Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Spelet har ju inte dött ut, finns fortfarande nog med spelare för att de ska kunna ha sitt game card , just som Final Fantasy Online.
Men spelet har dock gått ut för när cataclysm släpptes då Woltk hade 12 mil .
https://www.ign.com/articles/2010/10/07/world-of-warcraft-rea...

Dö ut kanske var lite att ta i, men för lite mer än ett halvår sedan så hade Wow 1,7 miljoner aktiva, betalande spelare vilket är ett ganska stort steg ner från 12 miljoner.

BFA såldes i över 3.4 miljoner exemplar första dagen/pre-buy och total försäljning estimeras till 5 miljoner exemplar. Folk verkar utan tvekan vara intresserade när det kommer en ny expansion men de slutar dessvärre relativt snabbt efter release.

Förvånansvärt bra för ett 15 år gammalt spel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Längtar efter Classic !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Sitter helt chockad av hur någon ens kan tycka bfa och legion var bra....
Retail wow har blivit ett spel som bara handlar om tur. Och inte ”time invested”. Du bygger inte en gubbe, en personlighet som reflekterar dig själv, då alla servar är länkade och du behöver aldrig ens prata med någon för att döda mythic raids.

Leveling experiance var mycket bättre förr, då du redan från lvl 1 började bygga din gubbe. Du samlar på dig olika gear och items som du kommer kunna använda genom hela spelets gång. Häftiga class quest med bra rewards. Retail är pulla så många fiender som möjligt döda allt, kasta in quest, spelar ingen roll vad du får för reward för du har redan mini requirements för att queue random instance/heroic.
Du kastar på gear efter gear och säljer/slänger/ sällan disenchant eftersom professions inte spelar någon roll längre. Behöver du något från ah? Köp en wow token. Vill du ha ny tuff exklusive model mount? Köp från blizzard store.

Idag kan du använda samma gear till allt. Förr om du skulle spel fire mage i molten core, ha så kul.

Djupet av Classic var oändligt i jämnförelse med retail. Och att vissa försvarar och skyller på att de inte kan spela 10 timmar om dagen, GÖR INTE DET DÅ! spela i din takt, hitta vänner som spelar som du göra, joina average Joe guild som jobbar o har familj. Bygg en Classic gubbe som fungerar för dig. Man behöver inte bara bäst och tuffast i Classic. Det är det som är grejen. Spelet är extremt casual men även extremt hardcore.

PS. Spelar mycket bilspel, speciellt F1, använder mig av rattar o spakar, men i nästa utgåva kommer det bli möjligt att spela med en arcade controller, man kommer bara behöva 1 spak och 3 knappar för att styra o starta bilen. Nästan lika simplistic som retail wow.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Classic wow aka vanilla kommer den 27e Augusti, kör det som oss andra haha ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

@Xcm: Spelet har aldrig varit mer casual friendly än vad retail varit de senaste 3 expansionerna så förstår inte riktigt vad du syftar på. BFA är ju rena katastrofen jämfört med t.ex. Cataclysm, och det säger en del, även om jag tycker att PVPn var riktigt bra i Cata jämfört med tidigare expansioner då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Tjenare!

Har spelat wow från och till i ca 8 år, nu var det dock ca 6 år sedan sist. Funderar på att ta upp det igen. Har ett gammalt acc med en lv 80 eller 90 på tror jag.

Hur långt tid tar det att bli maxlevel 120? Samt hur svårt är det att lära sig allt nytt som har tillkommit?

Är det extremt bökigt och svårt eller vad tror ni?

du får gratis 110 boost vid köp av BfA och 120 fixar du på under en vecka om du spelar ett par timmar om dagen.

Spelet är helt OK just nu och kan säkert vara roligt för dig i några månader men köp inte 6 månaders speltid iallafall kör månadsvis för man tröttnar ganska fort nuförtiden.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Notera att vanilla kommer tillåta script/macro igen.
Som PVP hunter hade jag hela sex knappar, så tragiskt var det
PvE Healers behöver bara en knapp för samtliga healing spells.

Pvp blir tragiskt när folk tar bort din stun innan den ens har landat (UIn har registrerat det).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

I mitt tycke är det
1.TBC
2.Wrath
3.Cata
4.Legion
Sen resten ...

Håller med ,när cata kom och det knappt gick att heala i början tappade jag intresset rätt snabbt.
Hade nog roligast i Wrath tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bfjacke:

Sitter helt chockad av hur någon ens kan tycka bfa och legion var bra....
Retail wow har blivit ett spel som bara handlar om tur. Och inte ”time invested”. Du bygger inte en gubbe, en personlighet som reflekterar dig själv, då alla servar är länkade och du behöver aldrig ens prata med någon för att döda mythic raids.

