AMD Ryzen 9 3900X och 7 3700X "Matisse"

Permalänk
Inaktiv

Blender imponerade måste jag säga.

Men nä, jag håller mig till Intel. Har gett AMD flera chanser tidigare (både CPU och GPU) men alltid blivit besviken i praktiken. Låter bra på pappret men sen är det någon barnsjukdom/specifik mjukvara som inte är optimerad och så får man märkbar prestandaförlust. Men ju fler som använder AMD desto större chans att det optimeras bättre så ja, no complains.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Av samma anledning att en amatör med intresse för t.ex youtube vill ha fler cores så kan en som är amatör med intresse för fps vilja ha så bra förutsättningar som möjligt. Knasigt va?

Ja att välja en sämre och dyrare processor till sin dator för att få någon extra fps när man spelar counterstrike i 1920x1080 låter faktiskt helt knasigt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Riktigt trevliga cpu:er och otroligt matnyttigt test Swec!.Men varför agerar Amd så huvudlöst med släpp av moderkorts kretsar?Självklart skulle deras mindre dyra Mb:s ha släppts samtidigt som de nya cpu:erna.Finns ju inget lockande med att köpa en prisvärd 3600 cpu + nytt 5-serie mb för 2000+ kr,alternativet är ju att införskaffa ett äldre mb ur 4/3 serien vilket heller inte lockar.

Nej,som sagt,hjärndött tänkande Amd.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

hur får jag ens ner min 9900k till 3.6ghz?

Tmax vid längre 95W belastningar, inte ens säkert att det skulle räcka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Riktigt trevliga cpu:er och otroligt matnyttigt test Swec!.Men varför agerar Amd så huvudlöst med släpp av moderkorts kretsar?Självklart skulle deras mindre dyra Mb:s ha släppts samtidigt som de nya cpu:erna.Finns ju inget lockande med att köpa en prisvärd 3600 cpu + nytt 5-serie mb för 2000+ kr,alternativet är ju att införskaffa ett äldre mb ur 4/3 serien vilket heller inte lockar.

Nej,som sagt,hjärndött tänkande Amd.

Varför lockar inte det att köpa 4-seriens moderkort? De funkar ju utmärkt om man då vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Eller drev du med mig? Trodde typ 95% av all komersiell kod var singeltråd.

Jag har ingen aning. I Linux kompilerarar jag allt själv. De programmen är rätt bra på att nyttja alla trådar.
För mig är det majestätisk skillnad att kompilera Plasma, Firefox, Libre Office och Chromium på 2 trådar som tar ett dygn, mot 20-30 minuter på 32 trådar med distcc och makeopts justerat.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Just nu 555 inlägg i tråden. Wow!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Alla är överens om att 3000-serien totalt utklassar Intel i flertrådad prestanda men intrycket jag får gällande gaming skiljer en del mellan olika recensioner.

Gamers Nexus får 3900x att se rätt klen ut jämfört med 9900k. De har lite mer potential att hämta med bättre RAM-minnen men känns som om det inte kommer räcka så långt.

SweC får 3900x att se lite bättre ut, mest för att det inte inkluderar data om överklockning med 9900k.

LTT får det att se ut som om 3900x bara ligger 5% under 9900k i gaming...?
Se hela videon för detaljerna men här är deras summering:

En faktor är att de använder DDR4-3600 16-16-16-36, en annan är att de har benchmarks med spel som Rainbow 6 Siege där 3900x ligger 17% över 9900k (dock med tveksamma 1% lows) och CS:GO där de drar lika. Sen kanske de räknar in gaming + streaming också? De nämner även att de märkte bättre performance i Battlefield 5, framförallt mer stabil fps från vad jag kunde se, när de streamade med OBS än när de inte streamar. Deras slutsats va att 3900x presterar bättre om den begränsas till ett CCX-kluster, vilket de testade:

Så den som fortfarande drömmer om en 3900x som sin älskade spelprocessor kan hoppas på att vi får se ytterligare prestandavinster med:
- Ännu snabbare RAM, "sweet spot" 3733MHz, med tighta timings (14-14-14-34?)
- Drivrutiner / windows scheduler / spel optimerade för 3000-seriens arkitektur, så att beräkningar med beroenden till varandra så ofta som möjligt kan hållas inom samma CCX-kluster (heja heja "game cache"! )
- Bättre stöd för många kärnor och trådar i spel framöver

Vad tror ni, kan vi vara hoppfulla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag har aldrig påstått att marknade styrs av medlemmarna här. Jag har bara sagt att detta är Sweclockers och för oss finns det primärt två saker, vilket namnet antyder om: spel och överklockning.

