AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

95W TDP dock? Med färre kärnor.
65W för 3700X som har liknande frekvens i baseclock, men 2 extra kärnor.

Är 3600X 12nm eller är den sidan helt otillförlitlig?

Billigare processorer är till för att använda så många som möjligt av de kretsar som inte klarade kraven för de dyrare processorerna. Det involverar nog både de som har en defekt på en kärna och de som är lite mer leaky. Så är ju ändå basfrekvensen duktigt hög. Det är ingen obetydlig skillnad med den basklocken. Ofta kan de innebära märkbar skillnad i spänning med.
Sedan så kan det ju vara så att de bara ligger några watt fel, och därmed hamnar under 95W-paraplyt. Trots att de drar snarlikt 65-wattare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Vilken Intel 12c kan du köpa för $499?

Min teori var helt spot on. Jag sa att om de tar ett högre pris än vad 1800X kostade vid lansering så greedar de och är dumsnåla, men $499 känns helt rimligt, och tittar man på vad Intel's 12c kostar just nu så känns det fasiken som de just ger bort de extra kärnorna. Lägg därtill att detta är på mainstream. Intel har inte ens något rimligt de kan svara med alls vad gäller antalet kärnor så jo, jämför priset med 9900K, som är det närmaste Intel kommer, så blir det ju faktiskt som att, just det, de ger bort de extra kärnorna gratis.

Fanns ju de som pratade om att "AMD kommer självklart ta väldigt bra betalt för de extra kärnorna". Men jag stod på mig, och nu visade det sig att nej det gör de inte alls. $499 är inte ett pris som kommer få folk att välja färre kärnor, utan det är ett pris man har råd med, även om det bara är för att man vill ått de högre klocksen, så nej de greedar inte och nej de fragmenterar inte marknaden, jag var på pricken spot on med min förutsägelse

Jag höll med dig vi som är gamla nog att ha upplevt K6, K7 vet att AMD aldrig har tagit för bra betalt. Inte ens när de har försprång med 1GHz Athlon K7. Blir en 12kärning eller 8 när gamla 2700K lägger av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

För mig var det helt förväntat. Allt annat hade varit ren idioti av AMD.

Jag är inte säker på att det kommer en 16c på AM4. Dels känns det inte som det finns utrymme för det i namnchemat, och dels så ligger redan toppmodellen och pressar mot max TDP som AM4 är specad till, men det kan såklart vara så att de vaskar fram några riktiga golden samples som klarar 105W TDP även med 16c och extremt hög frekvens, men ja i så fall så lär de kosta så mycket att de blir ointressanta för alla utom typ samlare. Tror inte de släpper modeller som spränger 105W TDP. Tyvärr finns det allderles för många dåliga moderkort med mycket dålig dimensionerad VRM, så köper folk och blir sura när datorn inte startar pga VRM inte orkar. Jag tror inte AMD vill öppna den maskburken.

Mmm, så kan det mycket väl vara. Då kommer inte heller vara så att det kommer några överdimensionerade X570 som kan ta dem heller, om de inte introducerar en ny sockel på vissa av dem. Och då ser jag inget större behov för mig själv att köpa något med X570 heller. Kanske om jag ska ha någonstans att stoppa min "gamla" 2700X när man får tag på något ur 3xxx.

Vad planerar du att köpa ut 3xxx-serien? 3900X ser intressant ut om den presterar lika bra / bättre i spel som 3800X gör. Har för mig att någon skrev att 3900X presterar lite bättre i PUBG än 3800X, men är inte alls säker.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv

Kommer den med fler kärnor vara lägre klockad då runt 4.2GHz för att hålla tdp nere?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Jag höll med dig vi som är gamla nog att ha upplevt K6, K7 vet att AMD aldrig har tagit för bra betalt. Inte ens när de har försprång med 1GHz Athlon K7. Blir en 12kärning eller 8 när gamla 2700K lägger av.

