AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Enligt flera säkra källor hos "huawei" är att Intel är ett minne "blått" se hur Intel aktien faller "baisse"

Gissar att många och absolut Huawei tittar på alternativ till Intel då det som en gång gjorde att x86 tog över servermarknaden var dess mycket lägre pris än de plattformar som ersattes. Intels serverplattformar är inte precis billiga lägre...

Tror du att Huawei primärt kikar på Epyc eller är det kanske mer troligt att de tänker använda sin egen serverplattform?

"Today Huawei announced a new 64-Core Arm Server CPU. The Huawei Kunpeng 920 is being billed as the fastest Arm CPU to date. One thing is for sure, there is going to be interest in this CPU not just for the 64 custom Arm cores, but also the I/O that the chip has onboard. We thought we would take a moment to show what Huawei is building, and why it is important."

Oavsett känns matchen mellan AMD Epyc, Intel Xeon, Huawei Kungpeng, Cavium Thunder samt eMAG Quicksilver riktigt spännande. Äntligen händer det lite nytt på serversidan (Amazon, Google och Microsoft filar enligt rykten egna plattformar, men av allt att döma är dessa enbart tänkt för internt bruk).

I kontext av Zen 2 finns en intressant detalj som det trycks på i beskrivningen av Huaweis plattform: fokus på I/O (ett område ARM inte alls matchat Intel historiskt). Lösningen i Huaweis fall verkar att dra upp kiselbudget specifikt för I/O-hantering, i deras fall ska det hanteras via FPGA (tror det är helt rätt väg att gå).

The Kunpeng 920 chip will also have integrated PCI-Express 4.0 controllers, offering double the bandwidth per lane as the PCI-Express 3.0 controllers on the Skylake. Huawei says that the aggregate PCI-Express 4.0 bandwidth coming out of the Kunpeng 920 will be 640 Gb/sec (80 GB/sec), which is 66 percent higher than with mainstream processors sold today. (This is not true of the IBM Power9 chip, which has integrated PCI-Express 4.0 controllers as well as NVLink and Bluelink peripheral ports.) The PCI-Express 4.0 ports will be able to support the CCIX cache coherency protocol that was created and championed by FPGA maker Xilinx and that Arm is weaving into its Neoverse Arm server chip roadmaps.

The Huawei server chip will support an integrated 100 Gb/sec Ethernet controller that supports the RoCE implementation of RDMA. The Kunpeng 920 also has its I/O southbridge chip and SAS storage controller integrated on the die, and will likely support two-way NUMA shared memory as well, just like the Hi1616 predecessor to the Kunpeng 920 did.

As far as we know, this is all being done on a single piece of silicon, not with chiplets for different functions all packaged with an interconnect within one socket. We would love to see a die shot of the Kunpeng 920. These Kunpeng processors will presumably be offered in the TaiShan line of servers that are currently being sold with the Hi1616 chips as their motors.

Intressant att Huawei inte verkar ta chiplet-spåret

För Matisse kan man fråga sig: vad döljer sig i de ~123 mm² kisel som deras nya I/O-krets tar upp? Håller verkligen tummarna för att AMD specifikt fokuserat på att bättra på I/O-prestanda i plattformen, för där ligger man rejält efter Intel idag!

Epyc må ha 8 minneskanaler i stället för 2 hos Matisse, men det kan inte på något sätt förklara den massiva I/O-krets som Epyc Rome fått: uppskattad storlek är 430-440 mm².

Ska man elda på hypen får man hoppas att det gömmer sig saker i I/O-kretsen som rejält skruvar upp I/O-prestanda likt vad Huawei för genom att sköta sådan med FPGA (något de inte är först med, finns redan ARM-plattformar designade för "edge-network" uppgifter som har detta men det är inbyggda-system och inte regelrätta servers).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Enligt flera säkra källor hos "huawei" är att Intel är ett minne "blått" se hur Intel aktien faller "baisse"

Har du några "hyperlänkar" att dela med dig av?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

De har kampanjer på 9900k / 9700k just nu.

