Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Råkade köra in på någons bil bakifrån

Permalänk
Skrivet av anon285805:

@WaspCustoms: Man kan även köra på andra p.g.a. grupptryck, stress eller när man har dålig uppmärksamhet. Det hjälper ju inte att Sverige har även dålig planering vid ombyggnad av väg.

Ja, var trafik med låg fart så var väl inte så uppmärksam, använde ej mobil dock. Bor även i Göteborg där ombyggning på vägarna tar aldrig slut...

Permalänk
Skrivet av Roffe:

@HolyPriest: Ja, som @monocles skrev ovan så kan det bli fråga om förhöjd självrisk. Alternativet är att bryta mot lagen och ge fan i att anmäla.

den hade jag faktiskt missat att han redan hade nämnt det,, bra öga där

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Skrivet av Roffe:

@HolyPriest: Ja, som @monocles skrev ovan så kan det bli fråga om förhöjd självrisk. Alternativet är att bryta mot lagen och ge fan i att anmäla.

Fast är det inte dock oundvikligt med tanke på att motparten troligen kommer att anmäla till sitt försäkringsbolag?

Permalänk
Medlem

@avanmanse: Du kan strunta i att anmäla och hoppas att han inte gör det heller. Om han dock anmäler men inte du så ser det inte snyggt ut för din del. Även om han hade sagt att han inte skulle anmäla så skulle inte jag lita på det.

Jag har varit där själv så jag vet hur surt det är, men det är ändå bara pengar i slutänden.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Skrivet av Roffe:

@avanmanse: Du kan strunta i att anmäla och hoppas att han inte gör det heller. Om han dock anmäler men inte du så ser det inte snyggt ut för din del. Även om han sa att han inte skulle anmäla så skulle inte jag lita på det.

Jag har varit där själv så jag vet hur surt det är, men det är ändå bara pengar i slutänden.

Han verkade inte arg alls och försäkrade mig om att det var lugnt och att försäkringen kommer att ta hand om det, så är ganska säker på att han anmäler. Jag vet dock inte om jag kan/får anmäla då bilen ej är registrerad under mitt namn, samt att min far är på jobbet och jag vet ej om jag har tillgång till information som försäkringen kanske begär, eller är det tillräckligt med att endast veta registreringnumret på bilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av avanmanse:

Han verkade inte arg alls och försäkrade mig om att det var lugnt och att försäkringen kommer att ta hand om det, så är ganska säker på att han anmäler. Jag vet dock inte om jag kan/får anmäla då bilen ej är registrerad under mitt namn, samt att min far är på jobbet och jag vet ej om jag har tillgång till information som försäkringen kanske begär, eller är det tillräckligt med att endast veta registreringnumret på bilen?

Har du en hyfsat normal relation till din pappa så tycker jag nog du ska avvakta och prata med honom först och så löser ni det hela tillsammans. Förmodligen en bra idé även om det nu skulle vara så att du typ lånat bilen utan att han visste om det osv, det löser sig

Permalänk
Medlem

Tänk på att man helst inte skall köra för mycket utan den borttappade reg-skylten då det kan resultera i böter.
Polisen kan fixa tillfällig skylt i vänta på den riktiga, om du inte vill ge dig ut och leta efter din gamla.

Permalänk
Medlem

Fler än jag som noterat den i sammanhanget (o)passande ordvitsen "SweKrockers 20 år"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av avanmanse:

Han verkade inte arg alls och försäkrade mig om att det var lugnt och att försäkringen kommer att ta hand om det, så är ganska säker på att han anmäler. Jag vet dock inte om jag kan/får anmäla då bilen ej är registrerad under mitt namn, samt att min far är på jobbet och jag vet ej om jag har tillgång till information som försäkringen kanske begär, eller är det tillräckligt med att endast veta registreringnumret på bilen?

