Nvidia Geforce RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

För den kostnaden existerar inte på billigare kort, eller?
Dessa kostnader skalar inte linjärt baserat på slutpris till konsument.
Du bjäbbar men kommer inte med några siffror själv.

Något större die som lägger till ett par hundringar i tillverkningskostnad, eller till och med en tusing.
https://www.techpowerup.com/246925/nvidia-geforce-rtx-series-...
Då måste priserna höjas 70%.

Ta fram en källa som påvisar att 2080 TI har rimliga priser efter RND/Tillverkning och allt runtomkring om det nu är så självklart.

Du är antingen en fanboy eller så lider du av lässvårigheter.
Det jag säger är att, jämförelsevis så kostar inte 2080TI så mycket mer att tillverka än t.ex. ett 1080 TI (som, hör och häpna! Också har utvecklingskostnader) men är nästan dubbelt så dyrt. Jag försökte inte lista alla kostnader som är involverade i grafikkortstillverkning. Utan de VÄSENTLIGA skillnaderna som påverkar priset.

Jag ger upp!
Fan ta er nVidia som säljer så prisvärda/billiga 2080 TI! Det är hutlöst dåligt att korten endast kostade 16 000:- vid lansering!
Hoppas nästa generation kostar minst 10 000:- till!
Nvidia gör aldrig några fel förutom att de är för billiga.
Varje generation bör se en fullt rimlig prisökning om 70%.

Rösta med plånboken nästa gång då..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ja dem kunde släppt ett upphottat GTX2080TI istället. utan alla RT och tensorkärnor, ökat upp antal cuda lite, högre boost och snabbare minnen för 7-8K eller nått, köpt direkt. inte intresserad av raytraycing än som det är nu ändå. korten är för slöa.
Fast i min fantasivärld så väntar (hoppas) jag på att Amd har ett ess i armen och släpper ett 5990XT Super Duper 2080TI Killer snart.

Jag hoppas fan att de döper den till just det om den släpps

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dual-Tjur:

Har ni några siffror på hur många 1080TI och 2080TI har man sålt? Vad det kostar kortet att tillverka spelar mycket mindre roll i längden om man beräknar inga stora volymer på det. Att utveckla RTX kostar också och jag tror inte NVIDIA går särskilt mycket på plus den första generationen.

Så om Nvidia inte släppte någon 2080TI så skulle det kännas bättre?
Ingen tvingar en att köpa kortet. Det är ett val extra och de som vill köper kortet.

Vill bara tillägga att nettovinsten ökar i mycket högre takt än deras omkostnader och R&D. Vilket talar för att Nvidia tar ut mer för sina produkter och service.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

För den kostnaden existerar inte på billigare kort, eller?
Dessa kostnader skalar inte linjärt baserat på slutpris till konsument.
Du bjäbbar men kommer inte med några siffror själv.

Något större die som lägger till ett par hundringar i tillverkningskostnad, eller till och med en tusing.
https://www.techpowerup.com/246925/nvidia-geforce-rtx-series-...
Då måste priserna höjas 70%.

Ta fram en källa som påvisar att 2080 TI har rimliga priser efter RND/Tillverkning och allt runtomkring om det nu är så självklart.

Du är antingen en fanboy eller så lider du av lässvårigheter.
Det jag säger är att, jämförelsevis så kostar inte 2080TI så mycket mer att tillverka än t.ex. ett 1080 TI (som, hör och häpna! Också har utvecklingskostnader) men är nästan dubbelt så dyrt. Jag försökte inte lista alla kostnader som är involverade i grafikkortstillverkning. Utan de VÄSENTLIGA skillnaderna som påverkar priset.

Jag ger upp!
Fan ta er nVidia som säljer så prisvärda/billiga 2080 TI! Det är hutlöst dåligt att korten endast kostade 16 000:- vid lansering!
Hoppas nästa generation kostar minst 10 000:- till!
Nvidia gör aldrig några fel förutom att de är för billiga.
Varje generation bör se en fullt rimlig prisökning om 70%.

Kretsytan har ökat i samma grad som priset, du måste vara en fanboy om du tror att priset inte ökar när man gör större kretsar...dessutom har priset jämfört med ytan ökat.

