Resa till USA. Hundra frågor i huvet...

Permalänk
Medlem

Resa till USA. Hundra frågor i huvet...

Tja.
Jag ska snart gifta mig och tänkte dra till staterna.
Gifta oss osv gör vi i Sverige. Vi ska inte bosätta oss där.

* Måste man ha riktigt pass eller fungear Nationellt svenskt ID-kort?
* Vill till västkusten, kalifornien.
* Hotell? Tips?
* Hyrbil? Tips?
Reslängd minst 10 dagar.

Boka allt med resbyrå eller fixa allt själva?

Ni som varit där, ös på med tips och råd.
Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Du måste ha ett giltigt pass. Brukar rekommenderas att det ska vara giltigt minst 6 månader efter hemresan. Provisoriskt pass gäller inte.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att söka ESTA senast 72 timmar innan avresa. Kostar 14 dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Du måste ha ett giltigt pass. Brukar rekommenderas att det ska vara giltigt minst 6 månader efter hemresan. Provisoriskt pass gäller inte.

Ok, fixa riktigt pass. Check, tack.

Skrivet av joakim99:

Glöm inte att söka ESTA senast 72 timmar innan avresa. Kostar 14 dollar.

ESTA ?

Permalänk
Medlem

Inte rest till USA. Men har för mig jag hört någonstans att de första namnet i passet är ditt tilltalsnamn enligt dom, även om det igentligen inte kanske är så för dig.
Värt att kolla upp kanske

Vart på kryssning i internationellt vatten och då var det så. Så både jag, lillebror och pappa fick samma namn på biljeterna. Då mitt och broderns tilltalsnamn står sist i våra pass och pappas står först

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Du ansöker om lov att få komma in i landet. Du måste fylla i massor med onödig information, bl.a. dina föräldrars namn, samt lova att du inte är terrorist och att du inte planerar att ta in giftiga ämnen och dödliga sjukdomar i landet. Svarar du "rätt" på allt och har "rätt" nationalitet (EU är ok) så får du automatiskt godkänt inom nån dag. Du måste kolla själv med koden du får, du får inget meddelande att du fått ett beslut.

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
"New Application"
"Individual Application" är enklast, gav upp på Group när vi skulle ansöka för en vecka sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ok, fixa riktigt pass. Check, tack.

ESTA ?

USAs visa som inte är ett visa.

Du måste ansöka digitalt innan du åker och ja du behöver pass.
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Inga tips på hotell i kalifornien, har bara åkt igenom deathvalley där

Du behöver internationellt körkort för att köra/hyra bil i usa (har aldrig behövt visa det varken när jag hyrt eller kört men dumt att chansa)
https://www.motormannen.se/resa-med-bil/internationellt-koerkort/bestaell-haer/
Kolla med dom stora hyr firmorna vad som gäller, om du är ung kan det vara svårt att hyra. Tror också att dom hade en regel att du inte fick plocka ut bilen innan 24h efter du landat.

Du låter inte så van att resa så resebyrå kan vara smidigare, annars är det inte så svårt att boka flyg och hotell själv när ni läst på lite mer om vart ni vill och vad ni vill göra.

En sak som kan vara svårt att förstå innan man varit där är att usa är STOOORT! så tänk på det när ni planerar, planerar ni att åka till flera platser så kommer det att ta tid att ta sig mellan dom.
Personbästa var när GPSn talade om att att jag skulle svänga i nästa korsning om 270 kilometer.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mega-Dark:

Inte rest till USA. Men har för mig jag hört någonstans att de första namnet i passet är ditt tilltalsnamn enligt dom, även om det igentligen inte kanske är så för dig.
Värt att kolla upp kanske

Det stämmer, fyllde i mitt tilltalsnamn på den gröna lappen man får/fick på flyget och vid gränskontrollen vid flygplatsen så frågade kontrollanten vad mitt tilltalsnam var; svarade då med mitt tilltalsnamn. Nej, sa' kontrollanten, det är Karl. Nej, sa' jag då mitt tilltalsnamn står sist av mina förnamn i passet. Tillbaka sist i kön och fyll i en ny lapp med "rätt namn" (det vill säga det första förnamnet i passet). Lite irriterande när de måste ha "rätt"

Nu kan man ju slippa de gröna lapparna ibland och bara ha ESTA, men det beror på vilken flygplats man kommer till.

