AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

Jag nappade också på en 3800X från Amazon när jag insåg de svenska priserna. Samma information här, eller rättare sagt finns ingen information om beräknad leveranstid än. Det fungerar bra för mig eftersom det förhoppningsvis ger lite mer tid att ta reda på från recensioner, huruvida det var ett bra köp eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brize:

När la du din order? La min 14.58 och den har bara status bekräftad än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

14.55

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Japp, beställningen på denna exakt 15:10 i söndags när det fortfarande gick att beställa. Var svårt att motså 3800X för ca €400, står dock fortfarande följande info så inte alls säker när de kommer skicka den:

"Delivery estimate: We need a little more time to provide you with a good estimate. We'll notify you via e-mail as soon as we have an estimated delivery date."

Antar att ditt exemplar redan skickats från mindfactory.de ? Kommer nog att beställa Gigabyte mITX kortet därifrån inatt

Nej min är inte skickad från dom ännu utan beräknat är imorgon 10 Juli så borde få hem den Tisdag nästa vecka kanske med tanke på att Mailboxde ska hantera paketet antar jag 1 extra arbetsdag på detta iallafall.

Kunde beställa processor, moderkort och minnen från samma ställe och det är mer värt för mig och dessutom bekräftat datum och vet att dom är bra att ha att göra med på rma och kundhantering och det är också värt lite.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av brize:

Chattade precis med deras kundtjänst och de visste inte om några problem, bara att lagret i Norge hade så många ordrar så de hade inte hunnit med. Dåligt om de inte informerar om det nu är problem med allokeringen..

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske vore läge för Komplett att överklocka robotlagret lite.

Men väldigt osmidigt hanterat. Antar att de som köpte då inte ens informerats av Komplett?

Skrivet av Mocka:

Dyrt men fint kort Hoppas att du blir nöjd. Jag avbeställde precis X570 och kör, för tillfället, på X470 Gaming Pro Carbon (om det inte är så att jag till sist bestämmer mig för att går på rå prestanda och kör Intel).

Antagligen finns det flera små nischar att hoppa in i här och där ja Dock fortfarande tråkigt om det inte ger något prestandamässigt. Köper man ett RTX 2070 eller 2080 blir det ju tydlig skillnad.

Jo, egentligen försöker jag snåla men ville gärna unna mig lite extra. Förhoppningsvis kommer plattformen köras i ganska mår framåt också. Beror lite på åt vilka håll datormarknaden rör sig om 2-3 år.
Jag tycker verkligen inte X470 är en dålig ide alls, just för att slippa fläkten. Kikade ganska månger på dessa, och speciellt Asus X470 Crosshair 7 Hero men dels är priset väldigt högt på den och sen vill jag ha BT 5.0. Hade varit annat om det faktiskt fanns bra BT-adaptrar att köpa löst.

Hehe jo verkligen. Och byte av grafikkort ger helt klart mer spelprestanda, såvida man nu inte har en riktigt gammal CPU då förstås.
Inväntar själv något nytt att ersätta 1080Ti. Två år nu i mitten av augusti men vill invänta antingen snabbare kort från AMD (Navi imponerade på mig, speciellt när partnertillverkarna får stoppa i egna kyllösningar) men framförallt Nvidias 3000-serie. Då jag både har en Acer X34A och XB271HU, båda G-Sync, så är jag egentligen ganska inlåst redan. 1080Ti med dessa skärmar fungerar dock bra nog ännu... är väl mer entusiasten i en som vill ha något nyare och snabbare.

Skrivet av Mocka:

Faktiskt sådant man är rädd för - att det ska bli massa problem med Ryzen 3000 Men det har väl gått bra med 2000-serien så förhoppningsvis är det bara barnsjukdomar

Sen hoppas jag innerligt att AMD inte gimpar 3000-supporten på X470 eller lägre nu bara för att man bestämde sig för en sådan bräda

Jo precis, då när jag läste inatt så var det fortfarande bara detta spelet som hade problem. Och nu när jag tänker efter tycker jag ju ha sett någon recensent testa 3000-serien i Destiny 2. Ingen diskussion jag har haft möjlighet att följa närmare ännu dock.

