En AC för lägenhet utan ventil att föra slangen i

Permalänk

Köpte en AC: https://www.electroluxhome.se/hem-hushall/klimat-ac/portabel-...

Verkar vara utgången, men köpte den från tretti.se med en rabattkod jag hittade. Så gick på 3000 kr.

Bästa investeringen jag gjort.

Har slangen ut genom fönstret. Visst värme kommer igenom, men den kyler mer än den mängd värme som kommer in. Så har det svalt och skönt.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Följer ofta med en plastlist som kan sitta i kanten på rutan, täcker inte bott eller top dock. Men luft måste ju även komma in, läcker det in värme kommer ju ac kyla luften skjuta ut varm osv.

Kanske inte optimalt men vistas du i ett rum på 20kvm blir miljön behaglig och kylig så länge den är igång

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Mitt fönsterkit jag byggde, 99% tätt runt hela fönstret.

Permalänk
Medlem

min lösning

Har ett ganska litet sovrumsfönster, den här sätter jag på utsidan med hjälp av kardborreband. 2 st limmade plexiglasskivor som jag har gjort hål i. http://sv.tinypic.com/r/15xpd7p/9

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem

Ja fick hem min Hace Cortina igår från komplett är bästa inköpet på LÄNGE
kyler helt okej.. låter inte värst mycket.. men problem att kyla flera rum.. får typ ha vinterjacka i sovrummet och shorts i hallen

Men med längre slang kanske ja kan ha den i hallen och sen rikta blåset mot rummen där jag är typ
Vart köper man bra slang av plast 150mm?

https://www.komplett.se/product/1021994#

Visa signatur

/3900x/i7 4790k/3400g/xeon 5670 x2 32gb ram...EVGA GeForce GTX 1070ti/3070 8GB SC ACX...evga supernova 850w g2
Corsair 200r...noctuna ub9

Permalänk
Medlem

@octa: Jag klickar på din länk men säger att den är borta från sortimentet

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem

Folk verkar ha sånna problem med sina portabla AC?
Vi köpte en för typ 3000kr i början av sommaren.
Den skickar ut varmluften genom röret/slangen. Men den tar in luft i bak på ACn, så bara en slang och garanterat kallt. Våran ligger på 10.000 Btu och vi hänger ut slangen ifrån ett fönster.
Det låser man bara och hänger för gardin och ibland tätar man bara med lite tyg.
Inga problem att gå ifrån 28-29 grader, ner till 18-19.
Sen blir det ju kondensvatten, men det samlas i en behållare och den töms väldigt sällan. Hittils en gång på sommaren, och då går denna typ dygnet runt.
Dessutom varnar ACn när det är dags att tömma. Vi har nättläge på våran, vilket gör den bra mycket tystare, och dessutom är redan våran tystare än vad våran tidigare pelarfläkt var. Så vi är supernöjda.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Folk verkar ha sånna problem med sina portabla AC?
Vi köpte en för typ 3000kr i början av sommaren.
Den skickar ut varmluften genom röret/slangen. Men den tar in luft i bak på ACn, så bara en slang och garanterat kallt. Våran ligger på 10.000 Btu och vi hänger ut slangen ifrån ett fönster.
Det låser man bara och hänger för gardin och ibland tätar man bara med lite tyg.
Inga problem att gå ifrån 28-29 grader, ner till 18-19.
Sen blir det ju kondensvatten, men det samlas i en behållare och den töms väldigt sällan. Hittils en gång på sommaren, och då går denna typ dygnet runt.
Dessutom varnar ACn när det är dags att tömma. Vi har nättläge på våran, vilket gör den bra mycket tystare, och dessutom är redan våran tystare än vad våran tidigare pelarfläkt var. Så vi är supernöjda.

Märke och modell?