Ja det är troligt att försäkringstagaren är den som ska anmäla men det kan ju också vara föraren... Men ärligt talat är det bättre att ringa försäkringsbolaget och fråga än att fråga ett gäng datornördar. Det är säkert ingen katastrof dock om du väntar tills farsgubben kommer hem så ni kan reda ut det tillsammans.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Normalt kan man göra en skadeanmälan på plats, om bägge parter är överens om händelseförlopp. Olika försäkringsbolag brukar ha blankett att fylla i, som man med fördel kan ha med sig i bilen. Som påkörd, skulle jag inte gilla att göra upp med den som körde på om att hen betalar min självrisk - eftersom det då antagligen kommer påverka min premie.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Normalt kan man göra en skadeanmälan på plats, om bägge parter är överens om händelseförlopp. Olika försäkringsbolag brukar ha blankett att fylla i, som man med fördel kan ha med sig i bilen. Som påkörd, skulle jag inte gilla att göra upp med den som körde på om att hen betalar min självrisk - eftersom det då antagligen kommer påverka min premie.

Jag skulle generellt inte rekommendera det. Kan bli ofördelaktigt för den ena parten om den andra är mer självsäker och bra på att snacka. Bättre att bara notera varandras namn och regnummer sedan åka hem och skriva sin anmälan i lugn och ro. I alla fall så länge det inte är värre än att bilarna går att köra med.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Varför skulle han ta kort på körkortet dumt o lämna ut personuppgifter till okänd. Skulle gett honom mobilnr bara eller löst det på plats

Man vill ju gärna verifiera att personen som just kört på en är den hen utger sig för att vara? Hade någon som kört på mig börjat tjafsa om en sån sak hade jag ringt dit polisen och det vill man gärna undvika.

En kompis körde på en person bakifrån och min kompis kunde inte identifiera sig så polisen ringdes dit vilket resulterade i att det upprättades en anmälan om vårdslöshet i trafik, efter nån vecka fick han brev från transportstyrelsen om indraget körkort i två månader.

Permalänk

om du vet vilket försäkringsbolag bilen har borde du kunna gå in och anmäla skadan

t.ex länsförsäkringar går det t.om. göra via nätet.

https://www.lansforsakringar.se/jamtland/privat/forsakring/sk...

vet inte om man behöver legitimera sig men om inte kan du ju prata med han över telefonen och eventuellt göra anmälan i hans namn om det räcker med att du har försäkringstagarens uppgifter.

annars kanske din far själv kan gå in och göra anmälan själv via nätet. tror dock du behöver regnummret på den påkördes bil.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Linus: jasså. En annan hade varit lite skeptisk till det iaf.

Permalänk

Fick bli 1500 i självrisk men nu undrar jag ifall det är okej om man använder bilen utan skylt där fram under tiden den man beställt kommer fram.

Permalänk

saxat från transportstyrelsen

Stulna eller borttappade registreringsskyltar

Om du har blivit av med en registreringsskylt ska du anmäla det till Polisen. Polisen efterlyser då skylten och kan utfärda en provisorisk registreringsskylt åt dig. Vi på Transportstyrelsen skickar en faktura på beloppet. Se aktuell avgift för en provisorisk registreringsskylt.

Om ditt fordon saknar registreringsskylt, får du bara köra kortast lämpliga väg till en polismyndighet för att få en provisorisk registreringsskylt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Du kommer få mellan 15-30 år i fängelse eller så kommer du få betala 1500kr i självrisk och pröjsa för ny regskylt på din farsas bil.

nu ska du inte skrämma killen fängelse för att köra på annans bil LOL säger jag inte ens en som mördar för sån fängelse straff iaf i sverige

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av pytonOrm:

nu ska du inte skrämma killen fängelse för att köra på annans bil LOL säger jag inte ens en som mördar för sån fängelse straff iaf i sverige

vi bor ju i tvärt om landet där en illegalt överkommen film ger hårdare straff än mord...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

saxat från transportstyrelsen

Stulna eller borttappade registreringsskyltar

Om du har blivit av med en registreringsskylt ska du anmäla det till Polisen. Polisen efterlyser då skylten och kan utfärda en provisorisk registreringsskylt åt dig. Vi på Transportstyrelsen skickar en faktura på beloppet. Se aktuell avgift för en provisorisk registreringsskylt.

Om ditt fordon saknar registreringsskylt, får du bara köra kortast lämpliga väg till en polismyndighet för att få en provisorisk registreringsskylt.

Detta stämmer, förra året snodde någon min MC-skylt, ringde till polisen och de sa att jag endast fick åka dit och hämta en provisorisk papperslapp att klistra på. Annars är det absolut förbjudet att åka utan, då man inte kan identifieras av varken polis eller kamera/fartkamera framifrån. Tänk på att plasta in papperslappen om det börjar regna!