AMD Ryzen 9 3900X och 7 3700X "Matisse"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Nej, videon visar inget alls som är relevant.
Jag har sagt ett flertal gånger att boost klocks uppnås bara vid möjlight, vad som är möjligt är för flytigt att lita på. Där av att man väljer att manuellt överklocka en processor för att alltid uppnå en viss klockhastighet, hänger du med?
Utöver det specifierar intel själva att 3.6Ghz är stock, det är vad processorn är utlåvad att gå i, Turbo är en "upp till vid möjlighet" och inget annat.
Där av att man inte kan anta, lite, eller lova att någon alltid kommer att använda dessa boost hastighet effektivt, då det är utanför din kontroll.

Som sagt, hypotetiska situationer som du av en ren händelse inte ens har exempel på, jag har visat dig det direkt motsatta men du blåvägrar ta in det för det strider mot din uppfattning. Du får fortsätta tro att en 9900k håller basfrekvens vid spelande och att du kan tjäna MASSIV procentuell prestanda på att manuellt klocka en 9900k i just spel (nä du kommer tjäna 6,2%...)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Som sagt, hypotetiska situationer som du av en ren händelse inte ens har exempel på, jag har visat dig det direkt motsatta men du blåvägrar ta in det för det strider mot din uppfattning. Du får fortsätta tro att en 9900k håller basfrekvens vid spelande och att du kan tjäna MASSIV procentuell prestanda på att manuellt klocka en 9900k i just spel (nä du kommer tjäna 6,2%)

Du har visat en video där den sitter i en mosterburk galor och uppnår hög boost klock under en spel session... okej? Detta är ditt bevis?
Varför boostar inte min 8700k till sin max turbo i alla spel jag kör i så fall? Kan du förklara det du som uppenbarligen är kungen av hur Intel Turbo Boost Technology fungerar. Eller, kommer du bara ignorera denna fråga?

Utöver det har jag ALDRIG NÅGONSIN nämnt något om vilken frekvens 9900k uppnår vid spelade. VI pratade om överklockning, och 3.6Ghz är den enda, stock hastighet, utlovad av Intel.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Tester verkar ju onekligen spretiga som en del redan påpekat. Men det ser ju verligen ut som att AMD faktiskt är nya spelkungen!? I de tester man ligger efter, handlar det bara om oftast så lite som några ynka fps. Finns verkligen inga anledningar till att köpa Intel nu.

Grattis AMD.

https://youtu.be/z3aEv3EzMyQ

https://youtu.be/98TO2KM30o0

Skickades från m.sweclockers.com

kollar man på folk som spelar som den här killen i 4k så är det grafik kortet som sätter ribban. han säger att det är exakt samma i 1080p men visar det inte, inte seriöst.
gta 5 delen var väldigt skum, då han säger att pga av att amd är sämre och slöare(i princip) så går spelet bättre för över en viss fps så går spelet konstigt pga motorn(bugg?) och det kan vara helt sant men amd är oavsett det fortfarande efter.

9900k är snabbare i spel och även 9700k i många fall, att de flesta även klockar alla kärnor till 5ghz gör det hela inte sämre. däremot blir intel krossade i produktivitet och det mesta som inte är spel eller hårt singeltrådat.

sen skiljer det inte så mkt fps längre och amds priser är mycket bättre än intels för "likvärdig" spel prestanda men vill du klämma ut de sista fps ur spelen så är intel vägen att gå...men då kostar det också mer men gör du även annat, streamar, fotoredigering mm så är nog amd det bättre valet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Kan du lova mig, med handen på hjärtat, att min 8700k i standard inställningar kommer för all framtid vid alla tillfället att gå i 4.7Ghz?
För jag som äger den kan säga att den inte gör det i alla tillfällen.

Om du har ett moderkort som kan ändra power limits för cpun (per tid) och i tillägg har bra nog kylning att den inte någonsin throttlar så kommer den nog göra det. Min 6700k kan gå i max turbo 4.5Ghz all cores "för alltid" med speedstep, turbo etc på.

