Den stora JRPG-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

FFVI håller har också helhjärtat med om, men versionen på Steam är ju tyvärr av det något dassigare slaget, sett till grafiken i alla fall. Den utsmetade "uppdateringen" av grafiken är verkligen inte lyckad, skulle rekommendera att man spelar det på en Playstation-konsol, stationär eller bärbar, istället för Steam-versionen om man äger dessa plattformar. Eller DS-versionen om man kan få tag på den, senaste gången jag spelade igenom FFVI från början till slut var just DS-versionen på min 3DS.

Menar du FF3? AFAIK fick FF6 endast en handhållen port på GBA som fick en upphottad översättning men tyvärr slaktade musiken. GBA-versionen patchad med musik från SNES-originalet anses generellt som bästa sättet att spela FF6 på. Eller SNES-originalet patchat med Ted Woolsey uncensored translation.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@pålis: precis som @anon5930 påpekade blandade jag ihop DS-versionen av Chrono Trigger med FFVI. Jag menade GBA-versionen av FFVI. Visst, musiken håller inte nivå med SNES-originalet, men musiken är så jädra välkomponerad att det ändå var som ljuv .... ja musik ... för öronen. Ett av seriens absolut bästa soundtracks, synd bara att spelet tappar en del i andra halvan efter World of Ruin. Fram till dess är det helt makalöst bra.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@pålis: precis som @anders190 påpekade blandade jag ihop DS-versionen av Chrono Trigger med FFVI. Jag menade GBA-versionen av FFVI. Visst, musiken håller inte nivå med SNES-originalet, men musiken är så jädra välkomponerad att det ändå var som ljuv .... ja musik ... för öronen. Ett av seriens absolut bästa soundtracks, synd bara att spelet tappar en del i andra halvan efter World of Ruin. Fram till dess är det helt makalöst bra.

Sorry, svårt att hålla ikapp med tråden DS-versionen av CT var awesome. Bättre än att bränna tusentals kr på SNES-originalet men nu verkar även Steam-versionen vara up-to-par. Jag är ett dåligt JRPG- och FF-fan så har inte ens spelat FF6 än Har bara gjort en satans massa research för att veta vilken version man ska spela. Lutar åt att köpa en SNES-repro med Woolsey-translation och spela på min Super NT. Har iaf nåt att se fram emot. Synd att SE inte kan fixa sin skit och släppa ultimata versioner av FF1-6, det är alltid nån jävla kompromiss med alla releaser.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@pålis: Haha, det är inte lätt att hänga med i alla kommentarer alla gånger Ja Square Enix återlanserande av diverse klassiska titlar under årtionden har sällan varit felfria, även versionerna av FFVII och FFIX till mobiler och senaste generationens konsoler behåller och introducerar nya brister (de är fortfarande helt galet fenomenalt bra dock). Steam-versionen av CT är säkert bra nu, men jag kan inte spela klassiska JRPG:s på PC. Det är någon psykologisk spärr jag har, vill spela klassikerna på riktig konsolhårdvara (nej det finns ingen logik bakom det, bara en gammal mans nostalgi som verkar här)

En FFVI-kasett och en Super NT låter som en fantastiskt trevlig kombination, du har något att se fram emot!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Atlus har nu avtäckt Persona 5: Royal! Spelet ska släppas till Playstation 4 under 2020 (i väst) och ska innehålla såväl nytt innehåll som den nya karaktären Kasumi Yoshizawa. Det ska också kunna köras i 4K-upplösning på PS4 Pro.

Känner mig som ett barn på julafton, ska bli så himla fint att köra igenom det här äventyret igen. Vet att vissa svettas över tanken på att det är ett nytt spel och inte DLC till vanliga P5, eftersom det innebär att investera en 120h+ igen (tittar på dig @Gurt), men där får backlogen helt enkelt sitta still i båten medan jag spisar denna JRPG-pärla igen. Med tanke på att Persona 4 Golden är ett väsentligt bättre spel än vanliga P4 till PS2 har jag höga förhoppningar om att Atlus ska lyckas med samma konststycke igen. Peppen!

Länk: Atlus officiella sajt (JP)
Länk: Atlust officiella sajt (EN)

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

Atlus har nu avtäckt Persona 5: Royal! Spelet ska släppas till Playstation 4 under 2020 (i väst) och ska innehålla såväl nytt innehåll som den nya karaktären Kasumi Yoshizawa. Det ska också kunna köras i 4K-upplösning på PS4 Pro.

Känner mig som ett barn på julafton, ska bli så himla fint att köra igenom det här äventyret igen. Vet att vissa svettas över tanken på att det är ett nytt spel och inte DLC till vanliga P5, eftersom det innebär att investera en 120h+ igen (tittar på dig @gurt), men där får backlogen helt enkelt sitta still i båten medan jag spisar denna JRPG-pärla igen. Med tanke på att Persona 4 Golden är ett väsentligt bättre spel än vanliga P4 till PS2 har jag höga förhoppningar om att Atlus ska lyckas med samma konststycke igen. Peppen!

https://youtu.be/GJzcSKyCzZs

Länk: Atlus officiella sajt (JP)
Länk: Atlust officiella sajt (EN)

Får hoppas spelet, och gärna Persona 3 och 4, dyker upp på Switch vid något tillfälle med bara.

Permalänk
Hedersmedlem

@loevet: Jag måste erkänna att jag var skeptisk till en början, men det går liksom inte att låta bli att bli taggad när det är Persona. Båda nya karaktärerna (Kasumi och Takuto) verkar dessutom lovande. Ett nytt palace. Nya social links. Auto-read option! Ny battle-musik av Meguro!! Jag kommer spela skiten ur det här spelet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anders190:

Får hoppas spelet, och gärna Persona 3 och 4, dyker upp på Switch vid något tillfälle med bara.

