AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

Hej!

Byggde ihop min dator med en 3900X tillsammans med en Aorus X570 Master.
Första start kom jag in i bios. Hade fixat Windows 10 på en usb-sticka. Installerade Windows 10. Därefter så laddade jag ner och installerade drivrutiner. Till slut så laddade jag ner den senaste bios, flyttade över filen till en tom usb-sticka bootade upp bios och uppdaterade bios. Efter bios uppdateringen så har jag inte kunnat komma in till bios.

Vid tryck av startknappen så är det Windows loggans som är det första som kommer upp. Ha även testat att spamma "Delete" knappen för att komma in till bios fast det inte syns något på skärmen. Då får jag error code "02" på moderkortet. Det finns ingen fel beskrivning för sån error code i manualen. Ett få antal gånger när jag började få det här problemet så visade moderkortet även error code "A6" och så här står det i manualen om den "Detect and install all currently connected SCSI devices".

Någon som kan hjälpa felsöka problemet? Har testat CMOS-clear knappen, varsin ram sticka för sig.

Permalänk
Citat:

3600-3733Mhz är lite av en "Sweetspot" för zen2.
Dessa kör jag själv till min 3900x. Kör dem i cl16 3733MHz.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4613646

Du betalar dock ett premium pris för snabbare minnen i 2x16GB. 2x8GB eller 2x16GB fast 3200Mhz är betydligt billigare. Har man inte bra ekonomi och väldigt höga krav så skulle jag nog kolla på de billigare minnerna personligen.

Ah lite dyra minnen för mig nog, fast beror ju på hur priset skiljer sig från dom billigare dock.

Skrivet av fsser:

Sök på x570 Taichi design flaw chipset overheat.
Kan vara något som påverkar ditt bygge.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj då, det verkar påverka mitt tyvärr då jag har en icke-blowfan GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaadRH:

Hej!

Byggde ihop min dator med en 3900X tillsammans med en Aorus X570 Master.
Första start kom jag in i bios. Hade fixat Windows 10 på en usb-sticka. Installerade Windows 10. Därefter så laddade jag ner och installerade drivrutiner. Till slut så laddade jag ner den senaste bios, flyttade över filen till en tom usb-sticka bootade upp bios och uppdaterade bios. Efter bios uppdateringen så har jag inte kunnat komma in till bios.

Vid tryck av startknappen så är det Windows loggans som är det första som kommer upp. Ha även testat att spamma "Delete" knappen för att komma in till bios fast det inte syns något på skärmen. Då får jag error code "02" på moderkortet. Det finns ingen fel beskrivning för sån error code i manualen. Ett få antal gånger när jag började få det här problemet så visade moderkortet även error code "A6" och så här står det i manualen om den "Detect and install all currently connected SCSI devices".

Någon som kan hjälpa felsöka problemet? Har testat CMOS-clear knappen, varsin ram sticka för sig.

Vet inte om det är samma på Gigabyte mobon man kan pressa F8 eller F11 snabbt så kommer en boot meny där man kan välja setup då kommer man i bios via den istället kan vara så att din Tangentbord inte kommer igång innan du är förbi Del knappen testa byta USB port alt annan tangentbord. I västa fall your usb bios flash igen kan ha buggat ur, om du lyckas komma in Disable Fast boot kanske går lättare o komma in nästa gång.

Permalänk
Medlem

En ccx i ccd1 rullade i 4500MHz och den andra i 4475MHz, ccd2 orkar inte över 4275MHz oavsett, krävdes som sagt 1.4V för att inte krascha och då rapporterar Ryzen fliken i hwinfo en förbrukning på 252W och 175A, det skiljer inte lika illa mot riktig förbrukning som för Zen & Zen+ men de visar för mycket, riktig förbrukning landade på 220W och 158A i cinebench.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

https://i.imgur.com/AvJygbe.png

En ccx i ccd1 rullade i 4500MHz och den andra i 4475MHz, ccd2 orkar inte över 4275MHz oavsett, krävdes som sagt 1.4V för att inte krascha och då rapporterar Ryzen fliken i hwinfo en förbrukning på 252W och 175A, det skiljer inte lika illa mot riktig förbrukning som för Zen & Zen+ men de visar för mycket, riktig förbrukning landade på 220W och 158A i cinebench.

