Köpråd mobil - dyr eller billig?

Permalänk
Medlem

Köpråd mobil - dyr eller billig?

Har för första gången tappat mobilen i toaletten och gissar att den är historia. Hemma sjuk med rännskita och sur för att ev missa midsommarfesten imorgon löper jag till toa, snubblar till och plötsligt ligger telefonen däri.

Spelar aldrig mobilspel, det är sociala medier, spotify, strava och google maps som används.
Behöver egentligen inte mer än 64GB lagring och skärmstorlek under 6" helst.

Senaste året har jag använt en iPhone 6s efter att min Xiaomi spräcktes. Så där ligger prestandan att slå lite...

Såg att Xiaomi numera säljs av svenska nätshoppar, hittade en modell vid namn Xiaomi Mi A2 64gb (4gb ram) för 1800:- vilket kändes överkomligt då jag gärna håller det billigt i kommande semestertider. Finns det några andra vettiga telefoner under 2500:- ?
https://www.netonnet.se/art/mechanicalsales-phones/xiaomi-mi-...

Tvivlar på att jag egentligen kommer utnyttja kapaciteten hos en Oneplus 7 men det är andra alternativet. Imponerad över deras kvalitet, har fortfarande en Oneplus One i lådan som backuplur. Men 6000:- svider i plånkan

Edit: Xiaomi Pocophone för 3500:- skriver folk gott om, verkar dock vara utgående?
https://www.inet.se/produkt/2000132/pocophone-f1-64gb-grafits...

Permalänk
Medlem

A2 kommer nog kännas mer gedigen och låter som den passar dig bättre, prestandan ska räcka gott och väl till det du säger att du gör. Poco har mycket prestanda så lämpar sig för spel, men är desto billigare när det kommer till t.ex. byggkvalitet (kallas ofta plastig).

A2 har ett rent Android som de flesta uppskattar mer än Xiaomis eget OS. Jag skulle lätt välja mellan den och Asus Zenfone 6, som liknar Oneplus i specs men är mycket billigare. Även där rent OS. Skärmen är sämre (LCD ist för OLED 90 Hz) men resten är väldigt bra. Dock är den, precis som oneplus, över 6 tum stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

A2 kommer nog kännas mer gedigen och låter som den passar dig bättre. Poco har mycket prestanda så lämpar sig för spel, men är desto billigare när det kommer till t.ex. byggkvalitet (kallas ofta plastig).

A2 har ett rent Android som de flesta uppskattar mer än Xiaomi eget OS. Jag skulle lätt välja mellan den och Asus Zenfone 6, som liknar Oneplus i specs men är mycket billigare. Även där rent OS. Skärmen är sämre (LCD ist för OLED 90 Hz) men resten är väldigt bra. Dock är den, precis som oneplus, över 6 tum stor.

Tack för snabbt svar, jag är väl inte så kräsen angående OS egentligen. Haft olika android och nu senaste en iPhone då jag fick den gratis. Detta med Android One är nytt för mig, mobilen är alltså garanterad uppdateringar i två år från launch? Mi A2 verkar vara drygt ett år vilket innebär att jag kan förvänta mig support i ett år framöver?

Xiaomi Mi9 SE såg lockande ut men den kostar nästan dubbelt så mycket som Mi A2 och Oneplus/asus kostar ytterligare 2-3000:- . Är väl en prioriteringsfråga om jag tror jag behöver den kraften.

Xiaomi Mi 9 SE https://www.inet.se/produkt/2000258/xiaomi-mi-9-se-64gb-svart
* 5,99" amoled skärm
* snapdragon 712 cpu
* 64gb + 6gb ram

Xiaomi Mi A2 https://www.inet.se/produkt/2000116/xiaomi-mi-a2-64gb-svart
* 5,97" LCD skärm
* snapdragon 660
* 6gb + 4gb ram

Permalänk
Medlem

Själv funderat på det där med dyr vs billig mobil dessa dagar. Spel är väl det mest krävande som används, och det bör väl alla någorlunda vettiga telefoner klara idag?

Permalänk
Medlem

EU warehouse:
https://www.honorbuy.com/1627-redmi-note-7-4gb-64gb-official-...

6.3-inch Capacitive screen, FHD+ (2340×1080 pixels) screen display(Corning Gorilla Glass 5)
CPU: Qualcomm Snapdragon 660 Octa Core 2.2GHz 64bit, GPU: Adreno 512
Miui 10, 4GB RAM +64GB ROM
Camera: 13MP front camera and 48MP + 5MP dual rear cameras
3-choose-2 hybrid SIM tray nanoSIM + nanoSIM/microSD
4000mAh (typ) large battery with USB Type-C and quick charge 4.0

Var lite intresserad av Realme som är en budgetvariant av Oppo, men de satsade bara på vissa länder inom eu verkar det som...
Kolla upp mobilen du är intresserad av på Swedroid

Permalänk

Själv har jag en Xiaomi A1 och frugan har fått sig en Redmi Note 7 (som nämnts i tråden och går att beställa från amazon.de för övrigt).