....inte riktigt vad jag vill se, men får se vad spelet nu erbjuder. Förväntade mig mer.

https://www.theverge.com/2019/4/25/18515753/persona-5-scrambl...

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon5930: jag såg det efter jag kom hem från bion igår. Blev riktigt besviken Säkert trevligt för de som gillar Musou-spel, men det är verkligen inte vad Persona är för mig. P5 på Switch hade ju varit helt fenomenalt underbart!

För er som inte vet vad vi dillar om: det har länge ryktats om att Atlus skulle publicera två nyversioner av Persona 5, en för Playstation 4 vid namn Persona 5R och en för Switch vid namn Persona 5S. Detta skulle vara logiskt då andra Switch-versioner av jrpg:s har fått suffixet S. Men så blir inte fallet, då spelet Persona 5 Scramblers: The Phantom Strikers istället blir ett Dynasty Warriors-liknande spel för PS4 och Switch. Jag är inget megafan av DW-serien, men även om jag hade varit det är det inte samma sak som att kunna spela Persona 5 på resande fot

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

@anders190: jag såg det efter jag kom hem från bion igår. Blev riktigt besviken Säkert trevligt för de som gillar Musou-spel, men det är verkligen inte vad Persona är för mig. P5 på Switch hade ju varit helt fenomenalt underbart!

För er som inte vet vad vi dillar om: det har länge ryktats om att Atlus skulle publicera två nyversioner av Persona 5, en för Playstation 4 vid namn Persona 5R och en för Switch vid namn Persona 5S. Detta skulle vara logiskt då andra Switch-versioner av jrpg:s har fått suffixet S. Men så blir inte fallet, då spelet Persona 5 Scramblers: The Phantom Strikers istället blir ett Dynasty Warriors-liknande spel för PS4 och Switch. Jag är inget megafan av DW-serien, men även om jag hade varit det är det inte samma sak som att kunna spela Persona 5 på resande fot

https://youtu.be/CyaRQnfQ9Dg

Instämmer. Verkar nästan som att Sony verkligen har exklusivitet på de riktiga Persona-titlarna faktiskt. Att bara ha släppt vanliga Persona 5 hade varit så mycket bättre. Eller bara Persona 4 Golden.

Har försäljningssiffrorna för musou-titlar, bortsett från möjligen Hyrule Warriors, varit ens nämnvärt bra utanför Japan? Känns som ett enormt misstag från Atlus sida.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon5930: ja det verkar nästan inte bättre än att huvudserien av Persona släpps exklusivt för Sonys konsoler. Om det sedan beror på något slags avtal mellan Atlus och Sony eller om Atlus själva inte vill satsa på fler plattformar av resursskäl vet jag inte. Att de inte släpper spelen för Xbox One är fullt förståeligt med tanke på hur den säljer i Japan, men Switch borde ju vara en given satsning om man inte är bakbunden av något kontrakt. Verkar som att nästan alla spel säljer bra på Switch.

Känner inte till försäljningssiffrorna för Musou-spel i väst, men har svårt att tänka mig att de är astronomiskt stora. DW-serien har ju sålt bra i Japan, det är Koei Tecmos bästsäljande serie, men även den har tacklat av på senare tid. Dynasty Warriors 9 har sålt betydligt sämre än tidigare delar (vilket säkerligen också beror på att det verkar vara ett tämligen sunkigt spel). Hyrule Warriors är kul, köpte det bara för att det är en Zelda-titel (ja, jag har problem), men det är mest lättsmält actionös och ganska lite Zelda. Det lär bli samma sak med Persona 5 Scramblers, kul actionös som inte känns särskilt mycket Persona.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

@anders190: ja det verkar nästan inte bättre än att huvudserien av Persona släpps exklusivt för Sonys konsoler. Om det sedan beror på något slags avtal mellan Atlus och Sony eller om Atlus själva inte vill satsa på fler plattformar av resursskäl vet jag inte. Att de inte släpper spelen för Xbox One är fullt förståeligt med tanke på hur den säljer i Japan, men Switch borde ju vara en given satsning om man inte är bakbunden av något kontrakt. Verkar som att nästan alla spel säljer bra på Switch.

Känner inte till försäljningssiffrorna för Musou-spel i väst, men har svårt att tänka mig att de är astronomiskt stora. DW-serien har ju sålt bra i Japan, det är Koei Tecmos bästsäljande serie, men även den har tacklat av på senare tid. Dynasty Warriors 9 har sålt betydligt sämre än tidigare delar (vilket säkerligen också beror på att det verkar vara ett tämligen sunkigt spel). Hyrule Warriors är kul, köpte det bara för att det är en Zelda-titel (ja, jag har problem), men det är mest lättsmält actionös och ganska lite Zelda. Det lär bli samma sak med Persona 5 Scramblers, kul actionös som inte känns särskilt mycket Persona.

Atlus borde ha resurser nog, de har varit med ett tag. Håller med om Xbox One, speciellt för den Japanska marknaden där Xbox tyvärr aldrig lyckat slå sig in. Även PC kan jag förstå, alla olika konfigurationer av hård- och mjukvara att stödja är svårare än konsollerna där det bara finns enstaka olika hårdvarukonfigurationer att supporta. Men avsaknaden av Switch är verkligen knepig, då Japanerna trots allt gillar portabla spelplattformar. Och som du säger verkar väldigt många spel också sälja bra på Switch, även om det definitivt finns undantag hehe.

Persona 5 har rätt bra kompatibilitet i RPCS3 så det alternativet finns för PC-användare förstås. Men det bästa vore om Atlus faktiskt kunde förklara hur det ligger till. En annan utgivare, typ Squenix, hade nog släppt spelet för fler plattformar men förmodligen inte Switch istället. Deras förmåga att lansera spel för Switch är verkligen usel. Men de har blivit desto duktigare att släppa på PC och Xbox iallafall.

