Permalänk
Medlem

Köpråd - Barnvänlig RC-bil

Jag är lite inne på att skaffa en RC till mig och min son (4 år)

Vi har tänkt köra mest på nån äng (gräs) och åka runt i en skate-park när inga är där.

När man är 4 år så är ju finmotoriken halvkass så letar efter något som inte är för snabb och relativt lättstyrd som klarar lite hopp och kraschar.

Jag såg att Traxxas E-Revo (1:16) har TSM och training mode (dvs. den stryper vid halva hastigheten)

- Vilken hastighet tror ni man kommer upp i med medföljande originalbatteri och training mode aktiverat?

- Hur lång tid kan man köra på en laddning?

Permalänk
Medlem

Jag har läst på lite mer om bilen och kör man hårt med den så klarar batteriet 10-15 min med 1st. Nimh, man kan köpa paket med 2st. Nimh som kan seriekopplas och med training mode aktiverat borde man således kunna köra i ca. 45 minuter.

När grabben blivit varm i kläderna kan man kanske deaktivera training mode för att så småningom börja köra Lipo. Känns som en bra bil att växa med.

TSM (Traxxas Stability Management) kan man ju justera nivån på och anpassa efter utvecklingskurvan.

Permalänk
Medlem

Håller absolut med om att du borde börja med en "lite" bättre RC-bil. En som även du kan ha kul med vore toppen. Om du vill kan jag kolla med en vän som är svensk mästare i RC, dock inte off-track om han vet någon bra butik att tipsa om (ifall du inte redan vet). Jag själv kan inte heller off-track så mycket nämligen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Om du vill ha något som håller några år och som även är en leksak för dig, skulle jag köpa en 1:10 borstlös, men det beror på om du har ett RC-intresse eller inte.

t.ex. stampede vxl, även där går det att sätta den i training mode och då går den inte för fort. Kör man dessutom med Li-po och borstlöst blir det längre körtid och roligare när man själv vill köra.

Jag har lite olika bilar för olika bruk, men om du har en rc-bana i närheten ska du absolut hellre satsa på en buggy, det går lika bra att köra med den på gräsmattan men blir mycket roligare på bana när och om intresset dyker upp hos barnen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har inte sett TSM förut, väldigt coolt!

Jag har en Kyosho Rage VE till min 6-åring och på den så kan man ställa in effekten mellan 10 och 100%
Kör med 2S lipo och kör man den inte på 10% så går den alldeles för fort och resulterar i att minst en del går sönder varje gång man kör den

Var beredd på att skruva mycket!

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd: Det skulle uppskattas väldigt mycket, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

@Sh4d0wfi3nd: Det skulle uppskattas väldigt mycket, tack!

https://www.rynos.se/ hette de som jag tänkte på, de jobbar nära (basicly samma byggnad) med Minicars som är officiell återförsäljare av Traxxas i Sverige men för privatpersoner.
Så kolla med dem och se vad de har att erbjuda, ring / maila vore nog bra. Se till att om du köper en bättre snabbare bil att du har möjlighet att ställa ned mellan 1-100% styrka så kan man på så vis styra kurvan själv också.
Jag har kört Traxxas X-max en gång och herre va skoj det är, jag var supernära på att slå till på köpknappen men jag nöjer mig med att köra vännens bil(ar) som gör ca 90-100Km/h på asfalt.

Hoppas du får ett lika gott bemötande som jag fått varje gång jag träffat på dem på event. Vännen sade "om det blir problem så säg till så kan jag skrika på dem".

https://www.rynos.se/sv/artiklar/e-revo-116-vxl-4wd-rtr-24-tq...

Bytte en mening och lade till länk.
Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Lite skruvande är lugnt, jag vill däremot spendera mer tid med att köra den än att sitta hemma och pilla, det har framförallt inte min son tålamodet för. Beträffande storlek, så känns 1:16 mest aktuellt pga. att vi inte har bil, har en elcykel med korg fram så den måste vara smidig att transportera.

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd: Tack för tipset, kommer garanterat höra av mig till dom! Vad tror du om E-revo för ändamålet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

@Sh4d0wfi3nd: Tack för tipset, kommer garanterat höra av mig till dom! Vad tror du om E-revo för ändamålet?

Som sagt, jag är inte så jädrans bra på det att jag vågar uttala mig. Men den verkar på kontrollen ha styrreglage för 0-100% samt att den är RTR (ready to run) så du behöver inte köpa mer om du inte vill ha extra batterier.
Det verkar vara en bra bil som passar för både dig och sonen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har iofs en 2åring och en 5åring men de har 2st billiga.

Runt 1år gammal:

Och sen nån mer "klassisk" monster truck köpt på typ BR/Toysrus för några år sen för runt 400kr.

Båda dessa utsätts för mycket krockar med möbler och får även åka ner för trappan ner till källaren emellanåt. Men de funkar än. Har även kört offroad hos mina föräldrar och det funka mycket bra än så länge.
Barnen nöjda och jag behöver kan vara lugn även om de skulle gå sönder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@MrMadMax: Japp, var inne på något liknande först, men sen kom jag fram till att jag nog kommer motiveras att gå ut med honom mer och köra om jag köper något som är "pappa-kul" också.