Permalänk

Uppgradera från i7 3770

Hej!

Har ett:

z77a-gd65 Moderkort
I7 3770 socket 1155
Cruisial ballistik 16gb

Är ute efter uppgraderingskit av detta allt!

Förslag till detta?

Är amd ryzen 7 något att ha?, tycker intels värre är jävligt dyra rent ut sagt..

Men men..

Permalänk
Medlem

Om vi ska göra det enkelt för oss så kika in Sweclockers vårdator ju, fräsch info
https://www.sweclockers.com/artikel/27458-sweclockers-frascha...

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av supra_jonny:

Hej!

Har ett:

z77a-gd65 Moderkort
I7 3770 socket 1155
Cruisial ballistik 16gb

Är ute efter uppgraderingskit av detta allt!

Förslag till detta?

Är amd ryzen 7 något att ha?, tycker intels värre är jävligt dyra rent ut sagt..

Men men..

Vad går långsamt nu, och vad vill du göra med ditt system (spel/programvara etc)?

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk

[quote postid="17899606" userid="198004" name="Olle78"]
Vad går långsamt nu, och vad vill du göra med ditt system (spel/programvara etc)?
Tänke mest på en uppgraderinga av cpu osv.

Kör mest spel,och bygga en tystare burk,då vart tanken med en uppgradering till mitt evga gtx 1070 som skall behållas till detta.

Man vill testa nytt !
Men måste ju vara märkbar skillnad 😜

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om du tänker behålla ditt 1070, så vette tusan om det är värt någon uppgradering. Kommer det bli bättre? Ja. Men det är inte värt prislappen.

Jag utgår från att du spelar med en 60Hz 1080 skärm. Du är tyvärr lite fattig med information för att ge riktigt bra svar.

Permalänk
Medlem

Ett uppgraderingspaket med CPU, moderkort, minnen och ev kylare kommer att kosta (i runda slängar) mellan 4000-10 000 kr. Om du rör dig mot den lägre siffran kommer du få snabbare minnen och någon extra kärna på CPUn jämfört med vad du har i dag. Det kommer vara lite bättre i nyare spel som kan använda de extra trådarna, men om det motsvarar din förväntningar på skillnad vet jag inte.

Vad gäller tystare burk, menar du att din CPU-kylning i dag är det som låter mycket? Eller vill du byta ut chassi, PSU och mekaniska hårddiskar också?

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Skrivet av Lord_gust:

Om du tänker behålla ditt 1070, så vette tusan om det är värt någon uppgradering. Kommer det bli bättre? Ja. Men det är inte värt prislappen.

Jag utgår från att du spelar med en 60Hz 1080 skärm. Du är tyvärr lite fattig med information för att ge riktigt bra svar.

Kör på 60hz 1080p ja,min grundtanke var att jag borde byta moderkort,cpu mm,just pga av åldern.
Grafikortet är såpass mkt nyare,och borde inte vara flaskhalsen i mitt system,om de nu är så?
Just därför går jag i tankarna att uppgradera,sedan är frågan helt klart om de är värt att bara byta just detta? Just de jag är osäker på.
Eller är ett bättre grafikkort att föredra framför min ide om cpu mm?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av supra_jonny:

Kör på 60hz 1080p ja,min grundtanke var att jag borde byta moderkort,cpu mm,just pga av åldern.
Grafikortet är såpass mkt nyare,och borde inte vara flaskhalsen i mitt system,om de nu är så?
Just därför går jag i tankarna att uppgradera,sedan är frågan helt klart om de är värt att bara byta just detta? Just de jag är osäker på.
Eller är ett bättre grafikkort att föredra framför min ide om cpu mm?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Hej,

Jag gick i samma banor som dig när jag bytte ut min 4930k 6/12 cpu, jag körde den i 4,33ghz så den var inte super slö.

Men jag ville ha nya grejer och tyckte intel var för dyrt helt enkelt. Så satsade på en ryzen 2700 ihop med 16gb ram och ett asus rog x470 bräda,

Den maskinen spöar upp mitt gamla system i precis allt ihop med ett gtx 1080 kort (hade samma kort innan också).

Tex i farcry 5 fick jag ca 10 mer fps i average. Så du som har en 3770 som har mindre cores och är sämre kommer troligen få mer skillnad.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Du har ju inget direkt behov av att uppgradera datorn, så mitt råd är att vänta på nästa gen från AMD som ska släppas om ett par månader.
Kan ju visa sig att AMD fått till väldigt bra processorer. Eller bara ett gäng som är lite bättre än dagens dito'n. Oavsett så skadar det ju inte att vänta.

