Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Är det *alltid* lagligt att köra enligt hastighetsbegränsningen?

Permalänk
Medlem

Känns faktiskt mer säkert att man ligger 5-10 över hastighetsgränsen ibland och håller mer koll på vägen än på hastigheten och går efter känsla istället. Vissa ska ju titta på hastigheten hela tiden (händer mig själv ibland och speciellt när man var helt nyexaminerad bilförare) och då drar ju det fokus från vägen som är mycket viktigare att hålla koll på än några fjuttiga km/h över gränsen.

Permalänk
Medlem

Ingen följer ju skyltarna längre då de ofta är satt fånigt lågt, och respekten för polisen är borta sedan länge. Omotiverade låga hastighetsgränser är svårt att följa, och det ser man var dag.

Håller man i närheten av hastigheten i hyfsat jämn fart så är det inga problem, men ofta de som sniglar är de som sedan gör oväntade saker på vägen. Kanske är det relaterat till att de skiter i annat folk när de sniglar, som trafikregler och säkerhet. De tänker nog att de på vänsterfältet på motorvägen får bromsa när de svänger ut utan varken blinkers och hastighet, för vad ska de annars göra, krascha in i baken?! Säkert sådana som inte håller upp dörren för gamlingar, står med vagnen på tvären på ICA, mumlar i telefonen in/ut ur cirkulationsplatsen utan att ge blanka fan om det kommer bil, motorcykel eller 97-åriga Greta med rollator...

Lite fördomar har man väll, men så har man kört i den här stan och på E4 i många jädrans år. Många har hamnat i "vad-i-helvete" minnet och kommer förmodligen alltid att vara där.

Sedan finns det ju motsatsen så klart, snabbt utan någon som helst bedömningsförmåga eller empati. Ofta kör de BMW eller Audi (finns andra också ), och klämma sig in till 1 vägen från 2+1 genom att gena över de sista heldragna linjerna är deras specialitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

"Om medelhastigheten på en landsväg höjs med 10 km/h ökar risken för trafikolyckor med 25% ..."
Vet att detta kommer ifrån myter-o-sanningar-hastighet.pdf på NTF's hemsida. Men vet någon var dom har fått uppgifterna ifrån?

Hör upp fartmarodörer. Om ni kör 180 på 90 väg är det 225% sannolikhet att ni kör ihjäl er !!!11

Lite mer seriöst så ur ett rent pragmatiskt, kanske inte helt vetenskapligt perspektiv.
Så tror jag att det är viktigt att anpassa körningen efter omständigheterna.

Säg optimala förutsättningar.

* Dagsljus
* Fri sikt
* Jämn bra vägyta utan hål o dylikt
* Fri från grus o dyl
* Temperaturer > 10°C
* Inga andra trafikanter inom 5km radie

Då helt ovetenskapligt så tror jag inte olycksrisken är jätte stor.
Även om man skulle köra i mer än skyltat+30.

Säg usla omständigheter

* Rejält kurvig 70 väg
* Blankis
* Snöstorm
* Feldoserade kurvor (lutar utåt)
* Nerförsbake
* 15 år gamla blankslitna däck
* Inte sovit på 2 dygn
* Påtänd

Då ber man om problem om man ens försöker hålla de skyltade 70.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

"Om medelhastigheten på en landsväg höjs med 10 km/h ökar risken för trafikolyckor med 25% ..."
Vet att detta kommer ifrån myter-o-sanningar-hastighet.pdf på NTF's hemsida. Men vet någon var dom har fått uppgifterna ifrån?

Enligt trafikverket borde ökningen vara 14% om man kör 80 på en 70 väg.
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/Di...

Jag vet inte varifrån NTF:s uppgifter kommer. Men en kvalificerad gissning är att NTF använder sig av just landsväg i sitt exempel vilket kan innebära att följande faktorer spelar in vad gäller den ökade olycksrisken:
-Avsaknad av mitträcke,
-Mer vilt (älgar, rådjur, grävlingar osv)
-Smalare och kurvigare vägar osv.

