AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

ser typ bara några få FPS skilland mellan intels 9900k på 5000kr+ cpu
i 1440p stänger du av SMT i dessa spel kommer du troligtvis komma över 9900k

Ja, så länge det är en statistiskt signifikant skillnad är det ju per definition en flaskhals. Till nästa år kommer ju dessutom Ampere så då lär det bli ännu större differenser om man sitter kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Bara typ alla i 1440p med ett 2080 Ti... Bara att kolla på Gamers Nexus eller Sweclockers test.

Vad många som sitter med RTX 2080 TI då och i 1440P så är skillnaderna väldigt små är 1080P där störst skillnad syndes på detta grafikkort.

Men sitter du på RTX 2070 eller lägre kommer skillnaderna märkas ännu mindre.

Därför dom kör värsta kortet är för att grafikkortet ej ska flaska så att man ser om det finns någon skillnad alls.

Tänkte själv spana in RTX 2080 nu när nya Super korten kommer 23 Juli så borde logiskt dom sämre presterande säljas ut till bättre priser.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Vad många som sitter med RTX 2080 TI då och i 1440P så är skillnaderna väldigt små är 1080P där störst skillnad syndes på detta grafikkort.

Men sitter du på RTX 2070 eller lägre kommer skillnaderna märkas ännu mindre.

Därför dom kör värsta kortet är för att grafikkortet ej ska flaska så att man ser om det finns någon skillnad alls

Ja men det hjälper ju inte mig som sitter på ett 2080 Ti, små skillnader visar ju på en flaskhals, annars hade alla gett samma resultat. Och om ett år är det dags för ännu kraftfullare kort att komma på marknaden.

Permalänk
Medlem

Någon här som har koll på bästa M-Atx moderkortet för Ryzen 3000?

Lite googlingar får fram MSI B450M MORTAR men ville bara dubbelkolla lite här med.

Kommer bli en 3700X och röra upp klocken lite, mest för att det är kul.

Kan ju även kolla lite fort, är minneshastigheter fortfarande viktigt på Ryzen? Har ju rätt slöa minnen nu så kanske blir att sälja det nuvarande som ett kit och bara köpa nytt på allt.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

ser typ bara några få FPS skilland mellan intels 9900k på 5000kr+ cpu
i 1440p stänger du av SMT i dessa spel kommer du troligtvis komma över 9900k

du har en video här med och utan SMT

https://www.youtube.com/watch?v=Cm9W6YHLa_s&t=106s

https://www.youtube.com/watch?v=3jB_yVbnRCY

Jag får annorlunda resultat än vad han får i Fortnite, min FPS blir dels ryckig och dels runt 4-5fps lägre när jag stänger av SMT i bios :/

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Funderar på att uppgradera till Ryzen 3000. Antingen 3700x eller 3900x, budget högt 4-siffrigt för 3700x och lågt 5-siffrigt för 3900x.
Skulle vilja ha nytt minne minst 16gb , moderkort (helst PCI-E 4 & gärna Blåtand) och en AIO kylare också.
Datorn används främst för att spela strategispel och lite programmering emellanåt. Jag har även en Occulus Rift som jag skulle vilja använda. Den funkar inte bra med mitt nuvarande moderkort och dess USB controller.

Idag har jag:
1700x
Gigabyte B350 Gaming 3
16gb Corsair minne, tror det är 2666-2800Mhz.
Vega 64, hårtork modellen
Fractal Define R5 Black
CPU kylare har jag för mig är någon BeQuiet variant som funkar bra.

Jag har även ett paket:
Corsair VENGEANCE® LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 DRAM 3000MHz C15 Memory Kit Länk liggandes om det är något att ha till nya bygget.

Jag funderar på detta: Komplett kundvagn

ASUS TUF Gaming X570-Plus WiFi, S-AM4 - Den har blåtand + det är -20% rabatt.
Corsair Vengeance LPX DDR4 3600Mhz 16GB - 20% rabatt
AMD Ryzen 7 3700X Processor eller AMD Ryzen 7 3900X Processor
Corsair Hydro H100i PRO RGB CPU Kylare - Värt istället för BeQuiet luftkylare för att få högre automagisk boost?

