddet löser ut - återställer sig automatiskt efter en stund för ny startförsök)) att motorkondensatorn/startkondensatorn (eller annan typ av startapparat) inte fungerar längre - utan fungerande kondensator kan inte kompressorerna starta helt enkelt.

Felen är ofta rätt enkla (om man bortser skuren kompressor) men tyvärr hamnar många av dem på återvinningen för att ingen tycker sig ha råd med reparatör (som ofta är förklädda säljare och ingen riktig rep-snubbe), kvalitén varierande på dessa "reparatörer" och tyvärr mycket lurendrejeri i allt för att man skall köpa nytt och inte reparera det gamla med en komponent som kanske kostar 250:- endast...

Sådana maskiner läcker inte gas - punkt - dessa är hårdlödda hela vägen inklusive påfyllnings-service rör (senare kan dock vara påpressad hatt/ändstycke med hydralisk pressverktyg för gastät ändskarv) och det finns inga skarvar/förbindelser som kan läcka, om man inte råkat ut för maskin med tillverkningsfel eller osunt designade med vibrationssprickor efter en tid och då försvinner köldmediet ganska fort.

Sådana här hermetiska täta maskiner läcker mycket sällan. sjunker kapaciteten så är det snarare indikation på regöringsbehov

Moderna maskiner man köper idag har med stor sannolikhet köldmediet R290 (ren propan) och kanske ibland R32 eftersom R407C och R410A är under utfasningsperiod (EU-beslut) och får inte användas i nytillverkning av produkter - med andra ord är det R407C eller R410A i maskinen så är det hyllvärmare som stått i lager något eller ett par år hos sälj-ladorna.

Om det är bra eller dåligt finns det olika åsikter men rent termodynamiskt så är R290 en förbannat bra köldmedie som överträffar i stort sett alla syntetiska köldmedier i samma tryckområde - problemet är att det inte alltid går så bra att köra i kompressorer som är byggda för R407C/R404A mfl. i alla lägen om man inte vidtar vissa mått och steg. Kölmedelsmaffian har under åren haft sådan inflytande att det har inte funnits några renodlade R290-kompressorer att köpa alls utan tillverkarna som ändå försöker med R290 har använt kompressorer för annan köldmedie för det inte har funnits alternativ och har inte alltid varit så lyckat i avseende livslängd - att det går att bygga bra maskiner med R600a (Isobutan) som är närbesläktad propan har man visat med alla dagens vitvaror (kyl/frys, kondenstummlare, avfukningsaggregat etc.) - men det tog några år och en hel del problem eftersom kompressortillverkare envisades med att tillverka kompressorer avsedda för R12 och R404A - trots att marknaden ville ha något annat...

Som redan nämnt - köp inte en för liten portabel AC - 10000 BTU minimum (ca 2.9 kW kyleffekt) - 3 kW kyla kyler inte alls lika mycket som en motsvarande 3KW element värmer på vintern - jag lovar!

Missnöje med sådana maskiner är nästa alltid beroende på att man köpt för klen maskin. - en maskin med 6-7000 BTU i kyleffekt kyler man en skrubb eller mycket litet rum ungefär - det är lite som en bil - de första 100 hästarna räknas knappt - det är dom över 100 hästarna som börja märkas om man är ute efter körglad bil...

Dvs. den upplevda kyleffekten är från knappt märkbar och definitivt otillfredsställande vid 7000 BTU i ett lite större rum till att vara hyfsat OK kyla vid 10000 BTU och vid 12000 BTU börja folk titta efter vinterjackan/yllekoftan inomhus... - det finns dock nackdelar med 10 och 12000 BTU-maskinerna - dess slangar som leder ut luften är enorma i diameter och drar igenom otrolig mängd med luft ut... - luft som måste läcka in någonstans och helst inte via de solstekta fasadytorna uta från någon sval del av lägenheten/huset....

Portabel AC (de med luftslang) kallas också ofta för 'spot-kylare' bland branch-folk och säger lite om den egentliga praktiska användningsområdet - dvs ok i närheten av denna och dess utblås men annars bedrövligt när det är varmt i omgivningen.