Så de kanske brukar ha kampanjer rent allmänt?

Inte insatt i deras affärsmönster. Om en 2700x är rabatterad med nån hundralapp mot en 9900k (+55%!) är nog inte så viktigt när man redan sparar 1900kr. Mot 9700k är det större skillnad, där processorn "bara" är 900kr dyrare. (tog sverigepriser)

Skickades från m.sweclockers.com

Har följt dem ett tag, inte sett intel reas tidigare (mer än några euro kanske) medans Amd legat på konstant rea, legat som Mindstar osv hela tiden.

Tror helt enkelt de får ett bra pris från Amd och säljer en jädra massa amd. Gynnar oss oavsett

(När jag kollar kostar 9900K över 500€ och är nedsat med drygt 13€.. Vart hittar du 50%?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Gissar att många och absolut Huawei tittar på alternativ till Intel då det som en gång gjorde att x86 tog över servermarknaden var dess mycket lägre pris än de plattformar som ersattes. Intels serverplattformar är inte precis billigare lägre...

Tror du att Huawei primärt kikar på Epyc eller är det kanske mer troligt att de tänker använda sin egen serverplattform

De vill nog allra helst köra så effektivt som möjligt. Och för servrar så ser jag ARMs nästan totala dominans i framtiden. Kompletterat med x64 för det som absolut måste. Men det finns inte så mycket sådant längre... Många tjänster som Office och liknande har blivit molnbaserade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Har följt dem ett tag, inte sett intel reas tidigare (mer än några euro kanske) medans Amd legat på konstant rea, legat som Mindstar osv hela tiden.

Tror helt enkelt de får ett bra pris från Amd och säljer en jädra massa amd. Gynnar oss oavsett

(När jag kollar kostar 9900K över 500€ och är nedsat med drygt 13€.. Vart hittar du 50%?)

Då vet jag

55% prisskillnad (2700x vs 9900k) i Sverige. Att 9900l kostar så mycket mer alltså. Inte nedsatt med. Då hade jag köpt alla på kredit :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Då vet jag

55% prisskillnad (2700x vs 9900k) i Sverige. Inte nedsatt med. Då hade jag köpt alla på kredit :).

Skickades från m.sweclockers.com

Hahaha, ja det var min tanke med haha

Permalänk
Medlem

Kom igen, när får vi ett datum? Så man vet hur länge till man måste stå ut med sin CPU.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kom igen, när får vi ett datum? Så man vet hur länge till man måste stå ut med sin CPU.

Biostar släpper sina moderkort till Computex för X570.

Så vi kommer iallafall kunna köpa moderkort till slutet av Maj och självklart kommer fler tillverkare följa med.

https://www.pcgamesn.com/amd/ryzen-3000-x570-motherboard-bios...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Biostar släpper sina moderkort till Computex för X570.

Så vi kommer iallafall kunna köpa moderkort till slutet av Maj och självklart kommer fler tillverkare följa med.

https://www.pcgamesn.com/amd/ryzen-3000-x570-motherboard-bios...

Typ en månad kvar då, puh! Inte så farligt...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vilken svensk tid kommer Lisa från AMD att hålla presskonferansen på Computex?
Och finns det någon livestream någonstans?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vilken svensk tid kommer Lisa från AMD att hålla presskonferansen på Computex?
Och finns det någon livestream någonstans?

Taiwan, klockan 19.00. (https://wccftech.com/amd-ceo-computex-2019-keynote-ryzen-3000...). 6 timmar före oss. Det vill säga, om 13 minuter (och en månad) om jag inte fattar https://www.timeanddate.com/worldclock/taiwan/taipei fel.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Taiwan, klockan 19.00. (https://wccftech.com/amd-ceo-computex-2019-keynote-ryzen-3000...). 6 timmar före oss. Det vill säga, om 13 minuter (och en månad) om jag inte fattar https://www.timeanddate.com/worldclock/taiwan/taipei fel.