Med standard inställningar - antagligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Om du har ett moderkort som kan ändra power limits för cpun (per tid) och i tillägg har bra nog kylning att den inte någonsin throttlar så kommer den nog göra det. Min 6700k kan gå i max turbo 4.5Ghz all cores "för alltid" med speedstep, turbo etc på.

Med standard inställningar - antagligen inte.

Självklart, men i detta fall hävdades det att överklockning (ie. ändra power limits och tidsinställningarna) är totalt irrelevant och kommer aldrig behövs.

Utöver det så vet jag att min 8700k inte alltid uppnår hösta boost frekvenserna i alla scenarion, även när det skulle behövas, där av att jag manuellt klockat den för att använda samma hastighet på alla kärnor. Oftast? Visst, men alltid? Nope.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Du har visat en video där den sitter i en mosterburk galor och uppnår hög boost klock under en spel session... okej? Detta är ditt bevis?
Varför boostar inte min 8700k till sin max turbo i alla spel jag kör i så fall? Kan du förklara det du som uppenbarligen är kungen av hur Intel Turbo Boost Technology fungerar. Eller, kommer du bara ignorera denna fråga?

Utöver det har jag ALDRIG NÅGONSIN nämnt något om vilken frekvens 9900k uppnår vid spelade. VI pratade om överklockning, och 3.6Ghz är den enda, stock hastighet, utlovad av Intel.

Vart fick du din 8700k ifrån? var den del av diskussionen tidigare? eller passar det bara att slänga in den som ett argument att klockning av en 9900k lönar sig med 38% på nåt magiskt sätt (3.6-5.0) som bara du förstår? Poängen har hela tiden varit att en 9900k tjänar hysteriskt lite på att klockas manuellt, precis som zen2. Detta då Boost algoritmer förfinats så till den milda grad att manuell OC är bortkastad. Du får väldigt gärna visa en 9900k som jobbar vid sin basklocka under spelande, eller renderande eller kompilerande osv...

Om du inte förstår detta så finns det inget jag kan säga för att du ska förstå.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Tycker ditt resonemang är ganska skevt.

Självfallet ska man jämföra max standard boost för en CPU med hur pass väl de överklockar manuellt, och inte basfrekvensen. Har du tillräckligt god kylförmåga så kommer t.ex. 9900K att boosta till 4.7 GHz på alla kärnor under max load, 4.8 GHz när 4 kärnor belastas och 5.0 GHz när 1-2 kärnor belastas.

Att säga att en 9900K som kan överklockas till 5.0 GHz på alla kärnor har överklockats med ~38.8% (5.0/3.6) låter ju skevt - det du har gjort med överklockningen är att primärt öka boostfrekvensen för alla kärnor från 4.7 GHz till 5.0 GHz.

EDIT: Och om man som du skrev tidigare med ett system som inte kan ge tillräckligt med ström och/eller kyla en i9-9900K tillräckligt bra för att inte kunna gå över basfrekvensen på 3.6 GHz - varför då överhuvudtaget prata om överklockning? Så fort du sätter dit en bättre kylare och/eller kan leverera mer ström till CPU:n så att den kan överklocka så kommer ju den att dra upp till just 4.7 GHz under all-core load med stock-inställningar.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

För att det ej går att förklara för dom som ej kan förstå, jag har redan ställt ett flertal frågor som du väldigt passande ignorerar, då du troligen ej kan svara på dom för att du mest troligt inte har någon aning om vad du pratar om.

Igen, vad händer om en 9900k inte boostar, räknas det som underklockning då?

Har du någon koll på hur boost fungerar eller ska jag, som sagt, länka dig Intels dokument om det hela så då får göra lite hemläxa?

Summan är: Boost är en sak som aldrig är utlovad, det är en "upp till" Precis som när du beställer internet "Upp till 100mbit".
Upptill =! alltid, som du verkar anta av någon konstig anledning.
Sedan bestäms dessa boost hastigheter av vad nu den själv antar, vilket kan betyda att ibland kanske den kör en kärna i 5Ghz och dom andra i 3.6Ghz, där av att manuell överklockning så gott som alltid presterar bättre än att förlita sig på denna automatiska turbo algoritm.

