AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Någon som kört Gigabyte-moderkort? Hur är deras UEFI i jämförelse med MSI/ASUS/Asrock? Man kanske ska gå på ett extreme...

Fungerar utmärkt, iaf på det kort jag har (se sig). Däremot är det rätt rörigt, i synnerhet om man är van t.ex. Asus som under lång tid varit tämligen ren och logiskt utformad. Det kan man verkligen inte beskylla Gigabyte för. Däremot finns det mesta man förväntar sig, men det kan vara lite svårt att hitta det där man förväntar sig.

Nu ryktas det att de jobbat om mycket i den senaste upplagan, vilket vi lär få se och höra när X570 testas. Ser fram emot det!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En fråga angående det. Är det så att inget moderkort egentligen klarar det VRM är specad till eller är det helt beroende av komponenter? Det finns ju bra och dåliga FET's, precis som allt annat, så min tanke där var väl att de bättre kanske klarar sin rating, och förhoppningsvis med marginal, medans de sämre inte gör det.

Detta komplicerar ju saker eftersom billiga moderkort med få faser ofta också har billiga FET's så resultatet blir väl i så fall att det finns brädor som är specade för t. ex 140A, vilket i sig är väldigt lågt, men dessutom har billiga ineffektiva FET's av låg kvalitet som egentligen inte klarar sin spec så egentligen så är det "dubbeldåligt" om du förstår vad jag menar?

Sen väcker det ju också frågor om hur certifieringen hos t. ex FCC går till, då det brukar vara rätt noga med just eldrivna produkter pga säkerhet.

Eller är det så att varje FET specas och testas för sig och då klarar sig galant, men sedan blir det skit när man sätter dem tillsammans med andra komponenter som påverkar temperatur med mera?

Hur man specar max ampere varierar mellan tillverkare men oaktat detta så gäller nästan alla specar för en enstaka fet för sig själv, omringad av andra och under långt högre temp gäller andra värden, därför är ström rating bara ett teoretiskt maxvärde, det är dock relativt jämförbart mellan moderkort men det i sig säger inte mycket om slutlig effektivitet och värmeförluster. Det är dock en av de få värdena man kan hitta lite lättare och det ger en liten insikt i hur en vrm skiljer sig mot en annan.

Rent generellt kan man dock med 99% sannolikhet inte få ur denna teoretiska max ström från moderkort under annat än extremt korta impulser innan vrm brinner. En 136A vrm till en 2700x är exempelvis en mycket dålig idé, 2700x kan hinka i sig 125A vid max oc vilket skulle bränna den vrmen direkt
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Fungerar utmärkt, iaf på det kort jag har (se sig). Däremot är det rätt rörigt, i synnerhet om man är van t.ex. Asus som under lång tid varit tämligen ren och logiskt utformad. Det kan man verkligen inte beskylla Gigabyte för. Däremot finns det mesta man förväntar sig, men det kan vara lite svårt att hitta det där man förväntar sig.

Nu ryktas det att de jobbat om mycket i den senaste upplagan, vilket vi lär få se och höra när X570 testas. Ser fram emot det!

Haha, får helt enkelt kika på lite genomgångar om hur det ser ut när de väl släpps.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Hur man specar max ampere varierar mellan tillverkare men oaktat detta så gäller nästan alla specar för en enstaka fet för sig själv, omringad av andra och under långt högre temp gäller andra värden, därför är ström rating bara ett teoretiskt maxvärde, det är dock relativt jämförbart mellan moderkort men det i sig säger inte mycket om slutlig effektivitet och värmeförluster. Det är dock en av de få värdena man kan hitta lite lättare och det ger en liten insikt i hur en vrm skiljer sig mot en annan.

Rent generellt kan man dock med 99% sannolikhet inte få ur denna teoretiska max ström från moderkort under annat än extremt korta impulser innan vrm brinner. En 136A vrm till en 2700x är exempelvis en mycket dålig idé, 2700x kan hinka i sig 125A vid max oc vilket skulle bränna den vrmen direkt
Skickades från m.sweclockers.com

Man får väl hoppas att moderna VRM har någon form av skydd, åtminstonne i form av överhettningsskydd. Vet att VRM på Crosshair VII både har "over current protection" och "over temperature protection", både i form av flaggor i mjukvaran men även att de stänger av sig fysiskt. Så det värsta som kan hända då är väl att moderkortet bryter strömmen.