När det gäller hotell... skall ni åka Highway One, längs kusten mellan San Fransisco och Los Angeles, med hyrbil så se till att ringa och boka hotell redan på morgonen när ni lämnar föregående hotell. Alternativt boka allt hemifrån redan. I semestertider så är det ganska mycket folk som åker den vägen så endera bokar man hotell innan eller så får man stanna tidig eftermiddag redan för att få ett rum.

Motell duger bra, finns ju Motel 6 exempelvis, de är väldigt "basic" men duger bra. Ingen frukost men det kan man ju äta på McDonalds

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Falcon
Först lite praktiska frågor
1. Både du och blivande frugan måste ansöka om ESTA. Se till att göra det i god tid innan ni åker. Helst en månad innan avfärd om möjligt. (För att hinna göra rättelser om ni får avslag pga fel ifyllt)

2. Som andra nämnt. USA är stort. Riktigt stort. Californien är inte (med amerikanska mått) en särskilt stor delstat. Endå är det 124 mil från norr till söder.

3. För att ta sig runt behöver man nästan alltid ha bil. Specielt i Californien och än mer i just Los Angeles. I många mindre centrala områden kan det till och saknas trottoarer/gångvägar helt. Man får ofta lov att ta bilen även om man bara ska en kilometer bort - det finns ju ingenstans att gå

4. Punkt 3 kan ställa till det för er om ni är under 21 år. Många hyrbilsfirmor tar ut en högre avgift för förare under 25 - och kan t.o.m. vägra hyra ut till förare under 21.

5. Lägg ingen vikt vid att många hotell saknar frukostservering (eller så skriver dem "continental breakfast) vilket betyder typ rostmackor och små plastbyttor med yoghurt. Det är mycket vanligt med frukostrestauranger i USA. Där finns dem riktigt bra frukostarna - till låga priser också

6. Se till att ni har ett KREDITkort. Vissa hyrbilsfirmor och hotel accepterar inte DEBITkort (alltså kort där pengarna dras direkt från bankkontot). Den här punkten gällde i alla fall när man hade amerikanska kort (jag var bosatt där). Så jag vet inte om Svenska bankers kort fungerar även om det är Debitkort, jag har hört sådant påstås men jag skulle inte chansa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Beroende på hur långt efter bröllopet ni flyger; se till att söka om saker med rätt efternamn om nån av er byter! Gäller antagligen i gränskontrollen också, blev i vart fall ett jävla liv nör frugan och jag åkte till Vietnam efter vårt bröllop och hon på vana skrev sitt gamla efternamn på inpasseringslappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Beroende på hur långt efter bröllopet ni flyger; se till att söka om saker med rätt efternamn om nån av er byter! Gäller antagligen i gränskontrollen också, blev i vart fall ett jävla liv nör frugan och jag åkte till Vietnam efter vårt bröllop och hon på vana skrev sitt gamla efternamn på inpasseringslappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan också vänta med namnbytet tills dess att man är hemma

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

@Falcon: Jag adderar till detta inlägg.

Skrivet av Xyborg:

1. Både du och blivande frugan måste ansöka om ESTA. Se till att göra det i god tid innan ni åker. Helst en månad innan avfärd om möjligt. (För att hinna göra rättelser om ni får avslag pga fel ifyllt)

Nu har jag inte riktigt förstått om ni tänker åka före eller efter bröllopet, men se till att ni antingten beställer nya pass i god tid (om ni tänkt byta efternamn, t.ex.) eller byter efter att ni kommer hem igen. Har en del kompisar som gjort misstaget att de bokat resan innan bröllopet (och skrivit sina gamla namn) och sen fått problem när de ansökt om pass och fått ett pass med nya efternamnet.