Lägg ner, Tellus82 är nog en av de mest kunniga på den här sajten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Vart fick du din 8700k ifrån? var den del av diskussionen tidigare? eller passar det bara att slänga in den som ett argument att klockning av en 9900k lönar sig med 38% på nåt magiskt sätt (3.6-5.0) som bara du förstår? Poängen har hela tiden varit att en 9900k tjänar hysteriskt lite på att klockas manuellt, precis som zen2. Detta då Boost algoritmer förfinats så till den milda grad att manuell OC är bortkastad. Du får väldigt gärna visa en 9900k som jobbar vid sin basklocka under spelande, eller renderande eller kompilerande osv...

Om du inte förstår detta så finns det inget jag kan säga för att du ska förstå.

Skrivet av Icte:

@Elghinnarisa: Tycker ditt resonemang är ganska skevt.

Självfallet ska man jämföra max standard boost för en CPU med hur pass väl de överklockar manuellt, och inte basfrekvensen. Har du tillräckligt god kylförmåga så kommer t.ex. 9900K att boosta till 4.7 GHz på alla kärnor under max load, 4.8 GHz när 4 kärnor belastas och 5.0 GHz när 1-2 kärnor belastas.

Att säga att en 9900K som kan överklockas till 5.0 GHz på alla kärnor har överklockats med ~38.8% (5.0/3.6) låter ju skevt - det du har gjort med överklockningen är att primärt öka boostfrekvensen för alla kärnor från 4.7 GHz till 5.0 GHz.

Så ni menar båda att Intels 3.6Ghz stock är bara påhitterier, lögner och annat? Och att 4.7-5Ghz är klockhastigheten av processorn vid alla scenarion?

Det jag menar är, precis som Intel förklarat, precis som det står i dokumentation om det. Att turbo baseras bara på vad den anser vara tillgängligt och görbart under den belastning som sker. Det betyder att man inte kan lita på att alltid uppnå dessa turbo frekvenser under alla förhållanden.
Eftersom man ej kan göra det så känns det helt absurt, att basera något på detta tal som inte är utlovat.

Ja ja, tro vad ni vill. Jag är väl medveten om att processorer ej alltid uppnår maximala turbofrekvenser av olika skäll och räknar därför inte med att dom alltid kommer att göra det, vilket är hela poängen av diskussionen.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Så ni menar båda att Intels 3.6Ghz stock är bara påhitterier, lögner och annat? Och att 4.7-5Ghz är klockhastigheten av processorn vid alla scenarion?

Det jag menar är, precis som Intel förklarat, precis som det står i dokumentation om det. Att turbo baseras bara på vad den anser vara tillgängligt och görbart under den belastning som sker. Det betyder att man inte kan lita på att alltid uppnå dessa turbo frekvenser under alla förhållanden.
Eftersom man ej kan göra det så känns det helt absurt, att basera något på detta tal som inte är utlovat.

Ja ja, tro vad ni vill. Jag är väl medveten om att processorer ej alltid uppnår maximala turbofrekvenser av olika skäll och räknar därför inte med att dom alltid kommer att göra det, vilket är hela poängen av diskussionen.

Nej, tycker bara ditt resonemang om att överklockning ska jämföras mot basfrekvensen och inte mot maximala turbofrekvensen, som ett system som har komponenter för att överklockas KOMMER att nå, är skevt.

Överklockning = gå över angivna turbofrekvensen som en CPU är garanterad att klara av med tillräckligt bra kylning och strömtillförsel. Att manuellt dra upp en 9900K till 4.5 GHz all-core och kalla det för överklockning är skevt.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Vilka grabbar, boost hit och dit och överallt.
intel är snabbare än amd i spel, det är faktiskt så enkelt, amd är nära men inte helt framme.
amd är bättre än intel på det mesta som inte är spel.

spelar mindre roll vilken mhz det är på då det är prestandan som avgör. har jag en cpu som är på 50ghz och konkurrenten kör på 2ghz och vinner över mig i spel...ja då är hans bättre, rätt enkelt.

men det skiljer inte speciellt mycket och väger man även in pris/prestanda som ligger amd definitivt före.

vi som dessutom sitter på AM4 brädor blir valet enkelt om vi inte har massa pengar över.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Nej, tycker bara ditt resonemang om att överklockning ska jämföras mot basfrekvensen och inte mot maximala turbofrekvensen, som ett system som har komponenter för att överklockas KOMMER att nå, är skevt.