Kretsen har ökat med 54% i yta, och priset har ökat lika mycket. Egentligen borde priset vara ändå högre om inte TSMCs 12 nm teknik hade högre yield.

Du behöver ju inte köpa det dyraste kortet bara för att det finns, du kan ju t.ex köpa det kort du har råd med

Och nej, är inte fanboy, har 2700X CPU och Vega 64 GPU. Enda Nvidia produkten jag ägt var ett GTX 470 som jag fick reklamera :P.

Och en artikel från Techpowerup är inte en källa, de har inte själva någon källförteckning där det framgår att Nvidia tar ut högre vinst.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Vill bara tillägga att nettovinsten ökar i mycket högre takt än deras omkostnader och R&D. Vilket talar för att Nvidia tar ut mer för sina produkter och service.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte kollat det, men med tanke deras aktiepris så borde det vara så.

Jag håller inte med fullt upp. Det kan vara så att de tar ut mera för sina produkter, men i så fall borde de resultera i mindre volymer. Det som gör att nettovinsten ökar...är att de säljer vad de har och kunderna (eller t.o.m. fler kunder) är villiga att betala det.

Dock vill jag inte analysera mera hela bolaget, mina kommentarer gällde endast 2080Ti vs 1080 Ti.
Och att jämföra vinsterna är inte lätt. Att utveckla t.ex RTX kostade Nvidia under flera år utan en enda kort sålt. Så klart tar Nvidia detta i beräkningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Kretsytan har ökat i samma grad som priset, du måste vara en fanboy om du tror att priset inte ökar när man gör större kretsar...dessutom har priset jämfört med ytan ökat.

Kretsen har ökat med 54% i yta, och priset har ökat lika mycket. Egentligen borde priset vara ändå högre om inte TSMCs 12 nm teknik hade högre yield.

Du behöver ju inte köpa det dyraste kortet bara för att det finns, du kan ju t.ex köpa det kort du har råd med

Och nej, är inte fanboy, har 2700X CPU och Vega 64 GPU. Enda Nvidia produkten jag ägt var ett GTX 470 som jag fick reklamera :P.

Och en artikel från Techpowerup är inte en källa, de har inte själva någon källförteckning där det framgår att Nvidia tar ut högre vinst.

"Kretsen har ökat med 54% i yta, och priset har ökat lika mycket" Idag lärde jag mig att en ökning på 54% och 71% är lika mycket.
Angående Techpowerup så listar de bara MSRP om du bemödade dig med att läsa. $699 till $1199 för TI modellen.

Jag har väl råd att köpa ett Titan RTX, men inte fan gör jag det när prestandan är snarlik ett 2080TI.
Jag behöver ett snabbt kort och då får man pröjsa. Jag kan ändå tycka prissättningen är helt åt helvete (Vilket den är).

Spenderar man 8 000:- idag så får man i princip samma prestanda som för 2½ år sedan. 2080 Super vs ett fabriksöverklockat 1080TI.
Med 3GB mindre minne.
Men det tycker förstås du är fullt rimligt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

"Kretsen har ökat med 54% i yta, och priset har ökat lika mycket" Idag lärde jag mig att en ökning på 54% och 71% är lika mycket.
Angående Techpowerup så listar de bara MSRP om du bemödade dig med att läsa. $699 till $1199 för TI modellen.

Jag har väl råd att köpa ett Titan RTX, men inte fan gör jag det när prestandan är snarlik ett 2080TI.
Jag behöver ett snabbt kort och då får man pröjsa. Jag kan ändå tycka prissättningen är helt åt helvete (Vilket den är).

Spenderar man 8 000:- idag så får man i princip samma prestanda som för 2½ år sedan. 2080 Super vs ett fabriksöverklockat 1080TI.
Med 3GB mindre minne.
Men det tycker förstås du är fullt rimligt.

Vad behöver du ett så snabbt kort för då?

Håller med om prissättningen. Intel och nVidia är ute och cyklar när det kommer till det. Finns ju andra företag med; typ Apple och Bang&Olufsen eller BOSE för den delen. Mycket överprisatt skit men det gör inget för fanboys

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Ja, då känner vi/jag i alla fall till två fall vilket bevisar min poäng. Oavsett vilken hårdvara man har finns det alltid vissa specifika användningsområden som kommer att kräma ur varenda uns av prestanda men det är lite märkligt att hänvisa till dessa undantagsfall och hävda att det inte räcker till för det gör det i 99% av fallen.