Är det värt att köpa från komplett för att få deras -20% erbjudanden?
För mig spelar gör det inget om jag behöver vänta 2-3 veckor.

Är det värt 2000kr för 3900x? Det blir visserligen en större uppgraderingen jämfört med nuvarande 1700x men 8c/16t räcker väl gott och väl idag?

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Någon här som har koll på bästa M-Atx moderkortet för Ryzen 3000?

Lite googlingar får fram MSI B450M MORTAR men ville bara dubbelkolla lite här med.

Kommer bli en 3700X och röra upp klocken lite, mest för att det är kul.

Kan ju även kolla lite fort, är minneshastigheter fortfarande viktigt på Ryzen? Har ju rätt slöa minnen nu så kanske blir att sälja det nuvarande som ett kit och bara köpa nytt på allt.

B450M mortar är ett mycket bra val för 3700X, har själv titanium-varianten med den processorn. Tror inte det är någon skillnad mellan modellerna, utöver utseende. Brädan har bra VRMs och kylning av dessa som räcker gott för 3700X. Buildzoid har testat VRMs med hårt överklockad 2700X: https://www.youtube.com/watch?v=6qZW3-xZEHg

@tellus82 har gjort ett utomordentligt arbete med att sammanställa info om tidigare generationernas moderkort, om du vill se över andra alternativ finns det en lista över top 5 m-ATX kort (ur VRM-synpunkt), se länk.
#17951749

Permalänk

Vilke alternativ på minnen och moderkort finns det för 3900x.
Moderkortet var Asrock x570 Taichi och Minnerna https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4613646.
moderkortet hade ju det där med luftflödet och chipset kylaren som var lit dålig.
Minnerna undra jag på billigare, men fortfarande samma storlek (32gb totalt),
och helst i en bra "sweetspot" hastighet.

Ser dock att 3900x inte direkt finns i lager så måste väl invänta det först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funiculus:

B450M mortar är ett mycket bra val för 3700X, har själv titanium-varianten med den processorn. Tror inte det är någon skillnad mellan modellerna, utöver utseende. Brädan har bra VRMs och kylning av dessa som räcker gott för 3700X. Buildzoid har testat VRMs med hårt överklockad 2700X: https://www.youtube.com/watch?v=6qZW3-xZEHg

Låter perfekt! Blir nog en sådan då, tackar.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Någon annan som är jäkligt trött på denna launch som jag?
I ren frustration avbeställde jag min 3900X och skickar nog tillbaka min 3600X som sitter i min dator just nu.
Ungefär varannan gång jag startar min dator postar den inte och varannan gör den det med samma bios inställningar.
Verkar vara ram hastigheter och volt som ställer till det med reset bios på pinnar som gäller.
Vågar inte ens ha sidan eller tophat på mitt spöke just nu pga av alla jäkla bios reset.
Så sjukt framstressad launch att det borde kallas engineering sample på allt som säljs just nu.
Om någon är intresserad av en Asus X470-i bräda så har jag en till salu så kanske jag vågar prova 3000 serien igen om ett år eller två.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

du får länka till en bild som funkar

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Någon annan som är jäkligt trött på denna launch som jag?
I ren frustration avbeställde jag min 3900X och skickar nog tillbaka min 3600X som sitter i min dator just nu.
Ungefär varannan gång jag startar min dator postar den inte och varannan gör den det med samma bios inställningar.
Verkar vara ram hastigheter och volt som ställer till det med reset bios på pinnar som gäller.
Vågar inte ens ha sidan eller tophat på mitt spöke just nu pga av alla jäkla bios reset.
Så sjukt framstressad launch att det borde kallas engineering sample på allt som säljs just nu.
Om någon är intresserad av en Asus X470-i bräda så har jag en till salu så kanske jag vågar prova 3000 serien igen om ett år eller två.