---

Jo en sak till att kolla jättenoga vid tänkt inköp - se till - dvs. kontrollera noga!! - att kondensvattnet förångas upp av portabla AC själv vid körning, det finns enklare varianter när kondensvattnet hamnar i en bytta på enstaka liter eller tre - och en sådan maskin kan tillverka från 1-2 liter kondensvatten i timmen i en fuktig sommardag vilket gör att den kommer att stanna hela tiden pga. full kondensbehållare under sensommar och Brittsommar - när du har tömt för 8:e gången samma dag och det börja bli slabbigt på golvet mellan maskinen och vasken där du häller ut vattnet så börja du bli rejält trött på det hela...

Varma sommardagar så brukar det stå en massa maskiner igång som demo i gubbdagisar och byggvaruhus - eftersom det är då man säljer ut lagret som man kanske har haft i flera år pga. regnsommar åren tidigare - står det också en massa hinkar, halvt fyllda med klart vatten i närheten och moppar för att torka upp spill, där demo-maskinerna snurrar - så är det bara att vända och leta efter annat - och säljarna kommer inte vara behjälpliga med upplysning angående kondensvattnet - speciellt inte om det är modeller som kräver ideliga tömningar av kondensvatten på pallarna...

Du verkar ha mycket erfarenhet kring detta, men det är ett par detaljer jag är lite osäker på.

Eftersom detta är andra sommaren med galen värme så funderar jag allvarligt på att köpa en ac. Jag funderar kring Electrolux EXP34U338CW, med kyleffekt: 3400 W/13800 BTU med R290 som köldmedia (ingen vattentank). Som lekman, hur vet jag/tar jag reda på huruvida kompressorn är byggd för R290 (dvs om det är värt att köpa den eller inte). Sen undrar jag också lite kring din kommentar kring diametern på slangen, när börjar det bli ett problem? Vad bör man kolla efter?

Lägenheten jag bor i är på 63m^2, dock så behöver väl kanske 45m^2 kylas ned (vardagsrum och sovrum). Denna är klassad för att vara bra till 35M^2, fast jag har läst på andra ac's (Tristar AC-5531) som har lägre kyleffekt (10500 BTU) men sägs kunna kyla 90m^2? Förstår inte riktigt logiken kring kyleffekt och hur stora rum en ac är lämplig till? Eller under/översäljer de sin produkt kanske?

En mer generell fråga är ju om det är bättre att satsa på en billigare ac och bara ha den i ett sovrum istället för att försöka kyla hela lägenheten?

Sen så läser jag allas olika hemmagjorda fönsterinstallationer. Finns det ingen robust generisk fönsterinstallationskit som man kan köpa? Typ som Electrolux EXP09HSECI hade? Eller är det bara någe tjoller som detta som gäller?

Permalänk

Hittade en hemsida som verkar ha fått in lite smartare lösningar för fönster/dörr genomföringar, kanske kan vara något?
https://e-klok.se/ac/ac/airlock-100-fonstertatning
https://e-klok.se/ac/ac/airlock-1000-dorr-och-fonstertatning

Funderar själv starkt på AC nu, har cirka 28gr i sovrummet under nattetid också så jag kan inte sova.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus1987:

Hittade en hemsida som verkar ha fått in lite smartare lösningar för fönster/dörr genomföringar, kanske kan vara något?
https://e-klok.se/ac/ac/airlock-100-fonstertatning
https://e-klok.se/ac/ac/airlock-1000-dorr-och-fonstertatning

Funderar själv starkt på AC nu, har cirka 28gr i sovrummet under nattetid också så jag kan inte sova.

Tips. Ställ en fläkt på nattduksbodet, alternativt använd fläkt med golvställning. Billigare och smidigare än en luftkonditionering som du kommer att använda 10 dagar per år annars. Jag är själv känslig mot värme när jag sover och fläkt fungerade perfekt, så länge man ser till att inte rikta den mot ansiktet.