Överklockning = gå över angivna turbofrekvensen som en CPU är garanterad att klara av med tillräckligt bra kylning och strömtillförsel. Att dra upp en 9900K till 4.5 GHz all-core och kalla det för överklockning är skevt.

Det kan jag förstå, men då är vi åter igen på det stället att det är utan för din egen kontroll när dessa turbo frekvenser uppnås, och som jag tidigare sagt och själv upplevt så boostar dom inte vid all scenarion där den kan vara till fördel till dessa frekvenser. Där av att det känns skevt att basera basresultatet mot något som inte alltid är den frekvensen.
Jag har varit med om många gånger min 8700k bestämt sig för att enbart aktivera boost på 1 eller 2 kärnor, och lidigt av sämre prestanda av det emot min nuvarande överklockning. Vilket är hela poängen.

Och faktum är att allt över 3.6Ghz är överklockning, vilket Intel själva har sagt. Då det sker utanför specifikationerna av vad processorn normalt sagt är tillverkad för. Med andra ord, överklockning, eller hur? Där av, deras "upp till" specificering med turbo.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Jacob Riktade detta först till Häxmästaren JonasT, såg sen att han går på semester, men kanske Jacob håller ställningarna. Jag undrar om inte ni faktiskt missat att r7 3700X har ett TDP på 65W, lätt gjort eftersom dessa normalt inte ändar med X. Borde nog sett till detta faktum vara betyg "Toppklass" även för denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så sugen på att köpa ett fullt AMD system!

3600 + 5700 XT är tanken.

O då har jag Intel + Nvidia idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Så ni menar båda att Intels 3.6Ghz stock är bara påhitterier, lögner och annat? Och att 4.7-5Ghz är klockhastigheten av processorn vid alla scenarion?

Det jag menar är, precis som Intel förklarat, precis som det står i dokumentation om det. Att turbo baseras bara på vad den anser vara tillgängligt och görbart under den belastning som sker. Det betyder att man inte kan lita på att alltid uppnå dessa turbo frekvenser under alla förhållanden.
Eftersom man ej kan göra det så känns det helt absurt, att basera något på detta tal som inte är utlovat.

Ja ja, tro vad ni vill. Jag är väl medveten om att processorer ej alltid uppnår maximala turbofrekvenser av olika skäll och räknar därför inte med att dom alltid kommer att göra det, vilket är hela poängen av diskussionen.

Suck...

Du gav dig in i diskussionen om att 9900k hade mycket bättre OC potential än Zen2, vilket jag om och om igen förklarat att den inte har, inte ens i närheten av den påstådda gigantiska OC potentialen på ~38%. För merparten av alla laster kommer manuell OC inte löna sig på en 9900k, du drar hypotetiska scenarion ur röven som du sedan inte heller kan formulera annat än "skulle kunna inträffa" medans jag pekar på hur en 9900k faktiskt jobbar, under stock förhållanden där en manuell OC skulle generera som mest 6,2% förbättring av prestanda till kostnad av massiv ökning av strömförbrukning.

Om jag exempelvis monterar en apkass kylare på 9900k eller på Zen2 så kommer boost klocks lida, men vet du vad, det kommer även manuell OC göra i samma setup och klock potentialen kan i det läget vara 0% jämfört stock boost.

Åter igen, man måste såklart titta på hur en processor faktiskt beter sig med boost clocks innan man kan påstå att den har gigantisk OC potential, om en 9900k kan hålla 4,7GHz i en absolut merpart av allt jobb den stöter på så varför skulle man i det läget räkna OC potential från 1,1GHz lägre basklocka? För att det passar ditt påstående att 9900k har massiv OC potential? Eller är det kanske aningen mer rimligt att räkna från den frekvens som processorn i slutändan faktiskt jobbar vid?

