Förstärka 4G-signal till mobiltelefonen - hjälp tack

Permalänk
Medlem

Förstärka 4G-signal till mobiltelefonen - hjälp tack

Hej! Min svärmor bor på en plats med dålig mobiltäckning. Hon har tidigare haft fast telefoni, men den försvinner 30 september.

Telia föreslår att hon köper "fast telefoni via mobilnätet" och de har redan satt upp en riktad antenn på husets sida, kopplad till ett 4g-modem. Antennen förstärker mobilsignalerna. Problemet är att deras tjänst inte längre fungerar som fast telefoni. När hon ringer från sin nya telefon så får mottagaren upp ett mobilnummer istället för det tidigare fasta numret. Dessutom är ljudet inte lika bra som tidigare. Och vid strömavbrott slutar telefonen att fungera.

Det jag funderar på är om jag kan sätta upp en egen antenn som förstärker signalerna till mobiltelefon. Någon som har erfarenhet av detta? Jag köpte igår en produkt på Jula som hävdar att den kan förstärka signalerna. Men jag förstår inte vart de två coax-kablarna skall kopplas. Behöver jag någon ytterligare produkt?

Oftasts står det "ingen täckning" på svärmors mobil (iPhone 5S). Skulle det hjälpa att uppgradera mobilen till en ny modell, och slå på VoLTE?

Finns annan lösning / produkt som kan hjälpa?

Ps 1. Går man 100 m från svärmors hus så har man bra täckning. Och uppenbarligen fungerar det att förstärka signalerna som Telia redan gjort.

Ps 2. På platsen ifråga fungerar även Telenor på motsvarande sätt. Dvs att ofta står det "ingen täckning" men då och då står det 4G med en "pinne".

Ps 3. Enligt Telias och Telenors täckningskartor skall täckningen vara "god" på denna plats. Men det stämmer inte. Kanske inte har någon betydelse vad täckningskartan säger?

Ps 4. Svärmor bor i ett trähus, två våningar. Ca 90 kvm per våning. Hon skulle helst vilja ha bra mobiltäckning både inomhus och runt huset. Ca 300-400 kvm totalt.

Tack för hjälpen på förhand! Betyder mycket.

Permalänk
Avstängd

#1 Antennen du köpt är troligen en sån som Telia redan satt upp på husets sida som är kopplad till 4g Modemet, så som svar på din fråga, Den skall kopplas in till 4 g modemet. Så du har dessvärre köp en onödig produkt.
Gällande att det visar ett mobilnummer istället för fast nummer så ring telia och be dom ändra

Skrivet av kniska:

Hej! Min svärmor bor på en plats med dålig mobiltäckning. Hon har tidigare haft fast telefoni, men den försvinner 30 september.

Telia föreslår att hon köper "fast telefoni via mobilnätet" och de har redan satt upp en riktad antenn på husets sida, kopplad till ett 4g-modem. Antennen förstärker mobilsignalerna. Problemet är att deras tjänst inte längre fungerar som fast telefoni. När hon ringer från sin nya telefon så får mottagaren upp ett mobilnummer istället för det tidigare fasta numret. Dessutom är ljudet inte lika bra som tidigare. Och vid strömavbrott slutar telefonen att fungera.

Det jag funderar på är om jag kan sätta upp en egen antenn som förstärker signalerna till mobiltelefon. Någon som har erfarenhet av detta? Jag köpte igår en produkt på Jula som hävdar att den kan förstärka signalerna. Men jag förstår inte vart de två coax-kablarna skall kopplas. Behöver jag någon ytterligare produkt?

Oftasts står det "ingen täckning" på svärmors mobil (iPhone 5S). Skulle det hjälpa att uppgradera mobilen till en ny modell, och slå på VoLTE?

Finns annan lösning / produkt som kan hjälpa?

Ps 1. Går man 100 m från svärmors hus så har man bra täckning. Och uppenbarligen fungerar det att förstärka signalerna som Telia redan gjort.

Ps 2. På platsen ifråga fungerar även Telenor på motsvarande sätt. Dvs att ofta står det "ingen täckning" men då och då står det 4G med en "pinne".

