Färdig dator, garanti på delar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Hej,
Eftersom vi inte kan få tag på ett GTX 1080 så hade vi gjort som till alla övriga kunder som fått samma alternativ vilket är ett RTX 2070. Vilken modell/tillverkare det är beror på vilken kort vi har inne vid det tillfället, vi utgår inte från vilken tillverkare som sitter i datorn utan byter rakt av 1080 mot 2070 oavsett tillverkare. Men om du vill att vi ersätter med exakt samma tillverkare och grafikkort serie från en specifik tillverkare så tar vi ut mellanskillnaden då vi inte sålt varken grafikkortet med en specifik tillverkare eller grafikkortet löst till dig.

Just nu sitter vi inne med en hel del Asus RTX 2070 8GB EVO som vi kan byta ut mot utan kostnad när vi bekräftat fel på ditt kort. Nästa vecka kan det vara ett MSI kort. Vi tar det vi har inne även om det kostar oss mer.

- GT

"när vi bekräftat fel på ditt kort", är det ni som testar det eller skickar ni iväg det någonstans?
Tänker på det du skrev förut: "Asus har ingen service eller reparation på grafikkortet, det har ingen tillverkare om det är inte det väldigt enkelt fel på exempel en fläkt som är trasig."

Skulle såklart gärna få det utbytt mot ett Asus RTX 2070 8GB EVO, men betalar jag en mellanskillnad då för att jag "väljer den specifikt"? Osäker på om jag förstår detta rätt..

Permalänk
Greattech
Skrivet av Meantek:

Sedan har Greattech som återförsäljare inte en blekaste aning om vad ASUS har för refurbade grafikkort på lager i Tjeckien som väntar på att någon ska reklamera ett motsvarande. Om kortet i sig är EOL eller inte är helt irrelevant.

ASUS vägrar förvisso ta i konsumenter med tång om det gäller reklamation av datorkomponenter, men Greattech i det här fallet försöker dra en fuling i och med att de vet att de får ett likvärdigt eller bättre kort de kan stoppa i en dator och tjäna pengar (tills utbytesgrafikkortet som får samma garantitid som det ursprungliga grafikkortet som "byttes in" havererar).

Det har du helt rätt i, hade jag jobbat hos en tillverkare som är insatt i samma bransch som du gjort (ej ÅF) så hade jag haft lite mer koll på den branschen.

Det är aldrig tal om någon ersättningskort när vi skickar in det på RMA. Oavsett om det är 1 dag eller 2 år gammalt kort så är det alltid kredit som gäller för oss. Sen är ersättningen väldigt olika beroende på hur gammalt kortet är (nyttoavdrag). Men om det du skriver stämmer så är det inget annat än positivt för TS som då kan få samma kort från Asus när vi tar in det och kollar med Asus.

Oavsett hur vi vrider/vänder på detta, hur kom du fram till att vi någonsin skulle kunna gå i vinst när vi byter ut ett 3 år gammalt GTX 1080 mot ett RTX 2070 utan kostnad för konsumenten speciellt nu när grafikkort mot 2016/17 är 30-40% dyrare och vi får kreditering på från leverantören för ett grafikkort vi köpt runt 2016 till lågt pris (GPU priser 2016/17) innan grafikkort krisen med kraftigt höjda priser drog igång?

Skrivet av Alexaur:

"när vi bekräftat fel på ditt kort", är det ni som testar det eller skickar ni iväg det någonstans?
Tänker på det du skrev förut: "Asus har ingen service eller reparation på grafikkortet, det har ingen tillverkare om det är inte det väldigt enkelt fel på exempel en fläkt som är trasig."

Skulle såklart gärna få det utbytt mot ett Asus RTX 2070 8GB EVO, men betalar jag en mellanskillnad då för att jag "väljer den specifikt"? Osäker på om jag förstår detta rätt..

Vi tar sällan in lösa komponenter då det oftast inte är fel på just den komponenten som jag skrev tidigare. Vi sköter service på hela datorn som helhet och inte lösa komponenter. Det kan även vara fler fel än bara grafikkortet. Är du helt säker på grafikkortet så kan vi ta in det, då gör vi första felsökningen och skickar sen iväg till leverantören om vi bekräftar fel som sen utför en egen felsökning. Asus själv är aldrig någon part i detta utan det är mellan leverantören och Asus utanför oss.

Det vanliga som vi gör med alla våra kunder är att vi bekräftar felet hos oss och ersätter med ett nytt kort, i ditt fall RTX 2070 och behåller ditt trasiga kort under ett par veckor och gör en större retur till leverantören med övriga trasiga komponenter. Detta är även en stor fördel för dig som kund då vi inte jobbar på samma sätt som andra ÅF och ersätter/byter ut grafikkortet när leverantören godkänt som tar en hel del tid. Så länge våra tekniker bekräftat felet så är det tillräckligt för oss för ersättning/utbyte omgående. Vi skickar aldrig in bara ett grafikkort/komponent utan byter ut direkt så slipper du vänta på leverantören hantering som kan vara 2-3 veckor. Det är inte ovanligt med ärenden där en kund fått X grafikkort som är defekt utbytt mot samma/nyare modell inom 10 minuter om butiken kunnat bekräfta felet snabbt under tiden kunden är kvar i butiken och vi har grafikkortet inne.

GTX1080 är ca 3 år gammalt kort, detta slutade vi sälja för ca 2-3 månader sen när Nvidia började fasa ut den serien. Kunder som köpt GTX 1080 för 5 månader sen får direkt ett RTX 2070 utbytt inom någon dag. Skillnaden mellan dessa kunder och dig är att du ville gå genom Asus egna garanti för att få ditt kort utbytt mot samma modell vilket vi inte kunde ordna då kortet inte fanns längre. I annat fall hade du fått ett RTX 2070 som vanligt.

Om du väljer Asus RTX 2070 Dual EVO vi har inne så tar vi inte betalt för det. Skulle du välja en specifik modell från exempel Asus/MSI eller annan tillverkare eller uppgradera upp till 2080/Ti så tar vi betalt för mellanskillnaden.