Men det blir väl återigen ett problem på billiga moderkort där sådanna funktioner kanske saknas. Sen skall väl också sägas att sålänge man har en kylfläns och moderkortet sitter i ett chassi som då har luftflöde så är det väl i de flesta fall lugnt.

Men jag vill minnas att det finns snorbilliga X370 och B350-brädor som har 3 faser och faktiskt helt saknar kylfläns över FETsen, och det går säkert få dem att brinna av i en öppen testbänk om det vill sig illa. Idiotisk egentligen att det finns B350 och X370-kort som går på knäna (och kanske bryter höftleden) av 2700X men moderkortstillverkarna har ändå valt att ge stöd för dem.

Jag har dock inte hört så många historier om folk som fått grillade moderkort pga dålig VRM på AM4, så antingen så tempthrottlar väl VRM om det blir för hög belastning eller så har folk faktiskt lite koll på vad de stoppar i sina burkar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Hardware unboxed gör lite tester då och då som är rätt intressanta. Det enda som händer vid överhettning verkar vara att systemet crashar eller att testet avbryts. Länkade ett b450 test men tror det finns både för z390 och x470. Testerna görs både med och utan luftflöde över vrm.
https://youtu.be/EqQcgwz1hYA

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@Ozzed: Hardware unboxed gör lite tester då och då som är rätt intressanta. Det enda som händer vid överhettning verkar vara att systemet crashar eller att testet avbryts. Länkade ett b450 test men tror det finns både för z390 och x470. Testerna görs både med och utan luftflöde över vrm.
https://youtu.be/EqQcgwz1hYA

Det beror helt på om bordet implementerat OCP och OTP och vilka fets i kombination med vilken kontroller, det finns väldigt gott om moderkort som helt saknar någon form av VRM skydd, det bästa som kan hända är att kontrollern throttlar strömuttag för att rädda situationen men åter igen, det finns inte på alla kort, speciellt inte budget bord, IR355X fets har som exempel OTP och OCP, samma med de som benämns smart power stage, även de som kallas DrMos kompatibla har visst skydd inbyggt och avancerad ström monitoring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Du är betydligt mer insatt än jag i ämnet å det stämmer säkert precis som du säger, var mer som ett exempel på hur nuvarande populära moderkort låg till vid hög belastning med och utan bra luftflöde. Men det kan ju vara så att vi kommer se mer av överhettnings relaterade problem nu när det kommer finnas strömhungrigare cpu alternativ som stöds av undermåliga moderkort.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det moderkortet skall klara 240A så det är nog lugnt, men kylflänsen är rätt dålig så det är bra med ordentligt luftflöde. Hade själv den brädan och hade ju tänkt behålla den till 3000-serien "för att jag kan", men sedan förstörde min fru alltihop när hon gav mig ett Crosshair VII i present

snäll tjej.

Skrivet av tellus82:

Liten korrigering, det skulle i en perfekt värld kunna spotta ur sig 240A, under realistiska förhållanden hamnar vi närmare 150A innan saker börjar gå riktigt snett. Bara för att man kallar en mosfet för 40A eller 50A betyder det inte att den kan kontinuerligt spotta ur sig det i en multi fas vrm sektion omgiven av glödheta komponenter. Det finns mosfets som är specificerade som 40A men som brinner av vid kontinuerlig belastning högre än 26A vid 85 grader.

Ja det som visar är oftast max nivån och inte att den klarar det konstant, kanske finns bättre info om vad dom klarar om man hittar datablad?
liknande vid de flesta saker, tillverkarna skriver ofta max utan att specificera vad det innebär. bil 1 som har 500 hästar mellan 6000rpm och 6500rpm och avviker ibland kraftigt vid andra vartal och lider således av dåligt vrid. bil 2 som har 300 hästar mellan 3000rpm till 7000rpm kommer man kunna köra fortare med om man inte är en skicklig racer förare som kan nyttja de 500 hästarna på ett optimalt sätt. vilken bil tror ni killen som vill ha "fetast,snabbast,bäst" bil väljer?
eller varför inte förstärkare. steg 1 lämnar ifrån sig 1000 watt med en dist på 10%(aj mina öron) medan steg 2 lämnar ifrån sig blyga 200watt med en dist på 0,00004%. vilken är "bäst" och vilken köper folk? troligtvis har den med 1000watt dessutom flashiga klistermärken överallt med 1000watt.

