Min är uppe i 18 år nu och har rätt många tusen timmar bakom sig - fungerar fortfarande, även om den är lite klen - dock har den vattenskrubber i sig som håller kondensorns nederdel våt (en våtdel med spolpump som duschar vatten över nakna kopparrör i slingor och samtidigt drar en massa luft igenom, vidare genom den torra och varmare delen av kondensorn med flänsar sedan trycks den klart fuktiga hetluften ut i slang) och använder förångningsvärmen från vatten (och även dess egna bildade kondensvatten) för att hjälpa till att kyla en del extra och med dunk vatten kan man förstärka kyla klart märkbart ett antal timmar.
Dom här maskinerna är tyvärr väldigt sällsynta då ingen svensk importör tror att någon vill betala 10 papp för denna när kina-maskinerna bara ligger på par, tre tusen kronor (och pajar efter 2-3 år) medans en 10000:- maskin kan hålla lätt över 10 år.
---
Klassiker om de inte startar är att antingen elektroniken som styr inte gör sitt jobb (2-6 µF kondensator som är slagen sönder av spänningsspikar (tex åska...)) , någon flottör för kondensvattnet eller annat har fastnat och hindrar start eller om det märks att det drar ström (lysena fladdrar till vid påslag och efter en kortare stund (20 sek till minut) knäpper till rejält (klixon-skyddet löser ut - återställer sig automatiskt efter en stund för ny startförsök)) att motorkondensatorn/startkondensatorn (eller annan typ av startapparat) inte fungerar längre - utan fungerande kondensator kan inte kompressorerna starta helt enkelt.
Felen är ofta rätt enkla (om man bortser skuren kompressor) men tyvärr hamnar många av dem på återvinningen för att ingen tycker sig ha råd med reparatör (som ofta är förklädda säljare och ingen riktig rep-snubbe), kvalitén varierande på dessa "reparatörer" och tyvärr mycket lurendrejeri i allt för att man skall köpa nytt och inte reparera det gamla med en komponent som kanske kostar 250:- endast...
Sådana maskiner läcker inte gas - punkt - dessa är hårdlödda hela vägen inklusive påfyllnings-service rör (senare kan dock vara påpressad hatt/ändstycke med hydralisk pressverktyg för gastät ändskarv) och det finns inga skarvar/förbindelser som kan läcka, om man inte råkat ut för maskin med tillverkningsfel eller osunt designade med vibrationssprickor efter en tid och då försvinner köldmediet ganska fort.
Sådana här hermetiska täta maskiner läcker mycket sällan. sjunker kapaciteten så är det snarare indikation på regöringsbehov
Moderna maskiner man köper idag har med stor sannolikhet köldmediet R290 (ren propan) och kanske ibland R32 eftersom R407C och R410A är under utfasningsperiod (EU-beslut) och får inte användas i nytillverkning av produkter - med andra ord är det R407C eller R410A i maskinen så är det hyllvärmare som stått i lager något eller ett par år hos sälj-ladorna.
Om det är bra eller dåligt finns det olika åsikter men rent termodynamiskt så är R290 en förbannat bra köldmedie som överträffar i stort sett alla syntetiska köldmedier i samma tryckområde - problemet är att det inte alltid går så bra att köra i kompressorer som är byggda för R407C/R404A mfl. i alla lägen om man inte vidtar vissa mått och steg. Kölmedelsmaffian har under åren haft sådan inflytande att det har inte funnits några renodlade R290-kompressorer att köpa alls utan tillverkarna som ändå försöker med R290 har använt kompressorer för annan köldmedie för det inte har funnits alternativ och har inte alltid varit så lyckat i avseende livslängd - att det går att bygga bra maskiner med R600a (Isobutan) som är närbesläktad propan har man visat med alla dagens vitvaror (kyl/frys, kondenstummlare, avfukningsaggregat etc.) - men det tog några år och en hel del problem eftersom kompressortillverkare envisades med att tillverka kompressorer avsedda för R12 och R404A - trots att marknaden ville ha något annat...
Som redan nämnt - köp inte en för liten portabel AC - 10000 BTU minimum (ca 2.9 kW kyleffekt) - 3 kW kyla kyler inte alls lika mycket som en motsvarande 3KW element värmer på vintern - jag lovar!
Missnöje med sådana maskiner är nästa alltid beroende på att man köpt för klen maskin. - en maskin med 6-7000 BTU i kyleffekt kyler man en skrubb eller mycket litet rum ungefär - det är lite som en bil - de första 100 hästarna räknas knappt - det är dom över 100 hästarna som börja märkas om man är ute efter körglad bil...
Dvs. den upplevda kyleffekten är från knappt märkbar och definitivt otillfredsställande vid 7000 BTU i ett lite större rum till att vara hyfsat OK kyla vid 10000 BTU och vid 12000 BTU börja folk titta efter vinterjackan/yllekoftan inomhus... - det finns dock nackdelar med 10 och 12000 BTU-maskinerna - dess slangar som leder ut luften är enorma i diameter och drar igenom otrolig mängd med luft ut... - luft som måste läcka in någonstans och helst inte via de solstekta fasadytorna uta från någon sval del av lägenheten/huset....
Portabel AC (de med luftslang) kallas också ofta för 'spot-kylare' bland branch-folk och säger lite om den egentliga praktiska användningsområdet - dvs ok i närheten av denna och dess utblås men annars bedrövligt när det är varmt i omgivningen.
---
Jo en sak till att kolla jättenoga vid tänkt inköp - se till - dvs. kontrollera noga!! - att kondensvattnet förångas upp av portabla AC själv vid körning, det finns enklare varianter när kondensvattnet hamnar i en bytta på enstaka liter eller tre - och en sådan maskin kan tillverka från 1-2 liter kondensvatten i timmen i en fuktig sommardag vilket gör att den kommer att stanna hela tiden pga. full kondensbehållare under sensommar och Brittsommar - när du har tömt för 8:e gången samma dag och det börja bli slabbigt på golvet mellan maskinen och vasken där du häller ut vattnet så börja du bli rejält trött på det hela...
Varma sommardagar så brukar det stå en massa maskiner igång som demo i gubbdagisar och byggvaruhus - eftersom det är då man säljer ut lagret som man kanske har haft i flera år pga. regnsommar åren tidigare - står det också en massa hinkar, halvt fyllda med klart vatten i närheten och moppar för att torka upp spill, där demo-maskinerna snurrar - så är det bara att vända och leta efter annat - och säljarna kommer inte vara behjälpliga med upplysning angående kondensvattnet - speciellt inte om det är modeller som kräver ideliga tömningar av kondensvatten på pallarna...