Skapa ett returärende genom ditt konto på hemsidan, beskriv felet på grafikkortet och invänta returinfo med retursedel som kommer under kontorstid.
- GT

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Greattech:

Det har du helt rätt i, hade jag jobbat hos en tillverkare som är insatt i samma bransch som du gjort (ej ÅF) så hade jag haft lite mer koll på den branschen.

Det är aldrig tal om någon ersättningskort när vi skickar in det på RMA. Oavsett om det är 1 dag eller 2 år gammalt kort så är det alltid kredit som gäller för oss. Sen är ersättningen väldigt olika beroende på hur gammalt kortet är (nyttoavdrag). Men om det du skriver stämmer så är det inget annat än positivt för TS som då kan få samma kort från Asus när vi tar in det och kollar med Asus.

Oavsett hur vi vrider/vänder på detta, hur kom du fram till att vi någonsin skulle kunna gå i vinst när vi byter ut ett 3 år gammalt GTX 1080 mot ett RTX 2070 utan kostnad för konsumenten speciellt nu när grafikkort mot 2016/17 är 30-40% dyrare och vi får kreditering på från leverantören för ett grafikkort vi köpt runt 2016 till lågt pris (GPU priser 2016/17) innan grafikkort krisen med kraftigt höjda priser drog igång?

Nej, jag har förstås ingen aning. Det är inte jag som sitter och turas om att driva firma med kusinerna när de fått näringsförbud. Jag har bara jobbat på ASUS support.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Alexaur: Ta kontakt med din konsumentombudsman om du är osäker.

@Greattech: Tänker inte gå in och starta någon fight med er, men det ser väldigt kasst ut i mina ögon hur ni hanterar ett reklamationsärende mot kund.

Att kortet inte finns hos distributör är ett klent kort att dra. Själv har jag fått ersättning för en modell som totalt försvunnit från marknaden, inte ens motsvarande modeller från annan tillverkare fanns. Då fick jag full ersättning av ursprungspriset tre år efter köp, inget nyttjandeavdrag.

Edit:
Såg att ni nu har editerat ert inlägg där ni erbjuder ersättningsgrafikkort i form av ett RTX 2070 kostnadsfritt vilket jag anser vara en bra lösning.

Kund har produkt. Produkt går sönder:

Skrivet av KKöpL:

16 §
Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

Produkt är installerad av företag och har således sköts gällande användande, installation etc.

Skrivet av KKöpL:

§16 3 stycket:
Varan skall anses felaktig,
om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,

Fungerar inte produkten längre som utlovat (datorn går inte att använda pga) så är enheten trasig. Hela datorn täcks av KKöpL (Lag 1990:932).

Skrivet av KKöpL:

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§.

Det lämpligast att datorn repareras med ett likvärdigt presterande grafikkort för att produkt skall motsvara det säljaren (GT) har utlovat kring produkten.

Skrivet av KKöpL:

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

2 st. Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

3 st. Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

Dvs, ersättning, avhjälpning nytt grafikkort (eller dator), om detta innebär skälig kostnad. Skälig kostnad är ett stort interval och bör lämpligen lösas av ARN vid eventuell tvist.

Skrivet av KKöpL:

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.

Om GT inte kan leverera ett grafikkort som matchar det utlovade har kund rätt till prisavdrag på hela datorn. (Inte nyttjandeavdrag på ett grafikkort utan ersättning på den del av datorn som inte går att använda, i detta fallet grafikkortet).

Detta är endast ett alternativ som bör erbjudas om §26 faller bort vilket i detta fallet inte är nämnvärt troligt. Att få tag på ett grafikkort i samma prestandaklass, även om det är annan tillverkare eller kanske tom annan modell men med likvärdig prestanda bör inte vara svårt. Speciellt då grafikkortet i fråga befinner sig i en populär prestanda och prisklass. Motsvarigheter finns tillgängliga på marknanden.

Att genomföra reparation på enheten genom att ersätta grafikkortet med ett likvärdigt grafikkort är det rimligaste alternativet för samtliga parter.

Skulle det vara så att endast prisavdrag kan ske:

Citat:

§28
2 st.Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.

Köparen har rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet.
Dvs köpa ett motsvarande grafikkort till datorn och reparera datorn.

Skillnaden här är att antingen erbjuds ett prisavdrag på den (delvis) defekta datorn. Eller så erbjuds ersättning för att ersätta grafikkortet, inte en del av grafikkortet. Kund skall inte försättas i sämre ställning.

Vad som är oskäligt högt belopp bedöms fall till fall.

2 st. Detta betyder även att köpare även har rätt till ersättning för frakt, eventuell hjälp att montera komponent mm.

Att ersätta ett trasigt grafikkort har aldrig varit konstigt när jag väl jobbade i datorbutik utan ansågs vara en självklarhet. Självklart vill man att kunden skall vara nöjd. Att bråka kring reklamationsrätten ser inte bra ut.

Edit Gone
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Greattech
Skrivet av DavidtheDoom:

Nu tänker jag kliva in här och säga att allt detta känns som ett mycket märkligt förfarande och att hanterandet känns mycket dåligt för slutkund.

@Alexaur: Ta kontakt med din konsumentombudsman!

@Greattech: Tänker inte gå in och starta någon fight med er, men det ser väldigt kasst ut i mina ögon hur ni hanterar ett reklamationsärende mot kund.

Att kortet inte finns hos distributör är ett klent kort att dra. Själv har jag fått ersättning för en modell som totalt försvunnit från marknaden, inte ens motsvarande modeller från annan tillverkare fanns. Då fick jag full ersättning av ursprungspriset tre år efter köp, inget nyttjandeavdrag.

Edit:
Såg att ni nu har editerat ert inlägg där ni erbjuder ersättningsgrafikkort i form av ett RTX 2070 kostnadsfritt vilket jag anser vara en bra lösning.

