Ska köpa dator som ska klara en del!

Permalänk
Medlem

@Wicker har släppt en klok lista på komponenter. Men kan du vänta så är 7e juli en tid då dessa produkter kommer ha en större konkurrens o därmed ett bättre läge för dig som konsument...tycker dock att du ska ägna dig åt luftkylning framför vattenkylning..webhallen och komplett har ofta rätt bra "hopplock" av komponenter...att bygga själv är alltid rätt väg, första bygget ångrar nog ingen. Våga !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bore69:

Intel 9900k är drygt 20% snabbare men kostar drygt 60% mer. För vad han har sagt han ska ha datorn till är båda overkill.

Vänta på Ryzen 3600, ta en enklare GPU och satsa på en bra mus, t-bord, hörlurar och/eller skärm. Det ger för spelupplevelsen än cpukraft du inte utnyttjar. Dessutom ryktas Ryzen 3600 prestera nära 9900k i många fall. Fast det just rykten, inget säkert än.

Presterar nära en 9900k i syntetiska benchmarks eller någon specifik transcoder/renderer. I verkliga livet är det IPC och GHz som smäller högst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gleff:

@Wicker: Är inte 850w för mycket?, borde in 650-700 räcka?

450 räcker men 550 är på säkra sidan, nackdelen med de enormt överspecade aggen är att de blir dåliga på små laster, prisskillnaden kanske är liten men jag skulle sikta in mig på 550-650 oavsett.

Sedan oavsett vad man tror är den bästa CPUn för just dig så är det klokt att vänta tills 7:e juli, dels skingras en del felaktiga spekulationer men framförallt kommer priserna gå ner över lag (pris/prestanda).

Du måste vara övertydligt med vilken prestanda som är viktigast så slipper vi folk som rabblar benchmarks från syntetiska tester eller spel du kanske aldrig kommer använda. Många är känslostyrda och försöker rekrytera dig. Välment eftersom de är övertygade om att de har rätt och alla produkter företaget de gillar är bäst eller att alla produkter från företaget de hatar är skit. Sanningen är som alltid lite mer nyanserad.

Personligen lägger jag på tok för mycket på nätagg för jag har haft nätagg som ställt till det. Andra vill bara spendera pengar på grafikkort och väljer alltid billigaste moderkortet. Hitta dina bias men välj med hjärnan.

Permalänk
Medlem

@Gleff: Jag tycker att du bör vänta på Ryzen 2 recensioner och under tiden kan du kolla denna Sweclockers video och artikel som visar upp en dator som dom tycker var prisvärd och bra våren 2019 https://www.sweclockers.com/artikel/27458-sweclockers-frascha...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Jag tycker nog TS varit rätt tydlig vad han vill använda datorn till.

Min poäng var inte AMD eller Intel, har själv båda, eller kritik mot systemen i sig. Med sina krav behöver han inte lägga alla 15k på datorn utan kan se på tillbehören också. Eller gå på krogen nu när han får åldern inne. (Grattis btw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Intel har meddelat en sänkning på prissättningen över i princip hela 9000 segmentet till samtliga återförsäljare. Detta kommer ske när ryzen 2 släpps officiellt...dvs runt den 7e juli..läser du inte tech nyheter? Vi är ju på en hemsida som enbart ägnar sig åt datorer o nyheter om datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Läs om mitt inlägg, det är det som jag refererar till....

Men, det är väldigt mycket spekulation. Mycket sannolikt att Intel kommer att sänka, vad jag regerar på att tron på att en 9900K kommer att gå att få tag på för 4000kr som någon i den här tråden verkar tro. Men du kanske tror att Intel kommer att sänka så mycket?

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Läs om mitt inlägg, det är det som jag refererar till....

Men, det är väldigt mycket spekulation. Mycket sannolikt att Intel kommer att sänka, vad jag regerar på att tron på att en 9900K kommer att gå att få tag på för 4000kr som någon i den här tråden verkar tro. Men du kanske tror att Intel kommer att sänka så mycket?

10-15% sägs det att de kommer att sänka det betyder att den kommer att kosta 4250-4500Kr.
Dock så är inget säkert än men så ryktas det iallafall.
https://www.sweclockers.com/nyhet/27774-intel-prissanker-proc...