Permalänk
Medlem

Själv handlade jag min portabla AC från Trotec baserad i Tyskland för 3 år sedan. Det var stor brist på portabla AC på svenska marknaden och det var då jag hittade deras hemsida och bestämde mig för att ge det en chans. Det var inga problem alls och jag fick hem den inom 1 vecka genom DHL direkt till dörren. Ett av de bättre köpen jag har gjort. Den går dagligen nu i värmen och har gjort så de tidigare två åren. En av de unika egenskaperna är att kondensvattnet förångas och man slipper helt tömma behållaren (finns dock en inbyggd behållare) så jag kan lämna den igång utan att behöva tänka på den biten. Köpte den tillsammans med Airlock 100 (fönstertätning) för ynka 3488 kr inklusive frakt i maj 2015 så priset är en aning högre nu. Däremot är det en riktigt bra AC som jag kan rekommendera. Det skiljer ganska många tusenlappar mellan låg och högsäsong. Inför nästa säsong ska jag högst troligt ersätta den med nya PAC 5800X som klarar hela 19700 BTU.

Länk till min AC:
https://www.trotec24.se/maskiner/klimatisering/luftkonditione...

Här är deras utbud av PAC serien:
https://www.trotec24.se/maskiner/klimatisering/luftkonditione...

Permalänk
Medlem

Såhär ser mitt "fönsterkit" ut som följde med min AC jag köpte begagnad.

Lämnat en glida uppe för tilluft (svårtätad) samt att jag har mekanisk tilluft i lägenheten.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av octa:

Vart köper man bra slang av plast 150mm?

https://www.komplett.se/product/1021994#

Bygghandeln, riktig ventilationsslang som metervara https://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/flexslang-gra-...
Enklare slang i 2,5m längd https://www.bauhaus.se/flexibel-pvc-slang-vit-o150x2500mm.htm...
Du kan ju även använda en övergångsstos och använda nån annan dimension
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu3n:

Tjena!

Har letat som en tok efter någon lösning för att kyla ner varma sommardagar i en lägenhet för 64kvm. Någon slagsportabel AC borde ju fungera. Men då kommer min största fundering i det hela... Det går ju inte att föra slangen som värmen kommer ifrån om man inte har en ventil i väggen, vilket jag inte har. Då måste jag ha öppen balkongdörr eller fönster. Då kommer det verkligen inte göra någon skillnad då jag släpper ut varmluften ur slangen men släpper då in varmluft från fönstret/balkongen där slangen går ut... Det säger emot sig själv. Hur sjutton ska jag göra?? Vanliga fläktar fungerar inte.

Någon kreativ person som kan hjälpa ett frågetecken?

Tack i förhand!

Vi har två sådana på jobbet, en på vardera våning i huset vi nyttjar, och den sorten som du beskriver fungerar alldeles ypperligt. Dom kyler ner hela våningarna, så förkasta inte tanken med att dra ut en slang, det fungerar faktiskt. Men du får ju ha fönstret / Dörren så mycket öppet som behövs och inte mer, för då blir det som du säger; Värmen släpps in.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bygghandeln, riktig ventilationsslang som metervara https://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/flexslang-gra-...
Enklare slang i 2,5m längd https://www.bauhaus.se/flexibel-pvc-slang-vit-o150x2500mm.htm...
Du kan ju även använda en övergångsstos och använda nån annan dimension
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Efter att ha provat många lösningar - provat att isolera etc.

så säger jag bara - inte plastslangar om du inte gillar IR-värmeradiator hela vägen där slangen går - de strålar mycket strålningsvärme efter hela sin längd (och därmed återmatas en del av värmen i lokalen man vill kyla)

Använd istället flexibla, utdragbara rör i blank aluminium liknande https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati... - skall du dra lite längre sträcka så måste du gå upp i 1 eller ett par steg i diameter för att fläkt och luftmotståndet inte skall öka för mycket - portabla AC är väldigt kinkiga på detta och många av dem har dålig tryck på sina fläktar för varmluften och tappar kapaciteten fort vid minsta motstånd.

Ett sätt att kolla det är att ta tempen precis på utblåset på maskinen där slangen skarvas in med orginal-slangen påmonterad och utdragen efter att maskinen stått och gått ca 30 minuter, efter installationen med längre rör (och orginalslangen används inte alls) så skall den här temperature inte ökat speciellt många grader C vid maskinens utblås, har det ökat mycket (typ över 5 grader) så måste man dra om med grövre dimension på rören och vara säkra på att utblåsen inte har hinder i form av trånga stussar eller annat.

finessen med aluminium-rören är att de inte strålar någon värme alls fast rören själva är duktigt varma av hetluften - det är också viktig att inte måla rören eller att de får sjok av damm då allt som ligger på dess yta och värms av det - börja stråla värme.