SÅ någon som vågar köra sina vrms tills dom brinner?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

för mig som inte hängt med nu för tiden vad spelar timings på minnena egentligen ? på amd moderkort ? förr spelade det inte stor roll egentligen vad extra fps kännar man på cl 14 mot 18-18-18* etc vad för minneshastighet ska man välja 3200mhz eller 3600mhz med cl14 eller 15 ? just tell me good news for ryzen 3000 series

har sett tester mellan 2133mhz mot 4266mhz minnen det skiljer i fps allså men då körde dom intel system

https://www.youtube.com/watch?v=-qyB0VU4biQ

Intressant stapel allså

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@tellus82: Du är betydligt mer insatt än jag i ämnet å det stämmer säkert precis som du säger, var mer som ett exempel på hur nuvarande populära moderkort låg till vid hög belastning med och utan bra luftflöde. Men det kan ju vara så att vi kommer se mer av överhettnings relaterade problem nu när det kommer finnas strömhungrigare cpu alternativ som stöds av undermåliga moderkort.

Det är jättebra med tydliga exempel som det i videon, till och med b450 strix bordet hade det inte lätt med en 2700x vid modest OC men det klarar sig betydligt bättre än gigabyte plankan, det mest avgörande i denna video var dock inte enbart själva VRM delen då två av borden delar design rent praktiskt, 4C10N och 4C10B är så nära identiska fets kan bli och samma fas layout, trots detta klarar Strix bordet utan throttling, detta då det har betydligt bättre kylflänsar än gigabyte bordet, dock ligger Strix mycket högt i temp och efter någon timme till kan du faktiskt hamna i throttle region.

Rangordnat efter temp vid belastning i videon med en klockad 2700x och en 120mm fläkt riktad direkt mot vrm
1: 60C MSI B450 Tomahawk vcore vrm: 4x (2x 4C029N+2x 4C024N) 272A 4 riktiga faser
2: 66C ASRock B450 Fatal1ty Gaming K4 vcore vrm: 3x (2x SM4337+2x SM4336/2x PZ0903BK+2x PK618BA) 210A 3 riktiga faser
3: 75C ASRock B450 Fatal1ty Gaming ITX /ac vcore vrm: 6x (FDPC5030) 210A 3 riktiga faser
4: 81C ASUS B450-F ROG Strix Gaming vcore vrm: 4x (4C10B+2x 4C06B) 136A 4 riktiga faser
5: 98C med throtttling och krascher, Gigabyte B450 Aorus Pro (WiFi) vcore vrm: 4x (4C10N+2x 4C06N) 136A 4 riktiga faser

Kikar man vidare ser man att ASRock B450 Gaming ITX är betydligt varmare än de två första trots att det delar ampere styrka med 2an, detta åter igen pga dålig kylfläns i jämförelse eller rättare sagt färre komponenter på en mindre yta som hanterar högre strömstyrka per chip = varmare VRM. Gigabyte B450 Pro bordet har dock extremt dålig kylfläns & det är mer ett solitt block aluminium från ovan utan egentliga flänsar (gömda under toppen), när flänsen kommit upp i temp kan den helt enkelt inte avyttra denna temp, kombinerat med en rätt klen design så blir det slutresultat throttling (tack och lov). Den frekvens som kontrollern jobbar i kan också vara boven i dramat med Gigabyte bordet, med för hög frekvens kan man öka tempen avsevärt på en ansluten mosfet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

för mig som inte hängt med nu för tiden vad spelar timings på minnena egentligen ? på amd moderkort ? förr spelade det inte stor roll egentligen vad extra fps kännar man på cl 14 mot 18-18-18* etc vad för minneshastighet ska man välja 3200mhz eller 3600mhz med cl14 eller 15 ? just tell me good news for ryzen 3000 series

