Permalänk

4K gamingdator?

Hej!
Tänkte byta från PS4 PRO & köpa en riktig speldator med skärm istället. Som klarar 4K. Har inte haft en speldator sen Quake 3 tiden

Om jag köper Kompletts i60 gamingdator https://www.komplett.se/product/11121/datorer/komplett-pc/kom...

Fungerar det eller har jag missat ngt? Eller finns motsvarande prestanda till bättre pris någon annanstans? Vill helst ha allt från 1 ställe.
Har försökt jämföra med Sweclockers förslag

Permalänk
Medlem

För att du ens skall kunna spela med 4K upplösning på en dator med okej framerate så kostar ett grafikkort mer än den dator du hittat.
Räkna med närmare 20-30000 exklusive en bra spelskärm med 4K upplösning.

Permalänk
Skrivet av TubularBoy:

För att du ens skall kunna spela med 4K upplösning på en dator med okej framerate så kostar ett grafikkort mer än den dator du hittat.
Räkna med närmare 20-30000 exklusive en bra spelskärm med 4K upplösning.

Ok.
Hur kan då Xbox One X klara 4K spel om bara grafikkortet kostar 10K+? Jag skall spela DS3, Sekiro, Nioh etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De bygger på olika plattformar. En konsol är bygg för att endast spela på, eller ja.. idag kan man köra vissa appar också. Medans en dator är gjord för mer än bara spela på.
Om man vänder på det, vilka hade köpt konsoler om de kostat 15-20000?

Permalänk
Skrivet av TubularBoy:

De bygger på olika plattformar. En konsol är bygg för att endast spela på, eller ja.. idag kan man köra vissa appar också. Medans en dator är gjord för mer än bara spela på.
Om man vänder på det, vilka hade köpt konsoler om de kostat 15-20000?

Nej visst, men dator som dator. Det grafikkortet som sitter i Xbox One X är väl likvärdigt med ett 1060 TI & det kortet som sitter i Komplett datorn är ett RTX 2060 som skall vara ännu bättre. Jag förstår att det blir svårt att få 4K med 60 FPS konstant men jag är OK med dynamisk upplösning/framerate fast vill sikta på 4K. När jag kollat jämförelser på t ex Nioh så ser det ju mkt bättre ut på PC i 4K än på PS4 Pro.

Fördelen med dator är ju att man kan byta ut grafikkortet medans du måste köpa en helt ny konsol varje generation & PS5 kommer säkerligen kosta mycket mer. Datorn är en dyr engångskostnad.

Skickades från m.sweclockers.com