Tråkigt att du känner så, hur mycket ska du ha för brädan i sådant fall? jag bor i tullinge och jag har funderat på en bräda till min gamla 1700.
är du säker på att brädan inte är dålig? fungerar äldre cpuer i den tex? annars skulle du kunna få låna min 1700 om du vill ge den en sista chans?

jag kör just nu en 3700x i en gammal sleten asus prime x370 pro bräda och allt fungerar väldigt bra, även om cpun känns lite het när jag pressar den stenhårt med prime 95?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Någon annan som är jäkligt trött på denna launch som jag?
I ren frustration avbeställde jag min 3900X och skickar nog tillbaka min 3600X som sitter i min dator just nu.
Ungefär varannan gång jag startar min dator postar den inte och varannan gör den det med samma bios inställningar.
Verkar vara ram hastigheter och volt som ställer till det med reset bios på pinnar som gäller.
Vågar inte ens ha sidan eller tophat på mitt spöke just nu pga av alla jäkla bios reset.
Så sjukt framstressad launch att det borde kallas engineering sample på allt som säljs just nu.
Om någon är intresserad av en Asus X470-i bräda så har jag en till salu så kanske jag vågar prova 3000 serien igen om ett år eller två.

Skumt att det är sådana boot issues, min bootar varje gång hur det än ser ut på x370 plankan, även om jag själv klantar till något som den inte kan boota på så tar den en soft reset själv efter misslyckad boot försök, med bra inställningar är det absolut inga problem att boota. Inte så att du tagit i lite hårt med tidig bios på minneshastighet? har du kollat att bordet inte desynkar med fclk/mem/IF eller något annat dumt?

just desynk är ganska lätt att se om det inträffar om du kikar på nedanstående bild så ser du 3 hastigheter varav 2 i Ryzen master och en i CPU-Z, Memory Clock, Fabric Clock och NB frequency, dessa ska vara exakt identiska i hastighet, skiljer det 0,1MHz mellan någon av dom är det inte synkat även om hastighet är snarlik. Detta är en bugg i tidig AGESA där desynk uppstår även om frekvens ser vid första anblick ut att matcha med gigantisk latency som resultat & allmänt buggigt beteende. Dock kan avläsning också vara lite iffy vilket endast lämnar ett test att se om du har desynkat frekvenserna och det är total minneslatency i aida64 latency test, hamnar du nära eller över 100ns är det garanterat inte synkat.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Efter allt prat om prishöjning på minne igår gjorde jag lite snabb läsning och beställde dessa minnen: Trident Z 3600 C16, till en 3900X.

Nu i efterhand kanske det var slöseri på pengar. Läser att många lyckas överklocka ramminnen runt tusenkronorsklassen till 3600 CL16 utan svårigheter. Hur mycket högre borde jag komma med dessa?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tråkigt att du känner så, hur mycket ska du ha för brädan i sådant fall? jag bor i tullinge och jag har funderat på en bräda till min gamla 1700.
är du säker på att brädan inte är dålig? fungerar äldre cpuer i den tex? annars skulle du kunna få låna min 1700 om du vill ge den en sista chans?

jag kör just nu en 3700x i en gammal sleten asus prime x370 pro bräda och allt fungerar väldigt bra, även om cpun känns lite het när jag pressar den stenhårt med prime 95?

Tyvärr är det inget fel på brädan förutom när bios 2401 och 2501 kom.
Innan funka brädan som en klocka även med min gamla 2700 men efter 2401 funka nästan inget.
Vill klaga på Asus men med tanke på vad man läst om att AMD inte släppte info till Asus eller på något sätt hjälpte dem på förhand till denna launch så kan man inte annat än att klaga på AMD. Tur att mina AMD aktier går bra men brädan är hel det är jag helt säker på och även mina minnen utan det är BIOS det är fel på.
Känns lämpligt att släppa 3000 serien i September eller Oktober så även moderkorts tillverkarna hade fått tid på sig även om AMD inte verkar ha koll på alla problem än så länge.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Står ju tom "coupled mode" i ryzen master. Denna skall vara på on.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Står ju tom "coupled mode" i ryzen master. Denna skall vara på on.

