Permalänk
Medlem

Packa PC delar vid frakt?

Hejsan,

Tänkte bygga nytt så småningom och därmed sälja äldre PC delar i marknad här på SweC.
Men först så tänkte jag att söka lite med tips & råd på saker såsom:

1. Hur bör man packa diverse PC delar?
2. Vart köper man sakerna såsom ESD-påsar, bubbelplast och eventuellt låda för OK priser?

Jag har aldrig skickat saker tidigare utöver brev, samt ej köpt diverse prylar så vet ej vad som är onödigt höga priser. Behöver ju inte liksom lager-nivå av ESD påsar samt bubbelplast.

Fått en hyfsat OK uppfattning om hur jag tänkte eventuellt packa sakerna. ESD-påse för det som kräver det, bubbelplast för det mesta samt kanske lite tejp + tidningspapper så att saker hålls på plats. Sen såklart lägga till "ömtåligt" utanpå och be posten stämpla det så.

Så det är främst fråga 2. jag söker svar på, men tar gärna emot generella tips och råd annars med.

Tack på förhand!

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk

ESD påsar på kjell, finns i storlekar.

Bubbekplast samt wellpap finna på rulle hos Clas Ohlson, köp en rulle packtejp också så är du redo.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Hejsan,

Tänkte bygga nytt så småningom och därmed sälja äldre PC delar i marknad här på SweC.
Men först så tänkte jag att söka lite med tips & råd på saker såsom:

1. Hur bör man packa diverse PC delar?
2. Vart köper man sakerna såsom ESD-påsar, bubbelplast och eventuellt låda för OK priser?

Jag har aldrig skickat saker tidigare utöver brev, samt ej köpt diverse prylar så vet ej vad som är onödigt höga priser. Behöver ju inte liksom lager-nivå av ESD påsar samt bubbelplast.

Fått en hyfsat OK uppfattning om hur jag tänkte eventuellt packa sakerna. ESD-påse för det som kräver det, bubbelplast för det mesta samt kanske lite tejp + tidningspapper så att saker hålls på plats. Sen såklart lägga till "ömtåligt" utanpå och be posten stämpla det så.

Så det är främst fråga 2. jag söker svar på, men tar gärna emot generella tips och råd annars med.

Tack på förhand!

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@ManBearPig:

Tackar för svar. Är priserna helt OK också? Vet ju att vissa ställen tar onödigt höga priser. (typ de som säljer hdmi sladdar för 200-300kr) så blir ju tveksam om det är bra priser för påsar osv.

@crew seven:

Tackar, skall kika. Några förslag på vart man bör köpa sakerna för billigare peng?

De delar jag kommer sälja är i stort sett en hel PC, fast i delar. Vad jag har förstått så är det främst CPU, moderskort och GPU som bör ha en ESD-påse?

Ska kika och se om jag kan hitta några original-boxar för underlättning av frakt.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Kjell och company säljer esdsäkrad bubbelplastpåse. Ta en störra kartong. Säkra med knugglade tidningspapper. Du kan vira in det du skickar i wellpapp. Dvs först esdpåse, sedan wellpapp sedan tidningar och sedan lådan. När du skakar lådan så ska inget i den kunna röra sig. Jag tror de flesta fraktföretag kör en hel del automatiserat, typ sortering osv. Så att du sätter "akta" och "ömtåligt" på så tar maskinerna ingen hänsyn till det. Så packa det så att det tål att staplas och tål att skakas.

Vill du köpa bubbelplast så är det så vitt jag vet billigast på biltema. Där får man rejäla rullar för typ 90kr som räcker väldigt länge.

Esdpåsar kostar 60kr på kjell
https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/datortillbeh...
(Finns många olika varianter)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av draanexle:

@ManBearPig:

Tackar för svar. Är priserna helt OK också? Vet ju att vissa ställen tar onödigt höga priser. (typ de som säljer hdmi sladdar för 200-300kr) så blir ju tveksam om det är bra priser för påsar osv.

Tycker priserna är bra, men man kan säkert hitta de lite billigare Online.

Papper / bubbelplast rullarna kostar typ 80kr styck så de är inga stora pengar, perfekt att packa flyttkartongerna med också om man ska flytta.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

@draanexle: RAM-minnen är känsliga. Packas i ESD-påse.

Bubbelplast.
https://www.rusta.com/se/bubbelplast-p956601120101.aspx

Permalänk
Medlem

@Elektron: @ManBearPig: @SUMITOMO:

Tusen tack till alla!

Kommer dubbelkolla att det packas på rätt sätt före om det nu blir någon eventuell frakt. Tänkte mest bara o dubbelkolla lite saker i förväg så man ej dröjer när en affär har nått den punkten.

Var nog främst tips och råd på bra ställen o köpa diverse saker för en OK peng så man inte blir "Lurad".

> RAM-minnen är känsliga. Packas i ESD-påse.

Noterat! En påse per RAM eller OK att ha flera i samma?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk

@draanexle: jag hade kört i samma påse

Permalänk
Medlem

@draanexle: Du lägger ett minne i botten på påsen och rullar minnet ett par varv och sedan fortsätter du med nästa.
(Så de inte ligger mot varandra) fäst sen med en bit tejp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

> RAM-minnen är känsliga. Packas i ESD-påse.

Noterat! En påse per RAM eller OK att ha flera i samma?

50-pack för 30kr
https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/datortillbeh...

Kolla runt på sidan så finns det olika att välja på.
Man kan packa flera ram i en påse, det viktiga är att det inte "skaver" mot varandra. Exempel ett ram-minne i botten och ett i toppen sen viker du påsen på mitten med en wellpappskiva imellan och tejpar ihop paketet. Då kan de inte komma i kontakt med varandra.
Ta en extra wellpapp runt omkring.

Wellpapp behöver du inte köpa, ta någon gammal kartong du har eller från en släkting och klipp till en bit. Eller fråga Ica/netto/öob ifall du kan få en liten låda när de packar upp varor.

När jag jobbade i butik delade vi ut lådor gratis om kund frågade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@trebrecks: @SUMITOMO: @Elektron:

Tusen tack återigen! Uppskattas väldigt mycket. Känns lugnande att vara informerad om vad jag bör ha i åtanke! Lär förmodligen som sagt dubbelkolla en gång till före frakt så att allt går rätt.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk

@draanexle: gör så jag brukar packa mer bara för o va säker. Se till så de inte kan röra på sig bara 😄