Permalänk

I7 8700k Hjälp

Hej alla. Jag har haft konstigt ljud från mitt moderkort ett tag nu. Och alltid funderat på vart d kommer ifrån. Och har även varit i kontakt med webhallen eftersom det är dom som har byggt ihop dator.
Nydligen har jag försökt överklockat min Processor men den blir så jäkla varm i Aida64 upp till 83c i bara stock klocken.
Så idag skulle jag byta kylarpasta för att försäkra mig att det inte va det som gjorde den så himla varm.
Men innan jag böt tänkte jag att man kanske border ta upp den och kolla hur det såg ut under prollen.
Och upptäkte detta.
Så kan detta va orsaken till att ljudet och att min prolle går så himla varmt till och med i stock?
Kylaren jag har är en fractial design AIO 240mm

Visa signatur

I5 3570k @4,2Ghz | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Corsair TX 850W PSU | EVGA GeForce GTX970 SC ACX 2.0 4GB ||Corsair Cooling Hydro H60 | Windows 8 x64

Permalänk
Medlem

8700k går varma i stock hur som. Sedan är ju frågan vad stock är för din maskin. Mitt hero x kom med MCE på, som då la en fin spänning på 1.5v+, med andra ord sjuhelvetes jävla hög spänning. Vilket kan ställa till det oavsett.

Hur som känns det väldigt fel att du köpt en färdigbyggd dator med böjda pina på sockeln. Om detta orsakar något problem beror på exakt vilken pin det är, men då datorn tydligen fungerar som den ska är det svårt att säga.

Samt att "ljud" inte säger mycket. Många saker i en dator som låter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Här är en screen under stress med vcore och temps.

Detta är Moderkortet
https://www.gigabyte.com/Motherboard/Z370XP-SLI-rev-10#kf

Visa signatur

I5 3570k @4,2Ghz | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Corsair TX 850W PSU | EVGA GeForce GTX970 SC ACX 2.0 4GB ||Corsair Cooling Hydro H60 | Windows 8 x64