Det är så här man tycker PBO borde fungera från början aktivera snabba cores när de behövs och disable de sämre om de inte behövs för att pressa prestanda och minska temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Vet inte om det är samma på Gigabyte mobon man kan pressa F8 snabbt så kommer en boot meny där man kan välja setup då kommer man i bios via den istället kan vara så att din Tangentbord inte kommer igång innan du är förbi Del knappen testa byta USB port alt annan tangentbord. I västa fall your usb bios flash igen kan ha buggat ur, om du lyckas komma in Disable Fast boot kanske går lättare o komma in nästa gång.

Ska testa "F8", men det verkar som att tangentbordet funkar då när jag spammar "Delete"-knappen så kommer jag varken in i windows eller bios, inget vissas på skärmen samt att jag har error code "02" på moderkortet som jag inte förstått vad det betyder.

Startar jag bara datorn och inte tycker någon knapp alls så bootas windows direkt, ser inte någon "Aorus" logga med knappval för att ta sig in till bios.

Edit: "F8" funkade inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Wow 2 st Ryzen 7 3800X bygger du 2 datorer på en gång

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaadRH:

Ska testa "F8", men det verkar som att tangentbordet funkar då när jag spammar "Delete"-knappen så kommer jag varken in i windows eller bios, inget vissas på skärmen samt att jag har error code "02" på moderkortet som jag inte förstått vad det betyder.

Startar jag bara datorn och inte tycker någon knapp alls så bootas windows direkt, ser inte någon "Aorus" logga med knappval för att ta sig in till bios.

Säker på att det inte är D2 inte 02

D2 - PCH Initialization Error

vilken gpu har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Säker på att det inte är D2 inte 02

D2 - PCH Initialization Error

vilken gpu har du?

Det kan mycket möjligt vara "D2".

Har två stycken ROG 1080 TI Strix i SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaadRH:

Det kan mycket möjligt vara "D2".

Har två stycken ROG 1080 TI Strix i SLI.

Ta ut en av de kolla att båda lampor på grafikorten lyser att de får ström Lämna den högst upp inne i sloten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Ta ut en av de kolla att båda lampor på grafikorten lyser att de får ström Lämna den högst upp inne i sloten.

Fungerar inte detta kolla om du har böjda pins (mardröm scenario) reseata den.

Sedan kan du göra det via windows kolla om du kommer in

https://www.youtube.com/watch?v=RDeT9Yvb0qs

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Ikväll var kvällen! Köpt ett Asus Crosshair VII Hero och två G.Skill TridentZ 16 GB 3200 MHz CL14-stickor tidigare som legat och väntat några veckor. I kväll beställdes:

Ryzen 3700X
Fractal Design Meshify C
NH-D15
Seasonic FOCUS 750W
Samsung 970 EVO Plus 1TB
Samsung QVO 2TB
ASUS RTX 2070 Super Dual OC

Hade jag inte haft en fin och påkostad skärm med G-Sync hade jag valt rött i grafikkortsfrågan också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Ta ut en av de kolla att båda lampor på grafikorten lyser att de får ström Lämna den högst upp inne i sloten.

Skrivet av 3rk0:

Fungerar inte detta kolla om du har böjda pins (mardröm scenario) reseata den.

Sedan kan du göra det via windows kolla om du kommer in

https://www.youtube.com/watch?v=RDeT9Yvb0qs

Tog ut de undre grafikkortet. Sen när jag bootade igen så ser jag Aorus loggan med meny valen igen. Men när jag är väl inne i Windows så ser det ut som att windows har förlorat grafikkortets drivrutiner. Försöker installera de nu igen via Geforce Experiance.