Leveling experiance var mycket bättre förr, då du redan från lvl 1 började bygga din gubbe. Du samlar på dig olika gear och items som du kommer kunna använda genom hela spelets gång. Häftiga class quest med bra rewards. Retail är pulla så många fiender som möjligt döda allt, kasta in quest, spelar ingen roll vad du får för reward för du har redan mini requirements för att queue random instance/heroic.
Du kastar på gear efter gear och säljer/slänger/ sällan disenchant eftersom professions inte spelar någon roll längre. Behöver du något från ah? Köp en wow token. Vill du ha ny tuff exklusive model mount? Köp från blizzard store.

Idag kan du använda samma gear till allt. Förr om du skulle spel fire mage i molten core, ha så kul.

Djupet av Classic var oändligt i jämnförelse med retail. Och att vissa försvarar och skyller på att de inte kan spela 10 timmar om dagen, GÖR INTE DET DÅ! spela i din takt, hitta vänner som spelar som du göra, joina average Joe guild som jobbar o har familj. Bygg en Classic gubbe som fungerar för dig. Man behöver inte bara bäst och tuffast i Classic. Det är det som är grejen. Spelet är extremt casual men även extremt hardcore.

PS. Spelar mycket bilspel, speciellt F1, använder mig av rattar o spakar, men i nästa utgåva kommer det bli möjligt att spela med en arcade controller, man kommer bara behöva 1 spak och 3 knappar för att styra o starta bilen. Nästan lika simplistic som retail wow.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med Classic var mer casual då till och med lvla var underhållande, socialt och alla framsteg hade större på värkan.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Floskel:

@Xcm: Spelet har aldrig varit mer casual friendly än vad retail varit de senaste 3 expansionerna så förstår inte riktigt vad du syftar på. BFA är ju rena katastrofen jämfört med t.ex. Cataclysm, och det säger en del, även om jag tycker att PVPn var riktigt bra i Cata jämfört med tidigare expansioner då.

Stämmer inte alls. PVP har varit dött sedan Wotlk till att börja med. Sen är wow riktigt skittråkigt som casual.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bfjacke:

Sitter helt chockad av hur någon ens kan tycka bfa och legion var bra....
Retail wow har blivit ett spel som bara handlar om tur. Och inte ”time invested”. Du bygger inte en gubbe, en personlighet som reflekterar dig själv, då alla servar är länkade och du behöver aldrig ens prata med någon för att döda mythic raids.

Leveling experiance var mycket bättre förr, då du redan från lvl 1 började bygga din gubbe. Du samlar på dig olika gear och items som du kommer kunna använda genom hela spelets gång. Häftiga class quest med bra rewards. Retail är pulla så många fiender som möjligt döda allt, kasta in quest, spelar ingen roll vad du får för reward för du har redan mini requirements för att queue random instance/heroic.
Du kastar på gear efter gear och säljer/slänger/ sällan disenchant eftersom professions inte spelar någon roll längre. Behöver du något från ah? Köp en wow token. Vill du ha ny tuff exklusive model mount? Köp från blizzard store.

Idag kan du använda samma gear till allt. Förr om du skulle spel fire mage i molten core, ha så kul.

Djupet av Classic var oändligt i jämnförelse med retail. Och att vissa försvarar och skyller på att de inte kan spela 10 timmar om dagen, GÖR INTE DET DÅ! spela i din takt, hitta vänner som spelar som du göra, joina average Joe guild som jobbar o har familj. Bygg en Classic gubbe som fungerar för dig. Man behöver inte bara bäst och tuffast i Classic. Det är det som är grejen. Spelet är extremt casual men även extremt hardcore.

PS. Spelar mycket bilspel, speciellt F1, använder mig av rattar o spakar, men i nästa utgåva kommer det bli möjligt att spela med en arcade controller, man kommer bara behöva 1 spak och 3 knappar för att styra o starta bilen. Nästan lika simplistic som retail wow.

Skickades från m.sweclockers.com

Just för att när man har jobb så får man magsår av att behöva sitta 30 timmar per dygn för att spela. Dom har gjort det möjligt att spela wow på högsta nivå om du så spelar 1 timma eller 12 timmar. Det handlar inte längre om time wasted, det handlar om hur bra du är och får reward därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Just för att när man har jobb så får man magsår av att behöva sitta 30 timmar per dygn för att spela. Dom har gjort det möjligt att spela wow på högsta nivå om du så spelar 1 timma eller 12 timmar. Det handlar inte längre om time wasted, det handlar om hur bra du är och får reward därefter.

