Bästa SSDn för under 700kr?

Permalänk
Medlem

Enligt denna tråd;
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1515267-vettigaste-ssdn-...
bör man ju absolut inte satsa på MX500 p.g.a. att den tappar prestanda väldigt fort. @Paddanx och @Glaring_Mistake har ju gjort massiva tester på en del diskar och MX500 verkar där absolut inte vara ett bra val vad jag kan se..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

@Leif Hagelsmak: OK, men Intel är väl bra som M.2, men som SATA alternativ finns ju dock WD Blue 3D NAND SSD 2.5" SATA III 500GB för en selma extra. Annars bör samsungen vara bra också.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Enligt denna tråd;
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1515267-vettigaste-ssdn-...
bör man ju absolut inte satsa på MX500 p.g.a. att den tappar prestanda väldigt fort. @Paddanx och @Glaring_Mistake har ju gjort massiva tester på en del diskar och MX500 verkar där absolut inte vara ett bra val vad jag kan se..

Tackar, jag får titta på det när jag får lite mer tid över. Men om det gäller just TBW så är problemet idag att det flesta nya diskar har annan design på flashminnet. Så generellt har många av dom gamla modellerna längre livslängd (mer antal skrivningar) än dom nya.

Om tråden handlar om MLC vs TLC eller rent utav QLC (och deras livslängd) så är dom flesta av konsument SSD diskarna i samma båt som MX500. Ska man ha lagring som kommer ha mycket skrivingar tex server eller om man är torrentkung så gör man bäst i att köpa MLC, men det är såvitt jag vet är det dyrare. För den vanliga användaren så kommer det mest sannolikt ta bra med tid innan det kommer märkas och förhoppningsvis så kostar lagring mycket mindre den dagen man behöver ersätta sin SSD.

Men som sagt, det är sent och jag är väldigt trött och borde inte skriva något då för jag skriver lätt fel eller uttrycker mig dåligt. Tackar dock för trådtipset, ska läsa igenom det energin finns tillgänglig, för jag ska snart köpa en till SSD så jag behöver se till att jag inte missat något.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

@Leif Hagelsmak: OK, men Intel är väl bra som M.2, men som SATA alternativ finns ju dock WD Blue 3D NAND SSD 2.5" SATA III 500GB för en selma extra. Annars bör samsungen vara bra också.

Alla produkter är bra, det är bara fråga om priserna är bra. Om du funderar på att köpa någon av dom så rekommenderar jag att försöka leta upp bra benchmarks och reviews, vilket iofs är sådär lätt, men kolla tex om TechDeals eller Linus Tech Tips på youtube har någon video om det. Det finns säkert fler respektabla ställen, men det var den mitt trötta huvud kunde komma på nu

Kan ju börja här med Linus som tar tex upp hur designen har ändrats på SSDs dvs deras olika NAND Flash och hur det förhåller sig. Vilket jag kanske borde linkat i min tidigare inlägg...

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Enligt denna tråd;
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1515267-vettigaste-ssdn-...
bör man ju absolut inte satsa på MX500 p.g.a. att den tappar prestanda väldigt fort. @Paddanx och @Glaring_Mistake har ju gjort massiva tester på en del diskar och MX500 verkar där absolut inte vara ett bra val vad jag kan se..

Intressant tråd, problemet här som jag ser det är att det är bara en disk som testas om jag förstår rätt. Det är inte tillräckligt att bedöma en modell som massproduceras, det behövs en större "sample size". Jag säger absolut inte att Paddanx& Glaring_Mistake tester är inkorrekta, snarare tvärtom. De har uppenbarligen mycket mer kunskap om ämnet än vad jag har.

Med det sagt, även om jag kanske inte har den rena tekniska kunskapen så måste jag oavsett försöka tolka den information jag har just nu.

Om MX500 nu är en dålig disk så tycker jag man borde se feedback på det på tex forum, konsument kommentarer på tex Mindfactory och andra ställen som säljer stora volymer. Än så länge har har jag inte sett tecken på det.

Det ska ju iofs påpekas att det är inte många användare som gör sådana tester som Paddanx & Glaring_Mistake gör men de problemen som testet visar ska ju förr eller senare börja skapa verkliga problem för vanliga användare. Nu har ju MX500 varit ute på marknaden i typ 1.5 år och testet som jag förstog det skulle varit likvärdigt vanlig anvädning. Jag antar även att testet inte kunde varit mycket mer än 6 månader för MX500 släpptes väl i december 2017 om jag minns rätt och inlägget var från början av juni 2018. Därmed är det väl rimligt att anta att man skulle höra mer väsen om det vid det här laget.