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

10-15% sägs det att de kommer att sänka det betyder att den kommer att kosta 4250-4500Kr.
Dock så är inget säkert än men så ryktas det iallafall.
https://www.sweclockers.com/nyhet/27774-intel-prissanker-proc...

Läs mitt första inlägg riktat till dig i den här tråden så slipper jag repetera mig....

Permalänk
Medlem
Skrivet av bore69:

@Mordekai: Jag tycker nog TS varit rätt tydlig vad han vill använda datorn till.

Min poäng var inte AMD eller Intel, har själv båda, eller kritik mot systemen i sig. Med sina krav behöver han inte lägga alla 15k på datorn utan kan se på tillbehören också. Eller gå på krogen nu när han får åldern inne. (Grattis btw)

Jag håller verkligen med om tillbehören, tror inte att jag tyckte du var i ett läger mer än mig själv.
Vad jag menar med användas till är exempelvis om CS-prestanda är viktigast eller om det är segt att sitta och vänta på encodes och det är viktigare.

Mitt eget bias är att jag aldrig suttit och väntat på datorn med 100% cpu-last. När jag väntar på datorn är det 12,5% last (dvs en kärna av åtta som sliter ut sig). Sedan tycker jag man har mer nytta av en CPU än en GPU, men återigen mitt bias, jag spelar inte så mycket men många exceltabeller blir det...

Permalänk
Medlem

@Gorham: Har mus och tangentbord, har en äldre skärm men planerar att köpa en ny och ha den gammla som andra skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av bore69:

Intel 9900k är drygt 20% snabbare men kostar drygt 60% mer. För vad han har sagt han ska ha datorn till är båda overkill.

Vänta på Ryzen 3600, ta en enklare GPU och satsa på en bra mus, t-bord, hörlurar och/eller skärm. Det ger för spelupplevelsen än cpukraft du inte utnyttjar. Dessutom ryktas Ryzen 3600 prestera nära 9900k i många fall. Fast det just rykten, inget säkert än.

Helt (nästan) annan fråga, tar inte streaming när man gamear extremt mycket CPU? Hittade något om Nvenc encoder som ska vara grym i RTX2xxx-serien som avlastar CPU, vet ej om det är en användbar metod. Vet ej heller om export till youtube kan göras med GPU-acceleration.

Permalänk

Vänta till de nya ryzen släpps, se pris och hur de presterar. Annars tror jag att detta skulle passa dig och din budget bra!

Edit: Windows köper du billigt från eBay

Visa signatur

Chassi: NZXT H440W Silent Ultra New Edition Fönster Svart/Röd Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F CPU: i7 9700K CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 Minne: Corsair Vengeance RGB 16GB DDR4 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1070 Aero 8 GB Nätagg: Corsair RM750X V2 OS disk: Samsung 750 EVO 256 GB Lagringsdisk: WD 1TBx2

Permalänk
Medlem

komplett dator för gaming och streaming ser tufft ut för din budget, här är mitt bästa försök.
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600X (2 199 kr hos Inet)
Grafikkort: Palit Geforce RTX 2060 StormX 6GB (3 690 kr hos NetOnNet)
Chassi: Corsair Carbide SPEC-04 Tower, svart/Grå (468 kr hos Komplett)
Moderkort: ASUS Prime B450-PLUS (999 kr hos Inet)
RAM: G.Skill Aegis 3000MHz 2x8GB (825 kr hos Komplett)
SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB (1 290 kr hos Inet)
PSU: be quiet! Pure Power 11 600W CM (849 kr hos Inet)
Operativsystem: Windows 10 Home, Engelsk, USB (1 429 kr hos Inet)
Skärm: AOC 24" Bildskärm AGON (4 990 kr hos Inet)
Tangentbord: Cooler Master MasterKeys Lite RGB Tangentbord (545 kr hos Webhallen)
Mus: Logitech G305 Lightspeed (399 kr hos Inet)
Summa: 17 683 kr

Permalänk
Medlem

Inet kan du kolla med bra att ha och göra med

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Pim_pim1:

Vänta till de nya ryzen släpps, se pris och hur de presterar. Annars tror jag att detta skulle passa dig och din budget bra! https://komponentkoll.se/bild/ygkvh.png

Edit: Windows köper du billigt från eBay

Måste hålla med om denna, ett rätt balanserat system som håller ett tag och klarar alla spel. möjligtvis ett https://www.inet.se/produkt/5408465/powercolor-radeon-rx-vega... om du vill ner i pris ytterligare.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Grattis i efterskott förresten !! O skriv gärna vad det än blir, det finns nog lika många som undrar som tipsat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@Gleff *Trådar sammanfogade*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina frågor uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Jo, det kräver mycket av CPU. Men 6 kärnor och 3.4Ghz+ ska räcka rätt långt även för streama spel.