Trafikverket däremot skriver inte att de utgått från någon särskild typ av väg utan enbart utgår från en generellt ökad medelhastighet på, som jag tolkar det, alla typer av vägar.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

"Om medelhastigheten på en landsväg höjs med 10 km/h ökar risken för trafikolyckor med 25% ..."
Vet att detta kommer ifrån myter-o-sanningar-hastighet.pdf på NTF's hemsida. Men vet någon var dom har fått uppgifterna ifrån?

Enligt trafikverket borde ökningen vara 14% om man kör 80 på en 70 väg.
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/Di...

Är bara att börja räkna:

http://fragelada.fysik.org/index.asp?id=14829

Permalänk
Medlem

@JeanC: Tack, men låter osannolikt att dom använt friktions beräkningar för kurvor som underlag.
Under de flesta förhållanden (väder, däck, kurvradie, vägbana, etc) är denna typ av riskökning ganska nära noll. Går naturligtvis att välja förhållanden där riskökningen blir 25% eller vilket värde man nu vill ha, men sådana siffror är ganska meningslösa under genomsnitts förhållanden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Hör upp fartmarodörer. Om ni kör 180 på 90 väg är det 225% sannolikhet att ni kör ihjäl er !!!11

Tja, låter inte helt fel att man har 225% högre risk för olyckor om man kör 180 på 90-väg
Det är nog väsentligt mer än 225% högre risk t.o.m.

EDIT: Ohwait, såg nu att du skrev 225% sannolikhet...jaja, skitsamma

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hör upp fartmarodörer. Om ni kör 180 på 90 väg är det 225% sannolikhet att ni kör ihjäl er !!!11

Borde ju bli 400% större chans.
Rörelseenergin ökar ju med kvadraten av hastigheten, så dubblar du hastigheten så blir blir ju energiökningen 4 ggr högre. Det vill säga att när det händer något så är ju risken för allvarlig skada bra mycket högre, då du har 4ggr så mycket energi som skall absorberas vid kraschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Borde ju bli 400% större chans.
Rörelseenergin ökar ju med kvadraten av hastigheten, så dubblar du hastigheten så blir blir ju energiökningen 4 ggr högre. Det vill säga att när det händer något så är ju risken för allvarlig skada bra mycket högre, då du har 4ggr så mycket energi som skall absorberas vid kraschen.

Å andra sidan mindre exponeringstid för andra tokstollar i trafiken 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hör upp fartmarodörer. Om ni kör 180 på 90 väg är det 225% sannolikhet att ni kör ihjäl er !!!11

oddsen blir 50% då du spenderar hälften så mycket tid på vägen

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Å andra sidan mindre exponeringstid för andra tokstollar i trafiken 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Ja särskilt om man kör in i bergsvägg och dör i förtid.

Ontopic: jag kör väl som de flesta andra här, över hastighetsgränsen vid bra förhållanden. Men att klaga på dom som kör strax under är ju bara löjligt. Finns ofta skäl att köra lite långsammare.

Permalänk
Medlem

Enda gångerna jag tittar på mätaren är vid platser jag vet att det brukar vara kontroller/ fasta kameror eller en polisbil i röven, annars följer jag trafikrytmen och anpassar hastigheten efter rådande förhållanden (kör säkert alldeles för fort enligt begränsningen ibland på 60/70/80-vägar men säkert även "för sakta" ibland). Fan åka förbi en skola o stirra blint på mätaren för o köra 30 eller mindre måste vara bra mycket farligare än att titta på vägen och råka köra 35.
Kan även tillägga att detta har varit mitt körsätt de senaste 15 åren, aldrig åkt dit för fortkörning, aldrig ens varit i närheten av en olycka.