Kund har produkt. Produkt går sönder:

Produkt är installerad av företag och har således sköts gällande användande, installation etc.
Fungerar inte produkten längre som utlovat (datorn går inte att använda pga) så är enheten trasig. Hela datorn täcks av KKöpL (Lag 1990:932).

Det lämpligast att datorn repareras med ett likvärdigt presterande grafikkort för att produkt skall motsvara det säljaren (GT) har utlovat kring produkten.

Dvs, ersättning, avhjälpning nytt grafikkort (eller dator), om detta innebär skälig kostnad. Skälig kostnad är ett stort interval och bör lämpligen lösas av ARN vid eventuell tvist.

Om GT inte kan leverera ett grafikkort som matchar det utlovade har kund rätt till prisavdrag på hela datorn. (Inte nyttjandeavdrag på ett grafikkort utan ersättning på den del av datorn som inte går att använda, i detta fallet grafikkortet).

Detta är endast ett alternativ som bör erbjudas om §26 faller bort vilket i detta fallet inte är nämnvärt troligt. Att få tag på ett grafikkort i samma prestandaklass, även om det är annan tillverkare eller kanske tom annan modell men med likvärdig prestanda bör inte vara svårt. Speciellt då grafikkortet i fråga befinner sig i en populär prestanda och prisklass. Motsvarigheter finns tillgängliga på marknanden.

Att genomföra reparation på enheten genom att ersätta grafikkortet med ett likvärdigt grafikkort är det rimligaste alternativet för samtliga parter.

Skulle det vara så att endast prisavdrag kan ske:
Köparen har rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet.
Dvs köpa ett motsvarande grafikkort till datorn och reparera datorn.

Skillnaden här är att antingen erbjuds ett prisavdrag på den (delvis) defekta datorn. Eller så erbjuds ersättning för att ersätta grafikkortet, inte en del av grafikkortet. Kund skall inte försättas i sämre ställning.

Vad som är oskäligt högt belopp bedöms fall till fall.

2 st. Detta betyder även att köpare även har rätt till ersättning för frakt, eventuell hjälp att montera komponent mm.

Att ersätta ett trasigt grafikkort har aldrig varit konstigt när jag väl jobbade i datorbutik utan ansågs vara en självklarhet. Självklart vill man att kunden skall vara nöjd. Att bråka kring reklamationsrätten ser inte bra ut.

Edit Gone

Hela inlägget från dig är baserad på att vi inte skulle gjort precis som du skriver men hur kom du fram till att vi inte gjort det? Vi har aldrig nekat kunden ett utbyte till RTX 2070 av det vi har i lager, har inte heller editerat någon inlägg om detta?

Det är dock dock skillnad på ersättningskort och det kunden kräver vilket är en specifik modell som vi då tar betalt (mellanskillnaden).

Återigen, vi har aldrig någonsin nekat ett RTX 2070 för ett GTX1080 grafikkort. Varken för TS eller någon annan kund vid reklamation.

Edit: Det var även det jag frågade i mitt första inlägg vad detta tråd gick ut på och vad TS ville få fram av tråden när vi gjort precis det man bör göra. 1) Hänvisat till Asus om kunden vill få tag på samma modell som vi inte kan göra då kortet utgått. 2) Vi ersätter med ett nytt grafikkort från dagens generation som motsvarar samma kort TS haft vilket är RTX 2070 som är bättre. 3) Vi lämnar garanti på hela datorn som en produkt och inte i delar.

Vi erbjuder hävning av köpet med nyttoavdrag beroende på hur gammalt grafikkortet är om kunden inte godkänner något av förslagen ovan. Det är sista utvägen och inte första steget.

- GT

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Greattech:

Helt rätt, miss av mig. Läste första inlägget ni skrev i tråden och det lät jättemärkligt. Skummade igonem de andra inläggen men missade helt klart att ett RTX2070 hade blivit erbjudet.

Det är i mina ögon allt en ÅF bör ha som ansvar (utöver frakt + installation).

Än en gång, miss av mig. Varav edit ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexaur:

Det har du rätt i! Företaget är Greattech.

Vad oväntat att det skulle råka handla om GT, dom är rätt ökända här på Sweclockers.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexaur:

"när vi bekräftat fel på ditt kort", är det ni som testar det eller skickar ni iväg det någonstans?
Tänker på det du skrev förut: "Asus har ingen service eller reparation på grafikkortet, det har ingen tillverkare om det är inte det väldigt enkelt fel på exempel en fläkt som är trasig."

Skulle såklart gärna få det utbytt mot ett Asus RTX 2070 8GB EVO, men betalar jag en mellanskillnad då för att jag "väljer den specifikt"? Osäker på om jag förstår detta rätt..

Du ska inte nöja dig med EVO varianten. Du ska få ett med likvärdig kylare, som förhoppningsvis har samma låga ljudnivå. Asus har många olika kort. Om det är ett Strix, så ska du alltså få tillbaks ett Strix kort. Och du ska inte behöva betala någon mellanskillnad om det rör sig om ett RTX2070 kort.

Greattech försöker förövrigt dra en fuling i hela det här ärendet i hopp om att kunden inte har koll, skönt att du helt drar ner brallorna på dom.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Hela inlägget från dig är baserad på att vi inte skulle gjort precis som du skriver men hur kom du fram till att vi inte gjort det? Vi har aldrig nekat kunden ett utbyte till RTX 2070 av det vi har i lager, har inte heller editerat någon inlägg om detta?

Det är dock dock skillnad på ersättningskort och det kunden kräver vilket är en specifik modell som vi då tar betalt (mellanskillnaden).

Återigen, vi har aldrig någonsin nekat ett RTX 2070 för ett GTX1080 grafikkort. Varken för TS eller någon annan kund vid reklamation.

Edit: Det var även det jag frågade i mitt första inlägg vad detta tråd gick ut på och vad TS ville få fram av tråden när vi gjort precis det man bör göra. 1) Hänvisat till Asus om kunden vill få tag på samma modell som vi inte kan göra då kortet utgått. 2) Vi ersätter med ett nytt grafikkort från dagens generation som motsvarar samma kort TS haft vilket är RTX 2070 som är bättre. 3) Vi lämnar garanti på hela datorn som en produkt och inte i delar.