Ps 3. Enligt Telias och Telenors täckningskartor skall täckningen vara "god" på denna plats. Men det stämmer inte. Kanske inte har någon betydelse vad täckningskartan säger?

Ps 4. Svärmor bor i ett trähus, två våningar. Ca 90 kvm per våning. Hon skulle helst vilja ha bra mobiltäckning både inomhus och runt huset. Ca 300-400 kvm totalt.

Tack för hjälpen på förhand! Betyder mycket.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Utan att ha någon vidare koll på läget så skulle antagligen något i stil med detta lösa problemet:
Sweboost

Om man tittar runt så hittar man säkert både billigare och bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

#1 Antennen du köpt är troligen en sån som Telia redan satt upp på husets sida som är kopplad till 4g Modemet, så som svar på din fråga, Den skall kopplas in till 4 g modemet. Så du har dessvärre köp en onödig produkt.
Gällande att det visar ett mobilnummer istället för fast nummer så ring telia och be dom ändra

Tack för svar. Antennerna ser inte likadana ut. Den som Telia satt upp ser ut som en hajfena och har en enda sladd ut som går in till 4G-modemet, den som Jula säljer är platt och har två coax ut.

Jag har pratat med Telia, de kan inte fixa att det "fasta" numret syns utåt. Det är så här deras tjänst fungerar.

Jag vill alltså försöka slippa Telias tjänst, dumt att ha ett abonnemang som fungerar dåligt när det borde räcka med befintliga mobilabonnemanget. Bara jag lyckas lista ut hur man förstärker mobilsignalerna.

Men du menar alltså att det behövs ett 4G modem att koppla Julas antenn till? Kan du länka till en sådan produkt? Syftet är alltså att svärmor skall kunna ringa med sin mobiltelefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

#1 Antennen du köpt är troligen en sån som Telia redan satt upp på husets sida som är kopplad till 4g Modemet, så som svar på din fråga, Den skall kopplas in till 4 g modemet. Så du har dessvärre köp en onödig produkt.
Gällande att det visar ett mobilnummer istället för fast nummer så ring telia och be dom ändra

Tyvärr är det korrekt att bara det mobila numret visas, däremot kan hennes gamla kontakter ringa henne via det fasta numret som är vidarekopplat till mobilnumret. Vid strömavbrott kan man fortsätta ringa om man skaffat ett backupbatteri till sin Huaweirouter. Det går alltså att lösa.

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag är otydlig. Jag vill alltså komma bort från Telias tjänst, som i praktiken bara är ett mobilabonnemang som endast fungerar i huset där svärmor bor. Svärmor har redan ett mobilabonnemang som fungerar överallt, utom där hon bor. Går det att förstärka mobilsignalen till hennes mobiltelefon?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Förlåt om jag är otydlig. Jag vill alltså komma bort från Telias tjänst, som i praktiken bara är ett mobilabonnemang som endast fungerar i huset där svärmor bor. Svärmor har redan ett mobilabonnemang som fungerar överallt, utom där hon bor. Går det att förstärka mobilsignalen till hennes mobiltelefon?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det går att sätta upp en repeater. Dessa måste dock sökas tillstånd på hos PTS!

Permalänk
Medlem

@kniska:

Hur har hon med bredband? Finns det tillgång till internet låter det som att en nyare mobil med Wifi-samtal vore den bästa lösningen eftersom det endast krävs en internetanslutning för att ringa och ta emot samtal! Funkar på iPhone 6 och senare

https://www.telia.se/privat/telefoni/wifi-samtal

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

De där riktantennerna ska väl kopplas på exempelvis ett 4G modem (med simkort)(som bredband) i stället för befintliga glasspinnar som brukar sitta på?
Signal mobiltelefon vete tusan

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Hej! Min svärmor bor på en plats med dålig mobiltäckning. Hon har tidigare haft fast telefoni, men den försvinner 30 september.