Sen att hastighet skulle döda är det dummaste jag hört, då skulle alla som suttit i ett flygplan varit döda, det som dödar är att folk överskattar sin förmåga eller underskattar de risker som kan uppstå när man kör bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Enda gångerna jag tittar på mätaren är vid platser jag vet att det brukar vara kontroller/ fasta kameror eller en polisbil i röven, annars följer jag trafikrytmen och anpassar hastigheten efter rådande förhållanden (kör säkert alldeles för fort enligt begränsningen ibland på 60/70/80-vägar men säkert även "för sakta" ibland). Fan åka förbi en skola o stirra blint på mätaren för o köra 30 eller mindre måste vara bra mycket farligare än att titta på vägen och råka köra 35.
Kan även tillägga att detta har varit mitt körsätt de senaste 15 åren, aldrig åkt dit för fortkörning, aldrig ens varit i närheten av en olycka.

Sen att hastighet skulle döda är det dummaste jag hört, då skulle alla som suttit i ett flygplan varit döda, det som dödar är att folk överskattar sin förmåga eller underskattar de risker som kan uppstå när man kör bil.

Ökad hastighet innebär minskade säkerhetsmarginaler.

Det spelar ingen roll hur bra du själv kör, du är inte ensam i trafiken, tänk på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Ökad hastighet innebär minskade säkerhetsmarginaler.

Det spelar ingen roll hur bra du själv kör, du är inte ensam i trafiken, tänk på det.

För att inte tala om djur som lurar i diket, akuta sjukdomar som drabbar en själv, dåligt synliga defekter på vägarna m.m.

Om man radar upp hundra personer och frågar om de kör säkrare än genomsnittsföraren så tror jag att nästintill alla svarar "ja". Man kan ju fundera lite på det innan man själv trycker ner gaspedalen lite för mycket.

Permalänk
Avstängd

Denna artikel om olycksrisker var rätt intressant, inte minst för att den inte riktigt nämner hastighet som en riskfaktor mer än i jämförelse med att gå. Stycket om "olycksfåglar" bör beaktas, har man sådant beteende bör man nog försöka tänka om.

Citat:

”Olycksfåglarna”
Samma grupp på ungefär 15 % av befolkningen är inblandade i 50 % av olyckorna. Den gruppen har egenskaper som ökar risken för olyckor, exempelvis:

  • Förklarar bort misstag, vilket gör att de inte lär sig till nästa gång.

  • Tränger bort faror. Exempelvis ignorera att det ligger ett dagis i närheten.

  • Impulsivitet kan leda till farliga situationer, till exempel en kraftig sväng utan att blinka.

  • Prestigetänkande, vilket kan leda till negativa reaktioner då de blir omkörda. (De förlorar en ”kamp” med en annan bil.)

  • Självhävdelsebehov innebär att personen måste visa sig stor och stark. Personer som tränger sig i kön måste ”straffas”.

  • Reaktionsbildning är ett tvärtombeteende. De som är försiktiga i andra sammanhang använder trafiken som en ventil för att släppa ut frustration och andra känslor.

  • Festar mycket, leder till sena körningar (trötthet) och även rattfylla.

  • Äventyrliga förare ser trafiken som ett utmanande racerlopp.

Man kan ju se en del av dessa som vanligt mänskligt beteende, men det handlar ju om att kunna släppa saker. Självklart blir man sur på någon som tränger sig före eller beter sig som en idiot i trafiken men det är ju bara negativt att åka runt och vara förbannad liksom. Sen handlar det förstås delvis om mognadsgrad också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

...Fan åka förbi en skola o stirra blint på mätaren för o köra 30 eller mindre måste vara bra mycket farligare än att titta på vägen och råka köra 35...

Tror jag suttit i en bil som saknat farthållare de senaste 15 åren, annars är den ju rätt lätt att slå igång för de flesta.
Då kan bilen ha koll på hastigheten och du på vägen. Win-win.

Skrivet av Dimetikon:

...Sen att hastighet skulle döda är det dummaste jag hört, då skulle alla som suttit i ett flygplan varit döda, det som dödar är att folk överskattar sin förmåga eller underskattar de risker som kan uppstå när man kör bil....

Är det? Man kan ju annars gå längre och säga att det är inte att folk överskattar sin förmåga, det är att de krockar in i ett träd i 110 km/h som dödar.