Vi erbjuder hävning av köpet med nyttoavdrag beroende på hur gammalt grafikkortet är om kunden inte godkänner något av förslagen ovan. Det är sista utvägen och inte första steget.

- GT

Nu vet ju inte jag om något annat sagts i direktkontakt med TS som inte kommit upp, men i erat första inlägg, såväl som i den mail-korrespondens som TS bifogat, så saknas helt detta "erbjudande" om kostnadsfritt byte till RTX 2070. Det var istället endast tal om att få pengarna tillbaka för grafikkortet med nyttjandeavdrag. Detta är enligt mig vad som är problemet med hela ert upplägg. Ju mer kunden stretar emot (och startar en tråd på SweC), ju mer rimliga erbjudanden får man.

Å ena sidan säger ni att ni inte säljer och lämnar garanti på komponenterna, utan endast på hela datorn. Å andra sidan så vill ni häva köpet av den specifika delen "grafikkortet" och ge pengar tillbaka för denna, men utan att göra en hävning av hela datorn! Hur ska ni ha det, har konsumenten köpt en hel dator, eller massa komponenter som byggts ihop till en dator? Man kan inte cherry-pick:a beroende på vad som passar er bäst.

Vad ni till exempel inte heller nämner i erat "erbjudande" om hävning, är att förutom att ni har rätt till att göra nyttoavdrag från det ursprungliga priset, så har även köparen rätt till ränta, KKL §44 (något man i normalfallet då brukar kunna kvitta mot nyttoavdraget, så länge inte det ena är betydligt större än det andra).

Vidare så har konsumenten vid hävning även rätt till skadestånd för dels de kostnader denna haft till följd av felet, och dels för ett så kallat täckningsköp av likvärdig vara hos en annan återförsäljare, KKL §32 och §33. Så rent generellt så är det alltid "bättre" som ÅF att själv erbjuda en likvärdig vara än att försöka få till en hävning av köpet (något som trots allt verkar vara er goto, men såklart utan att ge konsumenten vad denne egentligen har rätt till).

Till sist så är det viktigt att komma ihåg att det är egenskaperna som värderas högt av konsumenten som ligger till grund för vad som är en likvärdig vara (inom rimlighetens gränser naturligtvis). Så även om ovan nämnda RTX 2070 rent generellt har samma/bättre prestanda som ett GTX 1080, så är det inte säkert att det är likvärdig i alla avseenden. Så om konsumentens GTX 1080 var en variant med en specifik egenskap (till exempel låg ljudnivå), så kan konsumenten kräva att ersättningskortet ska ha prestera likvärdigt på den punkten, även om det i övrigt är likvärdiga.

Så om ni vill börja försöka förbättra ert rykte, så kanske det vore en idé att vara duktiga på att erbjuda kunden bra och rimliga lösningar på reklamationsfrågor, istället för att banka pannan blodig med diverse oattraktiva erbjudanden så att kunden känner sig tvingad att skapa en tråd för att få andras syn på saken. De flesta konsumenter har ju trots allt ganska dålig koll på KKL innebär för rättigheter, något som ni tycks försöka utnyttja till fullo...

Permalänk
Medlem

Jag har verkligen ingen koll på konsumenträttigheter har jag märkt.. är väldigt glad över all hjälp och info ni ger mig, tack!

Om inte RTX 2070 EVO, vad skulle vara ett likvärdigt grafikkort? @muSashi @Blomman90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Det har du helt rätt i, hade jag jobbat hos en tillverkare som är insatt i samma bransch som du gjort (ej ÅF) så hade jag haft lite mer koll på den branschen.

Det är aldrig tal om någon ersättningskort när vi skickar in det på RMA. Oavsett om det är 1 dag eller 2 år gammalt kort så är det alltid kredit som gäller för oss. Sen är ersättningen väldigt olika beroende på hur gammalt kortet är (nyttoavdrag). Men om det du skriver stämmer så är det inget annat än positivt för TS som då kan få samma kort från Asus när vi tar in det och kollar med Asus.

Oavsett hur vi vrider/vänder på detta, hur kom du fram till att vi någonsin skulle kunna gå i vinst när vi byter ut ett 3 år gammalt GTX 1080 mot ett RTX 2070 utan kostnad för konsumenten speciellt nu när grafikkort mot 2016/17 är 30-40% dyrare och vi får kreditering på från leverantören för ett grafikkort vi köpt runt 2016 till lågt pris (GPU priser 2016/17) innan grafikkort krisen med kraftigt höjda priser drog igång?

Vi tar sällan in lösa komponenter då det oftast inte är fel på just den komponenten som jag skrev tidigare. Vi sköter service på hela datorn som helhet och inte lösa komponenter. Det kan även vara fler fel än bara grafikkortet. Är du helt säker på grafikkortet så kan vi ta in det, då gör vi första felsökningen och skickar sen iväg till leverantören om vi bekräftar fel som sen utför en egen felsökning. Asus själv är aldrig någon part i detta utan det är mellan leverantören och Asus utanför oss.

Det vanliga som vi gör med alla våra kunder är att vi bekräftar felet hos oss och ersätter med ett nytt kort, i ditt fall RTX 2070 och behåller ditt trasiga kort under ett par veckor och gör en större retur till leverantören med övriga trasiga komponenter. Detta är även en stor fördel för dig som kund då vi inte jobbar på samma sätt som andra ÅF och ersätter/byter ut grafikkortet när leverantören godkänt som tar en hel del tid. Så länge våra tekniker bekräftat felet så är det tillräckligt för oss för ersättning/utbyte omgående. Vi skickar aldrig in bara ett grafikkort/komponent utan byter ut direkt så slipper du vänta på leverantören hantering som kan vara 2-3 veckor. Det är inte ovanligt med ärenden där en kund fått X grafikkort som är defekt utbytt mot samma/nyare modell inom 10 minuter om butiken kunnat bekräfta felet snabbt under tiden kunden är kvar i butiken och vi har grafikkortet inne.