Detta är så effektiv att man behöver rätt rejäl tjock isolering för att minska värmeläckaget till samma nivå som en blank aluminiumrör ger även av de här dimensionerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Såhär ser mitt "fönsterkit" ut som följde med min AC jag köpte begagnad.

Lämnat en glida uppe för tilluft (svårtätad) samt att jag har mekanisk tilluft i lägenheten.

https://i.imgur.com/rzbK6qD.jpg

Det där är det logiska och snygga men jag tänker att varmluft stiger så är det inte risk att du i tilliftspringan där uppe drar in den varmare luften du precis skjutit ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PiZZaMaN:

Det där är det logiska och snygga men jag tänker att varmluft stiger så är det inte risk att du i tilliftspringan där uppe drar in den varmare luften du precis skjutit ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Om man känner på frånluftsröret och luftdraget i glipan så är temperaturskillnaden väsentlig. Eftersom AC:n blåser ut varmluften kan jag tänka mig att det mesta kommer ut en bit från huset. Hade det varit mer åt hållet självdrag hade det nog varit mer av ett problem.

Har provat täta uppe med så får vi se om det märks någon skillnad.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Fick precis hem den här och har haft den i över 1 timme och ja, jag är jättenöjd.

Det här är den bästa lösningen, kräver ingen slang alls, fyll med iskallt vatten och känn kall luften blåsa mot dig och kyler ner hela rummet i upp till 8 timmar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Fick precis hem den här och har haft den i över 1 timme och ja, jag är jättenöjd.

Det här är den bästa lösningen, kräver ingen slang alls, fyll med iskallt vatten och känn kall luften blåsa mot dig och kyler ner hela rummet i upp till 8 timmar.

https://i.imgur.com/Mxkwski.jpg

Hur funkar en sån? Förångar vattnet? USB-driven?
Då kan det inte bli mycket uteffekt?

Och om den förångar vattnet måste det bli hög luftfuktighet, vilket gör att allt känns klistrigt...

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Hur funkar en sån? Förångar vattnet? USB-driven?
Då kan det inte bli mycket uteffekt?

Och om den förångar vattnet måste det bli hög luftfuktighet, vilket gör att allt känns klistrigt...

Man fäller upp en liten lucka och där häller du i kallvatten och häll inte upp till hela, kanske halva räcker och vattnet dunstar bort det gör det efter 6-8 timmar.

Men jag har inte märkt av någon fuktighet alls, vare sig på mig som AC'n blåser kalluften mot.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

….kyler ner hela rummet i upp till 8 timmar.

Jo tjena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Såhär ser mitt "fönsterkit" ut som följde med min AC jag köpte begagnad.

Lämnat en glida uppe för tilluft (svårtätad) samt att jag har mekanisk tilluft i lägenheten.

https://i.imgur.com/rzbK6qD.jpg

sån där fönster grej följde med min också, trodde det var standard men det verkar vara något som många konstigt nog säljer separat. min AC var den billigaste noname varianten jag kunde hitta.

nu bor jag i hus så då kör jag värmepumparna "baklänges" bara. skönt när det är 19 grader inne och tempen utanför visar 31. fuktigheten ligger på ca 50%.
skönt är att man kan köra dom dygnet runt då dom är tysta om man känner för det och allt vatten sköter dom själva, har lagt slangen för vattnet i rabatten då blir dom glada(blommorna alltså).

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Fick precis hem den här och har haft den i över 1 timme och ja, jag är jättenöjd.

Det här är den bästa lösningen, kräver ingen slang alls, fyll med iskallt vatten och känn kall luften blåsa mot dig och kyler ner hela rummet i upp till 8 timmar.

https://i.imgur.com/Mxkwski.jpg

ökar den där inte på luftfuktigheten i rummet?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

ångar du upp 1 liter vatten i timmen så binder du värmen för runt 681 Watt.

den där manicken ångar väl bara upp 1 dl/h i bästa fallet och då motsvarande 68 Watt i kylverkan.