När de överskattar sin förmåga och underskattar risker så kör de för fort, inte så långsökt att säga att hastigheten är en bidragande faktor till en eventuell olycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Tror jag suttit i en bil som saknat farthållare de senaste 15 åren, annars är den ju rätt lätt att slå igång för de flesta.
Då kan bilen ha koll på hastigheten och du på vägen. Win-win.

Funkar ju dock inte under 40 km/h

Sen skriver du "När de överskattar sin förmåga och underskattar risker så kör de för fort, inte så långsökt att säga att hastigheten är en bidragande faktor till en eventuell olycka". Precis en faktor, men att säga att hastighet = död är bara dumt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fomi:

Tror jag suttit i en bil som saknat farthållare de senaste 15 åren, annars är den ju rätt lätt att slå igång för de flesta.
Då kan bilen ha koll på hastigheten och du på vägen. Win-win.

Farthållare är bra men det funkar inte riktigt i stadstrafik. Mycket trafik, massa korsningar av olika typ, cyklister och gående och varierande hastighet gör det osäkert. Än mer på de oftast väldigt korta sträckor som har 30. Å andra sidan är 30-vägar tillsammans med motorvägar de minst olycksdrabbade vägarna vi har trots att folk kör för fort där i väldigt hög utsträckning.

Polisens fokus på 30-vägar och motorvägar är således inte så smart. Personligen har jag aldrig sett någon fartkontroll utanför dessa två typer av vägar. De borde istället fokusera på landsvägar med en hastighetsbegränsning på 70-90 km/h där de flesta allvarliga olyckor sker. Men jag antar att det har med statistiken att göra.

Permalänk
Medlem

farthållare i dagens bilar är av typen adaptiv farthållare dvs du håller i ratten bilen justerar hastigheten efter framförvarande bil stannar den bilen stannar din bil, gasar den gasar din bil upp till satt hastighet! det gör iallafall min v40! väldigt smidigt!

kan inte hålla med om poliskontroller på högre hastigheter tycker de ska stå på 30-50 då det är där liven på barn står på spel!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjonss13:

farthållare i dagens bilar är av typen adaptiv farthållare dvs du håller i ratten bilen justerar hastigheten efter framförvarande bil stannar den bilen stannar din bil, gasar den gasar din bil upp till satt hastighet! det gör iallafall min v40! väldigt smidigt!

Jo adaptiva farthållare är trevligt men min upplevelse är att de inte är tillräckligt bra för stadstrafik än. De flesta klarar inte kökörning särskilt bra exempelvis och de tar inte hänsyn till fartgupp så man måste ändå justera hastigheten hela tiden. Jag har också varit med om några småläskiga händelser på motorvägen där bilen har bromsat ganska hårt utan någon direkt anledning och bilar bakom har fått tvärnita.

Citat:

kan inte hålla med om poliskontroller på högre hastigheter tycker de ska stå på 30-50 då det är där liven på barn står på spel!

Ja ja, think of the children. Folk kör för fort konstant på 30 vägar men ändå sker det i princip inga allvarliga olyckor där, vad är då meningen med att ha kontroller där? Man skulle kunna tänka sig att det har en avskräckande effekt men knappast när de kontrollerar så sällan som de faktiskt gör. Den stora merparten av alla allvarliga trafikolyckor sker på landsvägar med relativt lite trafik, så fokusera på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Funkar ju dock inte under 40 km/h

Sen skriver du "När de överskattar sin förmåga och underskattar risker så kör de för fort, inte så långsökt att säga att hastigheten är en bidragande faktor till en eventuell olycka". Precis en faktor, men att säga att hastighet = död är bara dumt

Fungerar alldeles utmärkt på alla bilar jag kört, däremot stadskörning kan jag hålla med om att det blir onödigt med farthållare.

Ja fast när man säger "hastigheten dödar" så är det ju just faktorn man syftar på. Där är väl ingen som menar att man dör automatiskt när man kommer upp i en viss hastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Fungerar alldeles utmärkt på alla bilar jag kört, däremot stadskörning kan jag hålla med om att det blir onödigt med farthållare.

