Speldator för runt 8-10k, feedback

Permalänk
Medlem

Speldator för runt 8-10k, feedback

Hej,

Tänkte bygga ihop en dator för spel och liknande.
Ville ta en check med er innan jag beställer, är detta OK eller skulle ni ändra något (vad, varför)?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

är det inte bättre vänta tills juli månad då kommer nya ryzen 3000 serien

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

@pytonOrm: Har ärligt talat 0 koll på marknaden så jag har ingen aning.. Är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3nnart:

@pytonOrm: Har ärligt talat 0 koll på marknaden så jag har ingen aning.. Är det?

det ska lanseras den 7e juli värt att vänta på det kommer jag göra med en Amd Ryzen R7 3700X ser intressant ut den har 8 cores / 16 Threads du kan kolla lite på nätet om detta mera. flera moderkort med x570 chipset kommer o B550 en billigare variant

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

3700x är ändå inte i denna budgetklass, ska väl kosta över 3000kr? Kan ju dock vara så att priserna går ned på annat.

Bättre passande RAM för Ryzen.
Bättre Moderkort.
Bättre Grafikkort.
Bättre Nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

3700x är ändå inte i denna budgetklass, ska väl kosta över 3000kr? Kan ju dock vara så att priserna går ned på annat.

Bättre passande RAM för Ryzen.
Bättre Moderkort.
Bättre Grafikkort.
Bättre Nätagg.
https://komponentkoll.se/bild/bAGQa.png

Stort tack! Om man skulle försöka få ner priset med 1-2k, vad bör man kompromissa på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3nnart:

Stort tack! Om man skulle försöka få ner priset med 1-2k, vad bör man kompromissa på?

Skickades från m.sweclockers.com

Då vore det bra att veta mer specifikt vad den ska användas till, vilka spel pratar vi om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Då vore det bra att veta mer specifikt vad den ska användas till, vilka spel pratar vi om?

Just nu spelas inget krävande pga. skitdatorn jag har, men det blir nog mest FPS och Witcher / Skyrim liknande spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3nnart:

Just nu spelas inget krävande pga. skitdatorn jag har, men det blir nog mest FPS och Witcher / Skyrim liknande spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Mer än såhär skulle jag inte rekommendera att kompromissa, börjar bli väldigt ovärt då:

Vill du gärna ned på 8k så skulle jag överväga en beggad gamingdator.