Skrivet av Xyborg:

6. Se till att ni har ett KREDITkort. Vissa hyrbilsfirmor och hotel accepterar inte DEBITkort (alltså kort där pengarna dras direkt från bankkontot). Den här punkten gällde i alla fall när man hade amerikanska kort (jag var bosatt där). Så jag vet inte om Svenska bankers kort fungerar även om det är Debitkort, jag har hört sådant påstås men jag skulle inte chansa.

Jag har varit i USA fem/sex gånger och har alltid använt mitt debit-Visa från Swedbank (nu blev det väl Mastercard för något år sedan, men sak samma). Däremot kan det hända att du måste ange att kortet är ett kreditkort när du väl handlar i USA. Annars är USA ett land där cash fortfarande är kung, så det är aldrig fel att ta ut några sedlar och ha till hands.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Har bara erfarenhet av två visteleser i USA men räkna också med att få en del frågor när ni landat. Frågorna är lite slumpmässiga. Ibland får vissa personer en extra kontroll där de förs in i ett "bås" eller rum med dörr där de ställer ännu fler frågor. Var trevlig i tonen mot gränskontrollanterna så kommer det gå bra.
Håll rätt på namn och pass. De är supernoga med detta. Bra tips ovan angående tilltalsnamn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det stämmer, fyllde i mitt tilltalsnamn på den gröna lappen man får/fick på flyget och vid gränskontrollen vid flygplatsen så frågade kontrollanten vad mitt tilltalsnam var; svarade då med mitt tilltalsnamn. Nej, sa' kontrollanten, det är Karl. Nej, sa' jag då mitt tilltalsnamn står sist av mina förnamn i passet. Tillbaka sist i kön och fyll i en ny lapp med "rätt namn" (det vill säga det första förnamnet i passet). Lite irriterande när de måste ha "rätt"

Skrivet av Xyborg:

6. Se till att ni har ett KREDITkort. Vissa hyrbilsfirmor och hotel accepterar inte DEBITkort (alltså kort där pengarna dras direkt från bankkontot). Den här punkten gällde i alla fall när man hade amerikanska kort (jag var bosatt där). Så jag vet inte om Svenska bankers kort fungerar även om det är Debitkort, jag har hört sådant påstås men jag skulle inte chansa.
Skickades från m.sweclockers.com

Kom på ett par saker till när jag läste dom andra svaren.
Nu är det ett tag sen jag var där men i en del butiker var jaq tvungen att välja att det var ett kreditkort jag betalade med fast det var mitt svenska debit kort. Så om du får problem, prova att välja kredit istället. Rekommenderar också att ha ett kreditkort som backup ifall era vanliga bankkort krånglar.

apropå namn så var det något hotell som blev fundersamt eftersom mitt tilltalsnamn som står på visakortet kommer som andranamn i passet. Men det var inga problem när jag hade förklarat ett par gånger. Hotell personal är mer hjälpsamma än folk som jobbar i gränskontrollen

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Måste man ha riktigt pass eller fungear Nationellt svenskt ID-kort?
Ja du måste ha riktigt pass, och ansöka om ESTA. https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
Vill till västkusten, kalifornien.
San Francisco är en trevlig stad.
LA är kul att besöka sevärdheter, men SF är en bättre stad enligt mig.
Hyrbil? Tips?
Hyr alltid bil via en svensk site, tex avis.se, då ingår alla försäkringar du behöver, om du hyr bil på plats eller via amerikanska siten så tillkommer massa extrakostnader för försäkringar.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Kom på ett par saker till när jag läste dom andra svaren.
Nu är det ett tag sen jag var där men i en del butiker var jaq tvungen att välja att det var ett kreditkort jag betalade med fast det var mitt svenska debit kort. Så om du får problem, prova att välja kredit istället. Rekommenderar också att ha ett kreditkort som backup ifall era vanliga bankkort krånglar.

apropå namn så var det något hotell som blev fundersamt eftersom mitt tilltalsnamn som står på visakortet kommer som andranamn i passet. Men det var inga problem när jag hade förklarat ett par gånger. Hotell personal är mer hjälpsamma än folk som jobbar i gränskontrollen