Dessutom vet jag inte riktigt om dessa spel verkligen kräver den mängden VRAM eller om det snarare beror på taskig kod.
Skickades från m.sweclockers.com

Kortfattat försöker jag säga, om jag planerar att växa så köper jag hellre en lite för stor kostym än en som passar bra idag.

8GB vram har varit standard länge och vi kommer framgent inom sin tid för kanske mer nischade titlar och upplösningar se mer användning än det som finns tillgängligt på 2080-Korten idag. Det är bara dumsnålt att inte se till att korten inte har mer vram av den enkla anledningen att det finns en skara (mig själv inkluderat) som inte väljer att köpa korten för de skalar inte med utvecklingen.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Vad behöver du ett så snabbt kort för då?

Håller med om prissättningen. Intel och nVidia är ute och cyklar när det kommer till det. Finns ju andra företag med; typ Apple och Bang&Olufsen eller BOSE för den delen. Mycket överprisatt skit men det gör inget för fanboys

Kör lite videorenderingar som jag oftast behöver få ut snabbt och 2080TI presterar i klass med Radeon VII för det.
Min skärm gillar helt enkelt inte AMD. Så när jag skall spela så fungerar inte Freesync (Det är en freesync-skärm) medans Gsync fungerar perfekt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Moderator
Testpilot

// Skärpning //

En uppmaning. Sluta kalla varandra för provocerande saker och diskutera sakligt. Fanboy är inget som behövs läggas till i en diskussion och grundlösa anklagelser i allmänhet är överflödiga. Jag vill påminna om våra forumregler.

https://www.sweclockers.com/forum/regler

//Dinoman
Moderator

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

"Kretsen har ökat med 54% i yta, och priset har ökat lika mycket" Idag lärde jag mig att en ökning på 54% och 71% är lika mycket.
Angående Techpowerup så listar de bara MSRP om du bemödade dig med att läsa. $699 till $1199 för TI modellen.

Jag har väl råd att köpa ett Titan RTX, men inte fan gör jag det när prestandan är snarlik ett 2080TI.
Jag behöver ett snabbt kort och då får man pröjsa. Jag kan ändå tycka prissättningen är helt åt helvete (Vilket den är).

Spenderar man 8 000:- idag så får man i princip samma prestanda som för 2½ år sedan. 2080 Super vs ett fabriksöverklockat 1080TI.
Med 3GB mindre minne.
Men det tycker förstås du är fullt rimligt.

Kan fått %ena lite fel, men fortfarande större krets=dyrare.

Vill du ha bra pris/prestanda finns ju RX 5700XT

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Kan fått %ena lite fel, men fortfarande större krets=dyrare.

Vill du ha bra pris/prestanda finns ju RX 5700XT

För att hårddra det.

Om kretsen kostar 500-1000:- mer att tillverka, är det då skäligt att ta 6000:- mer betalt?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

För att hårddra det.

Om kretsen kostar 500-1000:- mer att tillverka, är det då skäligt att ta 6000:- mer betalt?

Ja.
Det är inte bara en ren tillverkningskostnad dom skall ha igen. Det är ju allt runtomkring med, utveckling, forskning, marknadsföring mm.

Skulle kretsen kosta 1000kr mer att tillverka skulle jag säga att 6000kr är ett litet påslag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Ja.
Det är inte bara en ren tillverkningskostnad dom skall ha igen. Det är ju allt runtomkring med, utveckling, forskning, marknadsföring mm.

Skulle kretsen kosta 1000kr mer att tillverka skulle jag säga att 6000kr är ett litet påslag.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför tror du kostnaden för kiseln i fabriken är länkad till kostnaden för forskningen? Tror du föregående generationer var gratis att forska, marknadsföra och "med mera" som du så fint nämner?

De släppte 2080 som har samma prestanda som 1080TI hade för 2 år innan för samma pris?
Det enda kortet som var snabbare var 71% dyrare än föregångaren.

Brukar inte nyare generationer av grafikkort ha högre prestanda till samma pris?
Enda anledningen var att de inte hade någon konkurrens och de kan ta betalt.