Wild 3800X appeared!

Skrivet av Sintrai:

Beställde ett 3700x från Inet kl 1800 i söndags. Snackade med kundtjänst idag och där sa dom att kön på just den CPUn är 680 man lång haha... Dom förväntas få in ett ”enormt” lass den sista juli. Dock lär inte ens det täcka upp den enorma efterfrågan känns det som. Får bli en sommar utomhus!

Skickades från m.sweclockers.com

Galet lång kö det där, blir intressant att se hur lång tid det tar innan butikerna kommer kunna ha processorer i lager en längre stund.

Permalänk
Medlem

Här kommer lite Geekbench jag lyckades göra igår. Inte pillat så värst mkt på timingen eller så men märker att det verkar vara ett samband mellan hastigheter på minnena och singelcore respektive multicore score.

Fått högre single core när jag kört minnena på 3600 MHz och högre multi när jag kört på 3733MHz.

Min GeekBench: https://browser.geekbench.com/v4/cpu/13820110

Edit: leker lite med PBO men det har bara blivit i Ryzen Master då MSI BIOS:et är lite oklart, vet inte riktigt vilka inställningar som ställer in så jag får de 200MHz extra då det inte är samma increments i BIOS:et som i Master app:en - men efter att ha ställt in det i Ryzen Master boostar mina cores upp till 4.4ghz vilket är trevligt. Någon annan som är mer kunnig lär väl förstå det så ni kan väl hojta när ni vet/testat.

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem

Hm, försöker beställa från mindfactory men kan bara välja att hämta på plats?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Detta är svaren jag fick från kundtjänst innan (beställde en 3900X kl 15:15 från Komplett när det fortfarande fanns ca 40+ kvar med bekräftad leverans igår den 8e):

Citat:

Jag kan tyvärr inte ge ett garanterat leveransdatum då det är så stor belastning på just den produkten för tillfället, vi får in dem kontinuerligt från AMD och skickar ut dem så fort vi kan.

Citat:

Som sagt då det var så extremt många som beställde så har det blivit struligt i lagret och det har skett vissa förseningar :/

Citat:

Vi är i kontakt med lagret som förhoppningsvis kommer uppdatera lagerstatusen under dagen

Citat:

Ja, då så många beställde så skickades de ut som beställdes först, därefter har vi stött på detta problem. Om det skulle bli en väldigt lång fördröjning så kan ni kontakta oss när ni mottagit paketet, så kan vi tala om eventuell ersättning

Då är frågan, hur många pending Klarna-fakturor kan jag ha ute samtidigt på olika siter? beställa en på alla ställen och vänta på första bästa...
Jag var beredd att betala 500kr premium för garanterad lagersaldo men det var ju en total lögn och den "fördelen" är ju totalt bortblåst nu när t.o.m folk som beställt på sidor med "okänt leveransdatum" fått sina ivägskickade igår :<

Permalänk
Medlem
Skrivet av okkivas:

Jag nappade också på en 3800X från Amazon när jag insåg de svenska priserna. Samma information här, eller rättare sagt finns ingen information om beräknad leveranstid än. Det fungerar bra för mig eftersom det förhoppningsvis ger lite mer tid att ta reda på från recensioner, huruvida det var ett bra köp eller inte.

Ja vi får ju hoppas att de skickar iväg dem snart (kanske imorgon så som mindfactory.de ?)

Skrivet av Jonas79:

Nej min är inte skickad från dom ännu utan beräknat är imorgon 10 Juli så borde få hem den Tisdag nästa vecka kanske med tanke på att Mailboxde ska hantera paketet antar jag 1 extra arbetsdag på detta iallafall.

Kunde beställa processor, moderkort och minnen från samma ställe och det är mer värt för mig och dessutom bekräftat datum och vet att dom är bra att ha att göra med på rma och kundhantering och det är också värt lite.