Jag bodde år 2013 i USA, och använde då paralellt mitt gamla (finska) debit-kort samt ett debit-kort jag fick från min amerikanska bank. Det finska kortet funkade praktiskt taget överallt, men många gånger måste man välja alternativet för kreditkort i t.ex. betalautomater. Kreditkort rekommenderas ändå, för t.ex. biluthyrningsföretag kräver praktiskt taget alltid att man betalar med kreditkort och inte debitkort. Eftersom jag då inte hade något kreditkort var jag tvungen att lämna in en vattenräkning där mitt namn och adress fanns. Ta också ut kontanter på förhand. ATM:s kostnader varierar beroende på bank, och kan vara rätt så dyra. Dessutom så är det många ställen som inte tar emot kortbetalningar om summan är liten, så köper du bara en glass, öl eller ostburgare så vill de inte nödvändigtvis ta emot ditt kort.

När ni gifter er är namnet viktigt att komma ihåg. Reser ni strax efter bröllopet är det knappast något stort problem, men om det går lite mer tid så rekommenderar jag nog antingen att ni ändrar namn först efter resan eller att ni bokar resan i nya namn och skaffar nya pass. När jag och min fru åkte på bröllopsresa (Filippinerna) så behöll vi våra gamla namn, trots att resan var några månader efter bröllopet. Ombokningsavgifterna för flygen kan ibland bli riktigt höga (tusentals kronor per person) om man ändrar namn.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Måste man ha riktigt pass eller fungear Nationellt svenskt ID-kort?
Ja du måste ha riktigt pass, och ansöka om ESTA. https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
Vill till västkusten, kalifornien.
San Francisco är en trevlig stad.
LA är kul att besöka sevärdheter, men SF är en bättre stad enligt mig.
Hyrbil? Tips?
Hyr alltid bil via en svensk site, tex avis.se, då ingår alla försäkringar du behöver, om du hyr bil på plats eller via amerikanska siten så tillkommer massa extrakostnader för försäkringar.

Det finns också möjlighet att ta tredjepartsförsäkring, men då vill ofta hyrbilsföretaget ha en deposit som kan vara allt mellan 500-1500 dollar. I slutändan är det ändå oftast billigare än att ta en försäkring via dem, men man får vara beredd på att sätta ut en del pengar först.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tja.
Jag ska snart gifta mig och tänkte dra till staterna.
Gifta oss osv gör vi i Sverige. Vi ska inte bosätta oss där.

* Måste man ha riktigt pass eller fungear Nationellt svenskt ID-kort?
* Vill till västkusten, kalifornien.
* Hotell? Tips?
* Hyrbil? Tips?
Reslängd minst 10 dagar.

Boka allt med resbyrå eller fixa allt själva?

Ni som varit där, ös på med tips och råd.
Tack på förhand!

Som andra sagt, Pass JA, ESTA JA.

Hyrbil www.rentalcars.com funkar bra, brukar vara billigare än att gå via bolagen direkt. Se dock till att välja rätt bolag, även om det inte är billigast på listan så väljer jag oftast AVIS då de har kontor i Sverige ifall något skulle strula.

Hotell, mitt tips är att deras system med klassificering inte riktigt är jämförbart med Sverige. I Sverige kan ett 3-stjärnigt vara ett klart godkänt hotell, i USA kan det vara alltifrån piss till okej. Med andra ord är det värt att lägga några kronor på hotell.

Kan också vara värt att titta på att hyra ett hus eller en lägenhet istället för hotell! Många gånger kan det vara mycket billigare och bättre. Vet inte hur utbudet ser ut på västkusten deras dock men i Florida så svämmar det över med holiday rentals och där kan du få en fläskig amerikansk villa med egen pool med plats för tre par för samma pris som du får ett vanligt dubbelrum av vettig kvalité.