Jag kan tänka mig att försäljningen bör ha minskat. Det verkar hända väldigt lite från spel till spel utvecklingsmässigt, mer än att försöka hänga med i utvecklingen vad gäller spelplattformar och grafik då. Just Hyrule Warriors gillade jag med. På Wii U, har inte köpt eller planerat dubbeldippa till Switch, även om jag är lite sugen faktiskt. Varit sugen på Fire Emblem Musout med men kan inte motivera tiden tyvärr. Spännande att se hur Persona Scramblers mottas dock.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Play-Asia har en vår-rea just nu där man kan köpa flera jrpg:s i fysiskt format som endast gått att köpa digitalt här. Priserna på just jrpg:s är inte superlåga, trots rea, men för er som suktat efter att äga World of Final Fantasy Maxima, Chocobo Dungeon: Every Buddy och Ys Origin till både PS Vita och PS4. Där kan man till och med köpa Chrono Cross (NTSC) till ett väldigt rimligt pris. Play-Asia kan vara väl värt att hålla ögonen på överlag, har köpt flera jrpg:s där som antingen inte kommer hit eller kommer hit betydligt senare.

https://www.play-asia.com/search/SpringGames2019?ref=SpringGa...

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

För alla som lyckats undgå det så släpptes den första officiella trailern för Final Fantasy VII remake under state of play igår kväll/natt. Inget releasedatum avslöjades men det spekuleras i om vi kanske kommer få veta mer om det på E3 (11e till 14e juni).

Jag är glad över att jag inte kommer bli besviken över den konstnärliga riktning en remake av det här slaget hade kunnat ta. Så nära originalet som möjligt får det gärna vara för min del och det tycker jag dom lyckades bra med. Advent Children tycker jag var påväg åt fel håll så jag är nöjd:

(Original artstyle)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

För alla som lyckats undgå det så släpptes den första officiella trailern för Final Fantasy VII remake under state of play igår kväll/natt. Inget releasedatum avslöjades men det spekuleras i om vi kanske kommer få veta mer om det på E3 (11e till 14e juni).

https://youtu.be/WAgx7PROcMc

Jag är glad över att jag inte kommer bli besviken över den konstnärliga riktning en remake av det här slaget hade kunnat ta. Så nära originalet som möjligt får det gärna vara för min del och det tycker jag dom lyckades bra med. Advent Children tycker jag var påväg åt fel håll så jag är nöjd:
https://artfiles.alphacoders.com/193/19356.jpg
(Original artstyle)

Det lilla vi fortfarande sett ser helt klart bra ut om man utgår från orginalet. Det jag inte gillar är att man valt FF XVs bedrövliga stridssystem. Av alla olika lösningar numrerade FF-titlar använt är det den jag gillar minst.

Återstår om spelet någonsin kommer släppas. Och om det gör det så blir det kanske ett köp till PC för min del, om spelets övriga kvaliteer minskar det negativa stridssystemet medför.

Orginalet har helt klart sina brister. Spelar igenom det för 10e gången eller något på Switch. Men plockar man bort materiasystemet och använder XVs stridssystem, vilket senare Squenix-titlar envisats att använda samt att videon starkt antyder detta, så har man förlorat mycket av spelet. Även om man skulle följa aestiken och storyn från orginalet.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Chris_Kadaver @anon5930 Jag gillar den grafiska stilen de valt att köra på, och stridssystemet i FFXV hade jag riktigt roligt med så det ser jag inte som ett problem. Styrkan i FFVII var aldrig stridssystemet för min del, det och framför allt materia-systemet var väl de enda bristerna jag såg i spelet när det begav sig. Med materia-systemet kunde man göra alla karaktärer nästintill identiska, och ett mer actionorienterat system som sätter större fokus på spelarens skicklighet skulle vara ett steg upp för min del.

Det jag inte gillar i trailern är Barrets röst. Det låter ganska off för hur jag föreställer mig honom, och aningen stereotypt. Det är ingen katastrof, men känns lite off efter hur bra jobb de ändå gjort med röstskådespeleri i seriens senare delar. Trailern säger inte heller något om de kör vidare på det episodbaserade formatet, men det kommer vi väl få veta mer om under E3. FFVII är utan tvekan det bäst temposatta narrativet jag varit med om i JRPG:s, eller spel överlag, och risken är att det går förlorat när upplevelsen styckas upp. Men jag håller hoppet vid liv!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Chris_Kadaver @anders190 Jag gillar den grafiska stilen de valt att köra på, och stridssystemet i FFXV hade jag riktigt roligt med så det ser jag inte som ett problem. Styrkan i FFVII var aldrig stridssystemet för min del, det och framför allt materia-systemet var väl de enda bristerna jag såg i spelet när det begav sig. Med materia-systemet kunde man göra alla karaktärer nästintill identiska, och ett mer actionorienterat system som sätter större fokus på spelarens skicklighet skulle vara ett steg upp för min del.

Det jag inte gillar i trailern är Barrets röst. Det låter ganska off för hur jag föreställer mig honom, och aningen stereotypt. Det är ingen katastrof, men känns lite off efter hur bra jobb de ändå gjort med röstskådespeleri i seriens senare delar. Trailern säger inte heller något om de kör vidare på det episodbaserade formatet, men det kommer vi väl få veta mer om under E3. FFVII är utan tvekan det bäst temposatta narrativet jag varit med om i JRPG:s, eller spel överlag, och risken är att det går förlorat när upplevelsen styckas upp. Men jag håller hoppet vid liv!