GTX1080 är ca 3 år gammalt kort, detta slutade vi sälja för ca 2-3 månader sen när Nvidia började fasa ut den serien. Kunder som köpt GTX 1080 för 5 månader sen får direkt ett RTX 2070 utbytt inom någon dag. Skillnaden mellan dessa kunder och dig är att du ville gå genom Asus egna garanti för att få ditt kort utbytt mot samma modell vilket vi inte kunde ordna då kortet inte fanns längre. I annat fall hade du fått ett RTX 2070 som vanligt.

Om du väljer Asus RTX 2070 Dual EVO vi har inne så tar vi inte betalt för det. Skulle du välja en specifik modell från exempel Asus/MSI eller annan tillverkare eller uppgradera upp till 2080/Ti så tar vi betalt för mellanskillnaden.

Skapa ett returärende genom ditt konto på hemsidan, beskriv felet på grafikkortet och invänta returinfo med retursedel som kommer under kontorstid.
- GT

Det är grafikkortet som är trasigt, har testat den på två datorer som annars funkar fint med exakt samma modell.
Om jag skapar ett returärende måste jag välja själva ordern/datorn - kan jag skicka tillbaka bara grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexaur:

Jag har verkligen ingen koll på konsumenträttigheter har jag märkt.. är väldigt glad över all hjälp och info ni ger mig, tack!

Om inte RTX 2070 EVO, vad skulle vara ett likvärdigt grafikkort? @muSashi @Blomman90

Tyvärr är jag inte alls särskilt kunnig om skillnader mellan specifika grafikkortsmodeller, men det borde finnas flertalet andra här på forumet som kan besvara den frågan.

Men om RTX 2070 EVO är lika bra/bättre än de kort du hade, och du inte har några andra specifika krav, så tycker jag definitivt att du ska nappa på erbjudandet. Min poäng i inlägget ovan var av mer generell art, ifall konsumenten har specifika preferenser som den nya produkten inte kan uppfylla, men den gamla gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexaur:

Jag har verkligen ingen koll på konsumenträttigheter har jag märkt.. är väldigt glad över all hjälp och info ni ger mig, tack!

Om inte RTX 2070 EVO, vad skulle vara ett likvärdigt grafikkort? @muSashi @Blomman90

Ett Asus RTX2070 Strix, du ska inte acceptera något annat. Om Greattech inte är medgörliga och fortsätter med sitt fulspel så kan du alltid anmäla GT till ARN (Allmänna reklamationsnämnden). Lovar dig att det finns folk här på Sweclockers som skulle hjälpa dig med en sådan anmälan. Vi har redan haft liknande fall mot GT, där folk på Sweclockers har agerat ombud åt andra mindre erfarna inom konsumenträtt.

Och jag förstår att ditt förtroende för GT är lika med noll efter ha läst mail responsen, så det var ett bra beslut av dig att göra en tråd.
Förhoppningsvis för hundraelfte gången, så tar GT in kritiken som framkommer i den här trådarna, men det är väl att hoppas för mycket.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Hatten av till Grettech som tar sig tid till att reda ut ärenden på ett bra sätt här på forumet. Även om det kan se knepigt ut till en början så löser det ju sig i princip alltid.

Permalänk
Greattech
Skrivet av Alexaur:

Det är grafikkortet som är trasigt, har testat den på två datorer som annars funkar fint med exakt samma modell.
Om jag skapar ett returärende måste jag välja själva ordern/datorn - kan jag skicka tillbaka bara grafikkortet?

Du kan skicka in endast grafikkortet, du skriver bara att det är fel på grafikkortet samt vad felet är genom att välja datorn i returen.
Det räcker med att vi bekräftar fel på grafikkortet, vi skickar sen ut ett nytt RTX 2070 kort kostnadsfritt.

En del kommenterar om att du skulle få Strix istället har troligen inte läst igenom tråden och svaren vi lämnat vilket är väldigt vanligt här.
Vi säljer inga komponenter löst utan färdiga speldatorer där vi aldrig skriver ut exakt vilken grafikkort vi bygger med förutom "GeForce GTX 1080 8GB). Du har haft fördelen och fått Strix medans andra kunder som köpt samma dag kan fått en helt annan modell från Gigabyte eller Palit/övriga märken. Vi bygger med kortet vi har inne vilket kan vara flera olika modeller samtidigt, vi väljer inte ut specifika modeller/märken för en beställning utan bygger helt slumpmässigt.

Hade vi sålt XX specifik modell till dig, exempel Strix och annonserat ut det så hade du självklart fått samma modell även om det är av nyare generation. Det kunde lika gärna suttit en Palit GTX 1080 i din dator nu vilket vi hade ersatt med Asus RTX 2070 Dual oavsett vilket är ett bättre kort. Detta ska inte jämföras mot återförsäljare där ni skapar en kundvagn och bygger själv eller ber ÅF bygga datorn åt er med delarna ni valt. Då har ni valt och betalat för just komponenterna ni valt. Detta är färdiga speldatorer vi själva tagit fram.

Vi har aldrig nekat ett RTX 2070 utan kostnad för dig av det vi har inne och det är inget vi ändrat oss när du skapade tråden, däremot har vi sagt att du inte kan välja valfri tillverkare/modell och om du vill göra det så tillkommer mellanskillnaden. Du var väldigt intresserad av kortet du har idag och ville att Asus skulle lösa det åt dig innan du tog kontakt med oss första gången, det var inte vi som hänvisade dig till Asus från första början.

Du har ingen garanti på grafikkortet hos oss, du har ingen rättighet alls vad gäller grafikkortet/övriga komponenter utan det är datorn som helhet där vi lämnar garanti som du kan reklamera som en produkt. Eftersom vi sålde XX dator till dig med GTX 1080 så byter vi ut mot ett GTX 1080 och utgår inte alls från vad som sitter i datorn. Nu var GTX 1080 slut och inget vi kunde få tag på så vi valde ett RTX 2070 av modellen vi hade inne. Hade vi haft ett MSI kort eller Asus STRIX så hade vi bytt ut det vi har inne.

Skulle du gå vidare till ARN vilket du självklart har rätt till så hanterar ARN inte grafikkortet som enskild produkt/ärende utan hela datorn då vi inte sålt grafikkortet löst till dig. Det är datorn du behöver reklamera vilket ARN utgår ifrån. I ditt kvitto står det inget om varken Strix eller någon specifik tillverkare mer än GTX 1080 vilket det är precis vad vi erbjudit dig fast med uppgradering till RTX 2070.

- GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Du kan skicka in endast grafikkortet, du skriver bara att det är fel på grafikkortet samt vad felet är genom att välja datorn i returen.
Det räcker med att vi bekräftar fel på grafikkortet, vi skickar sen ut ett nytt RTX 2070 kort kostnadsfritt.

En del kommenterar om att du skulle få Strix istället har troligen inte läst igenom tråden och svaren vi lämnat vilket är väldigt vanligt här.
Vi säljer inga komponenter löst utan färdiga speldatorer där vi aldrig skriver ut exakt vilken grafikkort vi bygger med förutom "GeForce GTX 1080 8GB). Du har haft fördelen och fått Strix medans andra kunder som köpt samma dag kan fått en helt annan modell från Gigabyte eller Palit/övriga märken. Vi bygger med kortet vi har inne vilket kan vara flera olika modeller samtidigt, vi väljer inte ut specifika modeller/märken för en beställning utan bygger helt slumpmässigt.

Hade vi sålt XX specifik modell till dig, exempel Strix och annonserat ut det så hade du självklart fått samma modell även om det är av nyare generation. Det kunde lika gärna suttit en Palit GTX 1080 i din dator nu vilket vi hade ersatt med Asus RTX 2070 Dual oavsett vilket är ett bättre kort. Detta ska inte jämföras mot återförsäljare där ni skapar en kundvagn och bygger själv eller ber ÅF bygga datorn åt er med delarna ni valt. Då har ni valt och betalat för just komponenterna ni valt. Detta är färdiga speldatorer vi själva tagit fram.

Vi har aldrig nekat ett RTX 2070 utan kostnad för dig av det vi har inne och det är inget vi ändrat oss när du skapade tråden, däremot har vi sagt att du inte kan välja valfri tillverkare/modell och om du vill göra det så tillkommer mellanskillnaden. Du var väldigt intresserad av kortet du har idag och ville att Asus skulle lösa det åt dig innan du tog kontakt med oss första gången, det var inte vi som hänvisade dig till Asus från första början.

Du har ingen garanti på grafikkortet hos oss, du har ingen rättighet alls vad gäller grafikkortet/övriga komponenter utan det är datorn som helhet där vi lämnar garanti som du kan reklamera som en produkt. Eftersom vi sålde XX dator till dig med GTX 1080 så byter vi ut mot ett GTX 1080 och utgår inte alls från vad som sitter i datorn. Nu var GTX 1080 slut och inget vi kunde få tag på så vi valde ett RTX 2070 av modellen vi hade inne. Hade vi haft ett MSI kort eller Asus STRIX så hade vi bytt ut det vi har inne.

Skulle du gå vidare till ARN vilket du självklart har rätt till så hanterar ARN inte grafikkortet som enskild produkt/ärende utan hela datorn då vi inte sålt grafikkortet löst till dig. Det är datorn du behöver reklamera vilket ARN utgår ifrån. I ditt kvitto står det inget om varken Strix eller någon specifik tillverkare mer än GTX 1080 vilket det är precis vad vi erbjudit dig fast med uppgradering till RTX 2070.

- GT

"Vi har aldrig nekat ett RTX 2070 utan kostnad för dig"

Erat första förslag var ju dock att erbjuda 2080 kronor, och nästa förslag var:

"Du kan även betala mellanskillnaden och uppgradera till RTX 2070 som ersätter GTX1080 med både nya funktioner samt RTX tekniken.

Mot inköpspriset på RTX2070 betalar du 2475 kr extra."..

Du nämner att jag inte har garanti på grafikkortet hos er, men eran distributör borde väl ha tillverkargaranti? Gandalf data har ju det (3 år på asus-komponenter) och kunde ha hjälpt med RMA i detta fall. Men detta grafikkort har ni fått in från något annat ställe.

Är det inte så att distributören får ett nytt/reparerat grafikkort som ska bytas ut mot det trasiga som skickats in? Är det verkligen butiken (ni) som byter ut det mot något ni själva väljer från erat eget lager?
Tänker jag helt snett nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexaur:

"Vi har aldrig nekat ett RTX 2070 utan kostnad för dig"

Erat första förslag var ju dock att erbjuda 2080 kronor, och nästa förslag var:

"Du kan även betala mellanskillnaden och uppgradera till RTX 2070 som ersätter GTX1080 med både nya funktioner samt RTX tekniken.

Mot inköpspriset på RTX2070 betalar du 2475 kr extra."..

Detta har nog folk helt missat, snälla lägg gärna upp bild på när dom erbjuder detta i mailet istället för en kopierad text, hur skall ni nu ha det GT? Ni har aldrig nekat han ett RTX 2070?

Permalänk

Inet erbjöd mig ett MSI RTX2070 Armor 8gb alt. pengarna tillbaka. (Det jag betalade för kortet 2017).

Så antingen 5890kr eller ett kort värt typ 6300.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexaur:

Ja precis, det är en totalsumma där alla komponenter är specificerade utan belopp... Kanske är helt dumt att tänka att man har garanti på alla delar? Jag antog iallafall det när jag köpte den. :/

Avvakta och se, men det brukar oftast betyda att man köpt en "lösning", d.v.s. även om Volvos leverantör utav glöd/LED-lampor till bilen levererar längre garantitid än Volvo, så om man vänder sig till Volvo p.g.a. en kass lampa så är det garantitiden som Volvo lämnat, inte som deras leverantör eventuellt lämnar.