Och därmed, för oss, så är det Intel som gäller

.

Jag vet inte hur du får det till att namnet Sweclockers betyder "spel och överklockning". Det sistnämnda kan jag ju hålla med om. Visst många trådar och recensioner handlar om hur hårdvara presterar i spel, så absolut är det en viktig del av Swec. Att de flesta nog också är intresserade av teknisk utveckling på framkant av hårdvara torde också vara sant. Här är ju också både det som presterar allra bäst i de scenarier som man själv råkar föredra intressant, liksom vad man får för pengarna man spenderar utifrån den köpkraft man råkar besitta.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Avstängd

Alltså när det gäller spelprestanda handlar det väl mindre om att klå Intel och mer om att vara bra på allt, inklusive på att driva spel. Största skillnaden jämfört med Zen och Zen+ är väl att de var ... vet inte, kanske bara "helt ok" på spel. Nu är de "bra" om än inte "bäst". Spelar man uteslutande spel och tycker att allt som inte är bäst är kasstså är ju allt annatän 9900K kasst, ochvisst får man tycka så men det är ju jättekorkat.

Ser fram emot 3600-recensionerna! För att inte tala om APU:erna, de är jag extremt intresserade av.

Permalänk
Inaktiv

@the squonk: Jo säkerhetsmissen går ju att diskutera men jag har varken hört eller läst om några drabbade (Detta gäller även tidigare "flaws" Intel haft)

Permalänk
Medlem

Awesome CPU:er men inte det bästa valet för bara spelare med tanke på priset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Se Jacobs svar tidigare: #17971757
3600 MHz gäller.

Ja, ville bara få bekräftat att det var korrekt.

Skrivet av DST:

@Markusas:

Nej det verkar som att minnena kommer gå som vanligt men att if kommer stanna av vid 1800mhz
if om man lyssnar på gamermeld

https://youtu.be/idfzepqhPfk?t=177

Skrivet av tellus82:

Tydligen AMD som tabbat sig i PR, över 3600 så slår det om till halva IF frekvensen, med det sagt så är högre klockade minnen i sin spec fullt kapabla att köra lägre frekvenser och då oftast med bättre latenser, har kört mina 3733 i 3466 i typ två år med mycket lägre latenser än dom är specade för vid 3733.

Tack för svar. Jag tror jag gör som Tellus säger och testar att rdra ned latenserna rejält vid 3600.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag har ingen aning. I Linux kompilerarar jag allt själv. De programmen är rätt bra på att nyttja alla trådar.
För mig är det majestätisk skillnad att kompilera Plasma, Firefox, Libre Office och Chromium på 2 trådar som tar ett dygn, mot 20-30 minuter på 32 trådar med distcc och makeopts justerat.

Ok, kompilatorn är bra på lastbalansering mellan trådar. Ja så är det ju oftast. Tid jag sparar på att inte kompilera någon annans programvara själv.

Permalänk
Medlem

Har en fråga angående överklockning...

För det första, jag antar att överklockning låser CPUn vid en viss frekvens, och då kan den inte längre utnyttja någon boost när bara ett fåtal trådar arbetar, och är därför långsammare när just ett fåtal trådar arbetar och det finns temperatur- och strömbudget att ta ifrån. Korrekt?

För det andra, om 3900X bara är "någorlunda" stabil i 4,4GHz vid 1,4V... vad använder den då för spänning för att autoboosta sig själv upp till 4,6GHz? För det måste ju vara samma spänning oavsett antal kärnor som belastas, bara att med flera kärnor så springer temperaturen iväg.

edit:
Lägger till en tredje fråga... Går det att sänka spänningen med en offset? Om man vill vara äventyrlig och försöka få ner energiåtgången en aning, utan att förlora precision boost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Ja, ville bara få bekräftat att det var korrekt.

Tack för svar. Jag tror jag gör som Tellus säger och testar att rdra ned latenserna rejält vid 3600.

Skulle gärna se benchmarks på det, har svårt att tro att CAS latency påverkar särskilt mycket med dagens ganska rymliga level 3 cache.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

@Elghinnarisa Nu är det så att @tellus82 har bestämt sig för hur saker och ting fungerar.

