Spelade precis igenom Xenogears för första gången. Gillade det starkt i början men efter ett tag började det kännas väldigt segt och bloatat och konstant nya termer och koncept som slängdes in utan någon förklaring. Hade ingen aning om att andra skivan skulle vara en 15tim cutscene heller och visste inte om att spelet hade haft sån problemfylld utveckling innan jag spelade spelet. Synd att Takahashi tydligen inte kunde skala ner storyn eller att dom inte kunde trimma ner fettet i den första delen för att satsa mer på den mer konceptuellt intressanta andra delen. Milda spoilers ahead:
**Spoiler**
Varför spendera 5+tim i Kislev och springa runt i intetsägande kloaker för att leta kloakmonster samtidigt som man är tvingad att spela och lära sig ett tråkigt minigame? Hälften av karaktärerna var också redigt underbyggda och hade hellre sett att man skippat halva casten för att satsa på dom som faktiskt hade en någorlunda story-arc. Emeralda dyker upp late-game i en dungeon och har sen knappt någon screen-time annat än att skrika daddy, ChuChu är token furry karaktär som kunnat relegerats till nåt sidequest och Maria har iofs en någorlunda story-arc men sker så pass late-game att hon lika gärna kunnat göras till en NPC. Rico hade dom gärna också kunnat skippa medan dom trimmat ner på Kislev-scenariot. Hans story-arc får ändå aldrig nån riktig conclusion.
**End of spoilers**
Battle-systemet är helt ok men kombo-systemet gör att striderna kan dra ut på tiden eftersom varje enskild kombo har en animation som måste spelas. Blir ganska tröttsamt i dungeons. Kändes inte som man fick förklarat riktigt hur kombo-levelups fungerade heller, slutade med att jag hade underlevlade kombos vilket gjorde att jag inte hade Attack Level 3 på någon karaktär i Gear-fighterna. Gear-fighterna i sig är riktigt coola men återigen förklaras inte riktigt koncept som Hyper-Mode. Segt i början också när man inte kan heala sina Gears förrän flera stora fighter in i spelet. Sen att man inte har något sätt att refuela annat än Charge som ger typ 30 Fuel på en runda gör att man man är körd så fort fuel är slut. Detta är mindre problem mot late-game med uppgraderade Gears men riktigt segt i början. I övrigt gillade jag balansen mellan on-foot sekvenser och Gear-sekvenser, riktigt bra gjort.
Trots mycket överdriven exposition slängd i ansiktet så var vissa teman i storyn mycket bra utförda, bl.a hur dom visade psykiska problem, och många karaktärer hade intressanta arcs och utvecklingar. Även den slutgiltiga revealen var väldigt intressant och originell och hur dom blandade in bibel, religion och filosofi och bakade in den i sci-fi var riktigt snyggt ibland. Synd bara att pacingen var usel, speciellt iom andra skivan. Ibland zonade jag bara ut av overloaden med exposition och det hjälpte inte att när man väl fick "spela" så bjöds man på anonyma copy/paste dungeons med ändlösa labyrinter av hallways. Hade rage-moment lagom till sista dungeonen med tanke på höjden av shitty level-design. Därtill gillar Xenogears att slänga in 10-20min med unskippable cutscenes innan gimmick-bossar som kan one-shotta om man inte vet mekaniken eller boss-maraton utan heals emellan. Mot slutet blev jag trött på skiten och kollade upp varje boss i en walkthrough innan jag började fighterna.
Overall ångrar jag inte att jag äntligen spelade igenom Xenogears. Kan se hur många hyllar det för sina originella story och tunga teman som man inte ser särskilt ofta i spel. Däremot är det en uppenbart "flawed experience" som speciellt uppenbarar sig mot skiva nr. 2 och ärligt talat gick jag på autopilot dom sista timmarna bara så jag skulle få se slutet på storyn. Musiken har jag helt glömt att nämna men gillade den starkt. Synd bara att dom upprepar samma fåtalet låtar hela tiden, hade gärna sett lite mer variation under spelets gång. Nån annan som kört Xenogears? Vad tyckte ni?
Fake edit: Also, har SweClockers verkligen ingen proper spoiler-funktion inbyggt eller är jag bara blind??