Ja fast när man säger "hastigheten dödar" så är det ju just faktorn man syftar på. Där är väl ingen som menar att man dör automatiskt när man kommer upp i en viss hastighet?

Jasså på de jag kört med går det inte att låsa hastigheten under 40 eller 45 på vissa🤔

Som du skriver så dödar alltså inte hastighet. Man kan om man vill säga att hastighet även räddar liv då man hade varit på en helt annan position än där olyckan skedde? Sen ambulanser kör ju för fort tillexempel räddar inte hastighet liv då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo adaptiva farthållare är trevligt men min upplevelse är att de inte är tillräckligt bra för stadstrafik än. De flesta klarar inte kökörning särskilt bra exempelvis och de tar inte hänsyn till fartgupp så man måste ändå justera hastigheten hela tiden. Jag har också varit med om några småläskiga händelser på motorvägen där bilen har bromsat ganska hårt utan någon direkt anledning och bilar bakom har fått tvärnita.
Ja ja, think of the children. Folk kör för fort konstant på 30 vägar men ändå sker det i princip inga allvarliga olyckor där, vad är då meningen med att ha kontroller där? Man skulle kunna tänka sig att det har en avskräckande effekt men knappast när de kontrollerar så sällan som de faktiskt gör. Den stora merparten av alla allvarliga trafikolyckor sker på landsvägar med relativt lite trafik, så fokusera på dem.

jag skiter blanka fan i om rallykalle 19 år kör av 90 vägen i 200km/t. men kör han på mina barn i 50 utanför skolan så vet jag inte vad som händer med honom!

gilla din "det sker i princip inga olyckor där" nej det ska det inte heller bara en människa utan moral i kroppen kör för fort utanför en skola

men oftast så har man inte förståelse för barns säkerhet fören man har egna! o då ligger man oftast bara o sniffar 5km/t över vad man får på 70/90/120 vägar!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjonss13:

jag skiter blanka fan i om rallykalle 19 år kör av 90 vägen i 200km/t. men kör han på mina barn i 50 utanför skolan så vet jag inte vad som händer med honom!

Men det är lugna puckar om han kör på dem i 30?

Citat:

gilla din "det sker i princip inga olyckor där" nej det ska det inte heller bara en människa utan moral i kroppen kör för fort utanför en skola

Nja då måste de flesta förare inte ha någon moral i kroppen i så fall för som sagt så kör folk i allmänhet för fort på 30 vägar. En bekant som är polis har flertalet gånger berättat att de inte kan ha en cutoff på 10 över på 30-vägar som de har på exempelvis 50-vägar för då får de bötfälla "alla". Istället har de 50 som gräns på 30-vägar.

Men som sagt så tycker jag ändå att det är slöseri med resurser att ha en massa kontroller på 30-vägar. Ingen har dött eller skadats allvarligt på en 30-väg på åratal. Jag säger inte att de ska sluta kontrollera där helt, bara att fokus kanske borde ligga på ställen där olyckor faktiskt sker, där folk dör istället för där föräldrar gnäller mest.

Sen är det förstås ofta så att 30-vägar inte är det faktiskt behövs mest, där mest barn rör sig eller där folk kör sämst, utan snarare är det där föräldrarna gnäller mest och har mest att säga till om. Utanför min sons förskola är det inte 30-väg exempelvis, och inte heller utanför någon av de skolor han kan tänkas gå på, däremot utanför en pytteliten privatskola i närheten där inga barn rör sig för deras föräldrar hämtar dem med bil. Samma sak i bostadsområdena häromkring, 30-väg är det bland stora villor där det sällan är någon som rör sig och vägarna är smala och krokiga, inte bland lägenhetshusen där det faktiskt är barn som rör sig. Det är dock en annan fråga förstås.

Citat:

men oftast så har man inte förståelse för barns säkerhet fören man har egna! o då ligger man oftast bara o sniffar 5km/t över vad man får på 70/90/120 vägar!

