Permalänk

RAM till Ryzensystem

Hej,

Jag är inne på att uppgradera RAM på min stationära, men hjärnan brinner av några timmars läsning om vad man "ska ha". Som jag förstått det är det lite kinkigt gällande Ryzen/AMD. I dagsläget sitter jag mest med foto- och videoredigering, strategispel samt moddat Cities Skylines (ett spel som i sig är en RAM-slukare), så jag slår ofta i taket på mina 16gb (3200MHz). Det jag är inne på är 32 eller till och med 64gb beroende på vilka tips jag kan få med mig härifrån.

Sitter med ett ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, Ryzen 5 2600X samt ett MSI GeForce GTX 1060 6GB Gaming X. Det jag lyckats få ner det till är väl något av dessa 2:

https://www.webhallen.com/se/product/225256-Corsair-Vengeance...

https://www.webhallen.com/se/product/228347-Corsair-Vengeance...

Hur mycket spelar minneshastigheten roll för mig (och Ryzen) för ovanstående sysslor? Är det bättre att maxa ut gb än MHz?

Ska jag köpa 2st 2x16gb eller leta vidare och köpa 2x32gb (om jag i teorin skulle toppa med 64gb som är max för mobon)?

Som ni märker är jag inte jättekunnig inom detta och skulle uppskatta input och vägvisning.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjacaesar:

Hej,

Jag är inne på att uppgradera RAM på min stationära, men hjärnan brinner av några timmars läsning om vad man "ska ha". Som jag förstått det är det lite kinkigt gällande Ryzen/AMD. I dagsläget sitter jag mest med foto- och videoredigering, strategispel samt moddat Cities Skylines (ett spel som i sig är en RAM-slukare), så jag slår ofta i taket på mina 16gb (3200MHz). Det jag är inne på är 32 eller till och med 64gb beroende på vilka tips jag kan få med mig härifrån.

Sitter med ett ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, Ryzen 5 2600X samt ett MSI GeForce GTX 1060 6GB Gaming X. Det jag lyckats få ner det till är väl något av dessa 2:

https://www.webhallen.com/se/product/225256-Corsair-Vengeance...

https://www.webhallen.com/se/product/228347-Corsair-Vengeance...

Hur mycket spelar minneshastigheten roll för mig (och Ryzen) för ovanstående sysslor? Är det bättre att maxa ut gb än MHz?

Ska jag köpa 2st 2x16gb eller leta vidare och köpa 2x32gb (om jag i teorin skulle toppa med 64gb som är max för mobon)?

Som ni märker är jag inte jättekunnig inom detta och skulle uppskatta input och vägvisning.

Tack!

Vet inte hur det är i dagsläget, men Vengence-serien hade en del problem första Ryzen-serien. B-die har jag hört är rekommenderade, även om de kostar en del.
Är dock inte uppdaterad på hur det med B450-korten. Har du kollat QVL-listan, de brukar kunna vara till hjälp när man är osäker på vad som fungerar till vad.

Utöver det så är det ett fint pris för 32GB RAM och jag skulle ta 3000MHz-minnerna om de kan köras i den hastigheten.
Vet inte om du står ut med vita, i så fall så är de här nog rätt ok:
Komplett: 32GB Micron Ballistix 3200MHz 1889:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjacaesar:

Hej,

Jag är inne på att uppgradera RAM på min stationära, men hjärnan brinner av några timmars läsning om vad man "ska ha". Som jag förstått det är det lite kinkigt gällande Ryzen/AMD. I dagsläget sitter jag mest med foto- och videoredigering, strategispel samt moddat Cities Skylines (ett spel som i sig är en RAM-slukare), så jag slår ofta i taket på mina 16gb (3200MHz). Det jag är inne på är 32 eller till och med 64gb beroende på vilka tips jag kan få med mig härifrån.

Sitter med ett ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, Ryzen 5 2600X samt ett MSI GeForce GTX 1060 6GB Gaming X. Det jag lyckats få ner det till är väl något av dessa 2:

https://www.webhallen.com/se/product/225256-Corsair-Vengeance...

https://www.webhallen.com/se/product/228347-Corsair-Vengeance...

Hur mycket spelar minneshastigheten roll för mig (och Ryzen) för ovanstående sysslor? Är det bättre att maxa ut gb än MHz?

Ska jag köpa 2st 2x16gb eller leta vidare och köpa 2x32gb (om jag i teorin skulle toppa med 64gb som är max för mobon)?

Som ni märker är jag inte jättekunnig inom detta och skulle uppskatta input och vägvisning.

Tack!

Generella råd och rekommendationer här:

1. Ditt moderkort ser ut att stödja 4 moduler...

2. Efterfrågan på stora moduler är änsålänge låg, därför bör 4 moduler på 16GB/styck bli billigare om du vill maxa minnesmängd, kan även ge mer prestanda kontra 2 st.
Ofta prisvärt med "kit" också, typ 1 eller 2 PAR alltså... kits med 4 kan hittas också.

