Permalänk
Medlem

Primär gamingdator, 1440p 144hz.

Hej,
Jag kommer att köpa en ny setup, därmed blir det dags för ett nytt datorbygge. Jag är ute efter konstruktiv feedback och tips angående val av delar. Kort och gott är målet med datorn att spela 1440p i 144fps på relativt nya spel i high settings (känner inget behov av att maxa i ultra). Andra egenskaper jag vill att datorn ska ha är såklart att vara tyst och inte alltför stor, det chassit jag valt på 0.04 kubikmeter är det största jag kan tänka mig, gärna mindre.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12680950

Jag hade gärna velat välja ett billigare moderkort men inga andra billigare tycks ha interna usb c gen 2 kontakter. Jag har heller ingen tidigare AMD processor jag kan använda för att flasha en äldre gen AM4 moderkort.

Sedan står jag kluven mellan dessa två skärmarna:
https://www.inet.se/produkt/2214592/aoc-32-cq32g1-curved-1800...
https://www.inet.se/produkt/2212932/acer-27-predator-xf270huc...
Båda skärmarna är 1440p, 144hz, men AOC skärmen är en välvd VA panel som är 32 Tum(!) medan Acer skärmen är en platt TN på 27 tum.
Jag vill hellre ha en VA panel över en TN (tror jag) men 32 tum känns alldeles för stort för mig men den är trots allt välvd vilket kanske gör att den upplevs mindre? Jag är mest orolig av att den blir för stor för FPS spel. Just nu har jag en 27 tum och större känns nog fel. Uppskattar verkligen hjälp angående skärmval.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

@Loleo:
Hur fast är du i pris? kan du tänka dig att betala mer?
Skärm:
Finns en del VA paneler som är i prisklass med vad du visat som inte är 32 tum och välvda. TN är ju en snabbare panel för FPS spel men vill du ha bättre bild och betraktningsvinklar är ju en IPS att gå för i det dyrare segmentet och då får du ofta G-Sync på köpet som stödjer RTX korten. Billigare skärmar har oftast FreeSync som standard. Nu har ju Nvidia gått ut med en del skärmar som har FreeSync också stödjer deras kort. Ta en titt på deras hemsida om du har en max budget på 4000kr för en ny skärm och se om du kan hitta en. Eller behåll den du har tills du har pengar att köpa en bättre.
Dator:
Hade gått på en Rysen 7 eller en Intel I7 om du skall lägga ut så mycket för en dator och har höga krav. Hade sparat in på annat om det är en pengar fråga.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loleo:

Jag hade gärna velat välja ett billigare moderkort men inga andra billigare tycks ha interna usb c gen 2 kontakter. Jag har heller ingen tidigare AMD processor jag kan använda för att flasha en äldre gen AM4 moderkort.

Varför måste du ha interna usb c? Och det finns moderkort som kan uppdatera bios utan processor. Och MSI kommer snart med B450/X470 MAX moderkort som är garanterat kompatibla med Ryzen 3000.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

@Loleo:
Hur fast är du i pris? kan du tänka dig att betala mer?
Skärm:
Finns en del VA paneler som är i prisklass med vad du visat som inte är 32 tum och välvda. TN är ju en snabbare panel för FPS spel men vill du ha bättre bild och betraktningsvinklar är ju en IPS att gå för i det dyrare segmentet och då får du ofta G-Sync på köpet som stödjer RTX korten. Billigare skärmar har oftast FreeSync som standard. Nu har ju Nvidia gått ut med en del skärmar som har FreeSync också stödjer deras kort. Ta en titt på deras hemsida om du har en max budget på 4000kr för en ny skärm och se om du kan hitta en. Eller behåll den du har tills du har pengar att köpa en bättre.
Dator:
Hade gått på en Rysen 7 eller en Intel I7 om du skall lägga ut så mycket för en dator och har höga krav. Hade sparat in på annat om det är en pengar fråga.

Tack för svaret! Jag vill helst inte spendera mer på skärmen än 4000 men jag kommer definitivt att ta en titt på nvdidas hemsida för att kolla in support angående freesync.