har sett tester mellan 2133mhz mot 4266mhz minnen det skiljer i fps allså men då körde dom intel system

https://www.youtube.com/watch?v=-qyB0VU4biQ

Intressant stapel allså

På R1000 och R2000 processorer spelar timings ganska stor roll i en hel del spel om du är helt eller delvis cpu limiterad, är du till 100% gpu limiterad så kommer det inte märkas speciellt mycket. Här ser du skillnad mellan 2666 stock timings, 3333H stock timings, 3333L trimmade timings och slutligen skillnad mellan 3.7GHz stock frekvens på cpu & 4GHz OC med tidigare nämnda hastigheter & timings, även en underklockning av cpu (3.4GHz) är med just för att poängtera vad bra timings & frekvens kan göra. Observera att detta gäller primärt spel. påverkan i andra program kan vara helt obefintlig

Källa: #17026152

Med detta sagt så vet vi ännu inte hur R3000 kommer reagera på timings & frekvens, men man kan nog fortsatt säga att timings & frekvens spelar roll, speciellt vid just cpu limiterade situationer av något slag i spel.

Är du däremot helt GPU limiterad så får du mer följande resultat, praktiskt taget ingen alls/extremt liten trots gigantiska skillnader i minneshastighet/timings

Källa: #17029605

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

snäll tjej.

Ja det som visar är oftast max nivån och inte att den klarar det konstant, kanske finns bättre info om vad dom klarar om man hittar datablad?
liknande vid de flesta saker, tillverkarna skriver ofta max utan att specificera vad det innebär. bil 1 som har 500 hästar mellan 6000rpm och 6500rpm och avviker ibland kraftigt vid andra vartal och lider således av dåligt vrid. bil 2 som har 300 hästar mellan 3000rpm till 7000rpm kommer man kunna köra fortare med om man inte är en skicklig racer förare som kan nyttja de 500 hästarna på ett optimalt sätt. vilken bil tror ni killen som vill ha "fetast,snabbast,bäst" bil väljer?
eller varför inte förstärkare. steg 1 lämnar ifrån sig 1000 watt med en dist på 10%(aj mina öron) medan steg 2 lämnar ifrån sig blyga 200watt med en dist på 0,00004%. vilken är "bäst" och vilken köper folk? troligtvis har den med 1000watt dessutom flashiga klistermärken överallt med 1000watt.

SÅ någon som vågar köra sina vrms tills dom brinner?

fx8350 +5,5GHz +1,57V +500W från väggen det enda som hände va att den blev instabil. (halv budget kort) kännde aldrig någon lukt. Värre med grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

fx8350 +5,5GHz +1,57V +500W från väggen det enda som hände va att den blev instabil. (halv budget kort) kännde aldrig någon lukt. Värre med grafikkort.

Haha, mängden AM3-3+ moderkort som haft en smält VRM sektion kan jag inte ens räkna som jag personligen haft att göra med xD

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Inte haft problem med VRM sen s.939 när dom fuskade med kondingarna, men så har jag mest haft Asus DeLuxe-brädor med 16 fasers VRM. Dock har min överklockade 4790K gått "hur länge som helst" med sitt 8 fasers Z87-A, och den skall vara ökänd för sin strömförbrukning, men jag kan ha fått ett bra exemplar.

Mitt nuvarande Prime X470-Pro har bara 6+4 fasers VRM men har ännu inte krånglat, jag har dock en 140mm takfläkt som blåser rätt på VRM. PBO svingar i alla fall friskt och riggen benchar som den ska.

Det känns som att 3800X förmodligen kommer att fungera bra, men skulle jag vara spekulant på 3900X eller högre får jag nog välja ett lite kraftigare moderkort. Tråkigt med handelskriget, X570-brädorna har potential att bli riktigt dyra. MSI tex är bekräftat i full färd med att flytta all produktion till Taiwan från Kina. Förmodligen liknande med dom andra tillverkarna. Vad kommer inte det att göra för priserna.