Precis det är inget MMO RPG längre. Ett helt annat spel en classic. Det är endast ett MMO nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

@Xcm: Stämmer inte alls med hur det ser ut i dagsläget. PVP har verkligen heller inte varit dött "sedan wotlk". Agree to disagree antar jag.

Permalänk
Medlem

@xmc fast det kvittade hur bra man var, i legion handlade det BARA om tur. Vem som hade tur att få bis legendary. Om Jocke, bästa warrion i guilden inte hade legendary bis så tog vi Åke för han hade den. EXAKT så var det på pro nivå. Du VAR tvungen at investera tid för att nå toppen. Farma otaliga world quests, farma och nå höga mythic +, springa igenom alla raids i olika svårighets grader. Ha flera alts och helst ha tre st mains av samma klass så er guild kunde köra flera runs om veckan. Du måste ärligt talat vara ett troll eller bara vara helt verklighetsfrånvarande.

Tyvärr så håller inte resten av världen med dig då majoriteten röstar att vanilla,tbc och wotlk var wows glorydays och bara gått ner sedan dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bfjacke:

@xmc fast det kvittade hur bra man var, i legion handlade det BARA om tur. Vem som hade tur att få bis legendary. Om Jocke, bästa warrion i guilden inte hade legendary bis så tog vi Åke för han hade den. EXAKT så var det på pro nivå. Du VAR tvungen at investera tid för att nå toppen. Farma otaliga world quests, farma och nå höga mythic +, springa igenom alla raids i olika svårighets grader. Ha flera alts och helst ha tre st mains av samma klass så er guild kunde köra flera runs om veckan. Du måste ärligt talat vara ett troll eller bara vara helt verklighetsfrånvarande.

Tyvärr så håller inte resten av världen med dig då majoriteten röstar att vanilla,tbc och wotlk var wows glorydays och bara gått ner sedan dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnaden var att alla "pro"-spelare boostade Maw keys med 3 chest på 7 minuter, medans du och jocke gjorde en mythic+ vault var 3e timma.

Du kan inte se expansionen för vad det är dom första 4 månaderna med RnG. Skillnaden mellan Legion och BFA är att i legion fanns det alltid en morot i form av legendaries, så man hade alltid något att göra oavsett.

Bfa kan du gearcapa, men sen gäller det att maxa RaiderIo score i Mythic +.
Sen har du ju MDI-turneringar på detta vilket är sjukt kul att kolla på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Floskel:

@Xcm: Stämmer inte alls med hur det ser ut i dagsläget. PVP har verkligen heller inte varit dött "sedan wotlk". Agree to disagree antar jag.

Pvp har ingen viewerbase alls och ingen av dom jag spelar med som har 1000 glads verkar vara intresserade heller.

Det är defentivit Mythic+ som gäller, tätt följt av mythic raiding ibland :>

Permalänk
Medlem

@xmc faktum är att retail fortfarande är kasst. Kvittar vad du spyr ut för fakta. Kolla på playerbasen. Läs på forum. Lyssna på vad folket säger. Retail är piss. Speciellt dina favorit exp legion och bfa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aldrig värt! Har du lyckats slutat med ett sånt beroendeframkallande träsk, så håll dig borta från det. Bättra att lägga tid på vettiga saker.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte börja köra Classic när det kommer ut i aug får se hur länge man pallar men det käns mer casual. Inte spelat sen Cata.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag gillar BFA starkt, tar inte superlång tid o bli 120. De har sänkt XPn som krävs ett antal gånger. Kan inte tala för pvp dock då jag inte spelar pvp mer än lite world pvp när det behövs

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Personligen så trivs jag inte med wow som det är nu. Visst, BFA var gött men Legion var helt kasst. Jag var sugen på att levla upp ett antal karaktärer till 120 inför nästa expansion men herregud, blir helt galen på Legion och alla långsamma quests.

Permalänk
Medlem

Gammal tråd, jag lånar den lite istället för att göra en ny.

Är en gammal lirare som spelade under late TBC och hela Wotlk, X2 gladiator i Wotlk och slutade spela under Cataclysm.

Vad säger ni som fortfarande lirar, är det värt att börja lira igen om man är PVP orienterad och inte speciellt intresserad av PvE? Om det inte är så att PvE ger mig fördelar i PvP i form av gear, som i Wotlk.

Hur mycket har spelet förändrats från Wotlk -> BFA?

Visa signatur

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Hur mycket har spelet förändrats från Wotlk -> BFA?

Det är ett helt annat spel.
Du kommer knappt att känna igen dig om du inte spelat på 1 år.
Och om du inte spelat sen LK, ingenting är sig likt.
BFA är ingenting att komma tillbaka till, vilket ju även syns på hur mycket WoW blödigt spelare senaste tiden.

Undantaget är raiding där raids forfarande håller hög klass.
Och ju högre nivå på din raiding ju bättre är kvalitén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Gammal tråd, jag lånar den lite istället för att göra en ny.

Är en gammal lirare som spelade under late TBC och hela Wotlk, X2 gladiator i Wotlk och slutade spela under Cataclysm.

Vad säger ni som fortfarande lirar, är det värt att börja lira igen om man är PVP orienterad och inte speciellt intresserad av PvE? Om det inte är så att PvE ger mig fördelar i PvP i form av gear, som i Wotlk.

Hur mycket har spelet förändrats från Wotlk -> BFA?

Rekommenderar dig att satsa på classic när det släpps 27 augusti istället (vanilla wow).

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är ett helt annat spel.
Du kommer knappt att känna igen dig om du inte spelat på 1 år.
Och om du inte spelat sen LK, ingenting är sig likt.
BFA är ingenting att komma tillbaka till, vilket ju även syns på hur mycket WoW blödigt spelare senaste tiden.

Undantaget är raiding där raids forfarande håller hög klass.
Och ju högre nivå på din raiding ju bättre är kvalitén.

Fifan, köpte precis BFA och speltid.. Spelade 10 min och loggade ut, känner inte heller att suget finns att logga in igen

Visa signatur

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

BFA är mycket men ett bra spel är det inte.

Man loggar in, kollar vilka WQ's som finns, inser hur jävla tråkigt det är att göra samma sak dag ut och dag in vecka efter vecka, spyr och börjar om. Retail är INTE casual friendly för gear får man man på två veckor oavsett om man spelar 1 eller 10 timmar om dagen och sen finns det inget att göra förutom att farma azerite power.

Mythic+ är ett bra koncept men det blir totalt demolerat av gear score och rating som sprider gift bland spelarbasen. I dom flesta grupper sitter de mest otrevliga typerna på internet och skriker för att någon råkade göra ett misstag. Detta elimineras givetvis av att ha en grupp man spelar med men då börjar det vips ställas krav på speciella tider man ska spela, vilken klass och spec du ska spela osv, inte särskilt casual.

Det finns ingen som helst klassfantasi, ingen riktig niche kvar, alla görallt och gör det bra (i sin roll). Historien berättas genom cutscenes och kortfilmer utanför spelet istället för att NPC's och quest loggar gör det. Den stora magiska värld som dom en gång i tiden skapade är som bortblåst, man sveper förbi all content som en virvelvind helt själv. Ja för själv är man, man ska ha tur om man råkar stöta på en eller två andra spelare.

Och eftersom vissa tror att trovärdigheten på det man säger ökar ju mer eller längre man har spelat måste jag självklart säga att jag har spelat sedan vanilla och hade 8/9m i senaste raiden (BDA) hade haft cutting edge om inte våran andra son hade kommit några veckor för tidigt.

Med det sagt kommer jag förmodligen spela 8.2 och fixa AOTC och flying innan jag sopar BFA under mattan och börjar med classic, vilket jag förövrigt kan ägna ett tillfälle om 30 min på (beta) och vara jätte nöjd med min progress även om det bara var 5 quests i redridge

Permalänk
Medlem

Finns mycket bra och mycket konstigt i nuvarnade expan. Men tycker självklart du ska testa in och lvla nån av dina gubbar.

Permalänk
Medlem

Definitivt värt att iaf köpa en månad och spela genom det content som finns för tillfället.
Classic kommer ju snart till räddningen också!

Permalänk
Medlem

Fifan spelet är helt värdelöst, har försökt och levlat 1 level på typ 30 min? 110 -> 111.. Kommer ihåg förr, en level tog fan 10 timmar.

Visa signatur

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

du får gratis 110 boost vid köp av BfA och 120 fixar du på under en vecka om du spelar ett par timmar om dagen.

Spelet är helt OK just nu och kan säkert vara roligt för dig i några månader men köp inte 6 månaders speltid iallafall kör månadsvis för man tröttnar ganska fort nuförtiden.

Känner mig väldigt skeptisk till att spelet ska vara så enkelt att få hög level, tycker det känns lite trisst att det inte ska gå att se om det är någon som spelat en vecka eller någon som spelat i åratal. I äldre spel var det imponerande att se någon som var lvl100.