Ja mindfactory.de är riktigt bra, väldigt bra priser också. De hade inte de minnen jag var ute efter (G.Skill 2x16 GB DDR4 3200 MHz CL14 utan blingbling) så det blev ett köp från Amazon Spain istället, tydligen redan kommit hem! Moderkortet blir dock från mindfactory, priset var ju ca 500 kr billigare även med den extra frakten inräknat än från någon av våra svenska ÅF.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Hm, försöker beställa från mindfactory men kan bara välja att hämta på plats?

Du får använda dig av en package forwarder, t.ex. mailbox.de, för att kunna skicka paket från mindfactory.de utanför Tyskland. De har tyvärr slutat skicka själva ut, och den extra frakten landar på kring €10-15 beroende på vikt.

Om du vill spara in på den vanliga frakten på €8.90 som man måste betala för att få paketet till mailbox.de innan de kan skicka iväg det till Sverige så kan du lägga beställningen mellan midnatt och 06:00 - mindfactory.de erbjuder då gratis frakt.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag har chattat med Inets kundtjänst, de ska kolla med lagret om Postnord hämtade alla paket igår. Återkommer när jag får svar, om ingen annan hinner få svar innan då.

Moderkortet gick förbi Örebro inatt så den har jag idag iallafall. Men CPUn är en större fråga. Såvida de nu inte båda skickades i samma paket då, den som faktiskt rör sig.

Ska bli spännande att se vad de svarar. Är fortfarande lite sugen på att dra till netonnet för jag monterade bort gamla processorn igår kväll, och man blir ju lite ledsen när den bara står där utan hjärta/modermodem

Men känns samtidigt taskigt att ha beställt en processor ifrån inet, för att sedan skicka tillbaka den det första man gör.
Vill inte slösa med deras tid och pengar så man får väl gott invänta ordern.

Vågar inte läsa tidningen dock idag, ifall det står något i stil med att Postnord har uppgraderat sin maskinpark till snabbare datorer...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ja vi får ju hoppas att de skickar iväg dem snart (kanske imorgon så som mindfactory.de ?)

Ja mindfactory.de är riktigt bra, väldigt bra priser också. De hade inte de minnen jag var ute efter (G.Skill 2x16 GB DDR4 3200 MHz CL14 utan blingbling) så det blev ett köp från Amazon Spain istället, tydligen redan kommit hem! Moderkortet blir dock från mindfactory, priset var ju ca 500 kr billigare även med den extra frakten inräknat än från någon av våra svenska ÅF.

https://www.inet.se/produkt/5300600/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Dessa minnen jag beställde i CL16 dock, G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL15 Trident Z Röd

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milk^:

Här kommer lite Geekbench jag lyckades göra igår. Inte pillat så värst mkt på timingen eller så men märker att det verkar vara ett samband mellan hastigheter på minnena och singelcore respektive multicore score.

Fått högre single core när jag kört minnena på 3600 MHz och högre multi när jag kört på 3800MHz.

Min GeekBench: https://browser.geekbench.com/v4/cpu/13820110

Edit: leker lite med PBO men det har bara blivit i Ryzen Master då MSI BIOS:et är lite oklart, vet inte riktigt vilka inställningar som ställer in så jag får de 200MHz extra då det inte är samma increments i BIOS:et som i Master app:en - men efter att ha ställt in det i Ryzen Master boostar mina cores upp till 4.4ghz vilket är trevligt. Någon annan som är mer kunnig lär väl förstå det så ni kan väl hojta när ni vet/testat.