AMD’s CEO, Dr. Lisa Su, To Present Ryzen 3000 CPUs and Radeon RX Navi GPUs During The Opening Computex 2019 Keynote

Computex will officially kick-off on 27th May in Taiwan at 10:00 AM (Monday). The event will be live-streamed to the public and AMD’s CEO will be presenting the opening keynote for the event.

04.00 så perfekt tid

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@kelthar: oj, jag har trott att det var nu i helgen som Computex skulle vara. Tack för informationen Då får jag vänta en månad till.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Varför är det så tyst om R3000 serien. över 1år sedan 2000serien kom. Och nu vill AMD att focus ska vara på 3200G och 3400G 12nm cpuer. Server cuper som AMD visat för längesedan i 3000serien finns fortfarande inte. AMD släpper info om att tillverkningen på 7nm går bra men ändå kommer det inte ut någon info om dessa 7nm cuper. Vad händer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Varför är det så tyst om R3000 serien. över 1år sedan 2000serien kom. Och nu vill AMD att focus ska vara på 3200G och 3400G 12nm cpuer. Server cuper som AMD visat för längesedan i 3000serien finns fortfarande inte. AMD släpper info om att tillverkningen på 7nm går bra men ändå kommer det inte ut någon info om dessa 7nm cuper. Vad händer?

Skickades från m.sweclockers.com

Det var tydlig info i vintras från AMD att Ryzen planeras att lanseras i "mitten av året" så inget har ändrats.

Permalänk
Medlem

AMD Ryzen 3000 CPUs Allegedly Feature 15% Better IPC, Up To 4.5 GHz – X570 Rumored To Have 40 PCIe Lanes, No 3rd Gen Ryzen Support on A320 Boards

https://wccftech.com/amd-ryzen-3000-15-percent-ipc-uplift-4-5...

Permalänk
Medlem

@thomson: Det här låter lite konstigt "Motherboard manufacturers are said to be expecting 12 and 16 core parts and would design their upcoming motherboards around this information. So we can see better power delivery and more stable operation for higher core count chips."

Så tex B450 kommer eventuellt inte att fungera med dessa processorer med 12 och 16 kärnor då?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@CubaCola: Det kommer antagligen fungera, men överklockning sker på egen risk. För övrigt är det ingen bra idé att para motsvarande B450 VRM med en 12-16 kärnig CPU, stöd eller ej.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Varför är det så tyst om R3000 serien. över 1år sedan 2000serien kom. Och nu vill AMD att focus ska vara på 3200G och 3400G 12nm cpuer. Server cuper som AMD visat för längesedan i 3000serien finns fortfarande inte. AMD släpper info om att tillverkningen på 7nm går bra men ändå kommer det inte ut någon info om dessa 7nm cuper. Vad händer?

Skickades från m.sweclockers.com

Brukar inte vara mycket till officiell info innan release mer än det vi redan fått sedan länge.

Skrivet av CubaCola:

@thomson: Det här låter lite konstigt "Motherboard manufacturers are said to be expecting 12 and 16 core parts and would design their upcoming motherboards around this information. So we can see better power delivery and more stable operation for higher core count chips."

Så tex B450 kommer eventuellt inte att fungera med dessa processorer med 12 och 16 kärnor då?

B450 är ett chipset. Det är inte en strömförsörjning. Finns inget som pekar på att B450 inte skulle fungera.

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Jo jag vet att B450 är ett chipset, men jag tog B450 som ett exempel då jag har förstått att de ofta har lite sämre vrm-lösningar eller kylning än X470 korten?.

Såg på hardware unboxed när de körde en Ryzen 2700 @ 4.2GHz på ett Gigabyte B450 auros pro wifi-moderkort och VRM:erna kom upp i 98 grader.
Då är det kanske inte så bra att satsa på det kortet om man som jag vill köpa en AMD 3k-serie cpu med 12 eller 16 kärnor.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Aleshi: Jo jag vet att B450 är ett chipset, men jag tog B450 som ett exempel då jag har förstått att de ofta har lite sämre vrm-lösningar eller kylning än X470 korten?.