Jag vet inte riktigt vad du vill säga med detta. Jag har barn, men det har inte ändrat mitt trafikbeteende nämnvärt, snarare är det väl ålder/mognadsgraden som har gjort att jag är mindre aggressiv och hetsig men det började ju långt innan föräldraskapet. Dock tycker jag inte nödvändigtvis hastigheten i sig har så mycket att göra med det. Ska man vara säker i trafiken får man anpassa körningen efter trafiksituationen och inte reta upp sig på andras idiotiska beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Kan även tillägga att detta har varit mitt körsätt de senaste 15 åren, aldrig åkt dit för fortkörning, aldrig ens varit i närheten av en olycka.

Så bara för att man undkommer straff eller andra konsekvenser så betyder det att handlingen man utför är ok?
Bra logik. Verkligen.

Lägg därtill att du omöjligt kan veta att du "aldrig ens varit i närheten av en olycka".

Skrivet av Dimetikon:

Sen att hastighet skulle döda är det dummaste jag hört, då skulle alla som suttit i ett flygplan varit döda, det som dödar är att folk överskattar sin förmåga eller underskattar de risker som kan uppstå när man kör bil.

Självklart är det inte hastigheten i sig som dödar men om vi verkligen måste förklara att en ökad hastighet leder till en ökad risk för olyckor så kanske du borde sätta dig vid skolbänken igen. Jag har ingen koll på åhur du kör och det enda jag vet om dig kommer från att ha läst ett fåtal meningar från det här forumet. Men det verkar som att du är den stereotypa personen som "överskattar sig förmåga eller underskattar de risker som kan uppstå".

Kom ihåg, alla tror sig vara säkrare än den genomsnittliga föraren.

Skrivet av Dimetikon:

Jasså på de jag kört med går det inte att låsa hastigheten under 40 eller 45 på vissa🤔

Som du skriver så dödar alltså inte hastighet. Man kan om man vill säga att hastighet även räddar liv då man hade varit på en helt annan position än där olyckan skedde? Sen ambulanser kör ju för fort tillexempel räddar inte hastighet liv då?

Jaha. Borde insett att du bara trollade.

(Som en sidnotis har man kunnat låsa farthållaren på 30 mk/h i de bilar jag kört).

Skrivet av bjonss13:

jag skiter blanka fan i om rallykalle 19 år kör av 90 vägen i 200km/t.

Fast du borde bry dig, i alla fall indirekt.

När nittonåriga Rallykalle halvt kör ihjäl sig så händer bl.a.:
Ambulans, polis och brandkår måste rycka ut vilket är kostsamt och resurskrävande.
Rallykalle måste opereras och ligga inlagd på sjukhus ett par veckor. Miljoner i skattepengar... För att inte tala om hur det redan är personalbrist idag.
Rallykalle kommer aldrig kunna ha ett normalt arbete och kommer kräva bidrag för att kunna leva. En jävla massa miljoner i skattepengar...
Rallykalles anhöriga blir ledsna, kanske är han till och med ditt eget barn.
Vägverket börjar fundera på om man ska sätta upp fartkameror och/eller sänka hastighetsgränsen på den vägen.
Din försäkringspremie går upp.
Räddningsarbetet och det efterföljande vägarbetet står när du ska hem från jobbet.
Säkert något mer jag glömt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Så bara för att man undkommer straff eller andra konsekvenser så betyder det att handlingen man utför är ok?
Bra logik. Verkligen.

Lägg därtill att du omöjligt kan veta att du "aldrig ens varit i närheten av en olycka".

Självklart är det inte hastigheten i sig som dödar men om vi verkligen måste förklara att en ökad hastighet leder till en ökad risk för olyckor så kanske du borde sätta dig vid skolbänken igen. Jag har ingen koll på åhur du kör och det enda jag vet om dig kommer från att ha läst ett fåtal meningar från det här forumet. Men det verkar som att du är den stereotypa personen som "överskattar sig förmåga eller underskattar de risker som kan uppstå".

Kom ihåg, alla tror sig vara säkrare än den genomsnittliga föraren.

Jaha. Borde insett att du bara trollade.

(Som en sidnotis har man kunnat låsa farthållaren på 30 mk/h i de bilar jag kört).