Gå inte högre än 3600 på minnet, annars kickar en divider in som ger sämre prestanda såvida du inte går mycket högre, jobba ner timings istället.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Inet har uppdaterat sina prognoser nu ser jag: 3700X, 3800X och 3900X förväntas nu den 31/7..
Illa, men klart bättre än 2/9 som de sa igår.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

https://www.inet.se/produkt/5300600/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Dessa minnen jag beställde i CL16 dock, G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL15 Trident Z Röd

Hehe, samma färgschema som på mina minnen Köpte dessa:

https://www.amazon.es/G-Skill-F4-3200C14D-32GTZ-M%C3%B3dulo-m...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Var precis inne på webhallen och inet. Webhallen skulle få in ett begränsat antal 3700x till centrallagret imorgon. Så han sa att om jag bokade en nu så kunde jag få en denna batchen. Så trots att jag egentligen inte vill uppgradera så kunde man inte hålla sig och bokade en!

Inet sa precis sagt innan att det är 2 september som gäller.

Säg till om du får nån uppdatering, jag la en order 15:12 i söndags på en 3700x och 3800x hos webhallen, så isf borde jag ha en via den batchen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk

Pratade just med komplett..

Min order med ryzen 3900x uppgraderingspaket som har status "Beställd, bekräftad i lager 8 juli 2019, 1 st.", så beräknar de att få in cpun den 18e juli..

Enda anledningen till att jag ens beställde från komplett var ju för att de hade bekräftat lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe1991:

Pratade just med komplett..

Min order med ryzen 3900x uppgraderingspaket som har status "Beställd, bekräftad i lager 8 juli 2019, 1 st.", så beräknar de att få in cpun den 18e juli..

Enda anledningen till att jag ens beställde från komplett var ju för att de hade bekräftat lager.

Ja, det där är riktigt fult, faktiskt. Jag hade avbokat av principskäl, men då är jag en tjurig gubbe också.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Säg till om du får nån uppdatering, jag la en order 15:12 i söndags på en 3700x och 3800x hos webhallen, så isf borde jag ha en via den batchen

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, la en order vid ungefär samma tidpunkt och har varit i kontakt med support - ingen kan uppskatta någon tidsram så ta det med en nypa salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Gå inte högre än 3600 på minnet, annars kickar en divider in som ger sämre prestanda såvida du inte går mycket högre, jobba ner timings istället.

Mm, dock såg jag att jag skrev fel, det skulle vara 3733MHz och inte 3800MHz hehe. AMD säger att dividern kickar in efter 3733MHz och har fått olika svar från olika personer. Har inte möjlighet att djupdyka ner i detta just nu men vilket är bäst tro? Låga timings på 3600 eller på 3733MHz - Har ett par Hynix CJR så de klockar bra men gillar lite löser timings.

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av milk^:

Mm, dock såg jag att jag skrev fel, det skulle vara 3733MHz och inte 3800MHz hehe. AMD säger att dividern kickar in efter 3733MHz och har fått olika svar från olika personer. Har inte möjlighet att djupdyka ner i detta just nu men vilket är bäst tro? Låga timings på 3600 eller på 3733MHz - Har ett par Hynix CJR så de klockar bra men gillar lite löser timings.

#17971757

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av milk^:

Mm, dock såg jag att jag skrev fel, det skulle vara 3733MHz och inte 3800MHz hehe. AMD säger att dividern kickar in efter 3733MHz och har fått olika svar från olika personer. Har inte möjlighet att djupdyka ner i detta just nu men vilket är bäst tro? Låga timings på 3600 eller på 3733MHz - Har ett par Hynix CJR så de klockar bra men gillar lite löser timings.

3733 var felaktig info av AMD (de har själva gått ut med det) - gränsen ligger på 3600. Det kan finnas utrymme för att överklocka IF men det är nog inget man ska räkna med att det fungerar.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av milk^:

Mm, dock såg jag att jag skrev fel, det skulle vara 3733MHz och inte 3800MHz hehe. AMD säger att dividern kickar in efter 3733MHz och har fått olika svar från olika personer. Har inte möjlighet att djupdyka ner i detta just nu men vilket är bäst tro? Låga timings på 3600 eller på 3733MHz - Har ett par Hynix CJR så de klockar bra men gillar lite löser timings.