Skickades från m.sweclockers.com

Så är det. De som tror att AMD ligger i startgroparna och bara väntar på att de kan börja skinna kunder som Intel gör får nog tänka om. Att Intel kan skinna kunder beror dels på att de är störst, men framförallt för att de tänker kortsiktigt som fan själv (vilket vi kan se exempel på i och med att de började fasa ut 14nm innan de fått rätt på 7nm), och de verkar mest jaga pengar per kvartal för att göra aktieägarna nöjda, medans AMD är ett företag som förstår att om man framstår som reko så bygger man långsiktiga goda relationer med kunderna, och tjänar pengar den vägen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Så är det. De som tror att AMD ligger i startgroparna och bara väntar på att de kan börja skinna kunder som Intel gör får nog tänka om. Att Intel kan skinna kunder beror dels på att de är störst, men framförallt för att de tänker kortsiktigt som fan själv (vilket vi kan se exempel på i och med att de började fasa ut 14nm innan de fått rätt på 7nm), och de verkar mest jaga pengar per kvartal för att göra aktieägarna nöjda, medans AMD är ett företag som förstår att om man framstår som reko så bygger man långsiktiga goda relationer med kunderna, och tjänar pengar den vägen.

Då får de ju även börja släppa någon med prestanda så kunderna blir nöjda den vägen ochså.

Jag är glad för båda lagen så det kan krigas lite på marknaden

Permalänk
Medlem

Då blir det sannolikt byte från 8600K/Z390 till 3900X/X570 för min del till hösten. Om det inte hinner komma tydliga indikationer på att en 16-kärnig processor faktiskt kommer att släppas inom kort vid den tidpunkten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

En sak jag inte riktigt fick ihop var hur 3900X kan ha 70 MB cache. Ok, klart att det går att ha udda antal MB, men 70 delat med 12 blir inget heltal (utan 5.8333...). Det är inte heller en tvåpotens (16, 32, 64, 128) eller summa av två tvåpotenser (t ex 64 som är summan av 32+32) eller ens tre olikstora (t ex 32+32+8 som blir 72).

Eller är det summan av alla cachenivåer, från L1 till L3 (och kanske en nivå till)?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ni som var skeptiska mot jims (adored tv) läcka hade helt rätt. Nästan ingenting i hans lista på ryzen 3000 processorerna stämde (https://adoredtv.com/good-enough-to-be-true/). Namnen stämmer ej med uppsättningen kärnor, priserna stämde inte och klockfrekvenserna var för höga. Snacka om att man kommer vara mycket mer skeptisk mot läckor i framtiden...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mill:

Frågan är om man ska invänta 16c och se vd den får för klock.

Skickades från m.sweclockers.com

Egentligen är jag sugen på att vänta på en 16-kärnig med men 12 räcker nog bra nog. Återstår att se hur länge jag nu väntar. Men hade de varit i handeln nu på morgonen hade jag köpt 3900X om inget verkade uppenbart tveksamt med modellen.

Riktigt sugen på att uppgradera/bygga nytt. Inte så långt kvar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vilken Intel 12c kan du köpa för $499?

Min teori var helt spot on. Jag sa att om de tar ett högre pris än vad 1800X kostade vid lansering så greedar de och är dumsnåla, men $499 känns helt rimligt, och tittar man på vad Intel's 12c kostar just nu så känns det fasiken som de just ger bort de extra kärnorna. Lägg därtill att detta är på mainstream. Intel har inte ens något rimligt de kan svara med alls vad gäller antalet kärnor så jo, jämför priset med 9900K, som är det närmaste Intel kommer, så blir det ju faktiskt som att, just det, de ger bort de extra kärnorna gratis.

Fanns ju de som pratade om att "AMD kommer självklart ta väldigt bra betalt för de extra kärnorna". Men jag stod på mig, och nu visade det sig att nej det gör de inte alls. $499 är inte ett pris som kommer få folk att välja färre kärnor, utan det är ett pris man har råd med, även om det bara är för att man vill ått de högre klocksen, så nej de greedar inte och nej de fragmenterar inte marknaden, jag var på pricken spot on med min förutsägelse

Inte så dina tidigare inlägg lät enligt mig.
Intel hade ingen octa kärnig i mainstream segmentet och då kunde AMD plocka ut msrp 500stålisar för 1800x, när det gällde zen2 så ansåg du att AMD inte kunde ta ut höga priser som förr eftersom de måste ta marknadsandelar, och att 12kärnor skulle kosta max som en 2700x medans 16kärniga skulle kosta max som 1800x men inte som en i9 9900k. Enligt mig så svalde du prisexemplen utav Jim på AdoreTV och försvarade honom många gånger om, vilket är ok.

Så det du säger nu och det du pratade om innan är inte samma. Iaf inte enligt mig. För mig så kändes det som att du hoppades på långt fler kärnor för samma pris som zen+ typ.