Edit:
Se generationen innan. 980 var bättre än 780 TI
Standard 780 var ~35% snabbare än 680. (Då fanns det även en 780 TI modell)
2080 är likvärdig med 1080TI med 3GB mindre ram.

Det som hände med 2000-serien var att de sköt på modellnummren.
2070 presterade som "2060" bör ha varit, 2080 prestade som 2070 bör ha presterat osv.
Det är inte så att nVidia har ökat sina utgifter med oändligt mycket för att ta fram ETT grafikkort som är betlydligt bättre efter två år.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

För att hårddra det.

Om kretsen kostar 500-1000:- mer att tillverka, är det då skäligt att ta 6000:- mer betalt?

Så du tycker de borde ta lika många dollar i vinst på ett GTX 1080 Ti som på ett RTX 2080 Ti?

Det är inte så man gör.... man tar samma % vinst. Annars har man för lite till R&D om några år, då det inte lär bli lättare att forska fram ändå bättre kretsar!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så du tycker de borde ta lika många dollar i vinst på ett GTX 1080 Ti som på ett RTX 2080 Ti?

Det är inte så man gör.... man tar samma % vinst. Annars har man för lite till R&D om några år, då det inte lär bli lättare att forska fram ändå bättre kretsar!

Och du bad mig att läsa ekonomi, haha.
Nvidia har mellan 600-1200% påslag på den ökade Tillverkningdkostnaden.
Om de skulle ta ut samma procentuella vinst så skulle 2080TI kostat 9-10k vid lanseringen.

Sedan betyder procent inte ett skit.
Bolag 1 Tjänar de 1 dolllar ett år för att sedan öka försäljningen till 10 dollar motsvarar det en ökning på närmare 1000%.
Bolag 2 Tjänar 100 miljarder per år och ökar sin försäljning med 10%. Dvs 10 miljarder per år.
Vilket bolag har mest pengar?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Enligt mig så vågade inte Nvidia göra Rtx 2080 Super bättre för att förstöra försäljningen av 2080Ti som dom har största marginalerna och sålt bra i prestanda segmentet.
@Lodisen

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så du tycker de borde ta lika många dollar i vinst på ett GTX 1080 Ti som på ett RTX 2080 Ti?

Det är inte så man gör.... man tar samma % vinst. Annars har man för lite till R&D om några år, då det inte lär bli lättare att forska fram ändå bättre kretsar!

Nvidias vinst per kort har ökat i procent (vinstmarginal) sedan GTX980 ganska drastiskt. Det framgår ganska tydligt när man kollar på deras delårsrapporter och resultat de senaste åren. Vill du ha bevis på det så finns det t.ex här:

https://www.macrotrends.net/stocks/charts/NVDA/nvidia/profit-...

De gick från 12% i 2016 till 38% i slutet av 2018. Det är alltså en tredubbling, eller en ökning med 200%, av deras vinst.
Under 2019 har den sjunkit till 30% av förklarliga skäl.

Med andra ord, de har inte varit ens i närheten av att "ta samma % i vinst" utan har ökat den något enormt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nvidias vinst per kort har ökat i procent (vinstmarginal) sedan GTX980 ganska drastiskt. Det framgår ganska tydligt när man kollar på deras delårsrapporter och resultat de senaste åren. Vill du ha bevis på det så finns det t.ex här:

https://www.macrotrends.net/stocks/charts/NVDA/nvidia/profit-...

De gick från 12% i 2016 till 38% i slutet av 2018. Det är alltså en tredubbling, eller en ökning med 200%, av deras vinst.
Under 2019 har den sjunkit till 30% av förklarliga skäl.

Med andra ord, de har inte varit ens i närheten av att "ta samma % i vinst" utan har ökat den något enormt.

Att vinsten ökat beror väl också en hel del på miningen och ökade volymer villket gör att utvecklingskostnad, reklam osv slås ut på fler enheter...

Alla företag försöker optimera sin vinst, det är ju en del av företagandet. Passar det inte så köper man inte. Sitta och beklaga sig över ett företags vinstmarginal blir liksom bara tramsigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Att vinsten ökat beror väl också en hel del på miningen och ökade volymer villket gör att utvecklingskostnad, reklam osv slås ut på fler enheter...