Intel baserade system ska testas med ddr4 minnen som max ska gå i 2667mhz för det skriver Intel är okej, däremot så spelar det absolut ingenroll om Intel skriver att 9900k körs i 3.6ghz i stock utan där har @tellus82 bestämt sig för att det är 4.7ghz som gäller, förmodligen 5ghz.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Självklart, men dom exemplen användes i början då folk verkar tro att turbo frekvenser är utlovade och för alltid, vilket inte stämmer alls och inte ens Intel säger det. Kanske lite väl förenklat.

Om AMD hade specat 1000 MHz som basklocka på 3700x så hade de varit bäst, 440% överklockningspotential! Wow! Tack vare automatisk klockning från båda lagen är "överklockningspotential" ett förlegat begrepp. Det enda jag tycker att det betyder i dagsläget är "för hög säkerhetsmarginal i automatklockningen".

I dagsläget är vinsten med att klocka manuellt så liten att tiden är förslösad. Det är bättre att gå till jobbet på den tiden, tjäna mer pengar och uppgradera sin GPU som ändå är flaskhals största delen av tiden.

Kan vi lägga ner diskussionen, det har varit en tråkig diskussion med trist attityd. Alla vet vad boost betyder och hur det fungerar, tio inlägg där du skriver att ingen förstår det utom just du gör ingen gladare.

Det finns många sätt att mäta nytta. Rå spelprestanda, Intel vinner. Bäst prestanda per krona, AMD vinner. Bäst överklockningspotential? Nära på meningslöst med automatklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Om AMD hade specat 1000 MHz som basklocka på 3700x så hade de varit bäst, 440% överklockningspotential! Wow! Tack vare automatisk klockning från båda lagen är "överklockningspotential" ett förlegat begrepp. Det enda jag tycker att det betyder i dagsläget är "för hög säkerhetsmarginal i automatklockningen".

I dagsläget är vinsten med att klocka manuellt så liten att tiden är förslösad. Det är bättre att gå till jobbet på den tiden, tjäna mer pengar och uppgradera sin GPU som ändå är flaskhals största delen av tiden.

Kan vi lägga ner diskussionen, det har varit en tråkig diskussion med trist attityd. Alla vet vad boost betyder och hur det fungerar, tio inlägg där du skriver att ingen förstår det utom just du gör ingen gladare. En besserwisser gör ingen glad, en besserwisser som inte vet bättre skapar bara irritation.

Det finns många sätt att mäta nytta. Rå spelprestanda, Intel vinner. Bäst prestanda per krona, AMD vinner. Bäst överklockningspotential? Nära på meningslöst med automatklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Amen, slipper helst läsa mer om det nu😅

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

För det andra, om 3900X bara är "någorlunda" stabil i 4,4GHz vid 1,4V... vad använder den då för spänning för att autoboosta sig själv upp till 4,6GHz? För det måste ju vara samma spänning oavsett antal kärnor som belastas, bara att med flera kärnor så springer temperaturen iväg.

Temperaturen är nyckeln. När tempen går upp krävs högre spänning för stabilitet på samma frekvens - det leder till högre temp som kräver högre spänning ... det här ekorrhjulet är det som sätter stopp för högre frekvens.

När färre kärnor är aktiva går CPUn svalare - därför behövs inte högre spänning trots att boost går till högre frekvens.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så med datorspelande i fokus...

Intel visar alltså, åter igen, att de med sina processorer kan utföra fler beräkningar för varje klockcykel. Advanced Micro Devices klarar alltså inte av att gå förbi, trots en nyare tillverkningsteknik. Det är också tydligt att den senare pressar sina CPU'er nästintill max direkt ifrån fabrik.

Intel bibehåller tronen för gaming och överklockning, vilket känns tråkigt ur konsumentsynpunkt. Konkurrensen har dock hårdnat något, vilket alla kan glädjas av framöver, då vi kan komma att få se en snabbare utveckling, till något vettigare prissättning än vad som nu råder.

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ottoblom:

@Jacob: Verkar som det kommit ett rykte att det är fel på BIOS man har fått upp ett 470 i 350hz mer än i samtliga tester här är källan https://www.xanxogaming.com/reviews/amd-ryzen-9-3900x-review-...

Ok så testerna visar klockade amd cpuer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

@Elghinnarisa Nu är det så att @tellus82 har bestämt sig för hur saker och ting fungerar.

Intel baserade system ska testas med ddr4 minnen som max ska gå i 2667mhz för det skriver Intel är okej, däremot så spelar det absolut ingenroll om Intel skriver att 9900k körs i 3.6ghz i stock utan där har @tellus82 bestämt sig för att det är 4.7ghz som gäller, förmodligen 5ghz.

