Permalänk
Medlem

Köpråd: Rolig bil kring 70000?

Eftersom livet suger ganska hårt just nu kommer jag inom några månader behöva separera både från sambo och nuvarande V60. Har inte råd att köpa loss den ut förhållandet så måste väl ändå kika på något eget. Nuvarande är en D4 2016 med Volvo on call så bekvämligheten kommer ju få stryka på foten. Jag tänkte lämna det helt öppet för förslag för jag vill gå in med öppet sinne, men några punkter:

*Jag vill ha automatlåda
*Jag är 2m lång och väger många pannor så det får inte vara en för liten bil
*Den ska gärna vara relativt billig att äga, köra och serva

Tips, ideer?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Är driftsäkerheten viktig och inte önskar att den står på verkstad och drar pengar - någon japanare...

En arbetskamrat som är rätt stor har en Toyota IQ - vi andra skämtar att han inte sätter sig i bilen utan klär på sig bilen som om det vore en stor överrock - och han säger att det är den bästa bilen han köpt - kostar inget i drift - liten, vilket gör att det går att parkera där ingen annan vågar etc. och det är viktigt egenskap om man bor i storstad. - och för hans del körkortsbesparande då med hans aggressiva körstil och i bil med stor motor så ser han vingarna börja fladdra på hans körkort och börja lätta så fort han tänker tanken... - och till slut säger han att det 'faen' att de inte längre går att köpa IQ som nya längre - för då skulle han ha köpt två...

Har man smal ekonomi så kanske man får strunta i att tänka stor bil med stor motor och stor bekvämlighet, utan prioritera att över huvud taget kunna ta sig till olika platser - speciellt om man bor på landsbygd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Är driftsäkerheten viktig och inte önskar att den står på verkstad och drar pengar - någon japanare...

En arbetskamrat som är rätt stor har en Toyota IQ - vi andra skämtar att han inte sätter sig i bilen utan klär på sig bilen som om det vore en stor överrock - och han säger att det är den bästa bilen han köpt - kostar inget i drift - liten, vilket gör att det går att parkera där ingen annan vågar etc. och det är viktigt egenskap om man bor i storstad. - och för hans del körkortsbesparande då med hans aggressiva körstil och i bil med stor motor så ser han vingarna börja fladdra på hans körkort och börja lätta så fort han tänker tanken... - och till slut säger han att det 'faen' att de inte längre går att köpa IQ som nya längre - för då skulle han ha köpt två...

Har man smal ekonomi så kanske man får strunta i att tänka stor bil med stor motor och stor bekvämlighet, utan prioritera att över huvud taget kunna ta sig till olika platser - speciellt om man bor på landsbygd.

Som tidigare Iq-ägare så håller jag inte med. Ok, den är driftsäker, Toyotas kvalitet är bra även på denna bil, men i övrigt var den verkligen inget att ha. Plastig och burkig som få, aningen bättre än Aygo som jag också har ägt men det säger inte så mycket då typ alla andra bilar är bättre ljudisolerade och mer ombonade. Motorn räcker inte till, samma motor var slö i Aygon men i Iq har den ganska många extra kilon att släpa runt på vilket verkligen gör den extremt seg. Utrymmet fram är ok, framför allt bredden var ett lyft över Aygo, men baksätet är verkligen bara användbart i nödfall och bagageutrymmet är i princip obefintligt (en recensent beskrev det som att man hade plats för en bärbar dator och det stämmer ganska bra). Stolarna var obekväma och gick inte att ställa in ordentligt. Handskfacket var en lös väska i billigt tyg. Bränsleförbrukningen var inte låg för mig i alla fall, jag var tvungen att gasa och hålla varven uppe för att bara hänga med i normal trafikrytm så då hamnade jag på drygt 0,6 milen. Samma siffra på samma sträcka fick jag med nästa bil som var en stor och bekväm Accord med 2,5 ggr så många hk. Värdeminskningen var inte nådig heller, jag köpte den kanske tre år gammal för 66 har jag för mig, från Toyota, sålde den typ ett år senare på auktion för 38.

Fördelen med Iq var främst att den var så kort så man kunde fickparkera i luckor som ingen annan fick plats i. Väldigt trevligt i stan. Skatten var också låg förstås, 360 per år tror jag att jag betalade, och rätt billig försäkring.