Kanske det handlar om produktionsfel/kvalitetskontroll på cellerna i det här fallet eller kanske dålig firmware som blivit fixad (tex så kom första firmware uppdateringen till Crucial MX500 21 juni 2018 - sista inlägget i tråden var 6 juni) och därav så är fortfarande konsument feedbacken positiv.
M3CR02 firmware
Improved ready time from DEVSLP low-power state.
Improved TRIM and Wear Leveling performance.
Improved SATA error handing.
Improved compatibility with some TCG Opal 2.0 third-party encryption utilities (this change does not affect MS BitLocker).

Jag kommer naturligtvis ha ögon öppna eftersom jag själv ska snart införskaffa 1TB till 2TB lagring, men tänker nog avakta lite till för att se hur QLC enheterna visar sig vara och ifall prisutveckligen kan sjunka ytterligare på dem, vilket dom borde göra. Ser dock ingen anledning till att avråda någon till att köpa en MX500 och om priserna är som sniglom listade så skulle jag själv valt en MX500 i det här fallet. Skulle däremot priserna ändra sig så kanske bedömningen leder till annat resultat.

Permalänk
Medlem

@sniglom:

Eftersom ingen har frågat det hittills, vet du vilket Sata-gränsnitt det är på din väns dator?

Är det bara SATA-II så kommer ju fortfarande få klart bättre söktid än en HDD, men läs och skrivhastigheten kommer ju att vara halverad mot SATA-III. Så man kanske inte skall slänga pengar i sjön på prestanda som inte kan utnyttjas.

Permalänk
Medlem

Jag kanske borde varit tydligare med att jag inte söker rådgivning utanför vad jag frågat om.
Var ute efter mer info på om det fanns billigare SSDer som stod pall mot 860 evo eller bättre till samma pris.

Det krävs helt enkelt väldigt mycket jobb för att få en bred uppfattning om många SSDer och eventuella brister och barnsjukdomar de kan ha, genom att enbart plöja recensioner och tester, då är det bättre att fråga en stor grupp folk.

Jag får tacka för intresset i användningsmönster och hårdvara, men en sådan diskussion hjälper inte mig med mitt val.

Skrivet av filbunke:

Är det bara SATA-II så kommer ju fortfarande få klart bättre söktid än en HDD, men läs och skrivhastigheten kommer ju att vara halverad mot SATA-III. Så man kanske inte skall slänga pengar i sjön på prestanda som inte kan utnyttjas.

Jag har inte tittat efter, det är irrelevant för mig. Vid en svårare last kommer inte interfacet att vara flaskhalsen, utan kontroller och flash.

Här är ett exempel från anandtechs testsvit

Med ett genomsnitt på 222MB/s, är det inte interfacet på 600MB/s som är den stora flaskhalsen.

Här är crystal diskmark, 4K Q1 är knappast interfacebegränsat.

Jag vet inte hur den idén kan överleva, för det är som att säga att det enda man behöver bry sig om är hur snabb SSDn är vid toppfart för sekventiell läsning/skrivning. Men det var inte för toppfarten vid sekventiell läsning/skrivning som vi ursprungligen valde SSD över hårddiskar, det var för prestanda vid svårare laster.

Precis samma typ av tankegång är återkommande inom RPI-communitiet, där många anser att det räcker med vilket billigt minneskort som helst som kan läsa X MB/s, eftersom interfacet begränsar. Men så fort man faktiskt köra benchmarks och verklig last, så visar det sig gång efter annan att en bättre kontroller gör skillnad.

För att summera, jag vill inte kompromissa med en kontroller som presterar sämre under last, även om sata-interfacet inte är kapabelt att ta del av topphastigheterna vid sekventiell läsning/skrivning.

Vill någon annan begränsa sig av sifferspecifikationer på sata-interfacet eller tycker det duger utmärkt utan dram-cache, så säger jag inget om det.

Med det sagt, om jag har fel och det finns SATA2-diskar som levererar lika hög prestanda under hård last och SATA2-prestanda under låg last, samtidigt som de är betydligt billigare, så kommer det garanterat duga finfint. Jag bryr mig mer om lägsta-prestandan än topprestandan, för det är vad som märks absolut mest, eftersom skillnaden brukar vara betydligt större.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@sniglom: Tror egentligen att alla har koll på det där - mer eller mindre vart fall - men frågeställningen är lite luddig nu när du har ganska specifika krav utöver att den ska kosta under 700kr. Sata2 eller Sata3 kommer som du säger i praktiken inte spela någon roll, samtidigt har du redan söktiden som man vill ha med SSD. Generellt sett så är en större disk snabbare än en långsam, var av en större disk kan vara ett bättre alternativ. Men jag tror att framför allt du ska hålla valen realistiska till den person du hjälper. Personen kommer vare sig veta, märka, eller vilja veta vad du gjort utan bara fokusera på att datorn blir snabbare och lever längre.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3706561 kanske kan vara något?