När du kört i några dagar så kommer du se all brunare papper och mer kalk och mineral-avlagringar i pappersbladen och den kommer att suga vatten allt sämre, och har du otur så kommer det börja lukta sur disktrasa efter en tid i de utblåsande luften..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

ökar den där inte på luftfuktigheten i rummet?

Hitintills har jag inte märkt av någon luftfuktighet alls.

Finns säkert mer information om det, är inte jätte påläst om det.

*edit Enligt förpackning så säger den att den gör följande. Kyler, fuktar och renar, så det är väl varför jag inte känner av fuktighet utav den.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hitintills har jag inte märkt av någon luftfuktighet alls.

Finns säkert mer information om det, är inte jätte påläst om det.

*edit Enligt förpackning så säger den att den gör följande. Kyler, fuktar och renar, så det är väl varför jag inte känner av fuktighet utav den.

Den ska du helst sluta använda om du är mål på lägenheten och saker. Den ökar luft fuktigheten och det finns åt läsa om på nätet. Nån har redan förklarat vad som kommer hända och det kommer hända om fortsätter använda den. Det händer inte på en gång, utan sakta och när det upptäcks, är skadan redan skedd.
evaporative air cooler/swamp cooler är andra namn för det.
Var inne på köpa en sån också, men efter har läst vad den gör och avstod från köpa.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hitintills har jag inte märkt av någon luftfuktighet alls.

Finns säkert mer information om det, är inte jätte påläst om det.

*edit Enligt förpackning så säger den att den gör följande. Kyler, fuktar och renar, så det är väl varför jag inte känner av fuktighet utav den.

Perfekt, man får husdjur i form av renar av den

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

sån där fönster grej följde med min också, trodde det var standard men det verkar vara något som många konstigt nog säljer separat. min AC var den billigaste noname varianten jag kunde hitta.

nu bor jag i hus så då kör jag värmepumparna "baklänges" bara. skönt när det är 19 grader inne och tempen utanför visar 31. fuktigheten ligger på ca 50%.
skönt är att man kan köra dom dygnet runt då dom är tysta om man känner för det och allt vatten sköter dom själva, har lagt slangen för vattnet i rabatten då blir dom glada(blommorna alltså).

Luftvärmepumpar? Har du koll på snittförbrukningen per dygn?
Tydligen går det åt 3-4ggr mer energi för att kyla än att värma

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Passar på att fråga er som har en portabel AC i lägenhet med värmefunktion. Vi har det så jättekallt hemma och bor i lägenhet, extra värme behövs vissa dagar.
Måste verkligen utblåsslangen vara påkopplad och ledas ut genom ett fönster? Hur gör ni på vintern när ni använder den funktionen?
Det står faktiskt i manualen att den absolut måste vara kopplad till maskinen vid Heat-mode, vilken ju låter helt bakvänt och jag undrar vad syftet med det rent funktionsmässigt är.
Tanken är väl ändå att maskinen ska suga in den kalla luften från rummet och ge tillbaka uppvärmd luft. Då ska man väl inte föra ut den uppvärmda luften som maskinen producerar genom en fönsterslang, värmen vill man ju ska stanna i luften!? Värme kommer ju ut både bak och från utluften uppe vid ventilationsgallret (vid Heat mode inställning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbo:

Funderar på att köpa AirBlock 360 är det någon som har provat den? Håller verkligen tyget ute luften? och kläms inte tyget i fönstret när man stänger?

Köpte du en sådan? Jag funderar på samma sak.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Sett flera stycken referera till BTU-värde som jag inte har en aning om vad det betyder, men viktigare är att när jag kollar runt på olika sidor som säljer riktiga ACs, alltså de med köldmedel, så står det en hel del specifikationer men inte BTU. T.ex. en jag kollar på nu (även fast jag redan har en):

Typ: Aircondition
Kylkapacitet: 2,6 kW
Värmekapacitet (nominell): 2,1 kW
3,1
COP: 2,8

Köldmedium, typ och mängd (gram): R290,0.22

och en hel del annat men inte BTU. Lite svårt att kolla efter det då när återförsäljarna inte uppger det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580