Angående val av processor gör du en poäng, jag spenderar mycket pengar men går ändå för en mittensegments CPU. Grejen är att jag inte säker ifall ett "step up" till Ryzen 7 3700x kommer ge mig så mycket fps/kr. Eftersom jag främst är en gamer, och produktiva applikationer på datorn hålls till en amatör nivå (3d modelling, Photoshop och streaming). Ryzen 3700x kostar 1541 kr mer än 3600 men jag vet inte ifall det alls kommer göra någon avsevärd skillnad i spel då jag tror att i upplösningen 1440p kommer jag fortfarande vara GPU flaskhalsad.

Skrivet av CyberNerd:

Varför måste du ha interna usb c? Och det finns moderkort som kan uppdatera bios utan processor. Och MSI kommer snart med B450/X470 MAX moderkort som är garanterat kompatibla med Ryzen 3000.

Interna USB C gen 2 är inget absolut måste men hade varit for sure en nice egenskap då chassit har frontpanel för det. Jag var inte medveten att man kunde uppdatera bios utan processor så det kommer jag läsa mer om. Det kanske är värt att vänta på billigare moderkort som är kompatibla med tredje gen ryzen "out of the box" men det lär bli en tidsfråga.

Tacksam för all hjälp än så länge. Ska ta en titt på skärmar och moderkort samt överväga processorval.

Permalänk
Medlem

Jag hade valt ett 2070super och lagt mer pengar på något annat. I mitt fall på en snabbare eller större ssd, typ en m.2 970 evo eller om du vill en 3700x.

Jag kör 1080ti som har ganska exakt samma prestanda som 2070super och det funkar kalasbra till 1440p.

Permalänk
Medlem

Jag väljer att inte lägga mer penger på skärmen men däremot väljer inte de två tidigare modellerna jag nämnde. Istället väljer jag denna: https://www.komplett.se/product/903569/gaming/gamingskarmar/a...
Då den är som @NightFred tipsade om en freesync skärm som Nvidia har gjoer G-sync kompatibel med. Det är dessvärre en TN panel men fortfarande 1440p och 144hz.

Det känns dumt att köpa ett moderkort som är dyrare en processorn, särskilt eftersom det inte har någon större påverkan på prestandan, men jag tror jag skippar jiddret med att iallafall köpa en äldre gen moderkort. Jag har läst på flera forumstrådar om hur flertal moderkorts Bios minne är för litet för de Nya ryzen biosar. Om jag kan så vill jag absolut slippa mecket med att uppdatera bios innan jag kan använda datorn, dessutom om jag väljer ett äldre moderkort måste det stödja Cpu fri bios uppdatering som @Cybernerd nämnde.
Jag hittade en lista på de det moderkorten som stödjer det: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/bvfo57/list_of_b350_b45...
Problemet kvarstår däremot att de flesta billiga moderkorten i denna listan har ett för litet bios minne...

Så som det ser ut nu så kan jag antingen köpa ett dyrt x570, typ det jag valde i kundkorgen (har läst recensioner på det, borde vara top notch) eller så väljer jag ett lite billigare x570 och tappar t.ex. usb c gen 2 (både intern och extern), en (vad jag tror är sämre) nätverkskontroller, SLI (vilket är dött ändå) samt lite moderkortsbling vilket jag helt kan leva utan.
https://www.inet.se/produkt/1902911/asus-prime-x570-p
Eller så kan jag vänta tills företagen släpper lite mer budgetkort... Vilket jag inte vill göra.

@Robiban Personligen känns det dumt att snåla med GPU budgeten eftersom datorn används huvudsakligen till just gaming. En större SSD är bekvämt men jag är van vid att leva på mindre lagringsstorlek och behöver inte ha hela mitt steamlibrary konstant nedladdat.
Annars är det skönt att veta att 2080 räcker för 1440p gaming, så tack ! 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loleo:

Jag väljer att inte lägga mer penger på skärmen men däremot väljer inte de två tidigare modellerna jag nämnde. Istället väljer jag denna: https://www.komplett.se/product/903569/gaming/gamingskarmar/a...
Då den är som @NightFred tipsade om en freesync skärm som Nvidia har gjoer G-sync kompatibel med. Det är dessvärre en TN panel men fortfarande 1440p och 144hz.