Jag är ingen streamingexpert, men GPU gör inte så mycket för export. Ska finnas några funktioner för Premiere i CUDA/OpenGL. Vad jag förstått så rekommenderas generellt just nu vad gäller streaming Ryzen som CPU för pris/prestanda/kärnor och Nvidia för GPU för att det presterar lite bättre än motsvarande AMD. Men det finns ju alltid andra faktorer att ta in, tex freesync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

2700x 3k 9900k 5k blir inga 60% mer.
Sen är kanske båda overkill för han men hans budget ligger på 15-16k så varför inte framtidssäkra med bra grejer istället för att uppgradera snabbare.
Detta är ett annat förslag som är billigare.
Kan du vänta tills nya amd kommer så gör det för att jämföra då intel också kommer att sänka deras priser.

url=https://komponentkoll.se/bygg/lKqlm/]https://komponentkoll.se/bild/lKqlm.png[/url]
Skickades från m.sweclockers.com

Dude, 5000kr är 67% mer än 3000kr..... :facepalm

Ont: Skulle råda att vänta till 7/7 då AMD släpper sin nya Ryzen 3000-serie (förutom 12-kärniga och 16kärniga modellerna).

Tror att du får mer CPU för pengarna då än att köpa en i9 9900K som är rätt saftigt prisad fortfarande imo.

Dessutom släpps nya Navi-gpuer samtidigt, ska gå upp emot Nvidias RTX 2060/70/80, se var de hamnar i prisläge också.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

@Mordekai: Windows köper du från eBay för mycket lägre pris, så du behöver inte räkna med det.

Visa signatur

Chassi: NZXT H440W Silent Ultra New Edition Fönster Svart/Röd Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F CPU: i7 9700K CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 Minne: Corsair Vengeance RGB 16GB DDR4 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1070 Aero 8 GB Nätagg: Corsair RM750X V2 OS disk: Samsung 750 EVO 256 GB Lagringsdisk: WD 1TBx2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bore69:

@Mordekai: Jo, det kräver mycket av CPU. Men 6 kärnor och 3.4Ghz+ ska räcka rätt långt även för streama spel.

Jag är ingen streamingexpert, men GPU gör inte så mycket för export. Ska finnas några funktioner för Premiere i CUDA/OpenGL. Vad jag förstått så rekommenderas generellt just nu vad gäller streaming Ryzen som CPU för pris/prestanda/kärnor och Nvidia för GPU för att det presterar lite bättre än motsvarande AMD. Men det finns ju alltid andra faktorer att ta in, tex freesync.

Premiere är inte min expertis men i tex Davinci Resolve som är lika bra/avancerat som premiere så kan man välja att köra export på just GPU. Skillnad i min egen export för projekt med 4k 60FPS 100.000 bitrate är ca 60% snabbare med GPU export.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guran6:

Inet kan du kolla med bra att ha och göra med

Tänkte använda komplett

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@Gleff *Trådar sammanfogade*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina frågor uppmärksammade.

Förstår!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ronnie60: sliten klyscha, men man lär sig något varje dag. Är det krav på vilken GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bore69:

@Ronnie60: sliten klyscha, men man lär sig något varje dag. Är det krav på vilken GPU?

I Davinci så är det bara den betalda versionen som stödjer full GPU encode och Decode.
Jag har bara provat med Nvidia GTX970 och 1070. Men den ska stödja AMD också.
Dock så rekommenderas minst 6gb vram helst mer då colourgrading och andra tyngre delar äter grafikminne.
Mina 8 på 1070 håller dock bra än så länge! På mitt 970 som dessutom satt i en bärbar dvs 970m så kunde minnet ta slut (3gb)

Notera att om det är Premiere som ska användas så läs på om det programmet först då det som gäller för Davinci kan vara helt fel när det gäller andra program.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan