Är detta normalt för större skärmar med VA-panel? (AOC CQ32G1)

Permalänk

Är detta normalt för större skärmar med VA-panel? (AOC CQ32G1)

Tjena, köpte en AOC CQ32G1 för ca en vecka sedan, och tycker den har lite ojämn bakgrundsbelysning.. Mörka hörn särskilt längst upp till vänster och höger, men även två mörka "trianglar" i dom nedre hörnen.

Vad tror ni? Bör jag få den utbytt eller anses detta vara normalt för större VA-paneler?

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666mhz | KFA2 GTX 1070 Ti 8GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk
Sötast

Är nog hur petig man är som person som avgör.
Jag själv hade inte varit nöjd med en panelen.

Permalänk
Bildexpert 📺

@mbilander: Generellt ja. Det finns LCD:er som har en jämn bakgrundsbelysning där tillverkaren kalibrerar skärmen i zoner och man får till en uniformity compensation. Det är främst på yrkesinriktade skärmar sådan funktioner finns. Väldigt få spelskärmar har dem. Man får som regel kliva upp mot 10.000 och det dubbla för sådana skärmar, till exempel skärmar för fotoredigering.

Ofta tänker man inte på de här sakerna för att man är så van och "ser" inte problemen. För IPS-teknik är det ofta tvärtom. Svart blir ljusare mot hörnen, "IPS glow/bleed" som det finns många diskussioner om. Med VA och TN-teknik är det mer som du visar upp, mörkare i ljus bild.

Men många spelar spel med mörk ljussättning där detta inte syns. Och framför allt: många är så vana med hur den gamla TN- eller VA-skärmen är och tänker inte längre på det. Men så byter man till en ny skärm och upptäcker brister man inte sett förut och blir därför enormt störd.

Med VA-panel har vinkeln också betydelse där de tappar ljus i vinkel. Och hörnen är i de som är i mest vinkel mot betraktaren. Även kamerans exponering kommer påverkas och kanske överdriva skillnaden. Testa och kliv en bit bakåt och se om det förändrar något.

Permalänk

@Laxpudding

Okej, tänker mest på det vid surfning och sånt, där t ex muspekare och fönster är betydligt mörkare än övriga delen av skärmen.

Vid spel har jag väl som du säger inte märkt någon stor skillnad, så frågan är ju om man vill prova att byta ut den, eller om detta är ett "bra" exemplar när det gäller dessa paneler.

Tycker inte att det bättrar sig nämnvärt om jag flyttar längre ifrån skärmen, men kameran överdriver effekten lite också, helt klart

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666mhz | KFA2 GTX 1070 Ti 8GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5