Det känns dumt att köpa ett moderkort som är dyrare en processorn, särskilt eftersom det inte har någon större påverkan på prestandan, men jag tror jag skippar jiddret med att iallafall köpa en äldre gen moderkort. Jag har läst på flera forumstrådar om hur flertal moderkorts Bios minne är för litet för de Nya ryzen biosar. Om jag kan så vill jag absolut slippa mecket med att uppdatera bios innan jag kan använda datorn, dessutom om jag väljer ett äldre moderkort måste det stödja Cpu fri bios uppdatering som @Cybernerd nämnde.
Jag hittade en lista på de det moderkorten som stödjer det: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/bvfo57/list_of_b350_b45...
Problemet kvarstår däremot att de flesta billiga moderkorten i denna listan har ett för litet bios minne...

Så som det ser ut nu så kan jag antingen köpa ett dyrt x570, typ det jag valde i kundkorgen (har läst recensioner på det, borde vara top notch) eller så väljer jag ett lite billigare x570 och tappar t.ex. usb c gen 2 (både intern och extern), en (vad jag tror är sämre) nätverkskontroller, SLI (vilket är dött ändå) samt lite moderkortsbling vilket jag helt kan leva utan.
https://www.inet.se/produkt/1902911/asus-prime-x570-p
Eller så kan jag vänta tills företagen släpper lite mer budgetkort... Vilket jag inte vill göra.

@Robiban Personligen känns det dumt att snåla med GPU budgeten eftersom datorn används huvudsakligen till just gaming. En större SSD är bekvämt men jag är van vid att leva på mindre lagringsstorlek och behöver inte ha hela mitt steamlibrary konstant nedladdat.
Annars är det skönt att veta att 2080 räcker för 1440p gaming, så tack ! 👍

Ett RTX2080 är inte värt det om du lägger mer än 6500:- på det idag. Detta då RTX2070 Super bara ligger några % bakom i prestanda och kan hittas för 6100:-
RTX2080 Super och RTX2080Ti däremot kostar väldigt mycket mer än de ger i prestanda, värde för pengarna tar helt enkelt en störtdykning efter 2070 Super. Släppet av det kortet har gjort RTX2080 och RTX2080 Super svåra att motivera.
Jag håller med dig om R5 3600, den ligger väldigt bra till prestandamässigt för sitt pris. Något i den här stilen är vad jag skulle rekommendera med tanke på det du har skrivit:

I.o.m. att Webhallen monterar ihop din dator och ser till att den startar löser problemet med BIOSen för dig. Windows har du kanske själv?

Permalänk
Medlem

@Loleo:
Skärmen du länkade är en 24 tum. Om jag förstod det rätt så var det en 27 tum som egentligen var av intresse för dig eftersom du i dagsläget sitter på en 27 tum. Jag bara tänkte att skärmen är ju den som skall ge dig allt, dvs den du skall sitta och titta på i massor av timmar och som skall ge dig den upplevelse som du nu skapat med din ny dator. Hade nog tittat ett varv till innan man bestämmer sig för en skärm. Ett tips om du inte redan har bestämt dig så ta en titt på följande länkar.

https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

https://www.sweclockers.com/artikel/25129-guide-till-premiums...

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loleo:

@Robiban Personligen känns det dumt att snåla med GPU budgeten eftersom datorn används huvudsakligen till just gaming. En större SSD är bekvämt men jag är van vid att leva på mindre lagringsstorlek och behöver inte ha hela mitt steamlibrary konstant nedladdat.
Annars är det skönt att veta att 2080 räcker för 1440p gaming, så tack ! 👍

Jag resonerar lika. Men bara du inte gör den bedömningen genom att jämföra priserna på korten. Kolla testerna av super kortet och jämför prestandan mellan det och 2080 och se vad dom extra 2000 kronorna ger dig och tycker du att det är värt det är det så klart helt rätt val.

Du bör dock ha i åtanke att objektivt är 2080 i dagsläget ett ganska dåligt val pris/prestanda mässigt med super-korten som är på ingång för samma peng men mer prestanda.

Men som sagt, vill du inte vänta eller tycker inte att pengarna gör sig bättre på något annat (skärm i ditt fall?) så why not, kör på, 2080 gör nog ingen besviken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loleo:

Interna USB C gen 2 är inget absolut måste men hade varit for sure en nice egenskap då chassit har frontpanel för det. Jag var inte medveten att man kunde uppdatera bios utan processor så det kommer jag läsa mer om. Det kanske är värt att vänta på billigare moderkort som är kompatibla med tredje gen ryzen "out of the box" men det lär bli en tidsfråga.