Har jag sagt någonstans vilka regler som bör gälla vid testade av boost clocks eller har du bara tagit det ur luften? En del ställen håller sig till 95w TDP limit med oförändrad pl2 duration från Intels ark specifikation och en del kör med vad moderkorten faktiskt har som default, en obegränsad boost, vad som är rätt eller fel här har jag inte nämnt i denna tråd alls. Sedan är faktiskt 4,7GHz boost (all core) på en 9900 k stock, och 5GHz max boost, eller vill du påstå att det är OC?

Men visst, det syns att du bestämt dig för vad jag tycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Hej! Någon som har hittat någon recension som jämför prestandan mellan olika styrkretsar? Jag sitter på ett 350 moderkort och är lite nyfiken på ifall prestandan på 3600 är lika på exempelvis ett 350 och ett 570 moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem

AMD gör bättre CPU, men har inte marginellt spelen ( i vissa fall, inte alla spel) så det blir nog AMD som tar över sakta men säkert. Vore skoj att se ombytta roller, intel något efter men sänker priserna allteftersom och blir nische-cpu enbart för spel medans AMD tar marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilenceLotto:

Hej! Någon som har hittat någon recension som jämför prestandan mellan olika styrkretsar? Jag sitter på ett 350 moderkort och är lite nyfiken på ifall prestandan på 3600 är lika på exempelvis ett 350 och ett 570 moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle gissa på att det inte blir någon skillnad så länge vrm är tillräckligt kraftigt.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilenceLotto:

Hej! Någon som har hittat någon recension som jämför prestandan mellan olika styrkretsar? Jag sitter på ett 350 moderkort och är lite nyfiken på ifall prestandan på 3600 är lika på exempelvis ett 350 och ett 570 moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du menar rå CPU prestanda så skiljer ingenting med olika chipset, det som kan orsaka skillnad mellan moderkort i exempelvis spelprestanda är vilken uefi/agesa som det har tillgång till och vilka timings som appliceras för minnen automatiskt och vilken minnesfrekvens du tar dig till, chipset i sig har egentligen ingenting att göra med exempelvis spelprestanda, dagens chipset är bara en sydbrygga om man går efter äldre termer, nordbryggan är integrerad inuti processorn så vid byte av CPU byter du även den.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knuppe:

AMD gör bättre CPU, men har inte marginellt spelen ( i vissa fall, inte alla spel) så det blir nog AMD som tar över sakta men säkert. Vore skoj att se ombytta roller, intel något efter men sänker priserna allteftersom och blir nische-cpu enbart för spel medans AMD tar marknaden.

@Knuppe

Tänk även på att testerna visar Intel cpuer med 2667MHz minnen som inte många kör med.
Blir mycket bättre prestanda med tex 3200MHz minne som många kör med.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorcist:

Så med datorspelande i fokus...

Intel visar alltså, åter igen, att de med sina processorer kan utföra fler beräkningar för varje klockcykel. Advanced Micro Devices klarar alltså inte av att gå förbi, trots en nyare tillverkningsteknik. Det är också tydligt att den senare pressar sina CPU'er nästintill max direkt ifrån fabrik.

Intel bibehåller tronen för gaming och överklockning, vilket känns tråkigt ur konsumentsynpunkt. Konkurrensen har dock hårdnat något, vilket alla kan glädjas av framöver, då vi kan komma att få se en snabbare utveckling, till något vettigare prissättning än vad som nu råder.

Öh, nej, Du har fått det helt om bakfoten. Ryzen 3000 serien utför fler beräkningar per varje klockcykel än Intels 9 serie.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

För det andra, om 3900X bara är "någorlunda" stabil i 4,4GHz vid 1,4V... vad använder den då för spänning för att autoboosta sig själv upp till 4,6GHz? För det måste ju vara samma spänning oavsett antal kärnor som belastas, bara att med flera kärnor så springer temperaturen iväg.

Enligt Der Bauer är de övre frekvenserna inte förväntad boost, det är ett teoretiskt max som enligt honom (och hans 10 processorer) Ryzen 3 serien aldrig kommer upp i mer än något enstaka undantagsfall till skillnad från Intel som enkel klarar och passerar de boostfrekvenser de uppger. Dock anger AMD en TDP som skall inkludera processorn automatiska boost, till skillnad från Intel som anger någon slags normalvärde eller vad de kallar det (en 9900K har ett internt boost tak på 130W som man kan överklocka som inte syns alls i deras offentliga specifikationer).

Så båda far med osanningar på olika sätt. Klart komplicerat med dagens nära AI-lika automatiska överklockningar.