Ser mer ut som spam-combat a'la Kingdom Hearts i sann Nomura-anda IMO. Lönlösa AI-kompanjoner medan man mashar "Attack" och noll strategi. Tvivlar på att detta system kommer sätta fokus på någon väsentlig skicklighet eller planerande. Det är bekräftat att det fortfarande kommer släppas i delar.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@pålis: vi vet ju dock inte hur mycket de har ändrat med det strategiska i striderna. I den här trailern får vi bara se det spektakulära action-ösandet, men de faktiska striderna i spelet behöver ju vara balanserade så att olika fiender erbjuder olika motstånd. Bossarna kommer behöva stuvas om så att spelaren tvingas anpassa sin strategi efter bossens egenskaper (ska bli intressant att se om de behåller strategin med att inte attackera första bossen när "taggen" är uppe). Ska också bli intressant att se hur de gör med summons. I FFXII framkallar man summons i spelvärlden, det hade varit en trevlig lösning för FFVII Remake. Hoppas innerligt att de inte gör som i FFXV, summons var helt jädra värdelösa där.

Jo de har sagt att det fortfarande ska vara episodbaserat, men med tanke på hur mycket som hänt sedan de valde att plocka in spelet in-house igen är det inte omöjligt att tidigare planer justeras. Men med tanke på vilket mastodontprojekt den här remaken måste vara lär det nog bli episodbaserat, annars får de inte ut spelet innan PS5 också når slutet av sin livscykel.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@pålis: vi vet ju dock inte hur mycket de har ändrat med det strategiska i striderna. I den här trailern får vi bara se det spektakulära action-ösandet, men de faktiska striderna i spelet behöver ju vara balanserade så att olika fiender erbjuder olika motstånd. Bossarna kommer behöva stuvas om så att spelaren tvingas anpassa sin strategi efter bossens egenskaper (ska bli intressant att se om de behåller strategin med att inte attackera första bossen när "taggen" är uppe). Ska också bli intressant att se hur de gör med summons. I FFXII framkallar man summons i spelvärlden, det hade varit en trevlig lösning för FFVII Remake. Hoppas innerligt att de inte gör som i FFXV, summons var helt jädra värdelösa där.

Jo de har sagt att det fortfarande ska vara episodbaserat, men med tanke på hur mycket som hänt sedan de valde att plocka in spelet in-house igen är det inte omöjligt att tidigare planer justeras. Men med tanke på vilket mastodontprojekt den här remaken måste vara lär det nog bli episodbaserat, annars får de inte ut spelet innan PS5 också når slutet av sin livscykel.

Jag har noll förtroende för Nomuras förmåga att producera ett action-baserat spel med tillfredställande och strategisk combat. Skillnaden med FF12 är att man där hade full kontroll över varje partymedlem (och summon) medan FF7R lär överlåta kontrollen över partymedlemmar till en värdelös AI så att man kan spamma flashiga epilepsi-inducerande attacker med huvudkaraktären. Flashighet över substans. Tweeten i länken översatte den japanska press-releasen i samband med gårdagens trailer och klargjorde att det fortfarande är planerat att släppas i delar.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Square Enix har lagt upp Octopath Traveler för förköp på Steam nu. Det går på 59,99 EUR och då får ni ett ruggigt bra retro-osande jrpg med ett av de bästa soundtracken på många år! Just PC-versionen ser ut att ställa kraven relativt blygsamt, vilket inte är så förvånande eftersom det utvecklades för Nintendo Switch från början.

Spelet har en "förväntad" bilduppdatering på 60 fps, men tyvärr finns inget officiellt stöd för 4K-upplösningar. Min gissning är att 2D-elementen i Switch-versionen inte kan skalas upp på ett tillräckligt bra sätt för att det ska stödas officiellt, men det lär moddar-communityn lösa samma dag som spelet släpps

Äger och har spelat igenom Octopath Traveler på Switch, men ska bannemig köpa PC-versionen också. Grymt bra detta!

Rekommenderade systemkrav:
OS: Windows 7 SP1 / 8.1 / 10 64-bit
Processor: AMD Ryzen™ 3 1200 / Intel® Core™ i5-6400
Minne: 6 GB RAM
Grafik: Radeon™ RX 470(4GB VRAM) / NVIDIA® GeForce® GTX 1060 6 GB VRAM
DirectX: Version 11
Lagring: 5 GB ledigt utrymme
Ljudkort: DirectX Compatible Sound Card
Ytterligare anmärkningar: Expected Framerate: 60 FPS

Länk: Octopath Traveler på Steam

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Chris_Kadaver @anders190 Jag gillar den grafiska stilen de valt att köra på, och stridssystemet i FFXV hade jag riktigt roligt med så det ser jag inte som ett problem. Styrkan i FFVII var aldrig stridssystemet för min del, det och framför allt materia-systemet var väl de enda bristerna jag såg i spelet när det begav sig. Med materia-systemet kunde man göra alla karaktärer nästintill identiska, och ett mer actionorienterat system som sätter större fokus på spelarens skicklighet skulle vara ett steg upp för min del.

Det jag inte gillar i trailern är Barrets röst. Det låter ganska off för hur jag föreställer mig honom, och aningen stereotypt. Det är ingen katastrof, men känns lite off efter hur bra jobb de ändå gjort med röstskådespeleri i seriens senare delar. Trailern säger inte heller något om de kör vidare på det episodbaserade formatet, men det kommer vi väl få veta mer om under E3. FFVII är utan tvekan det bäst temposatta narrativet jag varit med om i JRPG:s, eller spel överlag, och risken är att det går förlorat när upplevelsen styckas upp. Men jag håller hoppet vid liv!

Jag gillar också stridssystemet i FFXV även om jag i normala fall föredrar turbaserade stridssystem. Anledningen är att square enix har gjort det så bra det går att få till med actionbaserat stridssystem. Förvisso älskar jag striderna i FFVII men det känns som man "kan" dom vid det här laget. Har grindat sönder spelet tillräckligt för att va sugen på något nytt. Vill man ha en nutida klassisk FFVII-upplevelse så finns spelets bakgrunder uppskalade till typ 4K med hjälp av nvidias trolldom. Så det är bara att grotta ner sig i moddingscenen om man är sugen på det.

Vad gäller Barrets röst så passar det väl rätt bra med en stereotyp framtoning? I orginalet var han ju en stereotyp småirriterande/jobbig biff?! Är inte hela charmen med JRPG att alla karaktärer är mer eller mindre stereotypa?