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Jag kanske borde varit tydligare med att jag inte söker rådgivning utanför vad jag frågat om.
...

För att summera, jag vill inte kompromissa med en kontroller som presterar sämre under last, även om sata-interfacet inte är kapabelt att ta del av topphastigheterna vid sekventiell läsning/skrivning.

....

https://youtu.be/lmaK4p-vmPc?t=514

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur jag ska tolka videon?

Han kör massa crystaldiskmark på 1GB, det ser ut som att samsungen oftast är något snabbare i 4K Q1.
Sedan pratar han om att 1GB-tester är för små och att han kört 32GB, men de nya skärmdumparna som kommer visar fortfarande 1GB. Där efter sitter han och pratar om att han inte kan känna skillnad i laddningstid, men mäter inget.

Att sitta och köra crystaldiskmark till döds och sedan "känna" vilken disk som är snabbast? Nä, då är det nog bättre med anandtechs tester.

Tillsammans med den sweclockerstråd som visar på att crucial-disken ser ut att tappa mer prestanda över tid, om man har orörda filer. Men det kan också ha lösts i den nya firmware som du postade länk till tidigare.

Utifrån det kan jag dra slutsatsen att under nästan alla laster är samsungen snabbare och har lägre latenser. Den drar mindre ström och den verkar ha bättre prestanda över tid. Sen huruvida det är värt 200kr är så klart en annan femma. Det ser ut som det är någon av dessa två diskar som gäller.

Tack.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Enligt denna tråd;
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1515267-vettigaste-ssdn-...
bör man ju absolut inte satsa på MX500 p.g.a. att den tappar prestanda väldigt fort. @Paddanx och @Glaring_Mistake har ju gjort massiva tester på en del diskar och MX500 verkar där absolut inte vara ett bra val vad jag kan se..

MX500 har faktiskt visat sig kontrollera sina problem. Eller, de blir inte värre iaf, är kanske bättre sätt att säga det.
Den har lite udda querks i prestanda, som ser ut som prestanda tapp/spänningsdrift, och man får lägre läsprestanda med en del filer (som roterar runt verkar det som), dock är det inte så illa som det verkade från början. Vad exakt som orsakar detta är typ omöjligt att säga, utan intern info från tillverkaren.

Disken har inte perfekt prestanda, men den stora SLC cachen, och att den ofta är väldigt bra prissatt, gör att man får anse disken vara acceptabel till rätt pris. Och jagar man en billig SSD, kan man troligen acceptera dessa brister. De är trots allt inte kritiska mer än lite lägre prestanda som den disken är nu.

Jag hade dock som jag sagt i nyare tråd, inte vågat satsa på detta NAND i QLC läge, då det verkar vara lite udda redan i TLC. Det behövs testas mao.

Det är bra att ni försöker informera och hjälpa folk dock. Det var ju det jag och Glaring Mistake hade som avsikt när vi började gå ut med info om dessa tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

MX500 har faktiskt visat sig kontrollera sina problem. Eller, de blir inte värre iaf, är kanske bättre sätt att säga det.
Den har lite udda querks i prestanda, som ser ut som prestanda tapp/spänningsdrift, och man får lägre läsprestanda med en del filer (som roterar runt verkar det som), dock är det inte så illa som det verkade från början. Vad exakt som orsakar detta är typ omöjligt att säga, utan intern info från tillverkaren.

Disken har inte perfekt prestanda, men den stora SLC cachen, och att den ofta är väldigt bra prissatt, gör att man får anse disken vara acceptabel till rätt pris. Och jagar man en billig SSD, kan man troligen acceptera dessa brister. De är trots allt inte kritiska mer än lite lägre prestanda som den disken är nu.

Jag hade dock som jag sagt i nyare tråd, inte vågat satsa på detta NAND i QLC läge, då det verkar vara lite udda redan i TLC. Det behövs testas mao.

Det är bra att ni försöker informera och hjälpa folk dock. Det var ju det jag och Glaring Mistake hade som avsikt när vi började gå ut med info om dessa tester.

Tack för klargörande Då får det nog bli en mx500

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |