Permalänk
Medlem

Technicolor blockerar min neato

Hej har precis flyttat till en nybyggd lägenhet. Fick beställa nytt bredband och fick hem en Technicolor router. När jag skulle koppla min Neato D7 robotdammsugare till wifi hittade den inte servrar. Testade med en äldre router och då funkade det bra men routern är gammal och opraktisk. Har gått in på routern och ändrat brandväggen ifrån medel till låg vilket inte har fungerat. Testat att sända ut wifi i olika format dvs 2,4 och 5 samt 801 varianterna. Får det fortfarande inte att fungera och hoppas att någon här på Sweclockers är mer kunnig inom routervärlden och kan hjälpa mig. Sista utvägen är att köpa en ny Router och även det är en djungel för mig.

Ifall ny router är enda alternativet så länkar jag lite info ifall ni har något tips på ny router:
har 250/mbit men får ut nu via min technicolor router 500-560mbit
75kvm
Fiberstation? skåp i hallen med omvandlare antar jag
2 datorer spelas dota 2
streamingtv
2 telefoner och en padda
Ljudsystem kopplat till wifi.

tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjorniz:

Hej har precis flyttat till en nybyggd lägenhet. Fick beställa nytt bredband och fick hem en Technicolor router. När jag skulle koppla min Neato D7 robotdammsugare till wifi hittade den inte servrar. Testade med en äldre router och då funkade det bra men routern är gammal och opraktisk. Har gått in på routern och ändrat brandväggen ifrån medel till låg vilket inte har fungerat. Testat att sända ut wifi i olika format dvs 2,4 och 5 samt 801 varianterna. Får det fortfarande inte att fungera och hoppas att någon här på Sweclockers är mer kunnig inom routervärlden och kan hjälpa mig. Sista utvägen är att köpa en ny Router och även det är en djungel för mig.

Ifall ny router är enda alternativet så länkar jag lite info ifall ni har något tips på ny router:
har 250/mbit men får ut nu via min technicolor router 500-560mbit
75kvm
Fiberstation? skåp i hallen med omvandlare antar jag
2 datorer spelas dota 2
streamingtv
2 telefoner och en padda
Ljudsystem kopplat till wifi.

tacksam för svar!

Har ingen erfarenhet alls av robotdammsugare, men ibland så är problemet att det saknas en portforward. Har dammsugaren ett statiskt IP (Där är en mening jag aldrig trodde jag skulle säga...), och routern har en portforward till dammsugaren?

Edit: Kör du samma nät för alla enheter?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

@Bjorniz: jag har en neato D6 med samma problem, även jag har en Technicolor router. Köpte en ny Asus-router utan att det hjälpte. Efter mycket googlande så hittade jag en work around:

1) Använd två mobiler, där du på mobil 1 har appen och mobil 2 använder du som hot spot, dvs delar ut internet via mobilt bredband.
2) Anslut mobil 1 till det utdelade nätverket från mobil 2.
3) Anslut dammsugaren via appen på mobil 1, nu borde den få kontakt med servern.
4) När anslutningen är genomförd, lägg till ditt ordinarie WiFi-nätverk till dammsugaren.
5) Stäng ner delningen från mobil 2.
6) Klart och allt bör funka.

En brasklapp dock, behöver dammsugarens firmware uppdateras eller den blir strömlös, så behöver du upprepa hela proceduren. Det kommer dock inte kännas lika jobbigt när man vet hur man gör.

Mvh
Pottsorken

Visa signatur

CPU: i7 8700K GPU: Gigabyte RTX 2080 GAMING OC RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz CL15 Mobo: Asus TUF Z390-PLUS Gaming PSU: Corsair HX850i 850W 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

@Pottsork666: Tack som fan! fungerade och känns efter att ha försökt få igång den ett tag att detta alternativ fungerar utmärkt haha !

Permalänk

@Bjorniz: så lite så, problemet verkar inte helt ovanligt för neato-modellerna

Visa signatur

CPU: i7 8700K GPU: Gigabyte RTX 2080 GAMING OC RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz CL15 Mobo: Asus TUF Z390-PLUS Gaming PSU: Corsair HX850i 850W 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Neato hittar inte nätverk

Har en neato D6 som efter en ominstallation av Routern inte hittar det nya nätverket. Har en Apple Time Capsule som fungerat utmärkt med dammsugaren till jag nollställde den och skapade ett nytt nätverk. Alla andra prylar hittar nätverket, men inte min neato. Provade en Linksysrouter som också den uppfattas av alla andra prylar som söker nätverk, men inte heller det nätverket känner dammsugaren av. När jag följde rådet ovan funkade det med hotspot från en Iphone och installationen kunde slutföras, men när jag skulle lägga mitt ordinarie Wifinätverk till dammsugaren hittar den som sagt var något nätverk. Vet inte hur jag ska komma vidare...

felslag
Permalänk

@ZZalle: i mitt intensiva googlande efter en lösning på TS problem, så vill jag minnas att jag läste något om att neato kunde ha svårt att hitta nätverk som hade krångliga namn med skiljetecken och liknande. Kan det vara något sådant som spökar?

Visa signatur

CPU: i7 8700K GPU: Gigabyte RTX 2080 GAMING OC RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz CL15 Mobo: Asus TUF Z390-PLUS Gaming PSU: Corsair HX850i 850W 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Har stött på liknande problem med en nyinköpt Neato D6. Tänkte fylla på ifall nån trillar dit igen. Har en ASUS RT-AC87U som hade UPnP påslaget och efter avstängning så gick kunde jag allt att fungera ordentligt. Hoppas det kan lösa nåns framtida problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Black belt lurker

Permalänk

Samma problem

Skrivet av Pottsork666:

@Bjorniz: jag har en neato D6 med samma problem, även jag har en Technicolor router. Köpte en ny Asus-router utan att det hjälpte. Efter mycket googlande så hittade jag en work around:

1) Använd två mobiler, där du på mobil 1 har appen och mobil 2 använder du som hot spot, dvs delar ut internet via mobilt bredband.
2) Anslut mobil 1 till det utdelade nätverket från mobil 2.
3) Anslut dammsugaren via appen på mobil 1, nu borde den få kontakt med servern.
4) När anslutningen är genomförd, lägg till ditt ordinarie WiFi-nätverk till dammsugaren.
5) Stäng ner delningen från mobil 2.
6) Klart och allt bör funka.

En brasklapp dock, behöver dammsugarens firmware uppdateras eller den blir strömlös, så behöver du upprepa hela proceduren. Det kommer dock inte kännas lika jobbigt när man vet hur man gör.

Mvh
Pottsorken

Jag har oxå köpt en D7. Exakt samma problem när den ska koppla upp mot Neatoservern. Igår hade jag för andra gången hjälp av Neatos suppertchat. Dom föreslog just det du skriver. Dessvärre har varken min eller min frus iPhone denna hotspot. Kan det vara nåt som Telia har valt bort? Vi har bara internetdelning. Men det är ju nåt helt annat eller?
Det hela slutade i alla fall med att jag fick ange routerns märke och modell mm. Inväntar svar från dom om vad nästa steg kan vara. Är det nån som vet hur man kan få hotspot i mobilen så är jag tacksam

Permalänk
Medlem

@Jojje_1972: Hotspot innebär internetdelning, så det är samma funktion som de syftade på innan.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Skrivet av morotis:

@Jojje_1972: Hotspot innebär internetdelning, så det är samma funktion som de syftade på innan.

Åh ok, men hur får man den att synka? Funkar det inte bara via wifi eller bluetooth eller via kabel?
Ursäkta den totala inkompetente haha