Permalänk
Medlem

@Falcon
det enda jag tänkte påpeka va ESTA ansökan att göra de på deras officiella hemsidan och inte suspekta 3.dje parts sidor
då den ''officiella'' kostar ca 14 dollar medans dom andra tar allt mellan de dubbla till 10 ggr pengen för egentligen ingenting
men personerna ovan länkade den korrekta .gov sidan

Skrivet av videopac:

Det stämmer, fyllde i mitt tilltalsnamn på den gröna lappen man får/fick på flyget och vid gränskontrollen vid flygplatsen så frågade kontrollanten vad mitt tilltalsnam var; svarade då med mitt tilltalsnamn. Nej, sa' kontrollanten, det är Karl. Nej, sa' jag då mitt tilltalsnamn står sist av mina förnamn i passet. Tillbaka sist i kön och fyll i en ny lapp med "rätt namn" (det vill säga det första förnamnet i passet). Lite irriterande när de måste ha "rätt"

har en lång och rätt humoristisk historia gällande detta men namn på Esta, biljett och pass.. kanske underlättar att man väljer de första men jag kom då både dit och tillbaka med att använda mitt tilltalsnamn på alla ställen (nog för det var en hel del diskussioner inblandade
men kan dra en sammanfattning

flög med jobbet till Tennessee för att närvara på ett möte gällande ett system vi sålt till ett företag där och då dom ville ha info inför deras driftsättning och någon som närvarade vid driftsättning (förtydligande så jobba ja inte utan var där på business meeting och typ moraliskt stöd )

hursom flög till TN för detta möte, och sedan vidare till Oregon på ett kundbesök då man va i staterna (ändrade min vistelsetid osv så det var korrekt) och sedan samma tur hem
på flygplatsen i TN påväg hem så hade åkt med både tåg bil och flyg och det hade gått bra tills skulle genom sista kontrollen...

blev en massa liv.. att jag valt mitt tilltalsnamn Erik på allt men heter Karl i första mellannamn...
fick förklara att i Sverige är det så... han tillkallade på både 1,2,3 och 4 andra... men som tur va sa den 4.de
''vet inte varför men så är det i Europa'' så fick äntligen gå vidare

sedan blev det dubbelstopp i säkerhetskontrollen....
hade tydligen 1st tuggummi i myntfickan på jeansen omgiven av aluminiumfolie (det som finns original i de små förp.) och det gav utslag i maskinen.. (denna hade legat där från innan ja lämna Sverige då jag inte visste om den) de börja fråga vad de va hacka upp den och lukta osv. (va extra sweet mint eller va den heter) och tog fram tygbiten och svabba det dissekerade tuggummit vilket som förväntat inte gav utslag men dom gav sig inte där utan de hämtade ''provpåsarna'' och dessa gav inte heller utslag (som förväntat)

så fick gå vidare till scanningen av handbagaget
TRO DET ELLER EJ BLEV STOPPAD IGEN... lova att denna va för att jag stod och diskuterade namnangivelsen tidigare....
fick veta att min pärm i väskan med papper verkade suspekt och lite väl tjock... tro de då pärmen är i 7 fack med typ 10-14 papper per fack...
i detta fall började man bli lätt irriterad... och meddelade dom dom ändå letade efter papper ha jag ytterligare mer där, där, där och ha även 2 tidningar där... och allt blev svabbat och kom tillbaka negativt (som förväntat)

lite komiskt att man tar sig så långt med att ''problemet'' blir så stort bara nån reagerar
hade detta med namnen varit så viktigt borde dom ju sett detta vid ankomst kan man tycka

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tja.
Jag ska snart gifta mig och tänkte dra till staterna.
Gifta oss osv gör vi i Sverige. Vi ska inte bosätta oss där.

* Måste man ha riktigt pass eller fungear Nationellt svenskt ID-kort?
* Vill till västkusten, kalifornien.
* Hotell? Tips?
* Hyrbil? Tips?
Reslängd minst 10 dagar.

Boka allt med resbyrå eller fixa allt själva?

Ni som varit där, ös på med tips och råd.
Tack på förhand!

  • Innan du ens kommer iväg: Pass + Esta + anmäla till flygbolaget var du tänker bo första natten.

  • Hotell: Har på senare tid hyrt via Airbnb istället för att bo på hotell, mycket för lägets skull och ofta billigare.
    Hotell kan vara riktig rysk roulette där borta.

  • Hyrbil: Brukar hyra via Alamo, oftast billiga och uppgraderar ofta gratis när man väl hämtar bilen.

Västkust: Jag hade stannat ett par dagar i LA, göra lite nöjesprylar där. Sen ta hyrbilen och köra upp till San Francisco som är en fantastiskt trevlig stad som jag besökt ett gäng gånger vid det här laget.