3. Högsta möjliga bandbredd på minnen är inte enda som avgör faktisk hastighet / prestanda, ju lägre bandbredd desto bättre latens (åtkomsttid/"respons").. (tumregel).
Tippar starkt på att du kan gå ända ner till 2666 åtminstone.

4. Om du är extra mån om dataintegritet (vid ex.vis bruk som server, eller långa drift-pass)... så är ECC (felskydd) värt extra... (AMD stödjer ECC i konsument-CPU:s, men "registrerade/buffrade" ECC-REG endast i server-CPU:s... heads-up så du inte köper fel isåfall!)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Vet inte hur det är i dagsläget, men Vengence-serien hade en del problem första Ryzen-serien. B-die har jag hört är rekommenderade, även om de kostar en del.
Är dock inte uppdaterad på hur det med B450-korten. Har du kollat QVL-listan, de brukar kunna vara till hjälp när man är osäker på vad som fungerar till vad.

Utöver det så är det ett fint pris för 32GB RAM och jag skulle ta 3000MHz-minnerna om de kan köras i den hastigheten.
Vet inte om du står ut med vita, i så fall så är de här nog rätt ok:
Komplett: 32GB Micron Ballistix 3200MHz 1889:-

Måste varar något konstigt med minnena, körde med Cosair Vengeance minnen med mitt Gigabyte AX 370 Gaming 5 och K7 med minnena i 3200Mhz utan problem samt att jag under 2018 skaffade 4st Dominator minnen som också funkar suveränt dock kör jag de i 3333Mhz. Låter konstigt att AMD hade så mycket problem med Corsair Vengance minnen då ingen jag känner har problem med sina Vengance minnen till Ryzen.
https://www.webhallen.com/se/product/225252-Corsair-Dominator...
https://www.webhallen.com/se/product/225255-Corsair-Vengeance...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

3. Högsta möjliga bandbredd på minnen är inte enda som avgör faktisk hastighet / prestanda, ju lägre bandbredd desto bättre latens (åtkomsttid/"respons").. (tumregel).
Tippar starkt på att du kan gå ända ner till 2666 åtminstone.

Sant, men tänk på att latensen för minnen brukar anges i klockcykler. Ju högre frekvens på minnena desto kortare blir varje klockcykel.
Därför så är det ofta inte så stor skillnad i faktisk latens (räknat i nanosekunder) mellan minnen med hög bandbredd och de med låg bandbredd.

Citat:

4. Om du är extra mån om dataintegritet (vid ex.vis bruk som server, eller långa drift-pass)... så är ECC (felskydd) värt extra... (AMD stödjer ECC i konsument-CPU:s, men "registrerade/buffrade" ECC-REG endast i server-CPU:s... heads-up så du inte köper fel isåfall!)

Visserligen sant, men de flesta konsumentmoderkort har även i bästa fall högst rudimentärt stöd för ECC.

Permalänk

Hittar inget klart svar på internet, men kan man med mitt moderkort bara addera två 16gb i slot 2 och 4 tillsammans med de redan sittande 8gbx2 som sitter i slot 1 och 3? 48 GB ram alltså.

Kan komma över två 16gb av exakt samma typ (förutom att de har egna) till ett bra pris nämligen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjacaesar:

Hittar inget klart svar på internet, men kan man med mitt moderkort bara addera två 16gb i slot 2 och 4 tillsammans med de redan sittande 8gbx2 som sitter i slot 1 och 3? 48 GB ram alltså.

Kan komma över två 16gb av exakt samma typ (förutom att de har egna) till ett bra pris nämligen

Ja, det borde fungera alldeles utmärkt att göra så.

Permalänk

Satte i de två nya stickorna, men nu får jag ingen bild på skärmen istället. Allt lyser, låter och ser bra ut i datorn. What gives?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjacaesar:

Satte i de två nya stickorna, men nu får jag ingen bild på skärmen istället. Allt lyser, låter och ser bra ut i datorn. What gives?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad händer om du tar ur båda alternativt 1 av de stickorna du satte i?
Blanda minnen går men jag vet inte om alla moderkort gillar det

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Vad händer om du tar ur båda alternativt 1 av de stickorna du satte i?
Blanda minnen går men jag vet inte om alla moderkort gillar det

Har testat att återställa och bara köra med de 2 8gb som satt i från början. Samma problem. Det lyser en gul lampa på moderkortet som enligt manualen står för "Dram".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Sant, men tänk på att latensen för minnen brukar anges i klockcykler. Ju högre frekvens på minnena desto kortare blir varje klockcykel.
Därför så är det ofta inte så stor skillnad i faktisk latens (räknat i nanosekunder) mellan minnen med hög bandbredd och de med låg bandbredd.

Visserligen sant, men de flesta konsumentmoderkort har även i bästa fall högst rudimentärt stöd för ECC.

Vet inte om detta för ALLA moderkort, men Asus (och ASRock har jag för mig) är exemplariska... 👍🤟

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