Jag gillade verkligen idén med Iq, att bygga en liten bil som inte var budget, men tyvärr så var det inte vad det blev i slutändan.

Till TS fråga: Det beror lite på vad du menar med rolig bil. Vill du ha något sportigare men ändå praktisk nog för vardagsbestyr så skulle jag titta på typ en Civic. Mer sportighet går förstås att hitta i typ en MX5 eller så, men då blir det värre med vardagen. Har du garage och villighet att meka själv så ökar valmöjligheterna. Kanske en BMW 330i eller liknande. Dyr försäkring och service dock.

Permalänk
Medlem

Toyota Auris uppföljaren till Corolla är en bra bil och vet inte vad Hybrid modellen av denna kostar begagnat för denna går helt på el under 50 km/h och är grymt ekonomisk i service och bränsle förbrukning.

Jag har ägt Toyota corolla och håller också grymt andra handsvärde pga av sin popularitet

Edit hittade denna på blocket för 85 000 kr men massa mil men kombi modellen iallafall.

https://www.blocket.se/stockholm/Fin_Toyota_Auris_Hybrid_8467...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

En beggad Subaru Forester 2.0D från -09/-10? Driftsäkra bilar, drar inte jättemycket sås (för att vara tunga, fyrhjulsdrivna bilar). Lite plastig interiör, men bekväma och bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fördelen med Iq var främst att den var så kort så man kunde fickparkera i luckor som ingen annan fick plats i. Väldigt trevligt i stan. Skatten var också låg förstås, 360 per år tror jag att jag betalade, och rätt billig försäkring.

Jag gillade verkligen idén med Iq, att bygga en liten bil som inte var budget, men tyvärr så var det inte vad det blev i slutändan.

Till TS fråga: Det beror lite på vad du menar med rolig bil. Vill du ha något sportigare men ändå praktisk nog för vardagsbestyr så skulle jag titta på typ en Civic. Mer sportighet går förstås att hitta i typ en MX5 eller så, men då blir det värre med vardagen. Har du garage och villighet att meka själv så ökar valmöjligheterna. Kanske en BMW 330i eller liknande. Dyr försäkring och service dock.

Toyota köper man inte för att det skall vara sportigt och roligt (OK den nya Toyota Supra är ju faktiskt lite lockande, men finns inte som halvkombi tyvärr ;*) ) - man köper en sådan bil för att den startar varje morron i ur och skur, tankar och fyller på spolarvätska - kör in den på service enligt plan - och 25000 mil senare så kör man enligt service-plan fortfarande och inte reparerat en enda sak utöver slitdelar som bromsar, däck etc. (OK en O-ring till en skruv för kedjespännaren byttes ut för att det började läcka olja - tror inte ens de tog betalt för det) - det finns inga magiska 10000 eller 20000 mila kamremsbyten för >10 papp som skrämmer och gör att man försöker kränga bilen strax innan för att man inte vill ta kostnaden...

Min generella uppfattning är om man har en större del av färdsträckan i 'motorvägsfart' så har man väldigt lite nytta av elhybrid-drivlina (bensinbil) då det är kostsamt att åka fort energimässigt (fartvinden är jobbig). Har titta lite på det med hyrbilar i samma storleksklass som Corollan (aka golfklassen) och jämfört med Corollan och har konstaterat att man får köra bra många mil innan man betalat extrakostnaden för elhybrid-drivsystemet i form av besparad soppa i jämförelse med bilen jag kör nu, typ 15000 mil... Är det stadskörning och mycket rödljus eller sitter i köer på Essingeleden en stor del av tiden, dagligen i färdsträckan - ja då ändras ekvationen rätt mycket till hybridlinans fördel. En sak till har jag noterat - man besparar inte så mycket vintertid då motorn går ganska mycket även i långsam trafik/rödljus etc. av anledningen att motorn också används som värmepanna för kupé-värme och ventilation.