Permalänk
Medlem

I SF bodde vi på Marriott Marquis
I LA var det Andaz West Hollywood

Bägge dessa var fantastiska hotell

På vägen stannade vi i San Simeon, Monterey och Santa Barbara då vi körde Highway 1. San Simeon kunde man dock hoppat över.

Vi gjorde rutten själv tillsammans med en resebyrå som vi hade bra kontakt med där dom kom med lite input gällande vad dom tyckte i tid på de olika platserna, blev jättebra.

Hade hyrbil under knappt en vecka, valde varianten "välj vad ni vill på plats".
Allt fungerade skitbra, rekommenderar ändå att kolla lite guideböcker innan för att kunna ta reda på vad man vill se/uppleva.
Boka inte upp er fullt på dagarna och försök inte pressa in så många lokationer, speciellt inte på bara 10 dagar.
Vi hade t.ex 6 nätter bara i LA vilket precis räckte för att reka det viktigaste samt strandhäng
Otroligt schysst resmål med fantastiska människor, speciellt på västkusten.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Frugan och jag var just i Californien på vår bröllopsresa för några år sedan. Många bra tips ovan, t.ex. ESTA, tilltalsnamn och att vara artig mot flygplatstjänstemän. Om ni åker direkt efter bröllopet och någon av er tänkt byta namn bör ni boka i det gamla namnet och byta efter hemkomsten.

Vi flög till San Francisco, landade halvsent på kvällen lokal tid och slocknade som klubbade sälar när vi kommit hem till vår kompis som bor där. Oavsett om ni vill boka hemifrån eller allt eftersom så rekommenderar jag att ni bokar den eller de första nätterna hemifrån, när man landar kl 21 lokal tid är klockan 06 inombords och det sista man vill göra är att jaga hotellrum.

Efter ett par dagar i SF flög vi till Vegas och lallade runt några dagar innan vi hyrde bil och körde till Grand Canyon. USA är stort. Väldigt stort. Det som ser ut som en liten nätt utflykt från Vegas till GC tar 4-5h enkel väg. Vi bodde på ett hotell strax utanför nationalparken men återigen, USA är stort och det tar en stund att köra från nationalparksgränsen till själva kanjonen så vi hamnade lite längre bort än vi tänkt oss. Efter ett par dagar vid GC körde vi vidare österut mot Page, AZ, och rundade GC för att köra tillbaka mot Vegas på norra sidan. Är man naturintresserad finns det många stora nationalparker och state parks i det här området att besöka utöver GC, t.ex. Zion, Grand Staircase-Escalante, Bryce Canyon mfl. På andra sidan Vegas ligger Death Valley som är väl värt ett besök om man är på väg till LA.

Vi fick bättre pris på flyget genom Resia än vad vi kunde skaka fram själva så det kan vara värt att kolla med en resebyrå innan ni bokar på nätet. Vi bokade sedan alla hotell själva, liksom hyrbilar. Tyvärr har ju kronan rasat de senaste åren så räkna inte med att saker är speciellt billiga, dessutom tillkommer sales tax (typ moms) på alla priser och även dricks på restaurangerna. Frukost kan man äta billigt på diners eller caféer men lunch och middag blir snabbt dyrt om man inte vill äta snabbmat hela tiden.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

@Falcon
[...]
men kan dra en sammanfattning

flög med jobbet till Tennessee för att närvara på ett möte gällande ett system vi sålt till ett företag där och då dom ville ha info inför deras driftsättning och någon som närvarade vid driftsättning (förtydligande så jobba ja inte utan var där på business meeting och typ moraliskt stöd )
[...]