Enligt Swecs test så var 3733 fel, 3600 är tydligen högsta med 1:1 mot IF.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av n4ight:

Samma här, la en order vid ungefär samma tidpunkt och har varit i kontakt med support - ingen kan uppskatta någon tidsram så ta det med en nypa salt.

Jo, det gör jag definitivt. Vet inte ens om jag ska uppgradera, beror lite på vad som händer med boost frekvenser och bios strul etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Fick inte mycket till svar från Amazon DE när jag frågade om min beställning av 3700x. De sa den skulle skickas innan den 16:e som det såg ut nu. Deras hemsida uppskattar leverans mellan den 13:e och 16:e så man får se vad som händer under veckan.

Permalänk
Medlem

Min 3900x och Aorus Ultra finns på mitt postutlämningställe idag, så det blir till att bygga i eftermiddag.
Beställde ifrån Komplett 14:55 i söndags

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av milk^:

Mm, dock såg jag att jag skrev fel, det skulle vara 3733MHz och inte 3800MHz hehe. AMD säger att dividern kickar in efter 3733MHz och har fått olika svar från olika personer. Har inte möjlighet att djupdyka ner i detta just nu men vilket är bäst tro? Låga timings på 3600 eller på 3733MHz - Har ett par Hynix CJR så de klockar bra men gillar lite löser timings.

Pressmaterialet som AMD först hade ute var fel, det är efter 3600 MHz som den kickar in. En annan sak som också var fel var att de skrev att sweetspoten var 3200 i 14 14 14 timings alt 3600 i 16 16 16 men det är 3600 i 15 15 15 som är snarlik 3200 och är sweetspoten.

In The Robert we trust.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

Ska bli spännande att se vad de svarar. Är fortfarande lite sugen på att dra till netonnet för jag monterade bort gamla processorn igår kväll, och man blir ju lite ledsen när den bara står där utan hjärta/modermodem

Men känns samtidigt taskigt att ha beställt en processor ifrån inet, för att sedan skicka tillbaka den det första man gör.
Vill inte slösa med deras tid och pengar så man får väl gott invänta ordern.

Vågar inte läsa tidningen dock idag, ifall det står något i stil med att Postnord har uppgraderat sin maskinpark till snabbare datorer...

Jag har inte fått något svar ännu, så får se hur det blir. Antar att de kan ha så pass fullt upp att de helt enkelt inte har tid att svara. Kundtjänsten har varit snabb att få tag i, men på lagret lär det nog vara körigt. Lite olika när paket skannas på mitt lokala ICA men mellan kl 14-18 brukar det vara, och oftast runt 14:30-15:30 på senare tid. Så inte så långt dit heller samtidigt.

Hahaha, blir nog lika här med faktiskt. Mer jobb att få dit moderkortet då jag behöver riva hela mitt FD 5. CPUn är bara att plugga in efteråt när den väl anländer. Sedan fördriva tiden med Satisfactory på sekundära datorn tills telefonen plingar till.

Kanske är en uppoffring som är värt det, snabbare hantering av Postnord. Kanske?

Skrivet av osgorth:

Inet har uppdaterat sina prognoser nu ser jag: 3700X, 3800X och 3900X förväntas nu den 31/7..
Illa, men klart bättre än 2/9 som de sa igår.

Jo, får nog ändå säga att det är en klar förbättring även om det är tre veckor bort. Hade varit intressant med mer info från AMD hur det kommer se ut med leveranser till ÅFar.

Skrivet av hillerstorm:

Detta är svaren jag fick från kundtjänst innan (beställde en 3900X kl 15:15 från Komplett när det fortfarande fanns ca 40+ kvar med bekräftad leverans igår den 8e):

Då är frågan, hur många pending Klarna-fakturor kan jag ha ute samtidigt på olika siter? beställa en på alla ställen och vänta på första bästa...
Jag var beredd att betala 500kr premium för garanterad lagersaldo men det var ju en total lögn och den "fördelen" är ju totalt bortblåst nu när t.o.m folk som beställt på sidor med "okänt leveransdatum" fått sina ivägskickade igår :<

Skrivet av sebbe1991:

Pratade just med komplett..