Crosshair VIII Hero ser mest intressant ut, frågan är bara vad det kommer att kosta, blir det en bra bit över 4000Kr nöjer jag mig nog med en 3800X och kör vidare på min snålbräda.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Inte haft problem med VRM sen s.939 när dom fuskade med kondingarna, men så har jag mest haft Asus DeLuxe-brädor med 16 fasers VRM. Dock har min överklockade 4790K gått "hur länge som helst" med sitt 8 fasers Z87-A, och den skall vara ökänd för sin strömförbrukning, men jag kan ha fått ett bra exemplar.

Mitt nuvarande Prime X470-Pro har bara 6+4 fasers VRM men har ännu inte krånglat, jag har dock en 140mm takfläkt som blåser rätt på VRM. PBO svingar i alla fall friskt och riggen benchar som den ska.

Det känns som att 3800X förmodligen kommer att fungera bra, men skulle jag vara spekulant på 3900X eller högre får jag nog välja ett lite kraftigare moderkort. Tråkigt med handelskriget, X570-brädorna har potential att bli riktigt dyra. MSI tex är bekräftat i full färd med att flytta all produktion till Taiwan från Kina. Förmodligen liknande med dom andra tillverkarna. Vad kommer inte det att göra för priserna.

Crosshair VIII Hero ser mest intressant ut, frågan är bara vad det kommer att kosta, blir det en bra bit över 4000Kr nöjer jag mig nog med en 3800X och kör vidare på min snålbräda.

En 3900X borde funka med Prime Pro med gott luftflöde men det beror på just hur hårt man vill ta i och med vilka inställningar för VRM, en tok klockad 2700x ligger runt 125A, en 2700x med hård PBO ligger runt 100A (vilket är extremt mycket mer än dess TDP), är man på gränsen där så kommer en 3900x bara bli värre, är man däremot väl inom marginaler i temp så kan det gå bra med en 3900x.

X470 Prime Pros VRM skapar vid 1.4V 125A runt 16,5W värme, problemet med detta bord är kylflänsarna, dom är inte jättebra men så länge det inte reulterar i jättehög temp med det man kör spelar det inte jättestor roll i slutändan.

Det man inte ska glömma är att 3900x är 7nm och det drar ner strömförbrukning men det som också drar upp förbrukning är ökad klockfrekvens och ökat antal kärnor. Ren gissning placerar då en PBO 3900x runt ~130A, skulle man ta & räkna på det utan 7nm minskning skulle en 3900x på samma nod som en 2700x hamna runt 150A+ med bara PBO. Vid OC av 3900x gissar jag runt 140-150A kanske till och med mer beroende på hur chippen reagerar på volt och till vilken frekvens man kan pusha dom.

Jag misstänker att jag kommer köra en 3800x på mitt x370 bord & sen skaffa ett billigt nytt bord till min 1800x för server tjänst, alternativt ett nytt x570 till gaming burken men det är en del pengar för kanske ingen prestanda vinst alls vid manuell OC.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

vrm

@tellus82: Hej är det riktigt att räkna alla tio 40 ampere som total vrm i mitt gigabyte x470 aourus gaming 7 wifi eller lägger man till 2* 50 ampere som soc har så det blir 400 eller 500 amp total.
Med vänlig hälsning Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

@tellus82: Hej är det riktigt att räkna alla tio 40 ampere som total vrm i mitt gigabyte x470 aourus gaming 7 wifi eller lägger man till 2* 50 ampere som soc har så det blir 400 eller 500 amp total.
Med vänlig hälsning Paul

Ditt bord har för vcore vrm: 10x IR3553, 400A kopplat till en IR35201 kontroller med 5 riktiga faser dubblerade till 10 med IR3599, det betyder inte att du kan plocka ut 400A kontinuerligt. Detta bord borde klara en 3900x klockad utan problem, vid 1.42V & 125A (tok klockad 2700x) skapar vcore VRM 15W värme och det har en riktig kylfläns med en mycket stor yta mot luften vilket kommer hålla denna VRM kall under även höga värme effekter, dessutom har det många faser och mosfets vilket sprider värmen över en större yta från början vilket leder till lägre värme för varje enskild komponent.

Kort och gott, en solid VRM design med en av marknadens om inte marknadens bästa kylning av den samma.

Det håller sig rätt svalt även med den hårdaste OCn du kan göra för 24/7 på en 2700x, pga just hur sval VRM delen går så gör flänsen inte så jättestor skillnad, den komer däremot göra en betydande skillnad när denna VRM faktiskt utsätts för lite tufft jobb, som en klockad 16c R3000.
Källa

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv

Man får hoppas att SweClockers har fått några exemplar och hårdtestar nu. Bra sugen att uppgradera min gamla rigg. Förhoppningsvis kommer det ett B550-chipswt för oss mer budgetorienterade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

fx8350 +5,5GHz +1,57V +500W från väggen det enda som hände va att den blev instabil. (halv budget kort) kännde aldrig någon lukt. Värre med grafikkort.

Du slapp element iallfall

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

vrm

@tellus82: Tack för ett mycket informativt svar. Kör den idag på 4100MHz utan några tendenser överhuvudtaget.
Med vänlig hälsning Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Adored TV ger sig inte tydligen. Hans kommentar på varför hans "läckor" var helt fel på alla sätt utom rena självklarheter var att "AMD Sandbaggar, de har egentligen en 16-core som klarar 5Ghz men känner inget behov av att släppa den för de har vunnit över Intel" WHAT?? Har tappat all trovädighet i mina ögon. Inte ens AMD's egna tester visar ju på att 3900X piskar 9900K, och snart kommer 9900KS. AMD är absolut inte i en situation där de kan sandbagga och spara på krutet. Det vore dumhet och högmod, och vi vet alla vad som kommer efter högmod.

Jag tror helt enkelt att han har helt fel. Han påstår ju att "aaah men de spar de bästa till Threadripper och Epyc". Yeah right! Snubben verkar ha dålig koll på hur kisel funkar. Det är sällan det finns något som är "bäst" utan det handlar ju om att vara bra på olika saker. Å ena sidan har du server-grade, som är kisel som visat sig extremt energieffektivt vid givna frekvenser, men då de är just energieffektiva är de inte "leaky" och tål därför inte lika höga frekvenser. Å andra sidan har du kisel som visat sig klara av höga frekvenser som satan, men tradeoffen är att de inte är energieffektiva eftersom de är "leaky", och sedan finns det såklart ett spann däremellan, så nej, att AMD skulle sitta och tjuvhålla på kisel som klockar bra som satan och är energieffektivt.... Nej. Det finns inte. Det går inte. Adored TV har gjort bort sig. I min mening är det märksligt att han gjorde en video alls efter det som hände.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: 9900KS = keep spending

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Ozzed
Adored-TV har jag slutat ta på allvar för länge sen. Han gör det dessutom (precis som du säger) bara värre och värre för sig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

@Ozzed: 9900KS = keep spending

Mentalt så är KS viktigt för dem då det är en CPU som förmodligen kommer ha en edge över 3900X i alla spel, och Intel får behålla sin Mindshare vilket är mycket dåligt för konsumenterna, så om AMD kunnat gå för en kross så ser jag inte logiken i att låta bli för att "spara sig".

Missförstå mig nu inte, jag tror också det kommer en 16-core, men det är förmodligen server-grade kisel i dem. Det vill säga energieffektiv som bara den (vilket självklart krävs för att klara AM4's specifikationer gällande TDP och annat), men som en konsekvens av det så klockar de inte alls lika högt.

Så det jag gapat och gnällt om här i snart ett år, att jag hoppas att man inte tvingas välja mellan hög frekvens eller många kärnor verkar tyvärr bli så som det blir.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@Ozzed
Adored-TV har jag slutat ta på allvar för länge sen. Han gör det dessutom (precis som du säger) bara värre och värre för sig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ville ge honom en chans. Jag tänkte att det är rätt höga insatser med att gå ut med exakt modellnamn, exakt antal kärnor, exakt bas och turbofrekvens osv om det inte låg något i det. Men det gjorde det ju inte. Han hade helt fel, rakt igenom. utom på självklarheter som vilken idiot som helst begriper, men vad som fick det att rinna över för mig är att han är så "casual" när han bortförklarar sig.

Man kan inte vara dryg, mallig, och nedlåtande mot de som tror man snackar skit, i syfte att få ffolk att tro en, och sedan när det visar sig att det är skitsnack låtsas som det regnar. Han satsade allt på ett kort, la alla ägg i samma korg, och missade helt och hållet. Inte ett rätt, någonstans. Det är fan så jag vill ha tillbaka timmarna av mitt liv jag suttit och kollat hans videos. Riktig Science fiction hade varit mycket roligare att titta på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@anon2110: Det är 1 månad tills 3000-serien ska släppas. Så nej. sweclockers har inte fått några exemplar och sitter och hårdtestar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Adored TV ger sig inte tydligen. Hans kommentar på varför hans "läckor" var helt fel på alla sätt utom rena självklarheter var att "AMD Sandbaggar, de har egentligen en 16-core som klarar 5Ghz men känner inget behov av att släppa den för de har vunnit över Intel" WHAT?? Har tappat all trovädighet i mina ögon. Inte ens AMD's egna tester visar ju på att 3900X piskar 9900K, och snart kommer 9900KS. AMD är absolut inte i en situation där de kan sandbagga och spara på krutet. Det vore dumhet och högmod, och vi vet alla vad som kommer efter högmod.

Jag tror helt enkelt att han har helt fel. Han påstår ju att "aaah men de spar de bästa till Threadripper och Epyc". Yeah right! Snubben verkar ha dålig koll på hur kisel funkar. Det är sällan det finns något som är "bäst" utan det handlar ju om att vara bra på olika saker. Å ena sidan har du server-grade, som är kisel som visat sig extremt energieffektivt vid givna frekvenser, men då de är just energieffektiva är de inte "leaky" och tål därför inte lika höga frekvenser. Å andra sidan har du kisel som visat sig klara av höga frekvenser som satan, men tradeoffen är att de inte är energieffektiva eftersom de är "leaky", och sedan finns det såklart ett spann däremellan, så nej, att AMD skulle sitta och tjuvhålla på kisel som klockar bra som satan och är energieffektivt.... Nej. Det finns inte. Det går inte. Adored TV har gjort bort sig. I min mening är det märksligt att han gjorde en video alls efter det som hände.

Spot on!
Var ju inte direkt en överraskning om att han skulle köra med dåliga undanflykter. Måste ju vara bortom alla rimliga tvivel att killen ljuger även för den mest blåögde vid det här laget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Mentalt så är KS viktigt för dem då det är en CPU som förmodligen kommer ha en edge över 3900X i alla spel, och Intel får behålla sin Mindshare vilket är mycket dåligt för konsumenterna, så om AMD kunnat gå för en kross så ser jag inte logiken i att låta bli för att "spara sig".

Missförstå mig nu inte, jag tror också det kommer en 16-core, men det är förmodligen server-grade kisel i dem. Det vill säga energieffektiv som bara den (vilket självklart krävs för att klara AM4's specifikationer gällande TDP och annat), men som en konsekvens av det så klockar de inte alls lika högt.

Så det jag gapat och gnällt om här i snart ett år, att jag hoppas att man inte tvingas välja mellan hög frekvens eller många kärnor verkar tyvärr bli så som det blir.

@Ozzed

Så om amd skulle ha Mindshare och höga priser, det skulle inte göra något enligt dig då?

Eller du kanske skulle vara Intel fantast om det va så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Spot on!
Var ju inte direkt en överraskning om att han skulle köra med dåliga undanflykter. Måste ju vara bortom alla rimliga tvivel att killen ljuger även för den mest blåögde vid det här laget.

Jag ser framför mig nästa grej när Zen3 kommer. "Ja alltså, de hade en massa guldchip med 8 cores som klarade 5Ghz på alla kärnor med låg strömförbrukning men de vaskade dem eftersom det inte fanns någon anledning att sälja dem".

Självklart hade de använt dem om de fanns. Vi hade rynkat pannan åt priset, men de hade ändå släppt dem för folk som vill ha det bästa av det bästa och skiter i priset.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.