Alla företag försöker optimera sin vinst, det är ju en del av företagandet. Passar det inte så köper man inte. Sitta och beklaga sig över ett företags vinstmarginal blir liksom bara tramsigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Att beklaga sig över deras ökning ger jag vidare till någon annan. Det jag poängterade är att slutkostnaden för en 2080 Ti inte under några omständigheter har "samma procentuella vinst som förut" pga "ökade produktionskostnader" vilket är total skitsnack.

Verkligheten ser ut som sådan att Nvidia har ökat sina vinstmarginaler med ca 200% från 2016 till 2018. Sen får man tycka vad man vill om det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Att vinsten ökat beror väl också en hel del på miningen och ökade volymer villket gör att utvecklingskostnad, reklam osv slås ut på fler enheter...

Alla företag försöker optimera sin vinst, det är ju en del av företagandet. Passar det inte så köper man inte. Sitta och beklaga sig över ett företags vinstmarginal blir liksom bara tramsigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu tänker inte jag klaga på deras prissättning på deras kort sett från vinstmarginal, men det hade varit intressant å höra vad som sägs inifrån nvidia då deras försäljning gått trögt i våras. Kanske har de insett att deras aggressiva prissättning inte varit det bästa sett från deras egna ekonomiska synvinkeln då man säljer för dåligt, men att sänka priserna nu såhär snabbt inpå kanske ger en del badwill från de som redan köpt?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Nvidias vinst per kort har ökat i procent (vinstmarginal) sedan GTX980 ganska drastiskt. Det framgår ganska tydligt när man kollar på deras delårsrapporter och resultat de senaste åren. Vill du ha bevis på det så finns det t.ex här:

https://www.macrotrends.net/stocks/charts/NVDA/nvidia/profit-...

De gick från 12% i 2016 till 38% i slutet av 2018. Det är alltså en tredubbling, eller en ökning med 200%, av deras vinst.
Under 2019 har den sjunkit till 30% av förklarliga skäl.

Med andra ord, de har inte varit ens i närheten av att "ta samma % i vinst" utan har ökat den något enormt.

Du verkar ha missat att det sålts mer GPUer än nånsin förr? Där har du varför de får mer vinst, utvecklingen slås ut på fler kort.

Dessutom vill tillverkare som Nvidia helt säkert bunkra upp inför framtiden då det ser ut att bli krångligare och krångligare att säkerställa utveckling av snabbare GPUer nu när de inte får nya noder lika ofta och vinsterna i prestanda samt förbrukning inte är lika stora vid nodbyte. Skulle snarare vara dumt om Nvidia inte tog vinst nu, de skulle dessutom hamna i blåsväder när AMD konkar p.g.a utkonkurrans av Nvidia, dvs de skulle splittras som bolag till två då det skulle få monopol

Lodisen tror att det endast handlar om priset per wafer med det är fan så mycket mer än så käre vän.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Och du bad mig att läsa ekonomi, haha.
Nvidia har mellan 600-1200% påslag på den ökade Tillverkningdkostnaden.
Om de skulle ta ut samma procentuella vinst så skulle 2080TI kostat 9-10k vid lanseringen.

Sedan betyder procent inte ett skit.
Bolag 1 Tjänar de 1 dolllar ett år för att sedan öka försäljningen till 10 dollar motsvarar det en ökning på närmare 1000%.
Bolag 2 Tjänar 100 miljarder per år och ökar sin försäljning med 10%. Dvs 10 miljarder per år.
Vilket bolag har mest pengar?

Tyvärr har du inga säkra källor på tillverkningskostnaden, så vi får gå med sunt förnuft när vi spekulerar, dvs kostnaden per krets skalar inte linjärt med ökad storlek, utan exponentiellt, då chansen för defekter ökar exponetiellt med kretsstorleken.

Inget är gratis här i världen Lodis, speciellt inte bleeding edge teknik. Vill du ha billig prestanda borde du titta på andrahands GTX 980 Ti och sätta dom i Three way SLI, där har du RTX 2080 Ti prestanda för runt 6000 kr I spelen som skalar

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Att beklaga sig över deras ökning ger jag vidare till någon annan. Det jag poängterade är att slutkostnaden för en 2080 Ti inte under några omständigheter har "samma procentuella vinst som förut" pga "ökade produktionskostnader" vilket är total skitsnack.