Min order med ryzen 3900x uppgraderingspaket som har status "Beställd, bekräftad i lager 8 juli 2019, 1 st.", så beräknar de att få in cpun den 18e juli..

Enda anledningen till att jag ens beställde från komplett var ju för att de hade bekräftat lager.

Skrivet av osgorth:

Ja, det där är riktigt fult, faktiskt. Jag hade avbokat av principskäl, men då är jag en tjurig gubbe också.

Det minsta Komplett kan göra är ju att erbjuda ett lägre pris kan jag ju tycka. Och som @hillerstorm skriver så var ju motiveringen med att ändå ta Kompletts högre pris att de faktiskt hade bekräftat. Sen kan det säkert ha varit så pass många beställningar som dundrade in samtidigt då att det som visades tog slut i förtid. Men när de inte meddelat kunderna hur läget ser ut så finns det definitivt möjligheter för goodwill här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag har inte fått något svar ännu, så får se hur det blir. Antar att de kan ha så pass fullt upp att de helt enkelt inte har tid att svara. Kundtjänsten har varit snabb att få tag i, men på lagret lär det nog vara körigt. Lite olika när paket skannas på mitt lokala ICA men mellan kl 14-18 brukar det vara, och oftast runt 14:30-15:30 på senare tid. Så inte så långt dit heller samtidigt.

Hahaha, blir nog lika här med faktiskt. Mer jobb att få dit moderkortet då jag behöver riva hela mitt FD 5. CPUn är bara att plugga in efteråt när den väl anländer. Sedan fördriva tiden med Satisfactory på sekundära datorn tills telefonen plingar till.

Kanske är en uppoffring som är värt det, snabbare hantering av Postnord. Kanske?

Jo, får nog ändå säga att det är en klar förbättring även om det är tre veckor bort. Hade varit intressant med mer info från AMD hur det kommer se ut med leveranser till ÅFar.

Det minsta Komplett kan göra är ju att erbjuda ett lägre pris kan jag ju tycka. Och som @hillerstorm skriver så var ju motiveringen med att ändå ta Kompletts högre pris att de faktiskt hade bekräftat. Sen kan det säkert ha varit så pass många beställningar som dundrade in samtidigt då att det som visades tog slut i förtid. Men när de inte meddelat kunderna hur läget ser ut så finns det definitivt möjligheter för goodwill här.

Komplett har 60 dagars prisgaranti men då får du mellanskillnaden som tillgodo att handla från dom i efterhand.

Dom ger dig inte det lägre priset direkt när jag frågade deras kundtjänst så deras prisgaranti tjänst är inte lika bra som Elgiganten

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Säg till om du får nån uppdatering, jag la en order 15:12 i söndags på en 3700x och 3800x hos webhallen, så isf borde jag ha en via den batchen

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut! Den information jag fick var att dessa som skulle komma in idag var de första de får in. Dvs första batchen var inte helt slutsåld. Men som sagt, jag inte fått något idag om att den är på g. Så man får väl se

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Skrivet av hillerstorm:

Detta är svaren jag fick från kundtjänst innan (beställde en 3900X kl 15:15 från Komplett när det fortfarande fanns ca 40+ kvar med bekräftad leverans igår den 8e):

Då är frågan, hur många pending Klarna-fakturor kan jag ha ute samtidigt på olika siter? beställa en på alla ställen och vänta på första bästa...
Jag var beredd att betala 500kr premium för garanterad lagersaldo men det var ju en total lögn och den "fördelen" är ju totalt bortblåst nu när t.o.m folk som beställt på sidor med "okänt leveransdatum" fått sina ivägskickade igår :<

Nu uppdaterades min order från "Beställd, bekräftad i lager 8 juli 2019, 1st." till "Reserverad (I lager)" vafan det nu betyder 😅