När kvittot ser ut så där, så köpte man "en" vara, inte flera olika varor.
Kvittot i övrigt är ungefär som innehållsförteckningen på en cykel, d.v.s. en lista med vilka produkter som varan består av.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Dags för Greattech att tänka om strategin.
Anställa någon som har hand om kunderna och bygga datorerna själv, istället för tvärtom.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Detta har nog folk helt missat, snälla lägg gärna upp bild på när dom erbjuder detta i mailet istället för en kopierad text, hur skall ni nu ha det GT? Ni har aldrig nekat han ett RTX 2070?

Fast vad spelar det för roll om texten är kopierad eller inte? GT har haft flera dagar på sig att bestrida den inklistrade texten som fejk, vilket dom inte gjort. Så uppenbarligen stämmer uppgifterna som hittills har framkommit i tråden.

Dom enda som kommit med osanning i tråden är GT/Serhat själv, och TS drog fullständigt ner brallorna på honom.
Hans efterhandskonstruktion lyser rakt igenom. Han försökte blåsa sin kund, han var dock ej beredd på att kunden skulle känna till detta forum och posta en tråd här.

Det han/GT borde ha gjort, istället för att alltid tjafsa mot sina kunder, är att erkänna att det blivit fel i hanteringen och att dom ska se över sina rutiner. Det svaret hade räckt gott och väl, och allt det här hade varit urvärlden. Men av någon anledning så är Serhat för stolt av sig för att erkänna när han/GT har gjort fel.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Fast vad spelar det för roll om texten är kopierad eller inte? GT har haft flera dagar på sig att bestrida den inklistrade texten som fejk, vilket dom inte gjort. Så uppenbarligen stämmer uppgifterna som hittills har framkommit i tråden.

Dom enda som kommit med osanning i tråden är GT/Serhat själv, och TS drog fullständigt ner brallorna på honom.
Hans efterhandskonstruktion lyser rakt igenom. Han försökte blåsa sin kund, han var dock ej beredd på att kunden skulle känna till detta forum och posta en tråd här.

Det han/GT borde ha gjort, istället för att alltid tjafsa mot sina kunder, är att erkänna att det blivit fel i hanteringen och att dom ska se över sina rutiner. Det svaret hade räckt gott och väl, och allt det här hade varit urvärlden. Men av någon anledning så är Serhat för stolt av sig för att erkänna när han/GT har gjort fel.

Jo jag vet, har flertal gånger rått folk att inte handla där när dom letat efter nya datorer, GT är seriöst bland det värsta jag sett på detta forum.

Permalänk
Medlem

Ovanligt att läsa om GT när det gäller problem med Garanti/Reklamation. Att dom finns kvar är rätt så beundransvärt faktiskt. Hoppas det löser sig för TS och att GT nån gång skall lära sig, dock efter alla turer här så verkar det som att det inte kommer att hända.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@Alexaur Hur har det gått för TS?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Jag har också problem med Greattech.
Köpte en dator där för några månader sen som inte funkade från start.
Alla spel kraschade och datorn var väldigt instabil. Testade att byta grafikkortet till mitt gamla och alla problem försvann. Tog tillbaka datorn till GT och de servade den, kom fram till att det inte var några fel på grafikkortet och tog 1500:- för att undersöka datorn.
Så nu står jag här med ett obrukbart RTX 2080Ti från Palit som jag inte kan använda och ett förtroende för ett företag som är nere på noll. Har kontaktat GT en gång till och bett om hjälp att skicka kortet till tillverkaren för att få det bytt men inte fått svar än....

Uppdaterar här hur ärendet går!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

En del kommenterar om att du skulle få Strix istället har troligen inte läst igenom tråden och svaren vi lämnat vilket är väldigt vanligt här.
Vi säljer inga komponenter löst utan färdiga speldatorer där vi aldrig skriver ut exakt vilken grafikkort vi bygger med förutom "GeForce GTX 1080 8GB). Du har haft fördelen och fått Strix medans andra kunder som köpt samma dag kan fått en helt annan modell från Gigabyte eller Palit/övriga märken. Vi bygger med kortet vi har inne vilket kan vara flera olika modeller samtidigt, vi väljer inte ut specifika modeller/märken för en beställning utan bygger helt slumpmässigt.

Vilka komponenter ni "har inne" för tillfället är väl knappast kundens problem?
Det är ju ert problem.
Kunden ska få ett likvärdigt kort, vilket då är ett STRIX kort, inte ett EVO bara för att det är det ni råkar ha.
Under hela den här tiden så har ni haft all möjlighet att ordna ett STRIX kort till kunden.

För inte är det väl så att ni beställer " 1 Låda GTX 2070" och det är en överraskning vilka modeller ni får?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runner357:

Jag har också problem med Greattech.
Köpte en dator där för några månader sen som inte funkade från start.
Alla spel kraschade och datorn var väldigt instabil. Testade att byta grafikkortet till mitt gamla och alla problem försvann. Tog tillbaka datorn till GT och de servade den, kom fram till att det inte var några fel på grafikkortet och tog 1500:- för att undersöka datorn.
Så nu står jag här med ett obrukbart RTX 2080Ti från Palit som jag inte kan använda och ett förtroende för ett företag som är nere på noll. Har kontaktat GT en gång till och bett om hjälp att skicka kortet till tillverkaren för att få det bytt men inte fått svar än....

Uppdaterar här hur ärendet går!

Det behöver inte vara grafikkortet som är fel i ditt fall!
Om du tex provade med ett grafikkort som drar mindre ström så kan det mycket väl vara nätagget som inte orkar med 2080ti men orkar med tex ett 950.