Idag tittade jag på Amd presentationen och precis innan de avslutade Pubg jämförelsen så drog intel maskinen upp till 152fps medan amd var på ca 147 och då efter att amd vad iaf 3 fps snabbare överlag. ska ta en titt igen, kan vara så att de tittade upp i skyn just då på intelmaskinen men tyckte det var lite lustigt att det smyger in lite där konkurrenten får bättre prestanda.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

En 3900X känns som en trevlig uppdatering från min nuvarande 5820K. Men för egen del lär det inte bli någon uppdatering förrän i augusti efter semestern, men det är nog bara bra så dammet hinner lägga sig. Nya AMD-produkter + Linux brukar inte vara någon bra kombination

Skrivet av cyklonen:

En sak jag inte riktigt fick ihop var hur 3900X kan ha 70 MB cache. Ok, klart att det går att ha udda antal MB, men 70 delat med 12 blir inget heltal (utan 5.8333...). Det är inte heller en tvåpotens (16, 32, 64, 128) eller summa av två tvåpotenser (t ex 64 som är summan av 32+32) eller ens tre olikstora (t ex 32+32+8 som blir 72).

Eller är det summan av alla cachenivåer, från L1 till L3 (och kanske en nivå till)?

Det är L2 + L3, 12*0.5 + 16*4 = 70. L2 är per kärna, L3 är delad av alla kärnor (per chiplet?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

En 3900X känns som en trevlig uppdatering från min nuvarande 5820K. Men för egen del lär det inte bli någon uppdatering förrän i augusti efter semestern, men det är nog bara bra så dammet hinner lägga sig.

Det är L2 + L3, 12*0.5 + 16*4 = 70 (L2 är per kärna, L3 är delad av alla kärnor per chiplet?).

Minns inte exakt nu(håller på att bli retard på gamla dar eller nått) men när jag läste om om intel ringbus vs zen l3 cache så kunde en enda kärna på intel cpun roffa åt sig hela l3 cachen på en gång. Kunde zen med sin victim based l3 cache göra samma sak eller var de begränsade till 4MB/kärna?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Inga rykten om ITX brädor än?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Har aldrig ägt en X modell, (haft 1700 1600 och 2600) Fungerar XFR så att om jag köper en 3800x så kommer den arbeta i 4,5Ghz över alla kärnor om jag skaffar en tillräckligt bra kylare?

@lasseTM finns ett gäng på prisjakt med 3 och 400 seriens chip det bör i alla fall finnas några där som uppdateras för 3000 serien men jag vet inte vad man missar mot att köpa ett x570 kort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Inga rykten om ITX brädor än?

Ryktades om ASUS Crosshair VIII Impact för några månader sedan, men inte hört något om detta sen dess. Väldigt spännande om ASUS äntligen släpper Impact-serien igen, med ett ordentligt VRM-dotterkort precis som tidigare!

Får förhoppningsvis höra mer om mITX-brädor nu i veckan

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Egentligen är jag sugen på att vänta på en 16-kärnig med men 12 räcker nog bra nog. Återstår att se hur länge jag nu väntar. Men hade de varit i handeln nu på morgonen hade jag köpt 3900X om inget verkade uppenbart tveksamt med modellen.

Riktigt sugen på att uppgradera/bygga nytt. Inte så långt kvar nu.

Hade gärna sett specs och pris på en 16c nu så man kan göra ett vettigt beslut. Just nu och förmodligen de kommande 3-4 åren så räcker 8 trådar mer än väl iaf för mig, så 12c är redan "för mycket" och 16c hade egentligen varit overkill för spel. Jag avvaktar nog till tidig höst och ser hur det ser ut med priser, min 4690k är fullt tillräcklig i alla spel fortf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har aldrig ägt en X modell, (haft 1700 1600 och 2600) Fungerar XFR så att om jag köper en 3800x så kommer den arbeta i 4,5Ghz över alla kärnor om jag skaffar en tillräckligt bra kylare?

@lasseTM finns ett gäng på prisjakt med 3 och 400 seriens chip det bör i alla fall finnas några där som uppdateras för 3000 serien men jag vet inte vad man missar mot att köpa ett x570 kort.

Jo jag sitter på ett asus x470-i idag vilket kanske är den bästa itx brädan ur tidigare sieie men skulle vilja ha lite bättre vrm därför sneglar jag på 5 serien av brädor.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Då får de ju även börja släppa någon med prestanda så kunderna blir nöjda den vägen ochså.

Jag är glad för båda lagen så det kan krigas lite på marknaden

"Något med prestanda"... Så AMD har inte prestanda idag eftersom de ligger efter Intel? Om 3000-serien går förbi Intel, kommer det då betyda att Intel plötsligt saknar prestanda?

Nej, jag tycker AMD har prestanda så der räcker och blir över idag. Det är inga dåliga grejer, och att folk fortfarande tror det är för att Intel har Mindshare, mycket mer Mindshare än AMD så de har lyckats få det att låta som om 15-20FPS mer i spel, med ett grafikkort som är så dyrt att ingen har det, i en upplösning som är så låg att ingen spelar i den, spelar roll. Man ska inte okritiskt svälja deras narrativ.

Skrivet av DST:

Inte så dina tidigare inlägg lät enligt mig.
Intel hade ingen octa kärnig i mainstream segmentet och då kunde AMD plocka ut msrp 500stålisar för 1800x, när det gällde zen2 så ansåg du att AMD inte kunde ta ut höga priser som förr eftersom de måste ta marknadsandelar, och att 12kärnor skulle kosta max som en 2700x medans 16kärniga skulle kosta max som 1800x men inte som en i9 9900k. Enligt mig så svalde du prisexemplen utav Jim på AdoreTV och försvarade honom många gånger om, vilket är ok.

Så det du säger nu och det du pratade om innan är inte samma. Iaf inte enligt mig. För mig så kändes det som att du hoppades på långt fler kärnor för samma pris som zen+ typ.

Idag tittade jag på Amd presentationen och precis innan de avslutade Pubg jämförelsen så drog intel maskinen upp till 152fps medan amd var på ca 147 och då efter att amd vad iaf 3 fps snabbare överlag. ska ta en titt igen, kan vara så att de tittade upp i skyn just då på intelmaskinen men tyckte det var lite lustigt att det smyger in lite där konkurrenten får bättre prestanda.

Då har du missuppfattat mig. Jag har skrivit att de inte kan ta ut mer vinstmarginal per såld enhet än 2700X, inte att det ska kosta max som en 2700X. Jag har skrivit i flera flera månader att toppmodellen max kommer kosta som 1800X vid lansering enligt mig, och nu blir det ju så.

Jag tror personligen inte att vi kommer få se 16c på AM4. Finns inte plats för det i namnchemat och 3900X ligger redan och pressar max mot TDP.... Så... 3900X blir toppmodellen, och den kostar som 1800X gjorde vid lansering som jag ju sa.

Sen gällande AdoredTV så är det sant att jag hoppats att han ska ha rätt, men nu var det inte ett rätt, ingenstans. Han har haft totalt fel. Dessutom tycker jag han börjar bli dryg och pretto i de senaste videorna. Han saknar all trovärdighet nu enligt mig. Han är bara sorglig och dryg och jag kommer inte lägga någon vikt alls vid vad han säger.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Mmm, så kan det mycket väl vara. Då kommer inte heller vara så att det kommer några överdimensionerade X570 som kan ta dem heller, om de inte introducerar en ny sockel på vissa av dem. Och då ser jag inget större behov för mig själv att köpa något med X570 heller. Kanske om jag ska ha någonstans att stoppa min "gamla" 2700X när man får tag på något ur 3xxx.

Vad planerar du att köpa ut 3xxx-serien? 3900X ser intressant ut om den presterar lika bra / bättre i spel som 3800X gör. Har för mig att någon skrev att 3900X presterar lite bättre i PUBG än 3800X, men är inte alls säker.

3900X. Jag skall prompt ha det som är bäst. Undantaget är väl om det visar sig att de många kärnorna ställer te't i spel, men jag köper förmodligen 3900X ändå och stänger av lite cores när jag spelar i så fall. Jag hoppas även att den nya arkitekturen Zen2 kommer klocka, för det gjorde inte riktigt Zen och Zen+ utan där var det ett ganska hårt tak vid XFR-frekvensen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Minns inte exakt nu(håller på att bli retard på gamla dar eller nått) men när jag läste om om intel ringbus vs zen l3 cache så kunde en enda kärna på intel cpun roffa åt sig hela l3 cachen på en gång. Kunde zen med sin victim based l3 cache göra samma sak eller var de begränsade till 4MB/kärna?

