Permalänk

Var är min gamla dator värd

Hej,

Jag lyckades fixa min gamla dator som jag använde innan jag skaffade min nya så nu undrar jag ungefär hur mycket den kan tänkas vara värd?

Specifikationerna är:

CD/DVD Writer
Ram: 8 gb ddr 2 Pc2-6400, 400 MHz
CPU: Intel Core Extreme QX9650 3.00 ghz
Grafikkort/GPU: GeForce 560 TI 1 GB Vram.
Modekort: ASUS P5Q Deluxe, Socket 775 LGA
4 st USB 2.0 Enheter
OS: Windows 10

Permalänk

Kolla vad delarna är värda i nypris o dra av 25% per år typ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är inte den bästa på matte. Men Den är mer är 4 år gammal så det skulle väl bli mer än 100 % avdrag då. Är det kanske inte bättre på grund av detta att se vad delarna är värt begagnande och lägga ihop den summan?

Permalänk
Medlem

Är det en äkta win 10 licens har ju den ett visst värde, gpu kanske kan användas om man enbart vill lira nått gammalt spel eller sätta i nån mediaburk.

Får du 500:- ska du vara grymt nöjd imo.

Permalänk

Man kan spela några år gamla lir på den iallafall. Som modern warfare, battlefield 3. Det är en äkta Windows licens.

Om jag endast kan få 500. Så är det nog mer värt att behålla den som en media pc. Eller möjligtvis konsol.

Permalänk
Skrivet av BasicRoom:

Är inte den bästa på matte. Men Den är mer är 4 år gammal så det skulle väl bli mer än 100 % avdrag då. Är det kanske inte bättre på grund av detta att se vad delarna är värt begagnande och lägga ihop den summan?

Om datorn år 0 har ett värde på 1000kr, sedan år 1 har värdet sjunkit med 25% vilket betyder att år 1 har datorn ett värde på 750kr. År två när den sjunker med ytterligare 25% så är det då 25% utav 750kr vilket blir 562.5kr. År 2 är det således 25% utav 562.5kr osv osv..

Visa signatur

1: Intel 2500k @ 4.4Ghz (Corsair H70) || Gigabyte Z68-UD4 || Asus Gtx 1070 Turbo 8GB || Corsair Vengeance 16 gb Intel 320 SSD 120GB || Corsair HX850w || 32" 2560x1440 + 2x 26" 1920x1200 || Lian Li A71b || Logitech Z5500 Creative x-fi xtrememusic|| Sennheiser Pc350SE || Qpad Mk-85 x Qpad 8K

Permalänk
Medlem

Delarna i din dator bör vara minst 11 år gamla så något värde lär dem inte ha. (DDR2 kom 2003 och DDR3 2007)

Som någon nämt ovan så kanske grafikkortet kan återanvändas i någon media burk

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av AntonVonHell:

Om datorn år 0 har ett värde på 1000kr, sedan år 1 har värdet sjunkit med 25% vilket betyder att år 1 har datorn ett värde på 750kr. År två när den sjunker med ytterligare 25% så är det då 25% utav 750kr vilket blir 562.5kr. År 2 är det således 25% utav 562.5kr osv osv..

Aha. Okej. Tack! Nu förstår jag matte tänket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasicRoom:

Den är mer är 4 år gammal

Runt 11 år
Grafikkortet är aningen nyare, men fortfarande 8 år sen det kom.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Edit: ska vara 1 GB vram på GPU:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Delarna i din dator bör vara minst 13-14 år gamla så något värde lär dem inte ha. (DDR2 kom 2003 och DDR3 2007)

Som någon nämt ovan så kanske grafikkortet kan återanvändas i någon media burk

Processorn är troligen från 2007/2008, och grafikkortet från 2012/2013.

Personligen ser jag inte riktigt vem som är intresserad av en sån här dator. Processorn duger inte till ens lätta spel, den är inte passande som mediadator pga av storlek och ljud. Grafikkortet är inte vidare tyst eller strömsnålt, men duger inte heller för spel. Jag antar att låda och PSU börjar bli rätt trötta och slitna i det här skedet.

Jag skulle vara nöjd om jag skulle få 500-700kr för den datorn.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Runt 11 år
Grafikkortet är aningen nyare, men fortfarande 8 år sen det kom.