Telia föreslår att hon köper "fast telefoni via mobilnätet" och de har redan satt upp en riktad antenn på husets sida, kopplad till ett 4g-modem. Antennen förstärker mobilsignalerna. Problemet är att deras tjänst inte längre fungerar som fast telefoni. När hon ringer från sin nya telefon så får mottagaren upp ett mobilnummer istället för det tidigare fasta numret. Dessutom är ljudet inte lika bra som tidigare. Och vid strömavbrott slutar telefonen att fungera.

Det jag funderar på är om jag kan sätta upp en egen antenn som förstärker signalerna till mobiltelefon. Någon som har erfarenhet av detta? Jag köpte igår en produkt på Jula som hävdar att den kan förstärka signalerna. Men jag förstår inte vart de två coax-kablarna skall kopplas. Behöver jag någon ytterligare produkt?

Oftasts står det "ingen täckning" på svärmors mobil (iPhone 5S). Skulle det hjälpa att uppgradera mobilen till en ny modell, och slå på VoLTE?

Finns annan lösning / produkt som kan hjälpa?

Ps 1. Går man 100 m från svärmors hus så har man bra täckning. Och uppenbarligen fungerar det att förstärka signalerna som Telia redan gjort.

Ps 2. På platsen ifråga fungerar även Telenor på motsvarande sätt. Dvs att ofta står det "ingen täckning" men då och då står det 4G med en "pinne".

Ps 3. Enligt Telias och Telenors täckningskartor skall täckningen vara "god" på denna plats. Men det stämmer inte. Kanske inte har någon betydelse vad täckningskartan säger?

Ps 4. Svärmor bor i ett trähus, två våningar. Ca 90 kvm per våning. Hon skulle helst vilja ha bra mobiltäckning både inomhus och runt huset. Ca 300-400 kvm totalt.

Tack för hjälpen på förhand! Betyder mycket.

Ringa gör man allt som oftast via 3G nätet, detta nät har också bättre räckvidd än 4G. En ny mobil kan ringa över LTE (4G) men när man förstärker mobilteckning för just samtal så är det antenner för 3G nätet som oftast används.

En bra förstärkning inomhus för 3G nätet, 90kvm+90kvm kommer kosta runt 20-25k att sätta upp. Tänk också på att det borde göras av en auktoriserad person som kan hjälpa dig med att söka tillstånd för att sätta upp denna utrustning.
(det är inte okej att slänga upp valfri antenn från ebay/classe som tar in alla operatörer enl. lag)
Har själv fina exempel på vad som kan hända om man gör det och operatörerna eller PTS får reda på det (det blir väldigt dyrt)

Jag sätter upp sånt här för företag lite då och då, då många nybyggda hus i företagsmiljö är plåtburkar och på utsidan är det fullt kör på 3G/4G men på insidan är det helt dött.

Är tyvärr väldigt kostsamt att förstärka 3G nätet för tal.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Vilka produkter rekommenderar ni? Tillstånd är väl normal procedur - så borde inte vara något problem.

Tyvärr finns inget Internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan det vara så att svärmor bör ändra från 4G till 3G på telefonen? Eller går alltid samtal över 3G?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Samtal går istortsett alltid över 3G-nätet. Telefonen kopplar ned automatiskt från 4G om inte VoLTE är aktiverat.

Du kan i bästa fall få bättre signalstyrka på 3G men huruvida det faktiskt hjälper telefonsamtal vet jag inte.

Prövat 2G?

Permalänk
Medlem

Telia, Tele2, Telenor och Tre stödjer samtal över internet/wifi (wifi-samtal), bland den billigaste lösningen. Då behövs ingen repeater. Mobilt bredband med antenn duger för internet, sen behövs en mobil som stödjer wifi-samtal då.

Vill du köra repeater så kontakta operatören, se till att du köper en repeater som är godkänd.

Säker på att hon inte har bättre täckning med annan operatör? Samtal kan ske över 2G/GSM, 3G/WCDMA och 4G/LTE. Mobiler väljer det som har täckning, men det skiljer givetvis lite mellan olika operatörer/nät. iPhone 5S stödjer däremot inte samtal på 4G.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns väl bara en annan operatör som kan konkurrera med Telia i täckning om du inte väljer satellit och det är Net1.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Hej! Min svärmor bor på en plats med dålig mobiltäckning. Hon har tidigare haft fast telefoni, men den försvinner 30 september.