Jag har dålig koll på hur L3-cachen fungerar i Zen, men i t.ex. Sweclockers recension av 2600X/2700X så anger de L3 till 8+8MB vilket jag tolkar som att varje CCX (fyra kärnor) har 8MB att dela på. Sen vet jag faktiskt inte hur Zen2 är uppdelad heller, om det är två CCX per chiplet eller om de ökat antalet kärnor per CCX till 8.

Men det viktigaste är väl hur de faktiskt presterar i slutändan, det ska bli intressant att se hur väl de lyckats överkomma nackdelarna med chiplet-designen.

Permalänk
Medlem

Det blir inte 70MB
Snarare 64MB
https://www.amd.com/en/product/8436

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

Total L2 Cache
6MB
Total L3 Cache
64MB

=70MB

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Inga rykten om ITX brädor än?

Mini ITX och mini DTX kommer i alla fall från Asus.

https://www.tomshardware.com/news/asus-amd-x570-motherboards,...

Permalänk
Medlem

Har någon hört något gällande priserna på X570 moderkorten?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Varför ska de envisas med att sälja med en kylare? Eller kommer det att gå att köpa processorerna utan?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

3900X. Jag skall prompt ha det som är bäst. Undantaget är väl om det visar sig att de många kärnorna ställer te't i spel, men jag köper förmodligen 3900X ändå och stänger av lite cores när jag spelar i så fall. Jag hoppas även att den nya arkitekturen Zen2 kommer klocka, för det gjorde inte riktigt Zen och Zen+ utan där var det ett ganska hårt tak vid XFR-frekvensen.

OM man skall lita på vad Steve på Gamers Nexus påstår så bör du vänta om du "skall prompt ha det som är bäst."

Men eftersom AMD inte själva sagt något än så är man nog klok om man avvaktar lite.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

OM man skall lita på vad Steve på Gamers Nexus påstår så bör du vänta om du "skall prompt ha det som är bäst."
https://www.youtube.com/watch?v=DDj-wwE5-64&feature=youtu.be&...

Men eftersom AMD inte själva sagt något än så är man nog klok om man avvaktar lite.

Jag ser inte hur de skall kunna lansera en 16c på AMD som inte antingen har stympade frekvenser eller spränger TDP, och då blir det inte så intressant för någon egentligen.

Om de stryper frekvenserna så de blir lägre än 3900X så vill jag inte haden, och om de spränger TDP så lär de inte kunna lansera den då det blir för bökigt för dem, så jag vet faktiskt inte.

Det är inte kul att det hänger och dinglar såhär. Jag har fasen haft min 2700X i över ett år nu. Det är dags för nytt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Varför ska de envisas med att sälja med en kylare? Eller kommer det att gå att köpa processorerna utan?

Du kan ju alltid köpa "tray" men de brukar vara dyrare. Ryzen 1000 serien kom utan kylare på 1600x, 1700x och 1800x. Men de fick väl för mycket klagomål eller något för med 2000 serien följde det med kylare till alla.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vilken Intel 12c kan du köpa för $499?

Min teori var helt spot on. Jag sa att om de tar ett högre pris än vad 1800X kostade vid lansering så greedar de och är dumsnåla, men $499 känns helt rimligt, och tittar man på vad Intel's 12c kostar just nu så känns det fasiken som de just ger bort de extra kärnorna. Lägg därtill att detta är på mainstream. Intel har inte ens något rimligt de kan svara med alls vad gäller antalet kärnor så jo, jämför priset med 9900K, som är det närmaste Intel kommer, så blir det ju faktiskt som att, just det, de ger bort de extra kärnorna gratis.

Fanns ju de som pratade om att "AMD kommer självklart ta väldigt bra betalt för de extra kärnorna". Men jag stod på mig, och nu visade det sig att nej det gör de inte alls. $499 är inte ett pris som kommer få folk att välja färre kärnor, utan det är ett pris man har råd med, även om det bara är för att man vill ått de högre klocksen, så nej de greedar inte och nej de fragmenterar inte marknaden, jag var på pricken spot on med min förutsägelse

Gratis och gratis, 6000 kr för 3900X för fyra extra kärnor de flesta inte har nytta av. Tror definitivt att många väljer bort den pga av prislappen och tar en 8c ist för att den är bra nog för de flesta.