Senaste ryktet jag hörde var att spelet eventuellt kommer i två episoder. Vad som än händer så kommer jag vänta med att köra spelet tills dess att jag vet att jag får hela upplevelsen. Att köpa FFXV vid release var ett stort misstag kan jag känna med facit i hand.

Skrivet av loevet:

Square Enix har lagt upp Octopath Traveler för förköp på Steam nu. Det går på 59,99 EUR och då får ni ett ruggigt bra retro-osande jrpg med ett av de bästa soundtracken på många år! Just PC-versionen ser ut att ställa kraven relativt blygsamt, vilket inte är så förvånande eftersom det utvecklades för Nintendo Switch från början.

https://steamcdn-a.akamaihd.net/steam/apps/921570/ss_f2d62d746b4733802516c7f76120246ee3e29327.1920x1080.jpg

Spelet har en "förväntad" bilduppdatering på 60 fps, men tyvärr finns inget officiellt stöd för 4K-upplösningar. Min gissning är att 2D-elementen i Switch-versionen inte kan skalas upp på ett tillräckligt bra sätt för att det ska stödas officiellt, men det lär moddar-communityn lösa samma dag som spelet släpps

Äger och har spelat igenom Octopath Traveler på Switch, men ska bannemig köpa PC-versionen också. Grymt bra detta!

Rekommenderade systemkrav:
OS: Windows 7 SP1 / 8.1 / 10 64-bit
Processor: AMD Ryzen™ 3 1200 / Intel® Core™ i5-6400
Minne: 6 GB RAM
Grafik: Radeon™ RX 470(4GB VRAM) / NVIDIA® GeForce® GTX 1060 6 GB VRAM
DirectX: Version 11
Lagring: 5 GB ledigt utrymme
Ljudkort: DirectX Compatible Sound Card
Ytterligare anmärkningar: Expected Framerate: 60 FPS

Länk: Octopath Traveler på Steam

Härligt! Då har jag snart något att göra!
Men rekommendera systemkraven var verkligen i överkant av vad jag hade förväntat mig. Visst... klarar mig troligtvis med mitt R9 290 men ändå?! Det är ju typ Final Fantasy 6 med dept of field blur?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
ASUS Nordic

Spelar ett 16 bit-inspirerat spel vid namn CrossCode nu. Det påminner mig om Alundra som jag gillade mycket på PSX. Andra säger att det liknar Secret of Mana vilket jag inte kan svara på eftersom jag inte spelat det. Hur som helst, kolla upp CrossCode Spelar via GOG själv men finns även på steam och är på väg till konsol.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kinc:

Spelar ett 16 bit-inspirerat spel vid namn CorssCode nu. Det påminner mig om Alundra som jag gillade mycket på PSX. Andra säger att det liknar Secret of Mana vilket jag inte kan svara på eftersom jag inte spelat det. Hur som helst, kolla upp CrossCode Spelar via GOG själv men finns även på steam och är på väg till konsol.

Jag har fingrat på köpknappen många gånger på GOG men vill invänta Switch-utgåvan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag gillar också stridssystemet i FFXV även om jag i normala fall föredrar turbaserade stridssystem. Anledningen är att square enix har gjort det så bra det går att få till med actionbaserat stridssystem. Förvisso älskar jag striderna i FFVII men det känns som man "kan" dom vid det här laget. Har grindat sönder spelet tillräckligt för att va sugen på något nytt. Vill man ha en nutida klassisk FFVII-upplevelse så finns spelets bakgrunder uppskalade till typ 4K med hjälp av nvidias trolldom. Så det är bara att grotta ner sig i moddingscenen om man är sugen på det.

Vad gäller Barrets röst så passar det väl rätt bra med en stereotyp framtoning? I orginalet var han ju en stereotyp småirriterande/jobbig biff?! Är inte hela charmen med JRPG att alla karaktärer är mer eller mindre stereotypa?

Senaste ryktet jag hörde var att spelet eventuellt kommer i två episoder. Vad som än händer så kommer jag vänta med att köra spelet tills dess att jag vet att jag får hela upplevelsen. Att köpa FFXV vid release var ett stort misstag kan jag känna med facit i hand.

Härligt! Då har jag snart något att göra!
Men rekommendera systemkraven var verkligen i överkant av vad jag hade förväntat mig. Visst... klarar mig troligtvis med mitt R9 290 men ändå?! Det är ju typ Final Fantasy 6 med dept of field blur?!

Squenix verkar ha dragit till rejält. Förvisso ett UE4-baserat spel där spelvärlden renderas i 3D men där karaktärerna består av sprites. Inte en chans att spelet skulle vara så tungdrivet på PC. Switch har inga direkta problem med spelet heller.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Chris_Kadaver: jag personligen spelar FFVII i dess originalutförande (eller tja, Switch- och PS4-versionerna är också tillputsade, men ändå originalversionerna), och älskar spelet för vad det är och var då. En FFVII Remake som är samma sak men moderniserat känns inte så värst givande för min del, men det är ju för att jag fortfarande älskar spelet lika mycket nu trots att det är tekniskt föråldrat. Nya spelare kommer inte ha den reaktionen, men å andra sidan har de ingen koppling till det ursprungliga stridssystemet, den ursprungliga uppdelningen av äventyret, med mera, så en Remake som gör om saker kommer de inte reagera på hur som helst. Det är väl bara fans av originalet som avskyr actionorienterade stridssystem som har problem med detta. Jag gillade Crisis Core riktigt mycket, så det är inget problem för mig

Jo, Barret var ganska stereotyp i originalet också, så tekniskt sett är väl Square Enix trogna originalet med Remake. Men trots hans stereotypa dialog såg jag ändå Barret som fadersfiguren med en beskyddande sida, både för sin dotter och hembygden Corel Village, så jag såg honom ändå som något mer än bara den där stereotypen. Men med den fantastiska berättelsen lär jag inte störa mig på det länge. Det är som alltid när man ska nytolka något gammalt många älskar - att tolka det på ett sätt som passar alla är något av en utmaning