Spara pengar på RGB om du absolut inte vill ha det och köp dessa istället https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4236779

Jag och väldigt många andra klarar 3600 med 14-14-14-28 med dessa minnen

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Tyvärr är det inget fel på brädan förutom när bios 2401 och 2501 kom.
Innan funka brädan som en klocka även med min gamla 2700 men efter 2401 funka nästan inget.
Vill klaga på Asus men med tanke på vad man läst om att AMD inte släppte info till Asus eller på något sätt hjälpte dem på förhand till denna launch så kan man inte annat än att klaga på AMD. Tur att mina AMD aktier går bra men brädan är hel det är jag helt säker på och även mina minnen utan det är BIOS det är fel på.
Känns lämpligt att släppa 3000 serien i September eller Oktober så även moderkorts tillverkarna hade fått tid på sig även om AMD inte verkar ha koll på alla problem än så länge.

Ja då vet du att den fungerar iallafall. vill du sälja av den så är jag intresserad, vad är det för bräda mer exakt?

Du kan ju alltid mejla eller ringa asus och fråga om de känner till dessa fel och om de arbetar på det? lite konstigt att min bräda som är äldre verkar fungera hur bra som helst. mitt minne som vägrade köra högre än 2993mhz funkade direkt med 3200mhz, pbo funktionerna verkar fungera OK, tror det fläskar på lite mkt volt ibland bara men det fixas lätt med offset.
Haft datorn på just nu i 4 dygn i sträck utan en hicka och spelat och gjort lite allt möjligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@hipstergamer: du är ju garanterad det som står. Det är du inte i 1000 kronor klassen dock köpte jag ett par stickor för 839, fick upp dom i 3600 CL 17... Helt okej tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Står ju tom "coupled mode" i ryzen master. Denna skall vara på on.

Dock visar denna fel med agesa buggen i mitt fall, den indikerar coupled när den defacto inte är det, den borde vara det men av någon anledning så är det osynkat vid 3000MT/s och över även om alla frekvenser körs i snarlika hastigheter, vid 2933 och manuellt synkat är jag nere på 76ns latens vid 3200 är jag uppe över 100ns latens, detta trots att allt egentligen indikerar att det skulle vara synkat, oavsett auto eller manuellt satta synk lägen. Det är helt enkelt en bugg, som dessutom rätt många 3 & 400 serie bord har, syns när man ser de latenser som många får på total minneslatens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt om frågan ställts tidigare. Svårt att hänga med i tråden.

Är det någon som haft problem med senaste BIOS (F4g som har AGESA 1.0.0.3AB) på Aorus Elite x570?
Sitter en 3700X i med Ballistix 3200MHz CL16 2x16 (BLS16G4D32AESB.M16FE) som ram.
Varenda gång jag startar om datorn och går in i BIOS så säger den att CMOS har återställt och min XMP profil är borta. Det enda jag än så länge försökt ändra är just att aktivera XMP profilen för att få upp minnena till 3200MHz. Ej rört timings eller annat.

Alla inställningar förutom datum och klocka nollas. Utöver det så tar det onormalt lång tid innan den kommer så pass långt att jag får option att trycka på DEL för att komma in i BIOS (samma innan jag uppdaterade BIOS). Känns som att den försöker ladda något men misslyckas och går då tillbaka till senast fungerande inställningar.

Går jag in och klockar minnena med AMD Ryzen Master så rullar allt på fint och vad det verkar än så följer inställningarna med vid omstart (bara kört i ca 2 timmar).

Datorn är i övrigt stabil. Bra temps och clocks (upp till 4316 stock). När jag väl kommer förbi BIOS så har jag med andra ord inga problem öht.

Någon som har några tankar och funderingar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPeavy:

Jag ber om ursäkt om frågan ställts tidigare. Svårt att hänga med i tråden.

Är det någon som haft problem med senaste BIOS (F4g som har AGESA 1.0.0.3AB) på Aorus Elite x570?
Sitter en 3700X i med Ballistix 3200MHz CL16 2x16 (BLS16G4D32AESB.M16FE) som ram.
Varenda gång jag startar om datorn och går in i BIOS så säger den att CMOS har återställt och min XMP profil är borta. Det enda jag än så länge försökt ändra är just att aktivera XMP profilen för att få upp minnena till 3200MHz. Ej rört timings eller annat.

Alla inställningar förutom datum och klocka nollas. Utöver det så tar det onormalt lång tid innan den kommer så pass långt att jag får option att trycka på DEL för att komma in i BIOS (samma innan jag uppdaterade BIOS). Känns som att den försöker ladda något men misslyckas och går då tillbaka till senast fungerande inställningar.

Går jag in och klockar minnena med AMD Ryzen Master så rullar allt på fint och vad det verkar än så följer inställningarna med vid omstart (bara kört i ca 2 timmar).

Datorn är i övrigt stabil. Bra temps och clocks (upp till 4316 stock). När jag väl kommer förbi BIOS så har jag med andra ord inga problem öht.

Någon som har några tankar och funderingar?

Sonens dator som jag satte ihop har det moderkortet och det bioset 3000mhz minnen (Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000Mhz CL15) och den funkar som en klocka inga fel som han har sagt alle fall.
enda han har sagt att hans stream flyter bättre när folk tittar på honom i Twitch vilket det inte gjorde med hans 6700K som han hade innan.

Har inte klockat den något utan bara aktiverat XMP för att minnen ska gå i rätt fart.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av hillerstorm:

Efter en veckas super-nördande och total bliss över att min splirrans nya 3900X-burk anlände precis i tid till semestern så har jag nu stött på patrull :< https://www.sweclockers.com/forum/trad/1563812-vecka-gammalt-...
Antingen något knas med CPUn eller moderkortet, inköpta på två olika sidor såklart... man tror ju aldrig man ska behöva lämna tillbaka något

Som tur är så har jag fortfarande min förra helt fungerande burk att spela wow på resten av semestern om detta drar ut på tiden...

Skrivet av 3rk0:
Skrivet av Jonas79:

Uppdatering: fick tag på ett ASUS ROG Strix X570-F Gaming jag kunde prova ekipaget i, med exakt samma resultat... fortfarande reboots vilket utesluter moderkortet. Så nu ligger CPUn fint nedpackad och nästa grej blir att skicka tillbaka till Komplett

Kan inte låta bli att tänka på att detta på något sätt har att göra med alla problem AMD verkar ha med peak-volt i långa perioder :/ var 99% säker på att moderkortet var den felade länken, riktigt deppigt när vi satte ihop allt på bordet och fortfarande inte lyckades boota in i vare sig Windows, Windows-installer-USB eller Ubuntu Live-USB

Aja, gamla bettan är live and kicking agan (min gamla i7-4770K) med en liiiiten bit av det nya bygget iaf, mitt RTX 2080

Permalänk
Skrivet av zather:

Någon här som har koll på bästa M-Atx moderkortet för Ryzen 3000?

Lite googlingar får fram MSI B450M MORTAR men ville bara dubbelkolla lite här med.

Kommer bli en 3700X och röra upp klocken lite, mest för att det är kul.

Kan ju även kolla lite fort, är minneshastigheter fortfarande viktigt på Ryzen? Har ju rätt slöa minnen nu så kanske blir att sälja det nuvarande som ett kit och bara köpa nytt på allt.

Köpte själv ett MORTAR TITANIUM och det gjorde jobbet fint (visst, nu sket sig min CPU häromdagen men moderkortet var inte boven )
Väldigt smidigt med BIOS Flashback etc, mycket kort för pengarna tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPeavy:

Jag ber om ursäkt om frågan ställts tidigare. Svårt att hänga med i tråden.

Är det någon som haft problem med senaste BIOS (F4g som har AGESA 1.0.0.3AB) på Aorus Elite x570?
Sitter en 3700X i med Ballistix 3200MHz CL16 2x16 (BLS16G4D32AESB.M16FE) som ram.
Varenda gång jag startar om datorn och går in i BIOS så säger den att CMOS har återställt och min XMP profil är borta. Det enda jag än så länge försökt ändra är just att aktivera XMP profilen för att få upp minnena till 3200MHz. Ej rört timings eller annat.

Alla inställningar förutom datum och klocka nollas. Utöver det så tar det onormalt lång tid innan den kommer så pass långt att jag får option att trycka på DEL för att komma in i BIOS (samma innan jag uppdaterade BIOS). Känns som att den försöker ladda något men misslyckas och går då tillbaka till senast fungerande inställningar.

Går jag in och klockar minnena med AMD Ryzen Master så rullar allt på fint och vad det verkar än så följer inställningarna med vid omstart (bara kört i ca 2 timmar).

Datorn är i övrigt stabil. Bra temps och clocks (upp till 4316 stock). När jag väl kommer förbi BIOS så har jag med andra ord inga problem öht.

Någon som har några tankar och funderingar?

Om ställer om ramminnen manuellt i Bios med original värden på Volt och timings funkar det då ?

Sett många som gjort detta är ändå detta Xmp settings skillnaden är att man manuellt matar in värdena istället.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

Funderar på att uppgradera till Ryzen 3000. Antingen 3700x eller 3900x, budget högt 3-siffrigt för 3700x och lågt 4-siffrigt för 3900x.

Tresiffrigt = 999:-.

Anyway. Du kan ju testa att köra på ditt nuvarande moderkort. Om du inte har några kompabilitetsproblem så sparar du ett par tusen på att inte behöva köpa moderkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av hillerstorm:

Köpte själv ett MORTAR TITANIUM och det gjorde jobbet fint (visst, nu sket sig min CPU häromdagen men moderkortet var inte boven )
Väldigt smidigt med BIOS Flashback etc, mycket kort för pengarna tycker jag

Känns som det har med hög Soc Voltage och att Cpu ej går ner i Volt i Idle läget enligt mig.

Sett att Robert Hallock kommit med många uttalande under tiden.

Nyaste Chipset drivers från AMD egna webbplats, nyaste Bios, Windows 10 1903 + Amd Ryzen power settings och går ej Cpu ner vid Idle så kan man gå över till Windows power settings som en temporär lösning.

Kör man på Windows power settings kommer man tappa lite i prestanda men känns värt om det löser att Idle Voltage går ner om det ej gör det med Amd Ryzen power settings.

Märks väll när AMD löst detta måste ändå moderkort tillverkare fixa en ny Bios version.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Om ställer om ramminnen manuellt i Bios med original värden på Volt och timings funkar det då ?

Sett många som gjort detta är ändå detta Xmp settings skillnaden är att man manuellt matar in värdena istället.

Volten ändrades inte när jag satte ny XMP profil utan ville fortsätta i 1.2 Satte den till 1.35 och nu accepterade den inställningarna direkt. Efter en längre stunds memtest så verkar det även vara stabilt.

Tusen tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Efter allt prat om prishöjning på minne igår gjorde jag lite snabb läsning och beställde dessa minnen: Trident Z 3600 C16, till en 3900X.

Nu i efterhand kanske det var slöseri på pengar. Läser att många lyckas överklocka ramminnen runt tusenkronorsklassen till 3600 CL16 utan svårigheter. Hur mycket högre borde jag komma med dessa?

Tro inte allt du läser många som är nöjda kommer posta sina resultat av overclock många fler lyckas inte med 3600 CL16 på skit minnen eller kräver väldigt mycket volt. Allt kan fungera bra ett tag också men när minnen börjar överstiga över 40-50c kan felen börja komma fram, du köpte bra minnen och kan vara lugn att du kommer nå minst det hastighet, prabably 3600CL14 också