Såg på hardware unboxed när de körde en Ryzen 2700 @ 4.2GHz på ett Gigabyte B450 auros pro wifi-moderkort och VRM:erna kom upp i 98 grader.
Då är det kanske inte så bra att satsa på det kortet om man som jag vill köpa en AMD 3k-serie cpu med 12 eller 16 kärnor.

Nä men det är alltså inte chipsetbundet. Kraftig strömmatning och en kvalitativ tillverkare är det närmaste en garanti man kan komma. Oavsett chipset.

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Nej, det är inte bundet till chipset (tror alla vet detta), men tillverkarna av moderkort sätter sällan en kraftig VRM på ett B450 moderkort med denna eller dylikt krets, för det förväntas inte köras en 2700X med LN2 i 5+ GHz.

Är inte det underförstått?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Aleshi: Nej, det är inte bundet till chipset (tror alla vet detta), men tillverkarna av moderkort sätter sällan en kraftig VRM på ett B450 moderkort med denna eller dylikt krets, för det förväntas inte köras en 2700X med LN2 i 5+ GHz.

Är inte det underförstått?

Mvh

Det är inte underförstått att en tillverkare har en klenare VRM till ett X470-kort än en annan har till ett B450-kort. Jag tar inte för givet att alla X470-kort har bättre VRM än alla B450-kort. Att prata om det på chipset-nivå är att ta saker för givet.
Och nej, det är inte underförstått att det inte är bundet till chipset. Alldeles för många pratar om stöd på chipset-nivå, som om det är en chipsetfråga. Mindre insatta kan då lätt få för sig att det är en chipset-fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Aleshi: Nej, det är inte bundet till chipset (tror alla vet detta), men tillverkarna av moderkort sätter sällan en kraftig VRM på ett B450 moderkort med denna eller dylikt krets, för det förväntas inte köras en 2700X med LN2 i 5+ GHz.

Är inte det underförstått?

Mvh

Nej... det är något man bara vet om ifall man har ett genuint intresse för detta. Jag hade ingen aning tex innan jag läste det här.

Men, om nu nästa gen skall förbruka mindre ström, borde inte det innebära att man kan köra kraftigare processor på samma strömmatning och därmed hålla värmen i schack?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Nej... det är något man bara vet om ifall man har ett genuint intresse för detta. Jag hade ingen aning tex innan jag läste det här.

Men, om nu nästa gen skall förbruka mindre ström, borde inte det innebära att man kan köra kraftigare processor på samma strömmatning och därmed hålla värmen i schack?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, om det bara är en fråga om effektkrav. Om de starkare processorerna med 2 chiplets drar mer ström än dagens så kanske inte de går på alla kort. Men de modeller som motsvarar dagens i prestanda bör vara energisnålare och borde därmed gå utmärkt på alla kort med 400-seriens chipset. Och om även de starkaste processorerna ligger inom samma TDP som dagens processorer så borde även de gå utmärkt.
Sedan om AMD ändrat något i styrningen och hur finjusteringen går till så kan det innebära problem med en del kort även med de processorer som drar mindre ström. Men några sådana indikationer har vi inte fått.

Sedan är det också upp till tillverkaren. En mindre serviceinriktad tillverkare kanske inte bemödar sig med uppdatera stödet ens för strömsnålare modeller ifall kortet inte klarar de strömhungrigaste. Det är enklare att ha inget stöd än halvt ifall man inte kan ha fullt. Tydligare i kundkontakt med ett svartvitt allt-eller-inget. Nu för tiden är det inte så många moderkortstillverkare kvar så de mindre resurssnåla budgetskräp-tillverkarna är för det mesta borta. Så det är nog inte ett lika stort problem som förr.

Så rimligtvis borde åtminstone strömsnålare modeller gå på alla kort från 400-serien. Eftersom AMD inte kommunicerat att den nya designen med I/O-krets skulle innebära några direkt konflikter med chipsets.