Corollan av 2005 årgång är skittråkig, men är huvudsakliga jobbet att den skall transportera häcken mellan jobbet och hemmet och har mycket liten tolerans för problem och strul med bilen när man stressar och skall passa tider på morronen, så är det en sådan bil man skall leta efter - den roliga bilen få vara bil nr. 2

Permalänk
Inaktiv

Iofs inte automatlåda, men jag har en BMW E91 330i som är jag tycker är riktigt kul att köra. 258 hästar, bakhjulsdrift och bra väghållning. Går att köpa liknande för ca 70-80k. Skulle inte rekommendera automat på denna modell utan flash dock, lådan är slö från fabrik. Det går att flasha växellådan med något som heter XHP, ger mycket snabbare växlingar och sportigare känsla. Då kan du slå på och av "sportläge" också, så den enbart växlar fort när du vill det

Edit: La till en bild på min bil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Toyota köper man inte för att det skall vara sportigt och roligt (OK den nya Toyota Supra är ju faktiskt lite lockande, men finns inte som halvkombi tyvärr ;*) ) - man köper en sådan bil för att den startar varje morron i ur och skur, tankar och fyller på spolarvätska - kör in den på service enligt plan - och 25000 mil senare så kör man enligt service-plan fortfarande och inte reparerat en enda sak utöver slitdelar som bromsar, däck etc. (OK en O-ring till en skruv för kedjespännaren byttes ut för att det började läcka olja - tror inte ens de tog betalt för det) - det finns inga magiska 10000 eller 20000 mila kamremsbyten för >10 papp som skrämmer och gör att man försöker kränga bilen strax innan för att man inte vill ta kostnaden...

Jag säger inte emot att Toyota har bra kvalitet, de har de även om det var ett tag sedan de låg på topp i den bemärkelsen, men de är inte magiska på något sätt som en del verkar anse. Deras goda kvalitetsrykte gör också att de är väldigt dyra för vad man får både nya och begagnade. Både Kia och Hyundai har ju gått om dem enligt de flesta kvalitetsundersökningar exempelvis och de är dessutom billigare.

Citat:

Min generella uppfattning är om man har en större del av färdsträckan i 'motorvägsfart' så har man väldigt lite nytta av elhybrid-drivlina (bensinbil) då det är kostsamt att åka fort energimässigt (fartvinden är jobbig). Har titta lite på det med hyrbilar i samma storleksklass som Corollan (aka golfklassen) och jämfört med Corollan och har konstaterat att man får köra bra många mil innan man betalat extrakostnaden för elhybrid-drivsystemet i form av besparad soppa i jämförelse med bilen jag kör nu, typ 15000 mil... Är det stadskörning och mycket rödljus eller sitter i köer på Essingeleden en stor del av tiden, dagligen i färdsträckan - ja då ändras ekvationen rätt mycket till hybridlinans fördel. En sak till har jag noterat - man besparar inte så mycket vintertid då motorn går ganska mycket även i långsam trafik/rödljus etc. av anledningen att motorn också används som värmepanna för kupé-värme och ventilation.

Nej hybrider är ju inte det bästa i många situationer, (speciellt inte Toyotas vanligaste varianter som inte ens går att ladda upp med sladd) man släpar ju runt på två drivlinor liksom, men för en del så passar de perfekt. Jag hade inte valt en Toyota (eller Lexus) dock då alla deras hybrider har den horribla CVT-lådan. Jag jobbar inom Toyota-koncernen så jag kör ju en del av deras bilar, men jag har aldrig lyckats bli bekväm med den lådan.

Citat:

Corollan av 2005 årgång är skittråkig, men är huvudsakliga jobbet att den skall transportera häcken mellan jobbet och hemmet och har mycket liten tolerans för problem och strul med bilen när man stressar och skall passa tider på morronen, så är det en sådan bil man skall leta efter - den roliga bilen få vara bil nr. 2

Men om man har råd att ha två bilar kanske man har råd att istället köpa en lite bättre bil som täcker upp båda behov liksom? Det beror förstås på vad man gör med sin "roliga" bil, terrängkörning gör nog att bilen inte passar så bra att pendla med exempelvis, men om man vill köra billigt på vardagarna och lite snabbt på helgen så finns det ju en hel del bilar som passar in på båda behoven.

Permalänk
Avstängd

Toyota Avensis, Honda Accord, Mitsubishi Lancer, VW Passat, Skoda octavia / superb osv

Permalänk
Medlem

Topic: Rolig bil
Förslag: 0-100 på 45 sekunder.

Finns nog en drös S60/V70 T5or för pengarna. Hur kul ska bilen vara? Finns en drös för dom pengarna som är BETYDLIGT roligare än Toyota, BMW osv

Visa signatur

Star Citizen ❤