Ju köpte den 2007 så runt 11-12 år gammal är den. Grafikkortet köpte jag runt när modern Warfare var nytt för att kunna köra dessa spel (klarade även modern Warfare 3 och Battlefield 3).

Permalänk
Medlem

@Sando: Editerade mitt inlägg lite i efterhand då jag själv inte fick ihop matten som jag skrivit

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

@Sando: Psu:n är nyare. Det är en Evga 750 W. Processorn duger till enklare spel (t.ex. battlefield 3, är ändå 4 kärnig och 3,00 ghz). Jag har haft mycket nytta av den iallafall. Men jag kan inte tala för intresset från andra. Men jag skulle inte se den som helt ointressant. Om man ville spela enklare eller några år äldre spel på den. Eller använda den för media eller surf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasicRoom:

@Sando: Psu:n är nyare. Det är en Evga 750 W. Processorn duger till enklare spel (t.ex. battlefield 3), bara inte de nyare spelen.

Om PSU:n är nyare, och speciellt om den är ratead gold, så kan den bara den mest värdefulla delen i datorn.

Då kunde du kanske sätta ut den till försäljning i delar: grafikkort, låda, psu och sen mobo+cpu+ram. GTX 560 Ti verkar sälja för ca 100-130kr baserat på annonser på Tradera.

Edit: Tja, BF3 är ju inte riktigt ett modernt spel, men visst, den klarar kanske av vissa grejer. Det är trots allt en rätt biffig CPU trots sin ålder. Para ihop den med ett begagnat RX 570 så får man till en gamingdator för lättare spel i 1080p...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Sando:

Edit: Tja, BF3 är ju inte riktigt ett modernt spel, men visst, den klarar kanske av vissa grejer. Det är trots allt en rätt biffig CPU trots sin ålder. Para ihop den med ett begagnat RX 570 så får man till en gamingdator för lättare spel i 1080p...

Jo, precis det har varit min upplevelse av den. Eftersom jag har uppgraderat den utefter att den ska kunna köra så nya spel som möjligt (med självklara begränsningar med tanke på modekortets begränsningar).

Permalänk
Skrivet av Sando:

Om PSU:n är nyare, och speciellt om den är ratead gold, så kan den bara den mest värdefulla delen i datorn.

Då kunde du kanske sätta ut den till försäljning i delar: grafikkort, låda, psu och sen mobo+cpu+ram. GTX 560 Ti verkar sälja för ca 100-130kr baserat på annonser på Tradera.

jo PSU:n är guld. Ska ha det i åtanke (att möjligtvis sälja den i delar).

Permalänk

Inte så illa iallafall kanske kan få råd med ett nytt ram minne iallafall till min nya pc om jag säljer den xD.

Permalänk
Medlem

Lägg ut den i delar på Tradera. Ha med bilder som visar att allt fungerar (typ screenshots från när den är igång, bilder efter genomgånget MemTest86 osv), samt närbilder på prylarna där man ser modellnummer osv tydligt. Sätt utropspriset på 1kr och hoppas att rätt samlare får syn på prylarna.

Jag såg t.ex. en QX9650 gå för ett rejält överpris på mer än 700kr där för inte så längesedan.
Minnena i klump kan du kanske få en hundring för och grafikkortet likaså. Kanske det dubbla för moderkortet och nästan ingenting för CD/DVD-brännaren.

Permalänk
Skrivet av gothdeus:

Lägg ut den i delar på Tradera. Ha med bilder som visar att allt fungerar (typ screenshots från när den är igång, bilder efter genomgånget MemTest86 osv), samt närbilder på prylarna där man ser modellnummer osv tydligt. Sätt utropspriset på 1kr och hoppas att rätt samlare får syn på prylarna.

Jag såg t.ex. en QX9650 gå för ett rejält överpris på mer än 700kr där för inte så längesedan.
Minnena i klump kan du kanske få en hundring för och grafikkortet likaså. Kanske det dubbla för moderkortet och nästan ingenting för CD/DVD-brännaren.

Jag kommer nog ändå försöka att sälja den i klump först. Om det inte går sälja den i delar. Eftersom att det är enklare om man kan få den såld i sin helhet.

Permalänk

Har bestämt mig för att sälja den i komponenter. Har en fundering. Kan man skicka 2x minnen i samma antistatiska påse? Eller måste både vara i separata påsar?