Gurras dumma frågor om grafikkort!

Permalänk
Raderar framsidor

Gurras dumma frågor om grafikkort!

Vi är tillbaka i etern igen för en ny del av SweClockers videoserie "Gurras dumma frågor", där undertecknad leechar kunskap om datorkomponenter från veteranerna på redaktionen. Nu har det blivit dags att avhandla grafikkortet, själva arbetshästen i datorhagen. Vid min sida den här gången har jag stridsvagnsgeneralen @JonasT, som pedagogiskt tacklar mina frågor och kommer med handfasta svar.

Första avsnittet klockar in på bjussiga 12 minuter och avhandlar grafikkortsbranschen, samt vad som hänt de senaste 10 åren. Precis som med tidigare delar kommer det att trilla in fler klipp under veckan. Tack för att ni tittar!

Permalänk

"konglamorat" 😄 (konglomerat)

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Nu vill vi se nätagg 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av pompa_kumla:

Nu vill vi se nätagg 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror CPU med @Jacob är på tur!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Korrekt, näst på tur står CPU!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Raderar framsidor

Nytt klipp uppe nu. Imorgon kommer det tredje, där vi snackar strålspårning och grafiska nymodigheter.

Permalänk
Medlem

GTX1060 6GB är fortfarande ett dugligt 1080P kort för folk med lägre budget så inte gammal skit vid det här laget (dock i dagsläget rekommenderas hellre ett RX580 från AMD som nu är snäppet bättre oftast för samma eller mindre pengar). Gammal skit vore det ju om man knappt kan spela alls.

Vad gäller RTX2080TI så tror jag nog de flesta hade föredragit om det istället hade haft ännu fler CUDA kärnor istället för det där (i dagsläget) larviga Raytracing köret med RTX kärnor. Då hade vi nog fått kanske 50%-60% bättre prestanda jämfört med GTX1080TI vilket vore det normala med tanke på hur länge vi fått vänta på denna uppgradering. Det bör påpekas att hela dagens line up från Nvidia är en bluff. Det som säljs som RTX2080TI är egentligen en motsvarighet till tidigare GTX1080 medan RTX2080 motsvarar GTX1070 och RTX2070 är det egentliga GTX1060 6GB kortet (vilket bevisas bla genom avsaknad av SLI stöd samt TU106 krets). En varning som bör utfärdas vid köp av RTX2060 6GB eller GTX1660TI 6GB är att dessa kan komma åldras snabbare än tidigare mellanklasskort i Pascalserien pga begränsat minne. Nästa generations konsoler (som kommer bli mer som datorer) kommer styra utvecklingen av framtida titlar då dessa väntas få mer än 8GB VRAM. Jag skulle inte köpa ett kort i dagsläget med mindre än 8GB VRAM.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Raderar framsidor

Nytt klipp uppe nu om allas favoritsnackis, strålspårning!

Permalänk
Medlem

Angående strålspårning, så har Nvidias RTX kort en dedikerad del med så kallade "RT Cores". Tror ni att vi kan få se chiplet design på framtida grafikkort där t.ex. RT Cores sitter på ett litet dedikerat chip? Eller skapar det kommunikationsproblem och är problematiskt att implementera?

Permalänk
Raderar framsidor

Efter längre uppehåll är vi up and running igen! Senaste avsnittet hittas i huvudinlägget.

Permalänk

jag har en bärbar core i5 processor där grafikkortet är intel... flaskhals = grafikkortet.
jag har också en stationär core i5 processor där grafikkortet är Nvidia ... flaskhals = processorn.
och min 3:dje dator är en 2400g amd apu... flaskhals = ingen... jo grafikortet ju...
slutsats... det är bättre att grafikkortet går upp i tak än processorn... systemet kräver en viss mängd kraft till annat än till just spelet... annars kan man få viss framedrops ...

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Hjälpsam

Älskar upplägget, allt du var för blyg för att fråga.
Gurras frågor är, enligt min mening, inte alls dumma.

Tilläggas kan, är att om du spelar med låg fps, klarar du dig med klenare CPU och GPU, men du behöver fortfarande lika mycket minne, alltså videominne och arbetsminne.
Jag har en gammal FX 8350 med 32 GB arbetsminne och ett RX 460 med 4 GB videominne, den uppsättningen klarar förvånansvärt mycket, så länge man nöjer sig med 30-60 fps.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Asso "mormorshosten i weinerbrödet", Va erehär för vidrigheter!

Misstförstå mig inte, tycker för övrigt Gurras frågevideos är väldigt trevliga!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Wladir:

Asso "mormorshosten i weinerbrödet", Va erehär för vidrigheter!

Misstförstå mig inte, tycker för övrigt Gurras frågevideos är väldigt trevliga!

"Mormors hosta" är ju ett etablerat begrepp!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag fick tillgång min första PC för ungefär drygt 30 år sedan, och jag tycker den här serien är så jävla bra!

Permalänk
Avstängd

@Gustav Höglund: Skall det här tolkas som nybörjar frågor så är ni helt ute och cyklar.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Raderar framsidor

Söndagsmys! Nu är originalinlägget uppdaterat med det femte och sista klippet om grafikkort. Jag säger tack till Jonas och passar på att tipsa om nästa del, när jag snackar processorer med Hugosson! Kommer till veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

@gh0glund: Skall det här tolkas som nybörjar frågor så är ni helt ute och cyklar.

Vilken velocipedekvivalent skulle du säga att det är på informationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Söndagsmys! Nu är originalinlägget uppdaterat med det femte och sista klippet om grafikkort. Jag säger tack till Jonas och passar på att tipsa om nästa del, när jag snackar processorer med Hugosson! Kommer till veckan.

@Gustav Höglund Är det bara jag som missat delen med processorer?

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------System 1: Thermaltake Xaser VI, Corsair AX750, Gigabyte Z68X-UDH3-B3 rev 1.3, Intel i7 2700K @3,8GHz, Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz CL10, Gigabyte Radeon R9 200 HD7950.

Permalänk

Hej @Gustav Höglund! Har just hittat den här serien, och tycker det är otroligt givande att titta på inför att bygga min första dator. Är det en ny del på gång, och vad hände med avsnittet om bildskärmar?

Skickades från m.sweclockers.com