En kollega skulle flyga till North Carolina på kurs men hade klickat i semester på ESTA-ansökan. Han var lite nervös vid ankomsten så när kontrollanten frågade "business or pleasure?" svarade han "pleasure" för att inte råka i trubbel med ansökan.
-"So where are you going next?" frågade kontrollanten.
-"Charlotte" svarade kollegan (största staden i NC).
-"Nobody goes to Charlotte for pleasure!" utbrast kontrollanten och skrattade medan han stämplade passet och öppnade spärren så att kollegan kunde passera.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

En kollega skulle flyga till North Carolina på kurs men hade klickat i semester på ESTA-ansökan. Han var lite nervös vid ankomsten så när kontrollanten frågade "business or pleasure?" svarade han "pleasure" för att inte råka i trubbel med ansökan.
-"So where are you going next?" frågade kontrollanten.
-"Charlotte" svarade kollegan (största staden i NC).
-"Nobody goes to Charlotte for pleasure!" utbrast kontrollanten och skrattade medan han stämplade passet och öppnade spärren så att kollegan kunde passera.

Hahaha Amen!

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk

Bli inte förvånade om säkerhetskontrollen i USA tar 2-4 timmar, beror lite på vilken tid & vart ni landar.
Var nykter

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Några fler saker jag kom på nu.

Om du kör bil i en större stad i USA och bestämmer dig för att tanka - kliv då inte ur bilen som vi gör här hemma. Många mackar har betjäning och de kommer ropa och stoja om att du ska sitta kvar i bilen.

Om du kör bil genom flera delstater - lägg märke till att trafikregler kan vara lite olika i olika stater.

Vägmärken med typ "XING" eller dylikt, ibland i kombination med symbol. En sorts korsning med annan typ av trafik. Kan vara spårväg eller lastbilar som ofta korsar vägen.

Många stater har trafikregeln "turn right on red". Dvs att man vid fri väg (väjningsplikt) får svänga höger vid en korsning även om det är rött.

Om du ska vända bilen på en mindre väg så använd aldrig någon privat tomt som vändplats. Privat mark är något som vissa amerikaner skyddar sådär lagom oproportionerligt mycket

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Om du väljer att boka genom resebyrå bör du kolla att de har dynget-runt-support utifall det blir strul med flygen. Flygbolagen kan begära att du går via resebyrån för ombokningar och då vill du inte att de bara har telefontid 8-16 svensk tid.

Om man bokar flygbiljetterna direkt genom flygbolaget är det de som ansvarar för ombokning vid problem.

Permalänk
Medlem

har släktingar i Cali & Texas, var i Las Vegas i fjol...
som andra sagt pass med min. 6 mån giltighet (vilket gäller överallt numera)
ESTA - totalt meningslöst, men ett måste samt snabbt fixat (vem fan anger ja på planerat folkmord?!?)
brukar ha en liten summa dollar med mig 500-1000$, jag använder AmEx så kan inte svara på andra kort...

så kallad utökad säkerhetskontroll har jag aldrig varit med om under ca. 10 resor till US... det beror på att jag är lång, blond & blå ögon... "slumpmässig" kontroll drabbar bara vissa raser

för ca. 10 år sen åkte vi 5 pers. på jaktresa till Alaska, med gevär i bagaget... en av oss hade lyckats med att få fel serienummer på bössan, så det blev ju lite att förklara på Ted Stevens... men som ovan; nordbor har det betydligt lättare än de flesta...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ok, fixa riktigt pass. Check, tack.

ESTA ?

Ja, utan den kommer du inte in i USA. Fyll i den snarast. bara googla och den kommer upp.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Bra tips i tråden, men vill också trycka på KREDITkort, man vill inte fastna någonstans för att ett debitkort inte fungerar p.g.a. avsaknad av kontakt med transaktionssystemet. (USA är inte lika väl utbyggt IT-infrastrukturellt som Sverige).

Kreditkort också framförallt för hyrbilsföretag, de lägger en reservation på kortet och vill ha säkerheten i att det finns ett kreditutrymme om du stjäl/krockar bilen, så man kan få problem om man försöker reservera bil med ett debitkort.

Boka helst direkt med bolagen i fråga, gå via mäklare/3rd part innebär bara problem om något strular. ELLER boka allt via svensk resebyrå, så ni får paketres-skydd. Swanson's t.ex. är ju specialiserad på staterna.

Läs på om de områden som intresserar er, precis som här finns det givetvis no-go-zones som man helst inte befinner sig i vid fel tidpunkt på dygnet.

Visa signatur

Apple