Boost clocks är dessutom inte OC, det är en del av grund specifikationen av alla moderna cpuer, att påstå annat är direkt felaktigt. Vad tillverkare däremot gör är att informera om att man kan stöta på en situation där boost klocks inte kan hållas vid max boost, antingen pga temperaturer, eller pga strömförbrukning. För en 9900k är dessa situationer exceptionellt ovanliga, vid spelande håller den exempelvis vrålstabil 4,7GHz boost.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Suck...

Du gav dig in i diskussionen om att 9900k hade mycket bättre OC potential än Zen2, vilket jag om och om igen förklarat att den inte har, inte ens i närheten av den påstådda gigantiska OC potentialen på ~38%. För merparten av alla laster kommer manuell OC inte löna sig på en 9900k, du drar hypotetiska scenarion ur röven som du sedan inte heller kan formulera annat än "skulle kunna inträffa" medans jag pekar på hur en 9900k faktiskt jobbar, under stock förhållanden där en manuell OC skulle generera som mest 6,2% förbättring av prestanda till kostnad av massiv ökning av strömförbrukning.

Om jag exempelvis monterar en apkass kylare på 9900k eller på Zen2 så kommer boost klocks lida, men vet du vad, det kommer även manuell OC göra i samma setup och klock potentialen kan i det läget vara 0% jämfört stock boost.

Åter igen, man måste såklart titta på hur en processor faktiskt beter sig med boost clocks innan man kan påstå att den har gigantisk OC potential, om en 9900k kan hålla 4,7GHz i en absolut merpart av allt jobb den stöter på så varför skulle man i det läget räkna OC potential från 1,1GHz lägre basklocka? För att det passar ditt påstående att 9900k har massiv OC potential? Eller är det kanske aningen mer rimligt att räkna från den frekvens som processorn i slutändan faktiskt jobbar vid?

Boost clocks är dessutom inte OC, det är en del av grund specifikationen av alla moderna cpuer, att påstå annat är direkt felaktigt.

Hur kommer det sig att du bara hittar på massa saker hela tiden?
Det jag svarade var att 9900k normalt sätt klockar mer än 200-300Mhz, vilket stämmer.
Sedan var det jag tidigare sa exempel för att få dig att förstå hur boost fungerar (då du uppenbarligen har noll koll) vilket är "upp till".
Hur kan man basera resultat på något som då inte är satt? 3.6Ghz ÄR stock, så är det bara. Eller menar du att Intel har skrivit fel där? Konstigt nog svarar du aldrig på denna fråga.

Utöver det så var det faktiskt du som gav dig in i denna diskussion, inte jag. Jag citerade aldrig dig i mitt första inlägg.
Intel skriver själva att Turbo tillåter processorn att arbeta utöver sin vanliga strömåtgång för att nyttja turbo. Igen, utöver, hänger du med?

Utöver det så kan du aldrig bevis att en 9900k alltid, i alla scenarion, kommer nyttja turbo. Vilket är poängen, vilket gör att det är helt absurt att räkna med något som "kanske" är så.

Att en 9900k kan uppnå 4.7Ghz i merparten av tillfällena spelar väl egentligen ingen roll om den inte alltid kan uppnå dessa frekvenser i så fall? För det är ju en aning skevt att basera "minimum" (ie, utgångspunkten för överklockning) på något som "kanske" sker oftast, eller?

Utöver det så måste jag även passa på att be om ursäkt för mitt humör under natten, det har varit en riktigt förjävlig dag med skadegörelse på min mark och är på extremt dåligt humör.

Jag tycker bara inte man kan basera ett bas resultat på något som inte alltid är bas, det är ganska konstigt att säga men tydligen tycker bara jag så.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Har årets beslutsångest, mellan 3700x, 9700k(som känns för dyrt) eller en 9600k.

9600k skulle säkert räcka, då jag spelar mest, men samtidigt vill jag kräva ut så mycket fps som möjligt i 1080p då jag kör 144hz skärm.

Det skiljer typ 10-15fps mellan 3700x och 9700k i vissa spel, men 600kr däremellan.