Jag hoppas att det stämmer, två delar kommer ta tid men blir det fler episoder än så kommer det ta evigheter för hela spelet att släppas. Jag känner mig själv bra nog för att veta att jag inte kommer kunna hålla mig från att köpa första episoden samma sekund som den släpps, och samma sak med efterföljande episod(er). När allt släpps i fysisk form kommer jag köpa en vanlig bruksutgåva och (minst) en superlyxig samlarutgåva som får mig att leva på vatten och bröd i ett par månader

Ja och nej skulle jag säga. Att utveckla för PC är mer ineffektivt än för konsol. Med Switch-versionen kunde de ändå skräddarsy spelet för att rulla optimalt på den begränsade hårdvaran. Windows, DX11 och alla olika konfigurationer och tillhörande drivrutiner man ska jobba mot med PC-versionen gör att hårdvaran inte kan utnyttjas lika effektivt. Men absolut, de borde definitivt kunna få spelet att rulla i 60 fps även på mer beskedlig hårdvaran är de rekommenderade systemkraven listar. Kan nog vara en kombination av PC-plattformens ineffektivitet och att Square Enix utvecklare kanske inte gjort världens bästa optimeringsjobb med Octopath Traveler Men japanska utvecklare har faktiskt skärpt till sig en del på senare tid, FFXII: TZA och FFXV har ändå riktigt vettiga PC-versioner.

Edit: Precis som @anon5930 skriver är det en 3D-motor i Unreal Engine 4 som sedan ges en retro-osande 16-bitarsestetik. Miljöerna är i 3D medan karaktärsmodeller är 2D-sprites. Sjukt läckert, hoppas de använder den här grafiska lösningen i fler titlar. Gillar det klart mer än estetiken i Tokyo RPG Factorys titlar.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@kinc: jag har också sett CrossCode i periferin men inte tittat närmare på det, ska göra det nu. Tack för tipset!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Spelade precis igenom Xenogears för första gången. Gillade det starkt i början men efter ett tag började det kännas väldigt segt och bloatat och konstant nya termer och koncept som slängdes in utan någon förklaring. Hade ingen aning om att andra skivan skulle vara en 15tim cutscene heller och visste inte om att spelet hade haft sån problemfylld utveckling innan jag spelade spelet. Synd att Takahashi tydligen inte kunde skala ner storyn eller att dom inte kunde trimma ner fettet i den första delen för att satsa mer på den mer konceptuellt intressanta andra delen. Milda spoilers ahead:

**Spoiler**

Varför spendera 5+tim i Kislev och springa runt i intetsägande kloaker för att leta kloakmonster samtidigt som man är tvingad att spela och lära sig ett tråkigt minigame? Hälften av karaktärerna var också redigt underbyggda och hade hellre sett att man skippat halva casten för att satsa på dom som faktiskt hade en någorlunda story-arc. Emeralda dyker upp late-game i en dungeon och har sen knappt någon screen-time annat än att skrika "daddy", ChuChu är token furry karaktär som kunnat relegerats till nåt sidequest och Maria har iofs en någorlunda story-arc men sker så pass late-game att hon lika gärna kunnat göras till en NPC. Rico hade dom gärna också kunnat skippa medan dom trimmat ner på Kislev-scenariot. Hans story-arc får ändå aldrig nån riktig conclusion.

Dold text

**End of spoilers**

Battle-systemet är helt ok men kombo-systemet gör att striderna kan dra ut på tiden eftersom varje enskild kombo har en animation som måste spelas. Blir ganska tröttsamt i dungeons. Kändes inte som man fick förklarat riktigt hur kombo-levelups fungerade heller, slutade med att jag hade underlevlade kombos vilket gjorde att jag inte hade Attack Level 3 på någon karaktär i Gear-fighterna. Gear-fighterna i sig är riktigt coola men återigen förklaras inte riktigt koncept som Hyper-Mode. Segt i början också när man inte kan heala sina Gears förrän flera stora fighter in i spelet. Sen att man inte har något sätt att refuela annat än Charge som ger typ 30 Fuel på en runda gör att man man är körd så fort fuel är slut. Detta är mindre problem mot late-game med uppgraderade Gears men riktigt segt i början. I övrigt gillade jag balansen mellan on-foot sekvenser och Gear-sekvenser, riktigt bra gjort.

Trots mycket överdriven exposition slängd i ansiktet så var vissa teman i storyn mycket bra utförda, bl.a hur dom visade psykiska problem, och många karaktärer hade intressanta arcs och utvecklingar. Även den slutgiltiga revealen var väldigt intressant och originell och hur dom blandade in bibel, religion och filosofi och bakade in den i sci-fi var riktigt snyggt ibland. Synd bara att pacingen var usel, speciellt iom andra skivan. Ibland zonade jag bara ut av overloaden med exposition och det hjälpte inte att när man väl fick "spela" så bjöds man på anonyma copy/paste dungeons med ändlösa labyrinter av hallways. Hade rage-moment lagom till sista dungeonen med tanke på höjden av shitty level-design. Därtill gillar Xenogears att slänga in 10-20min med unskippable cutscenes innan gimmick-bossar som kan one-shotta om man inte vet mekaniken eller boss-maraton utan heals emellan. Mot slutet blev jag trött på skiten och kollade upp varje boss i en walkthrough innan jag började fighterna.

Overall ångrar jag inte att jag äntligen spelade igenom Xenogears. Kan se hur många hyllar det för sin originella story och tunga teman som man inte ser särskilt ofta i spel. Däremot är det en uppenbart "flawed experience" som speciellt uppenbarar sig mot skiva nr. 2 och ärligt talat gick jag på autopilot dom sista timmarna bara så jag skulle få se slutet på storyn. Musiken har jag helt glömt att nämna men gillade den starkt. Synd bara att dom upprepar samma fåtalet låtar hela tiden, hade gärna sett lite mer variation under spelets gång. Nån annan som kört Xenogears? Vad tyckte ni?