Men var det då verkligen problem för att jag hade två grafikkort? Stödjer inte Zen2/X570 SLI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaadRH:

Tog ut de undre grafikkortet. Sen när jag bootade igen så ser jag Aorus loggan med meny valen igen. Men när jag är väl inne i Windows så ser det ut som att windows har förlorat grafikkortets drivrutiner. Försöker installera de nu igen via Geforce Experiance.

Men var det då verkligen problem för att jag hade två grafikkort? Stödjer inte Zen2/X570 SLI?

Bara vissa moderkort stödjer SLI

här är en lista med alla moderkort och vad de stödjer
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wmsTYK9Z3-jUX5LGRoFns...

edit : såg att du hade ett aorus master, och det ska ju stödja SLI

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Hur ser det egentligen ut med B450 moderkort och de nya Ryzen processorerna? Det verkar som att det är 50/50 att det fungerar, och även om det fungerar så är det andra problem. Är det fortfarande värt att köpa? När kommer allt vara fixat?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaadRH:

Hej!

Byggde ihop min dator med en 3900X tillsammans med en Aorus X570 Master.
Första start kom jag in i bios. Hade fixat Windows 10 på en usb-sticka. Installerade Windows 10. Därefter så laddade jag ner och installerade drivrutiner. Till slut så laddade jag ner den senaste bios, flyttade över filen till en tom usb-sticka bootade upp bios och uppdaterade bios. Efter bios uppdateringen så har jag inte kunnat komma in till bios.

Vid tryck av startknappen så är det Windows loggans som är det första som kommer upp. Ha även testat att spamma "Delete" knappen för att komma in till bios fast det inte syns något på skärmen. Då får jag error code "02" på moderkortet. Det finns ingen fel beskrivning för sån error code i manualen. Ett få antal gånger när jag började få det här problemet så visade moderkortet även error code "A6" och så här står det i manualen om den "Detect and install all currently connected SCSI devices".

Någon som kan hjälpa felsöka problemet? Har testat CMOS-clear knappen, varsin ram sticka för sig.

Har inte varit med om liknande, men skulle det kunna vara att du har "fast boot" aktiverat i windows?
För mer info och hur man stänger av det: https://www.google.com/amp/s/www.windowscentral.com/how-disab...

Edit: såg nu ditt inlägg om sli etc så detta kanske är onödigt men men 🙂
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Bara vissa moderkort stödjer SLI

här är en lista med alla moderkort och vad de stödjer
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wmsTYK9Z3-jUX5LGRoFns...

edit : såg att du hade ett aorus master, och det ska ju stödja SLI

Enligt gigabyte's produktsida så stödjer moderkortet 2 way SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Bara vissa moderkort stödjer SLI

här är en lista med alla moderkort och vad de stödjer
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wmsTYK9Z3-jUX5LGRoFns...

edit : såg att du hade ett aorus master, och det ska ju stödja SLI

Nu går det inte att installera grafkkortets drivrutiner. Ska testa köra Display Driver Cleaner, sen installera på nytt.

Permalänk
Medlem

visa dolda ikoner

@SaadRH: Hej jag har ett Aourus 470 och då fungerar denna vägen också, om du kommer in i windows så har du en upp pil nere till höger "visa dolda ikoner" där ligger en ikon som heter APP center och det är delar av Gigabytes Bios som ligger där, hoppas det skall hjälpa dig.
Med vänlig hälsning Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Om du inte gjort det så öka dram boot voltage. Efter det kunde jag överklocka ram på min Asus x470 ch7.

Finns tyvärr ingen sådan inställning på X470-F Med det sagt så upptäckte jag genom uteslutningsmetoden att det verkar vara när man sätter "Gear down mode" eller "Power down mode" till disabled som den här buggen (eller vad det nu är) triggas. När jag lämnade dessa på Auto bootar brädan som den ska och kör just nu RAMtest med 3400MHz minnesfrekvens.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaadRH:

Nu går det inte att installera grafkkortets drivrutiner. Ska testa köra Display Driver Cleaner, sen installera på nytt.