Telia föreslår att hon köper "fast telefoni via mobilnätet" och de har redan satt upp en riktad antenn på husets sida, kopplad till ett 4g-modem. Antennen förstärker mobilsignalerna. Problemet är att deras tjänst inte längre fungerar som fast telefoni. När hon ringer från sin nya telefon så får mottagaren upp ett mobilnummer istället för det tidigare fasta numret. Dessutom är ljudet inte lika bra som tidigare. Och vid strömavbrott slutar telefonen att fungera.

Det jag funderar på är om jag kan sätta upp en egen antenn som förstärker signalerna till mobiltelefon. Någon som har erfarenhet av detta? Jag köpte igår en produkt på Jula som hävdar att den kan förstärka signalerna. Men jag förstår inte vart de två coax-kablarna skall kopplas. Behöver jag någon ytterligare produkt?

Oftasts står det "ingen täckning" på svärmors mobil (iPhone 5S). Skulle det hjälpa att uppgradera mobilen till en ny modell, och slå på VoLTE?

Finns annan lösning / produkt som kan hjälpa?

Ps 1. Går man 100 m från svärmors hus så har man bra täckning. Och uppenbarligen fungerar det att förstärka signalerna som Telia redan gjort.

Ps 2. På platsen ifråga fungerar även Telenor på motsvarande sätt. Dvs att ofta står det "ingen täckning" men då och då står det 4G med en "pinne".

Ps 3. Enligt Telias och Telenors täckningskartor skall täckningen vara "god" på denna plats. Men det stämmer inte. Kanske inte har någon betydelse vad täckningskartan säger?

Ps 4. Svärmor bor i ett trähus, två våningar. Ca 90 kvm per våning. Hon skulle helst vilja ha bra mobiltäckning både inomhus och runt huset. Ca 300-400 kvm totalt.

Tack för hjälpen på förhand! Betyder mycket.

Enklaste lösningen tror jag är att skaffa ett mobilt bredband (borde räcka med nån enstaka GB om det bara ska användas till telefoni) och sätta routern så högt upp som möjligt i huset i ett fönster i riktning mot masten och skaffa en ny mobil som har stöd för WiFi-samtal hos telia.

EDIT: Kolla så att hennes abonnemang tillåts att använda WiFi-samtal (telia tillåter inte alla vad jag vet).

Skrivet av kniska:

Tack för svar. Vilka produkter rekommenderar ni? Tillstånd är väl normal procedur - så borde inte vara något problem.

Tyvärr finns inget Internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan det vara så att svärmor bör ändra från 4G till 3G på telefonen? Eller går alltid samtal över 3G?

Du måste nog gå genom operatören om du ska gå den vägen.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Telia, Tele2, Telenor och Tre stödjer samtal över internet/wifi (wifi-samtal), bland den billigaste lösningen. Då behövs ingen repeater. Mobilt bredband med antenn duger för internet, sen behövs en mobil som stödjer wifi-samtal då.

Vill du köra repeater så kontakta operatören, se till att du köper en repeater som är godkänd.

Säker på att hon inte har bättre täckning med annan operatör? Samtal kan ske över 2G/GSM, 3G/WCDMA och 4G/LTE. Mobiler väljer det som har täckning, men det skiljer givetvis lite mellan olika operatörer/nät. iPhone 5S stödjer däremot inte samtal på 4G.

Intressant. Så med mobilt bredband behövs ingen förstärkning? Hur kommer det sig? Går det inte över mobilnätet?

Hur gör jag för att avgöra vilken operatör som ger bäst täckning? Net1 känner jag inte till. Min svärmor har Fello mobilabonnemang och det går via Telia-mast. Själv har jag Vimla som går via Telenor.

Svärmor kan tänka sig att skaffa nyare mobil om det hjälper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Prövat 2G?

Hur testar jag 2G?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Intressant. Så med mobilt bredband behövs ingen förstärkning? Hur kommer det sig? Går det inte över mobilnätet?