Fake edit: Also, har SweClockers verkligen ingen proper spoiler-funktion inbyggt eller är jag bara blind??

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pålis:

Spelade precis igenom Xenogears för första gången. Gillade det starkt i början men efter ett tag började det kännas väldigt segt och bloatat och konstant nya termer och koncept som slängdes in utan någon förklaring. Hade ingen aning om att andra skivan skulle vara en 15tim cutscene heller och visste inte om att spelet hade haft sån problemfylld utveckling innan jag spelade spelet. Synd att Takahashi tydligen inte kunde skala ner storyn eller att dom inte kunde trimma ner fettet i den första delen för att satsa mer på den mer konceptuellt intressanta andra delen. Milda spoilers ahead:

**Spoiler**

Varför spendera 5+tim i Kislev och springa runt i intetsägande kloaker för att leta kloakmonster samtidigt som man är tvingad att spela och lära sig ett tråkigt minigame? Hälften av karaktärerna var också redigt underbyggda och hade hellre sett att man skippat halva casten för att satsa på dom som faktiskt hade en någorlunda story-arc. Emeralda dyker upp late-game i en dungeon och har sen knappt någon screen-time annat än att skrika daddy, ChuChu är token furry karaktär som kunnat relegerats till nåt sidequest och Maria har iofs en någorlunda story-arc men sker så pass late-game att hon lika gärna kunnat göras till en NPC. Rico hade dom gärna också kunnat skippa medan dom trimmat ner på Kislev-scenariot. Hans story-arc får ändå aldrig nån riktig conclusion.

**End of spoilers**

Battle-systemet är helt ok men kombo-systemet gör att striderna kan dra ut på tiden eftersom varje enskild kombo har en animation som måste spelas. Blir ganska tröttsamt i dungeons. Kändes inte som man fick förklarat riktigt hur kombo-levelups fungerade heller, slutade med att jag hade underlevlade kombos vilket gjorde att jag inte hade Attack Level 3 på någon karaktär i Gear-fighterna. Gear-fighterna i sig är riktigt coola men återigen förklaras inte riktigt koncept som Hyper-Mode. Segt i början också när man inte kan heala sina Gears förrän flera stora fighter in i spelet. Sen att man inte har något sätt att refuela annat än Charge som ger typ 30 Fuel på en runda gör att man man är körd så fort fuel är slut. Detta är mindre problem mot late-game med uppgraderade Gears men riktigt segt i början. I övrigt gillade jag balansen mellan on-foot sekvenser och Gear-sekvenser, riktigt bra gjort.

Trots mycket överdriven exposition slängd i ansiktet så var vissa teman i storyn mycket bra utförda, bl.a hur dom visade psykiska problem, och många karaktärer hade intressanta arcs och utvecklingar. Även den slutgiltiga revealen var väldigt intressant och originell och hur dom blandade in bibel, religion och filosofi och bakade in den i sci-fi var riktigt snyggt ibland. Synd bara att pacingen var usel, speciellt iom andra skivan. Ibland zonade jag bara ut av overloaden med exposition och det hjälpte inte att när man väl fick "spela" så bjöds man på anonyma copy/paste dungeons med ändlösa labyrinter av hallways. Hade rage-moment lagom till sista dungeonen med tanke på höjden av shitty level-design. Därtill gillar Xenogears att slänga in 10-20min med unskippable cutscenes innan gimmick-bossar som kan one-shotta om man inte vet mekaniken eller boss-maraton utan heals emellan. Mot slutet blev jag trött på skiten och kollade upp varje boss i en walkthrough innan jag började fighterna.

Overall ångrar jag inte att jag äntligen spelade igenom Xenogears. Kan se hur många hyllar det för sina originella story och tunga teman som man inte ser särskilt ofta i spel. Däremot är det en uppenbart "flawed experience" som speciellt uppenbarar sig mot skiva nr. 2 och ärligt talat gick jag på autopilot dom sista timmarna bara så jag skulle få se slutet på storyn. Musiken har jag helt glömt att nämna men gillade den starkt. Synd bara att dom upprepar samma fåtalet låtar hela tiden, hade gärna sett lite mer variation under spelets gång. Nån annan som kört Xenogears? Vad tyckte ni?

Fake edit: Also, har SweClockers verkligen ingen proper spoiler-funktion inbyggt eller är jag bara blind??

Xenogears är det JRPG jag länge hållit som nummer ett, på Playstation iallafall. FF VI och Chrono Trigger brukar ligga högre för mig oftast. Har både USA + JAP i hyllan. Riktigt synd att den aldrig släppts här. Få verkar ens veta om att spelet fanns. Och inte bättre när den var ny.

Spelet har helt klart sina brister, speciellt då hur skiva 2 hanterats. Men som helhet, story/tema, musik, gameplay, för mig faktiskt även grafiken är i klar toppklass. Verkligen ett spel fler bör titta närmare på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@pålis: jag redigerade ditt inlägg så att spoiler-sektionen är dold som just spoiler-sektion Att bädda in text som spoiler är så enkelt som att skriva spoiler innanför hakparenteser [] för att starta spoilern, och sedan avsluta taggen. Lägger till exempel nedan, testa!

[spoiler]Avslöjanden! Avslöjanden! Avslöjanden![/spoiler]

Angående Xenogears är det en klassisk JRPG-pärla jag aldrig spelat på grund av regionsfrågan. Har aldrig chipat en konsol och vill inte köpa på mig utländska konsoler för att kunna spela ett spel. Jag är nog överdrivet anti-piratkopiering men jag vägrar göra något som går emot reglerna, exempelvis spela spelet på en PS2-emulator (skulle för övrigt inte lita på en emulator för att spela ett stort och bra JRPG).