Jag köpte chassi med usb C och upptäckte under bygget att moderkortet inte stödde usb C. Det är i efterhand ingen big deal. Mitt Rtx 2080 OC Dual har usb C till VR(endast). Ska jag ladda min android med usb C, har den sladden ändå gammal usb i andra ändan.

För mig hade det inte i efterhand varit värt att betala extra för moderkortet. Men jag förstår grejen att inte ha en oanvänd input på frontpanelen. Det går att leva med dock!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-13700K, GPU: Nvidia GeForce RTX 2080 OC Dual
Chassi: Fractal Design Define S2, Moderkort: ASUS PRIME Z690-A
RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY, SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Gold, CPU-kylare: Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chouji:

För mig hade det inte i efterhand varit värt att betala extra för moderkortet. Men jag förstår grejen att inte ha en oanvänd input på frontpanelen. Det går att leva med dock!

Eller köp ett chassi utan usb-c på frontpanelen, så slipper man irritera sig över en kontakt som inte fungerar. Många X570 har usb-c på bakpanelen, om man behöver det.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Riktigt bra input från er alla, jag kommer att läsa på lite mer och tackar för all hjälp som jag fått hittills.

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt mig för att köra på 2070 Super istället, det känns klokare då jag sparar 1400kr på det. Jag byter moderkort till Asus x570-P och sparar 800 kr. Det innebär att jag kan lägga mer på skärmen men återigen är jag kluven.

Jag har läst de otroligt bra guiderna skrivna av @laxpudding som Nightfred länkade till och det verkar som varje panelteknik har fördelar och nackdelar. Personligen låter AHVA som det bästa för mig och IPS hamnar på andra plats och därefter VA. Prismässigt är VA billigast men den AOC skärmen jag länkade tidigare är på tok för stor för min smak. En annan VA skärm är MSI Optix MAG271CQR vilket ligger på 4690kr utan någon förbättring från föregående panel (förutom storleken).

Hoppar man till nästa del av marknadssegmentet mellan 6000-7000kr finns det IPS och AHVA paneler. Då står det mellan AORUS AD27QD och Asus MG279Q då den sistnämnde är den mer intressanta i mina ögon.

Frågan blir då; är det rimligt att spendera ungefär lika mycket på grafikkort som på sin bildskärm? Svaret har jag inte men jag det är nog inte helt omöjligt. 2070 Super är väldigt prisvärt och om det kan driva moderna spel i 1440p 144fps i medelhöga settings är det tillräckligt för mig. Eftersom min budget tillåter nu att jag kan spendera 2200kr mer på skärmen så blir det iaf aktuellt.

Permalänk
Medlem

@Loleo:
Om du tänker efter hur ofta man köper ny skärm varje gång man köper en ny dator så är det oftast inte så man brukar göra utan man byter GPU eller CPU för att få bättre prestanda i sin dator. Vad jag tycker är att man ofta glömmer bort är skärmen. Den blir alltid nerprioriterad men det är ju den som sen skall ge dig hela upplevelsen. Varje år kommer det nya spel som kräver mer och mer av din dator men köper du en bra skärm så behöver du inte byta ut den på ett bra tag. Det blir mer som en investering på längre sikt.

Håller med om att det inte är en lätt djungel att ta sig igenom och det är lätt att snöa in på småsaker. Jag tror absolut att du kommer att bli nöjd i slutändan. Välj det som känns rätt det skall man alltid gå på. Lycka till.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

@Loleo: Jag rekommenderar en skärm med minst 1440p. Du kan alltid game'a i 1080p på en sån skärm om du vill.
Thomas snackar till och med om att 1080 upplösning på spel ser mycket bättre ut på denna 4k-skärm än 1080 på en 1080-skärm.
https://youtu.be/KrL3SDZP15I

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-13700K, GPU: Nvidia GeForce RTX 2080 OC Dual
Chassi: Fractal Design Define S2, Moderkort: ASUS PRIME Z690-A
RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY, SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Gold, CPU-kylare: Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX White