Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Monitorarm för 2 st 27" staplade

Tjena!

Har blivit lite intresserad av att försöka mig på en annan skärmlayout där jag kör mina skärmar staplade på varandra istället för en centrerat och en brevid. Problemet är det är lite svårt att hitta en bra monitorarm för just detta då det oftast inte finns super mycket information om just att ha skärmarna på detta sättet men kan även vara jag som är dålig på att läsa.

Här är en bild som visar hur jag tänkte mig att jag ville ha det. (Vet att jag är grymt bra på att använda paint )

De som jag hittat som kanske kan fungera är dessa:

https://www.maxgaming.se/skarmstativ/gasdrivet-skarmstativ-me...

https://www.maxgaming.se/skarmstativ/gasdrivet-skarmstativ-me...

Men de finns inte inne än och jag är även inte helt säker så det är därför jag kommer hit och kollar ifall någon annan har koll.

Jag har redan 2 vanliga armar (inte gas) så egentligen behövs bara en men kan ju även bli finare med en som håller två ifall det finns.

Tack på förhand!

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Vad är det för armar du har?
Troligen går dom att använda genom att du byter ut mot ett längre rör som kan finnas att köpa färdigbyggt alternativt köpa ett rör på plåt/järnaffär och tillverka eget fäste o måla beroende på material och om det är omålat.
Det enda du behöver veta är vilken rör diameter du har till armarna du har nu (om dom använder rör vill säga).

Jag köpte 2st av dessa 2015 och sen en längre stång för att kunna ha en skärm över den andra så som du vill ha det.
https://shop.asedo.se/product/Tillbehor/Montering-tillbehor-A...
Anledningen att det vart två av dessa var för att det blev runt 400:- billigare om jag minns rätt än att köpa ett set med två armar o ett kort (normalt) rör (och det var EXAKT samma armar)
Priset har gått upp nu dom kostade 1405:- och röret 742:-

Röret var beställnigsvara då med och har för mig att det tog två veckor att få hem allt.
https://shop.asedo.se/product/Tillbehor/Montering-tillbehor-A...
Jag fäste röret mitt på mitt bord dvs använde ej kantfästet man får med (kändes inte helt ok och bultat genom bordet kändes mycket stadigare, inget jag tänkt använda i alla fall men provade lite snabbt för o se hur det kändes).
Du ser bult fästet på denna bild längst ner på röret (samma på långa röret men dåligare bild där) 4st skruvar och skruvat i kantfästet

Kommer ej ihåg om det var M6 eller M8 men har funkat felfritt sedan 2015 det enda jag lade till var brickor som är lite större än vanliga brickorna för M6/M8 (vilket det nu var).

Nu har jag ett gammalt köksbord av riktigt trä hade jag haft nåt IKEA skit skrivbord heler nåt liknande med spån/mdf skiva som "bordsyta" så hade jag troligen använt mig av nåt betydligt större på undersidan antingen riktigt stora brickor (svåra att hitta heller behövt tillverka själv), heller mer troligen tagit typ en skärbräda i trä/liknande och gjort hålen i mitten och haft den som förstärkande del på undersidan.
Är väldigt säker på att det funkat bra, och anlednigen till detta "säkra" fäste är att om du hänger två skärmar och behöver räta ut armarna nångång så blir det rätt bra tyngd på röret och ju längre upp på röret en arm/skärm sitter desto mer hävkraft blir det ner i bordsskivan.

Tänk på att du troligen behöver en arm/fäste där du kan tilta skärmen om du ska ha dom på varandra, tex har du den nedre lite lägre så behöver den tiltas upp lite, eller som jag har det nedre skärmen helt rak (och höjd inställd så färg/etc blir bar på den) sen tiltas den övre nedåt gissar på ca 20grader.
Annars så får man betydligt sämre färger (beror lite på olika skärmtekniker).

För att få ett hum om hur långt rör du behöver så har jag nedre skärmen 27" ca 15cm mellan bord och nedkanten på skärmen.
Första armen hamnar ca 23cm upp på röret.
Andra skärmen 23" har jag framför 27" skärmen och sen lite nedåt ramen på 27" skärmen är 14mm tjock och har övre skärmen täcker den ramen förutom 1-2mm, dvs för att få övre skärmen så långt ner som möjligt.
Och andra armen kommer ca 55-56cm upp på röret om man mäter i överkant på armens fäste dvs röret behöver vara minst så långt (men är längre).

Rören som följde med armarna är enligt spec 40cm, men det är om man mäter med skruvplattan utan den strax över 39cm så som du ser fattas det 15+cm för min del.
Du kan enkelt kolla hur långt rör på ett ungefär du behöver genm att mäta hur högt det är till där du vill ha skärmens undersida (för att få den på rätt höjd 15cm i mitt fall) sen mät hur högt det är till skärmens överkant skärmen är (52cm i mitt fall).
Mät den övre skärmen från undersidan till mitten på vesa fästet (11cm i mitt fall) lägg till dom två sista nuffrorna 52+11=63 (det var detta nummer mitt köp var baserat på).
Sen bygger mina armar nedåt 2-3cm för tre leder och du hamnar då på runt 55cm men då det inte finns några direkta rör med dessa längder att köpa så är det ju rätt onödigt.

Vill man ha så kort rör som möjligt så är mitt råd köp ett längre montera ihop allt på den höjd du tror du vill ha allt använd det sedan i 2-4 veckor det är troligen inte omöjligt att det kommer justeras lite upp/neråt innan man är helt nöjd.
Efter att man är relativt säker på att man har det så inget kommer ändras, markera var du vill kapa röret (Jag skulle ha en liten bit sticka upp för eventuella framtida justeringar), plocka isär o kapa röret, montera ihop igen, klart och med liten risk att man kapat för mycket.

Min 23" övre skärm är monterad upp o ner för att den har en tunn ram på översidan men 3cm ram med Viewsonic logga på nedsidan.
Inte denna men ser likadan ut.

Och då vesa fästet sitter högt upp på skärmen så hamnar det långt ner när den vänds upp o ner 11cm till mitten mot 18-19cm.

Hade jag handlat idag hade jag nog kört på dessa.
https://shop.asedo.se/product/Bildskarmar-TV/Monteringsfasten...
https://shop.asedo.se/product/Bildskarmar-TV/Monteringsfasten...
Båda har en arm men den sista har ett 70cm långt rör vilket borde räcka till dom flesta så behöver ej handla ett löst rör med andra ord.
Finns även https://shop.asedo.se/product/Bildskarmar-TV/Monteringsfasten... som är lite dyrare men har bordsmontering den billigare har kantmontering, vilket tyvärr långa röret verkar ha med.
Är osäker på om kantmonteringen går att skruva bort och det sen finns fyra hål som på dom äldre som jag har då dom äldre fanns det bilder som man såg att detta gick att göra men dom nya har jag ej hittat några bilder på som kan ge sken hur det är.
Det ser ju ut som det är nåt plastskydd ovanpåfästet (som dom äldre har med) frågan är hur det ser ut under det och då fanns det bilder på dom gammla men ej dom nya.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Har det blivit nått inköp/byggande?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!