Hur gör jag för att avgöra vilken operatör som ger bäst täckning? Net1 känner jag inte till. Min svärmor har Fello mobilabonnemang och det går via Telia-mast. Själv har jag Vimla som går via Telenor.

Svärmor kan tänka sig att skaffa nyare mobil om det hjälper.

Mobilt bredband med antenn består av en router med inbyggt modem och utomhusantenn. Detta har ju redan din svärmor på plats! Samma router som ger hemtelefoni via mobilnätet kan ge mobilt bredband. Istället för 199 kr/m blir det väl (utan hemtelefoni) 409 alternativt 499 kr/m.

Vill hon inte ha mobilabonnemang/kort direkt från Telia, Tele2, Telenor eller Tre kan hon köra t.ex. Halebop (som är Telia) eller Comviq (kan behöva kontakta kundservice).

~2k för en telefon som stödjer wifi-samtal är väl egentligen all utrustning som behövs. Vill hon stanna kvar på Apple så kostar en beg iPhone 6S 32 ca 2k. Alternativt en ny Android-telefon för 1,5-2k.

Permalänk

Är det telia framtidens nät din svärmor har?
Bredband över 4G

Då får man ett 4G modem från huawei b525 tror jag det heter.
Den har 2st ingångar för externa riktantennerna. Du får bättre hastighet med två antenner då du kan skicka data från två antenner istället för en antenn.

Du kan logga in i modemet och titta under en services meny vad du har för värden på uppkoppling. Ta gärna en screenshot och lägg upp här. Kan vara så att modemet kopplat sig till en mast som är åt ett annat håll än vad er antenn pekar mot.

När du fått igång bredbandet aktiverar du Voice Over Wifi som telia stöder.
https://www.telia.se/privat/telefoni/wifi-samtal

Då kan mobilen använda sig av det trådlösa inomhusnätverket som sedan skickar vidare samtalet via rikantennen till mobilmasten.

Jag tror du har allt som behövs men du har inte fininställt telia modemet.

Permalänk
Medlem

Tack! Svärmor har haft en tekniker från Telia som satt upp masten, så den pekar nog rätt. Men den har endast en kabel in i modemet noterade jag. Skall se om jag kan komma åt servicemenyn (jag är inte där just nu).

Så om jag förstår er rätt behöver jag välja en operatör som har bästa möjliga täckning, som har stöd för samtal över wifi, som erbjuder mobilt internet. Rätt uppfattat? Jag sätter modemet så högt upp som möjligt i närheten av befintliga antennen (som jag förmodligen inte får använda eftersom den tillhör Telia - och nog tas bort när svärmor avslutar tjänsten "framtidens internet"). Behövs även stöd för tvillingkort? Och hur hittar jag operatör med bäst täckning? Hur hittar jag närmaste mast? Behöver jag köpa 4g modem separat eller är det som operatören ev skickar med okej? Jag byter sedan ut svärmors mobiltelefon mot nyare modell med stöd för samtal över wifi, och så aktiverar jag funktionen. Kan jag även koppla på meshnätverk (typ Google Wifi) till 4g modemet för att få täckning i hela huset?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Tack! Svärmor har haft en tekniker från Telia som satt upp masten, så den pekar nog rätt. Men den har endast en kabel in i modemet noterade jag. Skall se om jag kan komma åt servicemenyn (jag är inte där just nu).

Så om jag förstår er rätt behöver jag välja en operatör som har bästa möjliga täckning, som har stöd för samtal över wifi, som erbjuder mobilt internet. Rätt uppfattat? Jag sätter modemet så högt upp som möjligt i närheten av befintliga antennen (som jag förmodligen inte får använda eftersom den tillhör Telia - och nog tas bort när svärmor avslutar tjänsten "framtidens internet"). Behövs även stöd för tvillingkort? Och hur hittar jag operatör med bäst täckning? Hur hittar jag närmaste mast? Behöver jag köpa 4g modem separat eller är det som operatören ev skickar med okej? Jag byter sedan ut svärmors mobiltelefon mot nyare modell med stöd för samtal över wifi, och så aktiverar jag funktionen. Kan jag även koppla på meshnätverk (typ Google Wifi) till 4g modemet för att få täckning i hela huset?