Vad fan ska jag välja? Någon, övertyga mig om något.

Köp 3700x
Nästa generations konsoler kommer att bygga på 8 kärnor och 16 trådar.
När de släpps så kommer speltillverkarna väldigt troligt göra spel som är optimerade för 8/16.
Tänk också på att du med en amd får med en helt okej kylare för pengarna och att amd går kallare.
Där tjänar du en 500 till.

Du kommer inte märka en 5% ökning i dagens spel men du kommer troligen märka en 40%(?) minskning i morgondagens med 9600k
6/6 är redan snålt för många av dagens spel.
Kolla denna video t ex https://www.youtube.com/watch?v=F92byoMgptU

Du kommer dessutom att kunna slänga på en 16/32 i framtiden om du skulle behöva mer trådar. Troligtvis från ryzen 4k serien. Med Intel kommer du vara fast vid 9900k.
Ska man köpa intel ska man köpa 9900k eller möjligen 9700k och slänga på en fläskig kylare och överklocka så mycket som möjligt och köra competitive på en 240hz skärm.

Jag minns när jag köpte min min i7 920 med 4/8. Då hette det att i5 750 (4/4) var bättre för spel.
Vid ett senare tillfälle köpte jag en xeon 6/12 för 400 spänn och kan fortfarande inte riktigt rättfärdiga en uppgradering 10 år senare för spel. Iaf inte utan att uppgradera från mitt 1070 samtidigt.
Fler kärnor och trådar är så mycket mer framtidssäkert.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk

Det hade varit trevligt att se vilka klockfrekvenser det rör sig om när exempelvis CSGO spelas. Är det boost på Intels cpu/ryzen? Hur skiljer sig prestandan åt när båda cpuerna är "normalt" överklockade?

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Hur kommer det sig att du bara hittar på massa saker hela tiden?
Det jag svarade var att 9900k normalt sätt klockar mer än 200-300Mhz, vilket stämmer.
Sedan var det jag tidigare sa exempel för att få dig att förstå hur boost fungerar (då du uppenbarligen har noll koll) vilket är "upp till".
Hur kan man basera resultat på något som då inte är satt? 3.6Ghz ÄR stock, så är det bara. Eller menar du att Intel har skrivit fel där? Konstigt nog svarar du aldrig på denna fråga.

Utöver det så var det faktiskt du som gav dig in i denna diskussion, inte jag. Jag citerade aldrig dig i mitt första inlägg.
Intel skriver själva att Turbo tillåter processorn att arbeta utöver sin vanliga strömåtgång för att nyttja turbo. Igen, utöver, hänger du med?

Utöver det så kan du aldrig bevis att en 9900k alltid, i alla scenarion, kommer nyttja turbo. Vilket är poängen, vilket gör att det är helt absurt att räkna med något som "kanske" är så.

Att en 9900k kan uppnå 4.7Ghz i merparten av tillfällena spelar väl egentligen ingen roll om den inte alltid kan uppnå dessa frekvenser i så fall? För det är ju en aning skevt att basera "minimum" (ie, utgångspunkten för överklockning) på något som "kanske" sker oftast, eller?

Utöver det så måste jag även passa på att be om ursäkt för mitt humör under natten, det har varit en riktigt förjävlig dag med skadegörelse på min mark och är på extremt dåligt humör.

Jag tycker bara inte man kan basera ett bas resultat på något som inte alltid är bas, det är ganska konstigt att säga men tydligen tycker bara jag så.

Vet du vad, räkna OC potential från 3,6GHz om du vill det och påstå sedan att OC potentialen hos 9900k ligger på fina 38%, jag tror att rätt få andra kommer köpa den uträkningen men kör på.

För oss övriga så inser vi att en 9900k inte klockar mer än 2-300MHz i normal fall och i 7% av exemplaren kanske upp till 400MHz med enstaka super lotterivinster upp till 500MHz med 5.2GHz, om du kan hålla den sval nog det vill säga.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Vet du vad, räkna OC potential från 3,6GHz om du vill det och påstå sedan att OC potentialen hos 9900k ligger på fina 38%, jag tror att rätt få andra kommer köpa den uträkningen men kör på.