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Nästa gång lovar jag att ta skriva "Moderkort som har typ IR3555 borde man satsa på" så förstår folk bättre än om jag skriver X470

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Aleshi: Nästa gång lovar jag att ta skriva "Moderkort som har typ IR3555 borde man satsa på" så förstår folk bättre än om jag skriver X470

Minst 6+4 av IR3555 och inte 4+1 eller fusk med dubbla chokes per fas för att det ska se befolkat ut på bilder..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

@Aleshi: Nästa gång lovar jag att ta skriva "Moderkort som har typ IR3555 borde man satsa på" så förstår folk bättre än om jag skriver X470

Jag förstår exakt hur du menade iaf.

Rent generellt när det gäller moderkort så brukar man få det man betalar för och ett moderkort för 1000 kr brukar oftast ha sämre komponenter/lösningar än moderkort som kostar det dubbla eller mer (samma socket är väl lika bra att säga = ryggen fri). Tror inte det är så vanligt att en moderkortstillverkare "klistrar" på billigare chipset på exakt likadant PCB från det som är tänkt som premium/top/gamer ++ moderkort.

När jag byggde min AMD (1600X) så visste jag att jag inte skulle pruta ett öre på moderkort och minnena. Idag kör jag 2700X utan problem alls med värme. VRM vet jag inte ens om jag fått upp i mer än 50 grader. Kör statisk OC på alla kärnor på 4150 Mhz. Vill jag ha mer speed så kostar det mer än smakar.

Permalänk
Medlem

Vart ser man tempen på vrm?
Har ett Msi B450m Mortar.. med 2700x på Auto (den går upp på 4.125 typ)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Aleshi: Nästa gång lovar jag att ta skriva "Moderkort som har typ IR3555 borde man satsa på" så förstår folk bättre än om jag skriver X470

Som the squonk poängterar så är det ganska obetydligt om det är en IR3555 på eller inte om det inte är tillräckliga faser.
Som sagt är bästa garantin en ordentlig strömförsörjning och seriös tillverkare. Inte chipset, och än mindre någon annan specifik komponent.

Skrivet av JonkenPonken:

Jag förstår exakt hur du menade iaf.

Rent generellt när det gäller moderkort så brukar man få det man betalar för och ett moderkort för 1000 kr brukar oftast ha sämre komponenter/lösningar än moderkort som kostar det dubbla eller mer (samma socket är väl lika bra att säga = ryggen fri). Tror inte det är så vanligt att en moderkortstillverkare "klistrar" på billigare chipset på exakt likadant PCB från det som är tänkt som premium/top/gamer ++ moderkort.

När jag byggde min AMD (1600X) så visste jag att jag inte skulle pruta ett öre på moderkort och minnena. Idag kör jag 2700X utan problem alls med värme. VRM vet jag inte ens om jag fått upp i mer än 50 grader. Kör statisk OC på alla kärnor på 4150 Mhz. Vill jag ha mer speed så kostar det mer än smakar.

Vet att både ASUS och Asrock har fullkomligt identisk strömförsörjning på X*70-varianter som de har på motsvarande B*50-varianter av kort. Hos båda kan du hitta helt identiska kort sånär som på chipset.
Finns givetvis specifika fall där det inte stämmer. Men nästan alla kort som finns i olika chipsetutföranden jag känner till har fullkomligt identisk strömförsörjning i B*50-utförande som de har i X*70-utförande. Att kategoriskt säga att X470 har bättre strömförsörjning är rent vilseledande.

Några exempel:

https://www.asrock.com/mb/AMD/Fatal1ty%20B450%20Gaming-ITXac/...
https://www.asrock.com/mb/AMD/Fatal1ty%20X470%20Gaming-ITXac/...

https://www.asrock.com/mb/AMD/AB350M%20Pro4%20R2.0/index.asp
https://www.asrock.com/mb/AMD/X370M%20Pro4%20R2.0/index.asp

https://www.asus.com/se/Motherboards/TUF-B450-PLUS-GAMING/
https://www.asus.com/se/Motherboards/TUF-X470-PLUS-GAMING/gal...

Asus bryr sig lite mer om att ändra eller flänsdesign för att skilja modellerna. Men ibland ser man helt identiska kort.