Verkligheten ser ut som sådan att Nvidia har ökat sina vinstmarginaler med ca 200% från 2016 till 2018. Sen får man tycka vad man vill om det.

Ingen har visat uppriktiga källor på tillverkningskostnader, en krets på 754 mm2 är inte billig att tillverka, speciellt när man tänker på att chansen för defekter ökar exponentiellt med ökad kretsarea.

Och som jag sa ovan så är det ovissa tider (noder blir svårare att utveckla, så kan behövas större utvecklingsbudget i framtiden) och för att förhindra monopolbildning måste dom nästan ta priset dom tar, annars skulle ingen köpa AMD och t.ex EU skulle böta dom för monopol.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på att uppgradera till ett 2070 super.
Sitter idag på ett 1080. Men finns det en GPU ifrån AMD som är lika stark, eller starkare än 2070 Super? Isåfall vilken? 5700 XT verkar inte vinna i alla lägen. Är lite kluven nu.
Tacksam för svar

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett 2060-kort förra månaden som har gjort datorupplevelsen fantastiskt. Finns ingen anledning för mig att spendera en krona mer på GPU de närmaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Du verkar ha missat att det sålts mer GPUer än nånsin förr? Där har du varför de får mer vinst, utvecklingen slås ut på fler kort.

Dessutom vill tillverkare som Nvidia helt säkert bunkra upp inför framtiden då det ser ut att bli krångligare och krångligare att säkerställa utveckling av snabbare GPUer nu när de inte får nya noder lika ofta och vinsterna i prestanda samt förbrukning inte är lika stora vid nodbyte. Skulle snarare vara dumt om Nvidia inte tog vinst nu, de skulle dessutom hamna i blåsväder när AMD konkar p.g.a utkonkurrans av Nvidia, dvs de skulle splittras som bolag till två då det skulle få monopol

Lodisen tror att det endast handlar om priset per wafer med det är fan så mycket mer än så käre vän.

Ja du kan ju försök peka på vilka variabler du vill, den enda verkligheten vi har är att Nvidia har ökat sina vinstmarginaler. Allt annat är spekulation, inklusive dina påståenden om att vinstmarginalen är densamma procentuellt sett.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Sitter och funderar på att uppgradera till ett 2070 super.
Sitter idag på ett 1080. Men finns det en GPU ifrån AMD som är lika stark, eller starkare än 2070 Super? Isåfall vilken? 5700 XT verkar inte vinna i alla lägen. Är lite kluven nu.
Tacksam för svar

Vad menar du? Är ju bara att läsa sweclockers test så har du svaret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja du kan ju försök peka på vilka variabler du vill, den enda verkligheten vi har är att Nvidia har ökat sina vinstmarginaler. Allt annat är spekulation, inklusive dina påståenden om att vinstmarginalen är densamma procentuellt sett.

Och vinstmarginal ökar alltid när du kan köpa in större volymer. Säljer dom fler kort kan dom köpa in komponenter billigare.
Vilket företag tror du hade sänkt priset på sina produkter för att deras produktionspris sänks?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Och vinstmarginal ökar alltid när du kan köpa in större volymer. Säljer dom fler kort kan dom köpa in komponenter billigare.
Vilket företag tror du hade sänkt priset på sina produkter för att deras produktionspris sänks?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi har!
Med konkurrens så tvingas du mer eller mindre till att sänka priset. Du kan ju inte sälja med förlust (i längden) så man måste ju ha en viss vinst över produktionspriset men när man lyckas sänka det så åker ju priset ner. Detta för att öka volymerna.
(Konkurrens kommer inte bara från andra företag utan andra tekniker, t.ex. hade kassettbanden varit ohemult dyra så hade de inte tagit över från rullbanden)

Har du en unik produkt så kan du ju ta ut vad kunderna är beredda att betala. (Här tänker jag på vissa mediciner och företag som t.ex. Tektronix) -- men det kommer såklart att locka konkurrenter.
I andra änden finns ju produkter som tändstickor, för normalkunden är de så billiga att priset inte är viktigt, investeringar i maskinpark mm för produktion i förhållande till möjlig vist avskräcker konkurrenterna -- Man får räkna med att gå med förlust länge om man ska in i den marknaden.