Men jag har varit sugen, åh så sugen jag har varit. Innerligt bitter över att Sony eller Square Enix inte fått tummen ur och fixat eventuella regionsfrågor som förhindrat spelet från att släppas på PSN i vår region. Får väl sätta förhoppningarna till att de släpper en remaster av något slag, men spelet sålde väl inte tillräckligt bra för att motivera det. Xenogears har ju en liten men väldigt uppskattande grupp fans som höjer det till skyarna, tror tyvärr inte det är tillräckligt för en remaster.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Xenogears är det JRPG jag länge hållit som nummer ett, på Playstation iallafall. FF VI och Chrono Trigger brukar ligga högre för mig oftast. Har både USA + JAP i hyllan. Riktigt synd att den aldrig släppts här. Få verkar ens veta om att spelet fanns. Och inte bättre när den var ny.

Spelet har helt klart sina brister, speciellt då hur skiva 2 hanterats. Men som helhet, story/tema, musik, gameplay, för mig faktiskt även grafiken är i klar toppklass. Verkligen ett spel fler bör titta närmare på.

Skickades från m.sweclockers.com

Riktigt dåligt att Square-Enix aldrig bemödat sig att släppa alla sina USA-exklusiva PS1-pärlor på EU PSN. Trodde dom skulle ta tummen ur när Sony väl announcade program för att släppa US-titlar i EU för 5+ år sen men icke. Chrono Cross, Parasite Eve 1, Saga Frontier, Threads of Fate, Brave Fencer Mushashi etc. är fortfarande låsta till US/JP. Såklart kan man skaffa ett US-konto och sitta och fippla med PSN-koder från ebay men blir ett jävla meck att jonglera spel från flertalet konton på PSP:n och jag har ingen lust att ge pengar till företag som inte behagar släppa spelen i Europa ändå. Då importerar jag hellre dom fysiska originalspelen, rippar och spelar via CFW.

Grafik och artstyle var definitivt top-notch! Det mesta av storyn sker med in-game graphics och det ser fortfarande förvånansvärt bra ut för ett PS1-spel. Dom lyckades även få till skalan av Gears:en i in-game graphics när dom zoomade ut kameran och karaktärerna var 1pix stora. Riktigt imponerande för ett 240p PS1-spel. Xenogears har definitivt åldrats bättre med sina 3D-miljöer och 2D-karaktärer än PS1-spelen med 2D-bakgrund och 3D-karaktärer (typ alla PS1 FF:s). Kan ha hjälpt att jag spelade det mesta av spelet på en gammal CRT också Läppsynkningen och dubben på anime-cutscenesen var komiskt dålig men dom hade ändå en sorts behaglig 90's Anime VHS retro-estetik som jag kunde uppskatta.

Skrivet av loevet:

@pålis: jag redigerade ditt inlägg så att spoiler-sektionen är dold som just spoiler-sektion Att bädda in text som spoiler är så enkelt som att skriva spoiler innanför hakparenteser [] för att starta spoilern, och sedan avsluta taggen. Lägger till exempel nedan, testa!

[spoiler]Avslöjanden! Avslöjanden! Avslöjanden![/spoiler]

Angående Xenogears är det en klassisk JRPG-pärla jag aldrig spelat på grund av regionsfrågan. Har aldrig chipat en konsol och vill inte köpa på mig utländska konsoler för att kunna spela ett spel. Jag är nog överdrivet anti-piratkopiering men jag vägrar göra något som går emot reglerna, exempelvis spela spelet på en PS2-emulator (skulle för övrigt inte lita på en emulator för att spela ett stort och bra JRPG).

Men jag har varit sugen, åh så sugen jag har varit. Innerligt bitter över att Sony eller Square Enix inte fått tummen ur och fixat eventuella regionsfrågor som förhindrat spelet från att släppas på PSN i vår region. Får väl sätta förhoppningarna till att de släpper en remaster av något slag, men spelet sålde väl inte tillräckligt bra för att motivera det. Xenogears har ju en liten men väldigt uppskattande grupp fans som höjer det till skyarna, tror tyvärr inte det är tillräckligt för en remaster.

Tack för tipset Vore smidigt om SweClockers kunde implementera spoiler-funktion direkt i kommentars-editorn. Ang. utländska konsoler etc. så kan jag rekommendera att spela dom gamla PS1-pärlorna på en PSP med Custom Firmware. Flasha CFW är hur enkelt som helst nuförtiden och en beggad PSP kan fås på Tradera för ett par hundra. Sen kan man antingen rippa originalspelen och spela ISO:n på PSP:n (se dock till att du flashar ett CFW som kan spela PS1 ISO:s) eller hitta eboots (PSN-versionerna av PS1-spelen) nånstans på nätet. PSP:ns PS1-emulator är i stort sett felfri och du kan zooma in bilden efter behag eller välja från ett par presets. Kan även blurra bilden om man gillar sånt och det finns en komplett button-mapping funktion inbyggd. Personligen spelar jag på en PSP Go som har fördelen att kunna koppla till en DualShock 3 via Bluetooth och sen har jag en PSP GO-docka (som tyvärr kostar en förmögenhet idag) som kopplar till en gammal CRT för perfekt 240p output. Är även smidigt att kunna spela on-the-go när det är ett 50+tim JRPG Jag skulle inte låta Square Enix oförmåga att släppa alla JRPG pärlor i Europa stoppa mig från att spela dom. Med såna gamla spel kan det dessutom finnas gamla licenser och copyright problem som gör det omöjligt att någonsin släppas här. Remaster av Xenogears skulle vara ett smärre mirakel eftersom Takahashi och många från Xenogears-teamet slutade från Squaresoft och är idag på Monolithsoft under Nintendo. Tvivlar på att dagens SE skulle röra Xenogears utan Takahashis involvering.