Nej, vem du har mobilt bredband ifrån spelar ingen roll – men din svärmor har redan Telia och Telias erbjudande är utan datagräns och inklusive router/modem. Telias tjänst har 12 månaders bindningstid. Antar att det gått mer än 14 dagar här då.

Går du t.ex. till Tele2 för mobilt bredband får du betala 1290 kr för routern/modemet plus antenn för någon tusenlapp och sen betala abonnemang på 299-499 kr för mellan 20 och 400 GB per månad data.

Enklast är att be Telia att bara leverera mobilt bredband, inga extra kostnader och ingen installation. Lite högre månadskostnad än bara hemtelefoni via mobilnätet som sagt. Vill hon ha möjlighet att använda det under strömavbrott så kolla med Telia om de säljer batteribackup till Huaweis router/modem.

Skaffa sedan en telefon som stödjer wifi-samtal och ett abonnemang eller kontantkort som stödjer dito. Behövs wifi-täckning över större område så skaffa accesspunkter eller kör en vanlig wifi-router i AP-läge och koppla till Huawei-routern, 4G-routern har vanliga nätverksuttag. Att deras antenn inte har två kablar är inget du behöver bry dig om så vida du inte ska maxa bandbredden.

Mastplaceringar är inte längre offentliga uppgifter, men operatörerna hjälper dig säkert och masterna brukar vara synliga.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Hon är fortfarande i provperiod hos Telia, så det går att säga upp. Men jag håller med om att det förmodligen är en lätt lösning att behålla Telia. Men Telias tjänst är dyr (hon surfar knappt och har eg inte behov av så mycket surf). Telias kundtjänst säger dessutom att deras mast är långt borta. Så kanske finns bättre alternativ tänker jag...

Kan man använda ett Vimla/Fello- simkort i en 4G router? Eller måste simkortet vara dedikerat för just 4G router? Vimla har exempelvis 25 GB för 200 kr/månad och oanvänd surf sparas.

Man kanske kan köpa en 4G router som fått bra betyg på prisjakt, fixa kontantkort från olika operatörer och köra bredbandskollen sen? Eller finns smartare sätt att få fram fakta?

Bästa betyg på prisjakt har ZyXEL LTE330.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel
Permalänk

@kniska:

Vad är "långt borta" för masten?
Om du ringer telia får du kompass grad på den mast de tror funkar bäst för er som du riktar antennen mot.
Du har i princip allt som behövs.

Vill du ha det enkelt kanske du ska köpa en sån här...
https://www.lohelectronics.se/kommunikation/mobiltelefoni-gsm...

Låter som du kommer vara it support till svärmor. Vill du göra enkel lösning eller svår lösning där svärmor ringer om hjälp 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Tack för svar. Hon är fortfarande i provperiod hos Telia, så det går att säga upp. Men jag håller med om att det förmodligen är en lätt lösning att behålla Telia. Men Telias tjänst är dyr (hon surfar knappt och har eg inte behov av så mycket surf). Telias kundtjänst säger dessutom att deras mast är långt borta. Så kanske finns bättre alternativ tänker jag...

Kan man använda ett Vimla/Fello- simkort i en 4G router? Eller måste simkortet vara dedikerat för just 4G router? Vimla har exempelvis 25 GB för 200 kr/månad och oanvänd surf sparas.

Man kanske kan köpa en 4G router som fått bra betyg på prisjakt, fixa kontantkort från olika operatörer och köra bredbandskollen sen? Eller finns smartare sätt att få fram fakta?

Bästa betyg på prisjakt har ZyXEL LTE330.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan använda SIM-kortet i en 4G router. Angående mobiltäckningen så skulle jag fixa fram ett kontantkort från 3 (Tre) och Comviq (Tele2). Hos Tele2 kan du också se vart mastarna sitter på deras täckningskara (för att veta hur masten är riktad måste du dock kontakta kundtjänst) vilket gör det lättare o se hur långt från masten ni bor, om man skulle ha Tele2 som operatör. Tele2 och Telenor delar täckning när det gäller 2G och 4G, men inte 3G, så det kan vara så att Tele2 har bra 3G täckning där ni bor, medans Telenor inte har bra t.ex.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det var telias kundtjänst som sa "långt borta". Jag är intresserad av att hitta den operatör som ger bästa täckningen så svärmor får den bästa lösningen. Tror inte lösningen blir mer invecklad för att jag byter bort från Telia. Och skulle Telia vara bäst kanske man kan använda Fello- kort i routern? De har pensionärsrabatt och man kan spara oanvänd surf.

Så min ide om att köpa bästa 4g routern och testa olika simkort - är det en dålig ide eller bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Tack för svar. Hon är fortfarande i provperiod hos Telia, så det går att säga upp. Men jag håller med om att det förmodligen är en lätt lösning att behålla Telia. Men Telias tjänst är dyr (hon surfar knappt och har eg inte behov av så mycket surf). Telias kundtjänst säger dessutom att deras mast är långt borta. Så kanske finns bättre alternativ tänker jag...

Kan man använda ett Vimla/Fello- simkort i en 4G router? Eller måste simkortet vara dedikerat för just 4G router? Vimla har exempelvis 25 GB för 200 kr/månad och oanvänd surf sparas.

Man kanske kan köpa en 4G router som fått bra betyg på prisjakt, fixa kontantkort från olika operatörer och köra bredbandskollen sen? Eller finns smartare sätt att få fram fakta?

Bästa betyg på prisjakt har ZyXEL LTE330.

Vem ska hon betala för att komma ut och installera antennen? Vad ska hon göra när hon köper en ny TV med stöd för alla strömmade tjänster?

Fast telefoni kostar i dagsläget 329 kr/m eller 349 kr/m med nummerpresentation, 409 kr/m inkl installation och utrustning för mobilt bredband är en bra deal och mobiltelefon har hon ju ändå.

Det är bara att logga in på modemet, och kolla hur stark täckning hon har mot 4G (eller 3G alternativt 2G). Finns tre olika 4G-nät så du kan redan testa 1/3 när det gäller fysisk mottagning/täckning.

Permalänk
Medlem

Okej, jag börjar där.

Underförstått tycker du att Telias 4G router är tillräckligt bra? Så inte värt att uppgradera den till annan?

Kan man sätta bryggläge och koppla in flera accesspunkter till Telias router för att få bättre täckning i huset?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Okej, jag börjar där.

Underförstått tycker du att Telias 4G router är tillräckligt bra? Så inte värt att uppgradera den till annan?

Kan man sätta bryggläge och koppla in flera accesspunkter till Telias router för att få bättre täckning i huset?

Vet du vad en router är och vad den gör? Ska du köra accesspunkter/mesh-nät så ska routern agera router och inte köras bryggad.

B525 har Gigabit-nätverksportar, stöd för upp till 300 Mbit/s 4G/LTE och stöder 11ac upp till 300 Mbit/s, Zyxel LTE3301 saknar 5 GHz wifi, har stöd för 4G/LTE upp till 150 Mbit/s och har 100 Mbit/s-portar. B525 stöder nog inte bryggat läge längre.

Tror inte Telia kör något operatörslåst längre, så du kan testa med t.ex. ditt Vimla-kort där, tänk bara på att du behöver adapter för MicroSIM eller ett MicroSIM.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Så då kan jag exempelvis koppla på Google wifi direkt, utan bryggat läge, och bara stänga av wifi på routern?

Skall kolla vilken modell hon har på routern.

Om jag skall testa med annat simkort - kan jag göra det utan att rikta om antennen (den som telia monterat på ytterväggen alltså)?

Ang ny telefon så verkar iphone se stödja att ringa via wifi - så det blir nog en sån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Mät signalstyrkan med nån app innan du börjar på med att prova olika abonnemang, det är väl inte omöjligt att placera en telefon där ev antenner skulle kunna placeras för att kunna mäta verkliga signalnivåer. fundera också på vad det är som förhindrar fri sikt till basstationen och hur man kan undgå hindren tex montera antennen högre upp på ett maströr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.