Det jag märkt som är märkbart sämre med A1:an jämfört med andra telefoner vi har/haft i hushållet är att fingeravtrycksläraren är helt enkelt dålig. Den lyckas inte läsa av fingret/känner inte ens igen att det finns något där. Problemet är isolerat till telefonen i sig så jag vet inte om jag skulle välja en av uppföljare till A1:an utan att testa den nånstans först. Man kan ju hoppas att de fixat det i A2:n.

Men med det sagt, måste säga att vi är väldigt nöjda med Redmi Note 7:an som vi köpte senast, mycket telefon för pengarna. Ärligt talat, jag har svårt att motivera en dyrare telefon än det (180€).

Permalänk
Medlem

Hade kikat runt lite på teleoperatörernas hemsidor för att kika på eventuella erbjudanden. Det kan vara billigare att ta en lur på avbetalning än att köpa en löst vid vissa kampanjer, och det är inte alla som även kräver att man tecknar ett abonnemang.

Vad gäller telefoner så har jag personligen haft dålig erfarenhet av Xiaomi, mer specifikt Pocophone F1 - med både hårdvarustrul och rent utsagt värdelös mjukvara där det var sämre än att använda någon custom ROM i betaversion. På min Huawei P10 gick fingeravtrycksläsaren sönder, och min LG Nexus 5X slutade fungera helt plötsligt. Nuvarande telefon har jag inte haft nog länge för att kunna ge något omdöme (mindre än ett år).

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Ingen idé att dra ut på letandet, åkte och köpte en Xiaomi Mi A2 64GB efter att jag insett att min backup Oneplus var såpass gammal att bankid inte stöddes längre.

Förväntar mig inte att den är up to date i två år men för 1800:- är plånboken nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Ingen idé att dra ut på letandet, åkte och köpte en Xiaomi Mi A2 64GB efter att jag insett att min backup Oneplus var såpass gammal att bankid inte stöddes längre.

Förväntar mig inte att den är up to date i två år men för 1800:- är plånboken nöjd.

Du får gärna återkomma med en mini-recension när du har testat den lite. Det är rätt intressant med så pass billiga telefoner i kontrast till alla de dyra på marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Du får gärna återkomma med en mini-recension när du har testat den lite. Det är rätt intressant med så pass billiga telefoner i kontrast till alla de dyra på marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Will do, jo jag har inte satt mig in i telefoner de senaste åren då jag inte haft behov att köpa en. Senast förra månaden rekommenderade jag Oneplus 7 till en tjejkompis som skulle köpa ny telefon på ren reflex då alla jag känner varit extremt nöjda med deras telefoner.

Men när det kom till kritan för egen del kunde jag inte med att lägga de pengarna på en telefon.

Permalänk
Medlem

Jag beställde precis en Mi A2, men alternativet var Mi 9t som släpps om en vecka.

https://www.inet.se/produkt/2000302/xiaomi-mi-9t-64gb-eldrod

Fantastisk mobil för 3800. Nästan ofattbart hur mycket man får för pengarna när andra lägger 12 000 på iPhones. 9t har hyfsad processor, helskärms amoled med pop-up kamera, fingeravtrycksläsare genom skärmen, 4000 mAh batteri och fantastisk kamera.
Men A2 var väldigt billig och har ren Android.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Extremt nöjd.

Är vad jag är efter nästan 10h användning. Varit soffliggande med netflix och mobilen senaste 2 dagarna och har surfat flitigt. Absolut inget att klaga på, allt flyter på smidigt och telefonen visar inga tecken på fördröjning eller andra problem.

Senaste året har jag använt en (ny men gammal) iPhone 6s och innan dess ett år med en Xiaomi Redmi xxx (minns ej modellbeteckning) som båda irriterat mig med att vara allmänt sega och lagga vid användning av diverse krävande appar. Därav blir skillnaden extra påtaglig när allt detta är som bortblåst.

Plus i kanten att ett basic svart skal ingår i förpackningen.

Lite dåligt samvete att jag fick tjejkompisen att betala mer än 3x så mycket för sin Oneplus 7 när det garanterat räckt med en sådan här Xiaomi för henne också. Men om hon inte varit tekniskt inkompetent hade hon också kunnat lägga de 30 minuter jag la på att googla fram en prisvärd telefon nu när jag plötsligt hamnade i samma sits.

Permalänk
Medlem

@DOGE: In i utvecklaralternativ och sätt de 3 animeringsvalen på 0x så känns telefonen ännu lite snabbare till det man använder den mest till, svepa och öppna appar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

@DOGE: In i utvecklaralternativ och sätt de 3 animeringsvalen på 0x så känns telefonen ännu lite snabbare till det man använder den mest till, svepa och öppna appar osv.

Tack för tipset, fixat detta nu med 😀

Har dock stött på ett problem, får inga notiser förrän jag går in i appen. Gäller Snapchat, Instagram, Messenger, Facebook, mail osv...

Ser inga tecken på notiser men när jag öppnar resp app trillar allt in direkt.

Skickades från m.sweclockers.com