Köpråd Subwoofer direkt till TV

Permalänk
Medlem

Köpråd Subwoofer direkt till TV

Tja, har haft min TV Philips 55PUS8503 i snart ett halvår och är riktigt nöjd med den hittills men saknar det där sista: ljudet. Den har en inbyggd soundbar så det enda jag känner att jag behöver är en subwoofer.

Nu till mina frågor:
1. Går det att koppla in en subwoofer direkt till TV:n med bra resultat?
2. Om det går, har ni något tips på en sådan för runt 2000-3000kr?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vill du bara ha mer bas? Högtalare i flertalet TVapparater idag duger som bäst till att spela upp mobiltlefonringsignaler. Oavsett vad du köper för nya högtalare kommer det låta bättre än de du har idag. Så satsa på att köpa så du får ett 2.0 eller 2.1 system. Du kommer kunna sänka volymen på ljudet och ändå höra klart vad som sägs på programmet/filmen.

Tyvärr har jag inga råd på en produkt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Vill du bara ha mer bas? Högtalare i flertalet TVapparater idag duger som bäst till att spela upp mobiltlefonringsignaler. Oavsett vad du köper för nya högtalare kommer det låta bättre än de du har idag. Så satsa på att köpa så du får ett 2.0 eller 2.1 system. Du kommer kunna sänka volymen på ljudet och ändå höra klart vad som sägs på programmet/filmen.

Tyvärr har jag inga råd på en produkt

Mer bas som är tanken just nu ja, känns som att priset springer iväg snabbt om man ska börja kolla på nya högtalare också.

Permalänk
Medlem

Hittat en som verkar ligga bra till prismässigt https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2150700 (Yamaha NS-SW200). Nu till frågan: hur kopplas denna in till TVn? Kommer det behövas en förstärkare eller fungerar det att koppla den direkt till TVn?

Permalänk
Medlem

Kollade tevens specifikationer och den har vad jag kan läsa mig till ingen subwooferutgång så att koppla in enbart en subwoofer lär bli stökigt.

Permalänk
Medlem

En tv har normalt sätt inte stöd för att kunna koppla in en enskild högtalare så som en sub. Utan du måste nog använda ett dedikerat ljussystem tex en soundbar med sub eller en hemmabioreceiver med högtalare. Även om du tycker att ljudet direkt från tvn är bra så kommer de flesta soundbars låta betydligt bättre speciellt en soundbar med sub tilll.

Edit: Jag skulle inte Rekommendera att blanda TV:n inbyggda högtalare med något annat ljussystem eller högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakken:

Hittat en som verkar ligga bra till prismässigt https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2150700 (Yamaha NS-SW200). Nu till frågan: hur kopplas denna in till TVn? Kommer det behövas en förstärkare eller fungerar det att koppla den direkt till TVn?

Ända sättet jag kan se att koppla denna sub är via TV hörlursutgång till Subens RCA ingångar, sen om det kommer funka är osäkert, när man kopplar så brukar TV vanliga högtalare koppas bort, testa den biten först med några hörlurar. möjligen kan man få bägge vanliga TV högtalare + hörlurar att låta samtidigt. om inte har jag inga idéer..

Subben har annars inbyggd förstärkare..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Varför inte en 2.1 limpa?
Soundbar och subwoofer
Du får 50 gånger bättre ljud än inbyggda tv högtalaren och finns allt mellan 1000 - 9000kr

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

I see, tack för svaren. Avvaktar ett par månader och köper ett redigt 2.1 system istället, blir nog bättre resultat så samt mindre krångligare också.

Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Varför inte en 2.1 limpa?
Soundbar och subwoofer
Du får 50 gånger bättre ljud än inbyggda tv högtalaren och finns allt mellan 1000 - 9000kr

Känns onödigt att köpa en soundbar när min TV redan ska ha en inbyggd, det är min tankegång iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakken:

Känns onödigt att köpa en soundbar när min TV redan ska ha en inbyggd, det är min tankegång iallafall.

Ah, jag var lite dålig på att kolla upp just din TV-modell. Det ser ut som om en bashögtalare är ett bra alt. Som sagts tidigare så kommer det bli lite klurigt. På Prisjakt ser det ut som om TVn bara har optisk utgång, jag tror det är så att när du ansluter något till den så kommer de interna högtalarna att inaktiveras (lite osäker). Svårighet nr 2 du måste hitta en bashögtalare med inbyggt slutsteg och en DAC :/

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakken:

Känns onödigt att köpa en soundbar när min TV redan ska ha en inbyggd, det är min tankegång iallafall.

Bara för att din TV har en inbyggd betyder det inte att den är bra?
"soundbar" precis som ordet "dator" säger inget alls om prestanda eller kvalitet.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakken:

Tja, har haft min TV Philips 55PUS8503 i snart ett halvår och är riktigt nöjd med den hittills men saknar det där sista: ljudet. Den har en inbyggd soundbar så det enda jag känner att jag behöver är en subwoofer.

Nu till mina frågor:
1. Går det att koppla in en subwoofer direkt till TV:n med bra resultat?
2. Om det går, har ni något tips på en sådan för runt 2000-3000kr?

Tack på förhand!

Så denna nu senast jag var på Elgiganten i Sisjön Göteborg.

Priset är för att den stog på utförsäljning, så det kanske finns någon nyare ersättare med

https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/hogtalare/SUB100/...
https://www.philips.se/c-p/SUB100_12/tradloes-subwoofer/overb...
https://www.philips.se/c-p/SUB100_12/tradloes-subwoofer/recen...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.