Nu är ju 2080ti rätt kända för att inte funka till 100% så det är troligen det som är felaktigt/fabriksklockat strax över gränsen för vad det klarar av.
Är det fabriksklockat för högt (inte ovanligt idag tyvärr) så kan du alltid ladda ner MSI afterburner (det bästa enligt mig) heller nåt av dom andra öveklocknings programen från tillverkarna (asus/osv).
Och prova att klocka ner gpu/minnet på kortet en del o se om det blir stabilare.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Greattech
Skrivet av Runner357:

Jag har också problem med Greattech.
Köpte en dator där för några månader sen som inte funkade från start.
Alla spel kraschade och datorn var väldigt instabil. Testade att byta grafikkortet till mitt gamla och alla problem försvann. Tog tillbaka datorn till GT och de servade den, kom fram till att det inte var några fel på grafikkortet och tog 1500:- för att undersöka datorn.
Så nu står jag här med ett obrukbart RTX 2080Ti från Palit som jag inte kan använda och ett förtroende för ett företag som är nere på noll. Har kontaktat GT en gång till och bett om hjälp att skicka kortet till tillverkaren för att få det bytt men inte fått svar än....

Uppdaterar här hur ärendet går!

Verkar som att du utelämnat en del information.
Du hade helt riktigt in din dator och fick betala 1495 kr för arbetskostnad/felsökning.
Datorn lämnades in med följande felbeskrivning från dig "Datorn kraschar och fungerar inte som den ska. Grafikkortet verkar instabilt".

Jag utgår nu från historiken i ärendet och det man skrivit i din retur.
Datorn var inte stabil men dessa symptom var inte kopplad till hårdvaran utan snarare mjukvaran/dina drivrutiner eller något annat du gjort/installerat när man testade datorn första gången. Efter nyinstallation försvann dessa problem, man testade datorn under 4 dagar med diverse stresstester samt spel utan fel. När du hämtade ut datorn så har du fått testa datorn i butiken med personalen under ca 2 timmar där du själv fått ladda ner spel utan att fått några fel. Du har även blivit informerad om att du får tillbaka felsökningskostnaden om du inom 7 dagar återkommer till oss med samma fel vilket du inte gjort, det är först efter ca 40 dagar som du mejlat supporten samtidigt som du skrivit detta inlägg.

Du lämnade butiken nöjd och tackade för arbetet man lagt ner. 1495 kr fick du betala eftersom det inte var ett garantiärende, inga komponenter bytes ut och inga ändringar gjordes i din hårdvara mer än att du fick allt återställd/testad under 4 dagar. Mjukvarufel går sällan på garantin om det är inte är ett fel med Nvidia:s egna drivrutiner eller Microsoft:s operativsystem vilket då uppstår för fler än du.

Det är mycket möjligt att det är fel på grafikkortet eller någon annan komponent i din dator efter 40 dagar men det behöver inte vara grafikkortet även om du testat med ett annat grafikkort vilket @grizzly666 beskrivit ovan.

Vi har bytt ut 50-tal RTX 20xx grafikkort sen lansering pga. artefakter, vi har bytt ut mycket av detta på plats under några minuter medans kunden varit i butiken då vi kunnat återskapa samma fel direkt. Just ditt grafikkort har inte haft någon av dessa kända symptom för RTX serien vilket vi hade upptäckt direkt eller inom 4 dagar.

Du kan antigen lämna in datorn eller grafikkort för felsökning. Är det fel på grafikkortet så får du ett nytt, hittar vi inget fel så kan du få kortet skickad till leverantören för kontroll. Det har dock aldrig hänt att vi inte hittat ett fel på grafikkortet som en leverantör gjort, vi har i princip samma rutiner/program för test.

- GT

Permalänk

Jag lämnade butiken då jag inte kunde spela spelet jag laddade ner då anslutningen var för långsam.

Den funkade inte när jag kom hem, men jag får absolut ta på mig att jag inte kontaktade er igen då. Det kändes liksom lönlöst.

Kontentan är fortfarande den samma dock, nu står jag här med en dator som inte vill funka och med er som inte verkar vilja hjälpa för fem öre. Om det är fel på något annat än GPUn, varför upptäckte inte ni det då under eran undersökning....?

Jag installerade ingenting när jag fick hem datorn. Jag böt kablar som till min skärm som ni sa att jag skulle göra - precis alla tips jag fick följde jag. Jag satte även i de två skruvarna som låg löst i botten på datorn.....

Oseriöst och oproffsigt. Jag skulle liksom ha denna datorn för att streama med på heltid och nu kan jag inte det. Att lämnade in det och betala 1500:- till känns ju helt onödligt då jag är rätt säker på vad erat svar kommer bli.

Så här står man 30K+ fattigare med en dator som inte funkar, trots att ni byggt den själva, felsökt den och rådgivit mig att prova byta div kablar. Inget av det hjälpte

Otroligt frustrerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runner357:

Jag lämnade butiken då jag inte kunde spela spelet jag laddade ner då anslutningen var för långsam.

Den funkade inte när jag kom hem, men jag får absolut ta på mig att jag inte kontaktade er igen då. Det kändes liksom lönlöst.

Kontentan är fortfarande den samma dock, nu står jag här med en dator som inte vill funka och med er som inte verkar vilja hjälpa för fem öre. Om det är fel på något annat än GPUn, varför upptäckte inte ni det då under eran undersökning....?

Jag installerade ingenting när jag fick hem datorn. Jag böt kablar som till min skärm som ni sa att jag skulle göra - precis alla tips jag fick följde jag. Jag satte även i de två skruvarna som låg löst i botten på datorn.....

Oseriöst och oproffsigt. Jag skulle liksom ha denna datorn för att streama med på heltid och nu kan jag inte det. Att lämnade in det och betala 1500:- till känns ju helt onödligt då jag är rätt säker på vad erat svar kommer bli.

Så här står man 30K+ fattigare med en dator som inte funkar, trots att ni byggt den själva, felsökt den och rådgivit mig att prova byta div kablar. Inget av det hjälpte

Otroligt frustrerande.

Sålt smöret och tappat pengarna?
Vilket spel kunde du inte testa med långsam anslutning?
Ska inte säga säkert men med din attityd känns det som användarfel, om felet kvarstod skulle du dessutom få tillbaka pengarna...

Skickades från m.sweclockers.com