Jag sitter och väntar med min 3770k

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

@supra_jonny

Som den som skriver ovan. Vänta någon månad så släpper AMD nytt. Då kan du nog ha några fler val.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Du har ju inget direkt behov av att uppgradera datorn, så mitt råd är att vänta på nästa gen från AMD som ska släppas om ett par månader.
Kan ju visa sig att AMD fått till väldigt bra processorer. Eller bara ett gäng som är lite bättre än dagens dito'n. Oavsett så skadar det ju inte att vänta.

Jag sitter och väntar med min 3770k

Ett bra råd tycker jag som också sitter på en 3770K Vi lär veta mera om Ryzen 3000 efter Computex i slutet på månaden.

Permalänk
Medlem

Vill du ha datorn tystare, sikta på en ny CPU-kylare om din gamla för väsen. Denna kan du även flytta över till framtida uppgradering till AMDs AM4. Är det nätagg som för väsen är det samma historia där, du klarar dig bra på en i7 3770 ett tag till för dina syften tror jag.

Jag uppgraderade själv nyligen till en Ryzen 2600 då mitt gamla moderkort från 2009 inte ville leka boll med mig längre, så satsade på ett okej B450, en R5 2600 från demohyllan, 16GB DDR4 och sparade resten av pengarna till att uppgradera till Ryzen 3000-serien om ett halvår eller nåt. Min R5 kan jag sälja begagnad med minimal förlust eller uppgradera min HTPC med senare.

Så ha is i magen om inte moderkortet ger upp på dig, du klarar dig ett tag till.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av Olle78:

Ett uppgraderingspaket med CPU, moderkort, minnen och ev kylare kommer att kosta (i runda slängar) mellan 4000-10 000 kr. Om du rör dig mot den lägre siffran kommer du få snabbare minnen och någon extra kärna på CPUn jämfört med vad du har i dag. Det kommer vara lite bättre i nyare spel som kan använda de extra trådarna, men om det motsvarar din förväntningar på skillnad vet jag inte.

Vad gäller tystare burk, menar du att din CPU-kylning i dag är det som låter mycket? Eller vill du byta ut chassi, PSU och mekaniska hårddiskar också?

Anledningen till att jag vill bygga tystare burk är att den låter en del,men är ju en del fläktar till denna(inwin bigtower).
Sedan har jag en större cpufläkt med,Grafikkortets fläktar är löjligt tysta,så där är det ett stort plus(även vid höglast)evga brukar vara rätt tysta.

Själv så siktar jag på 5-6k i ett cpumm,så vart de tänkt,mina ramminnen är 16gb ddr3 1600mhz,moderkortet klarar ddr3 2400mhz(32gb max),och skulle man byta till 32gb 2400mhz istället så blir de dyrt,de vart så jag kom i tankarna på ett rent byte av resterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av supra_jonny:

Kör på 60hz 1080p ja,min grundtanke var att jag borde byta moderkort,cpu mm,just pga av åldern.
Grafikortet är såpass mkt nyare,och borde inte vara flaskhalsen i mitt system,om de nu är så?
Just därför går jag i tankarna att uppgradera,sedan är frågan helt klart om de är värt att bara byta just detta? Just de jag är osäker på.
Eller är ett bättre grafikkort att föredra framför min ide om cpu mm?

Mvh

Hur man ens kan sitta på 60 Hz 2019 är väl det som förbryllar mig mest.
Uppgradera skärmen i först och främst.

CPU/Moderkort/Ram kan du nog uppgradera i sommar när en hel drös personer kommer byta till Ryzens 3000-serie.
Marknaden kommer nog svämma över av Ryzen 1xxx CPU-er.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Hur man ens kan sitta på 60 Hz 2019 är väl det som förbryllar mig mest.
Uppgradera skärmen i först och främst.

CPU/Moderkort/Ram kan du nog uppgradera i sommar när en hel drös personer kommer byta till Ryzens 3000-serie.
Marknaden kommer nog svämma över av Ryzen 1xxx CPU-er.

Vart visst 144hz på min asus skärm 😜.

Skärmen är riktigt nice 👍

De lutar nog åt vänta på ryzens 3000-serie,amd lite mer vettigt pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av supra_jonny:

Vart visst 144hz på min asus skärm 😜.

Skärmen är riktigt nice 👍

De lutar nog åt vänta på ryzens 3000-serie,amd lite mer vettigt pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter klokt.

Sätt en budget och köp det som passar dig när grejerna släpps i sommar.