Fast du borde bry dig, i alla fall indirekt.

När nittonåriga Rallykalle halvt kör ihjäl sig så händer bl.a.:
Ambulans, polis och brandkår måste rycka ut vilket är kostsamt och resurskrävande.
Rallykalle måste opereras och ligga inlagd på sjukhus ett par veckor. Miljoner i skattepengar... För att inte tala om hur det redan är personalbrist idag.
Rallykalle kommer aldrig kunna ha ett normalt arbete och kommer kräva bidrag för att kunna leva. En jävla massa miljoner i skattepengar...
Rallykalles anhöriga blir ledsna, kanske är han till och med ditt eget barn.
Vägverket börjar fundera på om man ska sätta upp fartkameror och/eller sänka hastighetsgränsen på den vägen.
Din försäkringspremie går upp.
Räddningsarbetet och det efterföljande vägarbetet står när du ska hem från jobbet.
Säkert något mer jag glömt.

Kör han av i 200 är väll risken rätt liten att han måste ha både operation eller jobb efter det.
Någon måste väll dock dit och sopa ihop alla bitarna efteråt och städa/sanera lite oljor och bildelar.
Så det kostar ju staten pengar i onödan.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Som du skriver så dödar alltså inte hastighet. Man kan om man vill säga att hastighet även räddar liv då man hade varit på en helt annan position än där olyckan skedde? Sen ambulanser kör ju för fort tillexempel räddar inte hastighet liv då?

Så kan man ju dock inte tänka. Annars kan man ju köra i 100 km/h på en 50-väg, så man är ur vägen för en eventuell olycka. Simpelt ju!

Risken att orsaka en olycka är såklart högre ju högre hastighet du kör i, om man bortser från olycksrisken av att man kör för långsamt och irriterar bakomvarande rallyförare.

Ambulansen sparar in några minuter till sjukhuset ja, men risken för olycka ökar ju snabbare den kör.
Nu kör väl inte du ambulans till vardags så jag ser inte hur relevant det är?

Skrivet av snajk:

Men det är lugna puckar om han kör på dem i 30?

Mycket större chans att hinna stanna från 30, mycket mindre risk för dödliga skador i 30.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimetikon:

Jasså på de jag kört med går det inte att låsa hastigheten under 40 eller 45 på vissa🤔

Som du skriver så dödar alltså inte hastighet. Man kan om man vill säga att hastighet även räddar liv då man hade varit på en helt annan position än där olyckan skedde? Sen ambulanser kör ju för fort tillexempel räddar inte hastighet liv då?

Ambulanser har ljus och ljud av en anledning.

Permalänk
Medlem

@anon42512: det är det jag försöker förmedla, hastighet är inte lika med död. Det finns miljoner faktorer som bidrar men folk har av någon anledning bestämt sig för att hastighetsfaktorn är lika med död

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Så kan man ju dock inte tänka. Annars kan man ju köra i 100 km/h på en 50-väg, så man är ur vägen för en eventuell olycka. Simpelt ju!

Risken att orsaka en olycka är såklart högre ju högre hastighet du kör i, om man bortser från olycksrisken av att man kör för långsamt och irriterar bakomvarande rallyförare.

Ambulansen sparar in några minuter till sjukhuset ja, men risken för olycka ökar ju snabbare den kör.
Nu kör väl inte du ambulans till vardags så jag ser inte hur relevant det är?

Det är ju det jag menar, kör du fortare än vad väglaget/situationen kräver så kommer även risken för olycka öka, samma sak om du kör i "rätt" hastighet så kan blöta löv på rullbanan innebära att du kör in i ett träd och omkommer. Hastigheten är inte lika med död, det finns miljoner med faktorer att väga in varför en olycka skedde eller varför personen i olyckan omkom, att enbart beskylla hastigheten och kalla alla som kör för fort för massa namn är helt fel.

Det jag har hakat upp mig på är alltså inte att hastigheten ökar risken för att o komma i en olycka, det är ganska självklart, men att tillskriva att hastighet=död är bara fel.