Nu lyckades jag installera grafikkortets drivrutiner. Kan jag testa stoppa in andra kortet igen. Om det blir samma problem då också ligger då felet i moderkortet?

Permalänk

Jag kommer köpa en mounting bracket för AM4 till EK supremacy så jag kan köra den på Ryzen. De kostar 90kr från EKWB, men sen lika mycket till i frakt. Om någon annan också vill ha kan jag ju ta en extra och posta den i Sverige sen. Hör av er snabbt isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Wow 2 st Ryzen 7 3800X bygger du 2 datorer på en gång

Blev en från Inet och en från Webbis men ska lämna tillbaka en

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nyligen uppladdad av honom? Endast 360p

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Blev en från Inet och en från Webbis men ska lämna tillbaka en

Ja leveranstiden har verkligen ändrats under tiden från 8 Juli när jag la ordern från Mindfactory var första beräkningen 10 Juli men Cpu och moderkortet skickades först igår och beräknad leverans är tisdag nästa vecka.

Minnena skulle skickats idag egentligen men ändrades till 26 Juli då Gskill verkar ha brist på sina Trident Z 3600 mhz.

Men därför jag till köpte en Ryzen 7 3700X istället för Ryzen 9 3900X så blir det nog ett RTX 2070 Super också men väntar in lite för att se om priset sjunker mer innan minnena ska skickas för brukar komma lite reor i bland.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Ja du svår fårga. Jag valde detta för att vara säker på att jag kunde maxa ut infinity fabric. Ett 3200C14 kit kan säkerligen göra det med, men jag ville inte chansa sas.

I AIDA64 har ju nu ca 69ns fördröjning på ram.

Nu har jag chansat på ett 2x16 3200C14 kit. Med tanke på hur alla handlare verkar gå tomma för b-die så fick man beställa från Tyskland. Det gick dock under 3000:- totalt så det får man vara nöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaadRH:

Nu lyckades jag installera grafikkortets drivrutiner. Kan jag testa stoppa in andra kortet igen. Om det blir samma problem då också ligger då felet i moderkortet?

Grejen är den den kanska buggar lite i och med pci banor som skall delas testa att stopa in den andra graffet stäng av fast boot i bios men först load optimized defult settings. kolla in om allt ska vara rätt med PCI settings att de är tilldelade rätta banor brukar finnas under info oftast vid exit knappen eller meny innan

Permalänk
Medlem

Proshop har skickat mina Gskill 3733 TridentZ 2x16. Jag får dem imorgon! Nu jävlar!

Jag ska även se vilken skillnad det blir i frekvenser mellan stockkylaren och ett Noctua NH-U9S på 3600 i min HTPC i helgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Ja leveranstiden har verkligen ändrats under tiden från 8 Juli när jag la ordern från Mindfactory var första beräkningen 10 Juli men Cpu och moderkortet skickades först igår och beräknad leverans är tisdag nästa vecka.

Minnena skulle skickats idag egentligen men ändrades till 26 Juli då Gskill verkar ha brist på sina Trident Z 3600 mhz.

Men därför jag till köpte en Ryzen 7 3700X istället för Ryzen 9 3900X så blir det nog ett RTX 2070 Super också men väntar in lite för att se om priset sjunker mer innan minnena ska skickas för brukar komma lite reor i bland.

Webbis hade ju ett datum som de sedan tog bort men som egentligen stämde, ivf tog jag en hos Inet bara för säkerhets skull.

Dock har jag stött på patrull då min Corsair H110i Platinum Edition SE verkar ha alldeles för långa skruvar plus att de verkar vara något för tjocka så jag måste skicka tillbaks skiten. Får köra på Wraithen så länge antar jag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9