koppla ihop 2 routers, en trådad och en trådlös, sätta den trådlösa i bridge mode?

Permalänk

koppla ihop 2 routers, en trådad och en trådlös, sätta den trådlösa i bridge mode?

tjena, har 2st dlink routers här, en icke trådlös och en trådlös, skulle vilja av olika skäl använda båda samtidigt, och den icke trådlösa, router 1, som "huvudrouter" dvs den kopplas till internettuttaget i väggen, och den trådlösa, router 2, ska bara dela ut trådlöst och få sin internetaccess från router 1, den ska typ bara vara en accesspunkt / brygga utan NAT funktion (om det funkar bäst så?)

så typ nånting såhär hade jag tänkt:

1. internetuttag i väggen, -> kabel till WAN på router 1 som är i vanligt routerläge,

2. kabel från LAN1-4 uttag på router 1 -> kopplas till WAN på router 2 som är i bryggläge/ap mode?

3. ? behöver jag göra något mer eller kommer detta funka fint? behöver jag stänga av DHCP på router 2 t.ex. för att den inte ska bråka med ipadresseringen från router 1? båda är dlink routers och kör samma default 192.168.0.1 för setup och 192.168.0.10x för klienter, tänker att om jag stänger av dhcp på router 2 och/eller ställer den i bryggläge/apläge, hur blir det med ipadresser på trådlösa enheter som ansluter till den?

hoppas det inte är allt för oklart eller otydligt vad jag vill tack på förhand!

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

Låter som du tänkt helt rätt.
Finns det ett färdigt AP-lage på router nummer 2 så är det ju bara att sätta på det, så skall det ju förhoppningsvis fungera direkt.
IP-adresser kommer att tilldelas av router nummer 1, om du använder AP-läge på nummer 2.

Permalänk
Medlem

Om du inte har AP-mode ( är väl inte så vanligt på enbart trådade ) så stänger du av DHCP på Router 2, kopplar från LAN 1-4 till LAN 1-4.

Då behöver du inte fundera på andra inställningar.

Permalänk
Medlem

@alexander_1986: Har du ett AP-mode på router 2 så använd detta, kolla bara om den skall ha inkommande anslutning i WAN eller LAN port, det kan vara olika beroende på modell och tillverkare.

Sen kan jag rekommendera att du ger den ett fast ip som inte ligger inom DHCP rangen huvudroutern delar ut.
Ex. Router 1 har 192.168.0.1
Ställ in DHCP range i router 1 mellan 192.168.0.100 till 254
Tilldela router 2 ett fast ip som 192.168.0.10
När du efter detta skall komma åt inställningarna på router 2 går du i webbläsaren via det ip du tilldelat.

Router 2 kommer fungera som en AP och all tilldelning av ip kommer skötas av router 1.

Har routern AP mode ställer den in allt som behövs för att den skall fungera som AP, du behöver endast ställa in wifi inställningarna.
Det är först om router 2 inte har AP mode man måste stänga av NAT och DHCP manuellt.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Låter som du tänkt helt rätt.
Finns det ett färdigt AP-lage på router nummer 2 så är det ju bara att sätta på det, så skall det ju förhoppningsvis fungera direkt.
IP-adresser kommer att tilldelas av router nummer 1, om du använder AP-läge på nummer 2.

Skrivet av GuuFi:

Om du inte har AP-mode ( är väl inte så vanligt på enbart trådade ) så stänger du av DHCP på Router 2, kopplar från LAN 1-4 till LAN 1-4.

Då behöver du inte fundera på andra inställningar.

Skrivet av MacAllan:

@alexander_1986: Har du ett AP-mode på router 2 så använd detta, kolla bara om den skall ha inkommande anslutning i WAN eller LAN port, det kan vara olika beroende på modell och tillverkare.

Sen kan jag rekommendera att du ger den ett fast ip som inte ligger inom DHCP rangen huvudroutern delar ut.
Ex. Router 1 har 192.168.0.1
Ställ in DHCP range i router 1 mellan 192.168.0.100 till 254
Tilldela router 2 ett fast ip som 192.168.0.10
När du efter detta skall komma åt inställningarna på router 2 går du i webbläsaren via det ip du tilldelat.

Router 2 kommer fungera som en AP och all tilldelning av ip kommer skötas av router 1.

Har routern AP mode ställer den in allt som behövs för att den skall fungera som AP, du behöver endast ställa in wifi inställningarna.
Det är först om router 2 inte har AP mode man måste stänga av NAT och DHCP manuellt.

funkade typ direkt så som jag ville så det var ju bra i alla fall! satte router 2 i wireless ap-mode, och kopplade kabel från wan på router 2 till lan4 på router 1, och wan på router 1 till mitt internetuttag,

trådlösa hoppa igång direkt och allt funkar som det ska, ser att det är router 1 som ansvarar för iptilldelning och dhcp även för de trådlösa enheterna på router 2, så allt gick bra iaf !

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

@alexander_1986: Bra att du fick ordning på det!!