Ny full HD-skärm som kan drivas via DVI?

Permalänk
Medlem

Ny full HD-skärm som kan drivas via DVI?

Hej!

Nu har tillslut en av mina skärmar trillat av pinn och det behöver köpas en ny, och då kommer jag förstås hit där expertisen är störst

Mina krav är egentligen:

27"
Minst 1920x1080 upplösning.
HDMI ut men ska fungera om man använder en HDMI till DVI konverterare (då mitt grafikkort är gammalt) eller att skärmen stödjer både DVI och HDMI.

Priset ligger på max 5000 kr, men köper hellre en skärm för 2500 kr såklart.

Skärmen kommer användas till vanligt surfande, tv-serie och youtube-tittande samt lite spelande (inga spel där det är superviktigt med en ultrasnabb uppdateringsfrekvens utan snarare typ strategispel och indiesspel)

Vill ha vettiga grejer för ett vettigt pris. Har tidigare haft BenQ och varit nöjd med de.

Förtydligade rubrik från "Köpa ny datorskärm - Hjälp mig :)"/Thomas Y
Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Bildexpert 📺

@folke123: Söker du en vettig full HD-skärm så räcker 2500 kr gott och väl till att välja och vraka. Du kan också få en ofta mer trivsam 2560x1440-skärm och komma riktigt långt på 5000 kr.

DVI-kravet gör dock det hela lite mer pyssligt eftersom den kontakten är på väg bort. Ska du välja en skärm som idag kör via DVI så måste det vara DVI-DL på din dator ifall du vill köra större än 1920x1200 pixlar. I sådana fall bör du också välja en skärm som även kör upplösningen via HDMI eller Displayport så att det fungerar med nästa dator. De flesta moderna skärmar klarar detta via HDMI och framför allt DP utan problem. Det är kravet på DVI som ställer till med problem.

Du kan annars få ett nytt grafikkort med DP och HDMI för ganska små summor på din totala budget, inklusive kapabel skärm.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Hej!

Jag har inget krav på att skärmen måste ha ett DVI uttag, tänker att jag kan köpa någon HDMI till DVI adapter för någon hundralapp?

Om jag istället skulle köpa en skärm och ett nytt grafikkort, vad borde jag satsa på då? Kollat lite snabbt på grafikkort och Radeon RX 570 verkar vettigt?

Mitt moderkort har bara PCI express 2.0 men har förstått att det ska vara bakåtkompatibelt så att jag kan stoppa i ett 3.0 kort?

Men då måste jag ändå köpa någon adapter då jag har en annan skärm (förnuvarande då min enda skärm ) som körs via DVI.

Dvs kan tänka mig att köpa skärm + hdmi-dvi adapter eller skärm + grafikkort + hdmi-dvi adapter (fast då till min gamla skärm och inte mitt grafikkort)

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Medlem

Ingen?

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Medlem
Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

I och med kravbilden kan du spara ganska många slantar genom att köpa en begangnad skärm.

Permalänk
Medlem

Jag köpte två AOC Q3279VWFD8, 31.5" så lite större än 27".
Mycke skärm för pengarna.
Har VGA, DVI, DP och HDMI ingång.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W