För oss övriga så inser vi att en 9900k inte klockar mer än 2-300MHz i normal fall och i 7% av exemplaren kanske upp till 400MHz med enstaka super lotterivinster upp till 500MHz med 5.2, om du kan hålla den sval nog det vill säga.

Glöm inte skicka PM till Intel och säga att 3.6GHz inte är standard frekvensen heller, utan att det är 4.7Ghz som utlovas. Dom kan garanterat sälja mer i så fall om det nu är hur man baserar utlovad basfrekvens.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@JonasT
Många har uppmärksammat att cpu:erna inte boostar som dem skall, samt en del felmeddelande från HWinfo. Finns även en del tester där dem testat flertalet olika bios också vidare. Oavsett så är det nått som inte stämmer med boost clock, misstänkt driver issue.
Om detta stämmer och det blir fixat borde dem prestera ännu bättre.
man kan läsa mer här, använd google translate.
Amd 3xxx Boost clock, Whea Error

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@cchriss: Tack för ett grymt svar.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/amdsoc...

Räcker detta? Måste ha ett med USB flashback då jag kör Intel atm. Såg att det fanns andra modeller av MSI också men har netonnet i stan så blir nog lämpligt.

Permalänk
Medlem

@Jacob: Verkar som det kommit ett rykte att det är fel på BIOS man har fått upp ett 470 i 350hz mer än i samtliga tester här är källan https://www.xanxogaming.com/reviews/amd-ryzen-9-3900x-review-...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Det jag menar är, precis som Intel förklarat, precis som det står i dokumentation om det. Att turbo baseras bara på vad den anser vara tillgängligt och görbart under den belastning som sker. Det betyder att man inte kan lita på att alltid uppnå dessa turbo frekvenser under alla förhållanden.

Det stämmer att man inte kan lita på att boost/turbo går på max hela tiden, precis som man inte kan lita på att en specifilk processor går att överklocka det allra lilla minsta.

Däremot så är det ju rent logiskt så, att om det finns utrymme för att överklocka en processor så finns det även utrymme för boost-algoritmerna att öka klockfrekvensen över basfrekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det stämmer att man inte kan lita på att boost/turbo går på max hela tiden, precis som man inte kan lita på att en specifilk processor går att överklocka det allra lilla minsta.

Däremot så är det ju rent logiskt så, att om det finns utrymme för att överklocka en processor så finns det även utrymme för boost-algoritmerna att öka klockfrekvensen över basfrekvensen.

Rent logiskt så är det inte alltid så, nej. Då dessa frekvenser som algoritmen bestämmer inte är varken utlovad eller bashastighet. Dom bestäms inte alltid optimalt för den delen heller och kan ibland resultera i konstiga val. T.ex. 1-2 core turbo istället för all-core turbo, eller tvärtom.

Dokumentet från Intel: https://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/... specificerar många av dessa saker, begränsningar och som alltid är det ej utlovade frekvenser. Utan "upp till".

I och med att det ej utlovas, speciellt inte under längre scenarion, så är det absurt att räkna med.

Jag ser inget "logiskt" med att basera ett basresultat, eller utgångspunkt, på något som inte är utlovat i alla scenarion. Det känns som ett väldigt konstigt ställe att utgå ifrån.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@Jacob: Verkar som det kommit ett rykte att det är fel på BIOS man har fått upp ett 470 i 350hz mer än i samtliga tester här är källan https://www.xanxogaming.com/reviews/amd-ryzen-9-3900x-review-...

Stämmer det där så är det smart att avvakta en smula för att se hur prestanda egentligen är, det kan dock förklara en del spretiga resultat hos olika sajter & testare, just att det varierar beroende på agesa/hw och drivare gör att det blir en rätt svår sak & felsöka som testare.

Får nog repetera det jag sagt tidigare, jag får intrycket av att AMD stressat ut lanseringen och försökt forcera ut mjukvara så snabbt de kunnat istället för att senarelägga lansering & hinna polera mjukvara ordentligt. Man hävdade att AGESA 1.0.0.3AB bara skickades ut för att NDA skulle hållas men det känns som en rätt dålig vit lögn, jag tror snarare på att man haft så mycket buggar i mjukvara att man desperat försökt lösa dom till lansering men i det så har man lyckats introducera denna WHEA bugg. Som jag nämnt tidigare så har AMD aldrig haft så högt nummer på AGESA vid lansering, dom släpper 1.0.0.6 till tillverkare nu för implementering i UEFI och det hände tidigast efter ett halvår efter släpp för de äldre generationerna

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Nej, videon visar inget alls som är relevant.
Jag har sagt ett flertal gånger att boost klocks uppnås bara vid möjlight, vad som är möjligt är för flytigt att lita på. Där av att man väljer att manuellt överklocka en processor för att alltid uppnå en viss klockhastighet, hänger du med?
Utöver det specifierar intel själva att 3.6Ghz är stock, det är vad processorn är utlåvad att gå i, Turbo är en "upp till vid möjlighet" och inget annat.
Där av att man inte kan anta, lite, eller lova att någon alltid kommer att använda dessa boost hastighet effektivt, då det är utanför din kontroll.

Kan du lova mig, med handen på hjärtat, att min 8700k i standard inställningar kommer för all framtid vid alla tillfället att gå i 4.7Ghz?
För jag som äger den kan säga att den inte gör det i alla tillfällen.

Inte för att ta någon sida MEN gäller inte "Vid möjlighet" även basklock? Jag menar. Om en CPU överhettar så börjar den throttla (klocka ned sig). Betyder inte det att "basfrekvens" även kan falla in i dina kriterium och därför måste man skapa ett hypotetiskt scenario där även detta inkluderas?

Dessutom överklockning = utanför specifikationerna. Alltså allt över 4,7 GHz som per definition är... utanför specifikationer eftersom Intel inte kan garantera att processorn går över detta. (5 GHz med deras "KF serie").

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker de konstigt att Ryzen 7 2700x krossar Ryzen 9 3900x i The division 2 i 4k. Och sen slaktar Ryzen 7 2700x alla cpuer inkl i9 9900k i total war 1440p. Är det nåt fel på Sweclockers test eller är bara Ryzen 2700x riktigt grym i dessa spel? Oavsett så är jag impad av 3000 serien men då Ryzen 7 2700x presterar riktigt bra kommer jag ej att uppgradera på minst 2 år

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Är det bara jag som tycker de konstigt att Ryzen 7 2700x krossar Ryzen 9 3900x i The division 2 i 4k. Och sen slaktar Ryzen 7 2700x alla cpuer inkl i9 9900k i total war 1440p. Är det nåt fel på Sweclockers test eller är bara Ryzen 2700x riktigt grym i dessa spel? Oavsett så är jag impad av 3000 serien men då Ryzen 7 2700x presterar riktigt bra kommer jag ej att uppgradera på minst 2 år

Nja, nu pratar vi varians inom felmarginal som du ser, vid 4k är det effektivt ingen skillnad mellan testade bättre processorer, vid varje körning av inbyggda benchmarks eller egna slingor så kommer en viss varians, detta är praktiskt taget omöjligt att undgå och då kommer lite lustiga reultat visas där rangordning kan kastas om en smula enbart baserat på chans för det mesta, det kan synas på att rangordning internt hos Intel blir mycket underlig i en del resultat. Det betyder inte att en cpu slaktar de övriga, speciellt inte när vi pratar enstaka fps under helt GPU limiterade situationer.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Är det bara jag som tycker de konstigt att Ryzen 7 2700x krossar Ryzen 9 3900x i The division 2 i 4k. Och sen slaktar Ryzen 7 2700x alla cpuer inkl i9 9900k i total war 1440p. Är det nåt fel på Sweclockers test eller är bara Ryzen 2700x riktigt grym i dessa spel? Oavsett så är jag impad av 3000 serien men då Ryzen 7 2700x presterar riktigt bra kommer jag ej att uppgradera på minst 2 år

Kan vara så att det finns buggar och annat i BIOS att lösa för AMD.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |