Permalänk
Medlem

Dålig hastighet på fibret.

Bytte router för ett tag sedan till en Asus RT-AC87U och har sedan dess haft dålig hastighet på fibret.
Får endast ut runt 80-90Mbit/s utav vanliga ca 270Mbit/s.

Loggen i routern visar bland annat detta, "WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly"
Är inte så hemma på just nätverk och routrar, men antar att det meddelande inte ska vara där.

En omstart löser problemet nån timme eller så, sen samma visa igen.
En reset av routern löste heller inte problemet.

Måste finnas kunniga personer här som kanske kan styra mig åt rätt håll.

Permalänk
Medlem

Problemet verkar uppenbart ligga i din Asus då:
1. Felet började när du bytte till din Asus
2. Omstart hjälper ett tag.

Låter som RMA eller köpa nåt annat.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Wifi eller kabel till routern?

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Bytte router för ett tag sedan till en Asus RT-AC87U och har sedan dess haft dålig hastighet på fibret.
Får endast ut runt 80-90Mbit/s utav vanliga ca 270Mbit/s.

Loggen i routern visar bland annat detta, "WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly"
Är inte så hemma på just nätverk och routrar, men antar att det meddelande inte ska vara där.

En omstart löser problemet nån timme eller så, sen samma visa igen.
En reset av routern löste heller inte problemet.

Måste finnas kunniga personer här som kanske kan styra mig åt rätt håll.

Jag har inga problem med min AC87U, om du inte haft det tidigare så håller jag med övriga talare, gör en RMA på routern.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bob:

Wifi eller kabel till routern?

Det är kabel från mediaomvandlaren till routern.

Permalänk
Medlem

DHCP borde inte ha något att göra med hastigheten. Det är bara IP-adresstilldelningen från din ISP till din router. Antingen funkar det eller så funkar det inte så att säga.

När du startade om och fick det att fungera bra, är det mediaomvanldaren du eller routern du startar om då? Har du kollat om det finns någon firmware uppdatering till routern att ladda hem?

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniz:

DHCP borde inte ha något att göra med hastigheten. Det är bara IP-adresstilldelningen från din ISP till din router. Antingen funkar det eller så funkar det inte så att säga.

När du startade om och fick det att fungera bra, är det mediaomvanldaren du eller routern du startar om då? Har du kollat om det finns någon firmware uppdatering till routern att ladda hem?

Funkar när jag startar om routern, 1-6 timmar eller så.
Har har även startat om mediaomvandlaren ett par gånger utan lycka.
Routerns programvara är up to date.

Routern är ca 2 månader gammal, är inte säker på att felet uppstod direkt efter inkoppling då jag bara gjorde en hastighetskoll vid inkopplingstillfället och sedan lät det vara tills jag gjorde en ny för nån vecka sedan, det var då jag upptäckte problemet.

Permalänk
Medlem

Nu borde det kanske inte fungera alls isf, men inte något med att ispn känner av att du har annan hårdvara dom jobbar mot? Behöver man meddela dem något om att man bytt hårdvara? Så dom inte låst någon macadress eller liknande?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Nu borde det kanske inte fungera alls isf, men inte något med att ispn känner av att du har annan hårdvara dom jobbar mot? Behöver man meddela dem något om att man bytt hårdvara? Så dom inte låst någon macadress eller liknande?

Tror inte det finns någon som låser till deras egna routrar längre vad jag vet. Bredbandsbolaget använder en mac-låsning som gäller i 24h, men det innebär att du inte får någon ip-adress om du kopplar in din enhet på grannens nät och vice versa. Eftersom problemet dessutom avhjälps genom att starta om routern i 1-6h så känns det inte som problemet ligger hos operatören.

TS:
Om du rakkopplar, får du ut full hastighet då? Skulle testa att köra utan router i ett dygn för att se om du får full hastighet. Om så är fallet så är det ju enkelt att konstatera att det i routern som problemet ligger. Alternativt, om du tvingar länkhastigheten till Gbit istället för auto, blir det någon skillnad?

Högerklicka på nätverksikonen nere i traybar, välj nätverks- och delningscenter. Klicka på anslutningen (heter oftast anslutning till lokalt nätverk), klicka på egenskaper, välj konfigurera under namnet på nätverksadaptern, växla till fliken avancerat och scrolla ned till speed & duplex och byt från auto negotiation till 1Gbps full duplex.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Att ändra till en fast länkhastighet i ena änden är en riktigt dålig idé. Protokollet funkar som så att om den ena änden är satt till auto link speed negotiation och den andra sätts till t.ex. 100mbit full duplex. Så kommer auto änden falla tillbaka till den långsammaste duplex settings för den hastigheten, dvs. sättas till 100mbit half duplex. dvs man får duplex mismatch.

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniz:

Att ändra till en fast länkhastighet i ena änden är en riktigt dålig idé. Protokollet funkar som så att om den ena änden är satt till auto link speed negotiation och den andra sätts till t.ex. 100mbit full duplex. Så kommer auto änden falla tillbaka till den långsammaste duplex settings för den hastigheten, dvs. sättas till 100mbit half duplex. dvs man får duplex mismatch.

Ahh, good to know. Att dessutom konfigurera länkhastighet på portar för denna router verkar inte helt enkelt att döma av ett par snabbgooglingar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Nu borde det kanske inte fungera alls isf, men inte något med att ispn känner av att du har annan hårdvara dom jobbar mot? Behöver man meddela dem något om att man bytt hårdvara? Så dom inte låst någon macadress eller liknande?

Ringde till Telia som är våran leverantör, dom körde den vanliga valsen med omstart, "hard rest", trasiga kablar osv.
Deras åtaganden slutade visst efter mediaomvandlare sa han, då jag inte har deras router så kunde han inte hjäpa mig med något router-relaterat alls. Han nämde inget om nån MAC adress.

Skrivet av trickeh2k:

Tror inte det finns någon som låser till deras egna routrar längre vad jag vet. Bredbandsbolaget använder en mac-låsning som gäller i 24h, men det innebär att du inte får någon ip-adress om du kopplar in din enhet på grannens nät och vice versa. Eftersom problemet dessutom avhjälps genom att starta om routern i 1-6h så känns det inte som problemet ligger hos operatören.

TS:
Om du rakkopplar, får du ut full hastighet då? Skulle testa att köra utan router i ett dygn för att se om du får full hastighet. Om så är fallet så är det ju enkelt att konstatera att det i routern som problemet ligger. Alternativt, om du tvingar länkhastigheten till Gbit istället för auto, blir det någon skillnad?

Högerklicka på nätverksikonen nere i traybar, välj nätverks- och delningscenter. Klicka på anslutningen (heter oftast anslutning till lokalt nätverk), klicka på egenskaper, välj konfigurera under namnet på nätverksadaptern, växla till fliken avancerat och scrolla ned till speed & duplex och byt från auto negotiation till 1Gbps full duplex.

Kopplade in en av datorerna direkt i omvandlaren och då är det full fart, får koppla bort routern och göra ett längre test över natten då nätverket används av resten av familjen på dagen.

Tvinga hastigheten ska man väl inte behöva göra? Bör och ska ju fungera även i Auto.

Har givetvis letat nätet över om tips på hur man ska lösa det, men har inte hittat något som har fungerat.
Någon fixade det genom att inte låta TV:n, sitta på första platsen i routern.

Har 2 TV inkopplade, en som går via mediaomvandlaren till en TV-box, det är allt den får, ingen "vanlig" internetanslutning.
Den andra körs ut från routern och används bara till streaming, denna satt faktiskt på första utgången, så kopplades om men utan framgång.

Nån körde "hard reset" och löste det, någon fick problemet efter uppdatering av programvaran, nån fixade det genom att uppdatera. Känns inte som att routern skulle vara trasig, utan mer att det behövs nån extra inställning för att fungera korrekt.

Permalänk
Medlem

@EliteSweden: Helt rätt, man ska aldrig tvinga hastigheten till annat än auto.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Ringde till Telia som är våran leverantör, dom körde den vanliga valsen med omstart, "hard rest", trasiga kablar osv.
Deras åtaganden slutade visst efter mediaomvandlare sa han, då jag inte har deras router så kunde han inte hjäpa mig med något router-relaterat alls. Han nämde inget om nån MAC adress.

Kopplade in en av datorerna direkt i omvandlaren och då är det full fart, får koppla bort routern och göra ett längre test över natten då nätverket används av resten av familjen på dagen.

Tvinga hastigheten ska man väl inte behöva göra? Bör och ska ju fungera även i Auto.

Har givetvis letat nätet över om tips på hur man ska lösa det, men har inte hittat något som har fungerat.
Någon fixade det genom att inte låta TV:n, sitta på första platsen i routern.

Har 2 TV inkopplade, en som går via mediaomvandlaren till en TV-box, det är allt den får, ingen "vanlig" internetanslutning.
Den andra körs ut från routern och används bara till streaming, denna satt faktiskt på första utgången, så kopplades om men utan framgång.

Nån körde "hard reset" och löste det, någon fick problemet efter uppdatering av programvaran, nån fixade det genom att uppdatera. Känns inte som att routern skulle vara trasig, utan mer att det behövs nån extra inställning för att fungera korrekt.

Brukar inte generellt port 1 alltid rekommenderas för datorer? Hur som, nej det borde man inte behöva göra. Har däremot själv varit med om att min har låst sig på 100Mbit, tvingade den till Gbit vilket löste problemet direkt. Finns det någon QoS-inställning som är påslagen som throttlar hastigheten? Låter väl iofs konstigt om det vore påslaget per default.

Eftersom det verkar fungera 1-6h så är det enda jag kan komma på så här på rak arm att den prioriterar/reserverar bandbredd eller att den helt enkelt växlar från Gbit till 100Mbit på portarna av sig självt. Men, jag har inga större nätverkskunskaper så jag låter någon mer kunnig svara.

Men hard reset/ny FW skulle nog vara det första jag testade om jag har återkommande problem med en router.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Brukar inte generellt port 1 alltid rekommenderas för datorer? Hur som, nej det borde man inte behöva göra. Har däremot själv varit med om att min har låst sig på 100Mbit, tvingade den till Gbit vilket löste problemet direkt. Finns det någon QoS-inställning som är påslagen som throttlar hastigheten? Låter väl iofs konstigt om det vore påslaget per default.

Eftersom det verkar fungera 1-6h så är det enda jag kan komma på så här på rak arm att den prioriterar/reserverar bandbredd eller att den helt enkelt växlar från Gbit till 100Mbit på portarna av sig självt. Men, jag har inga större nätverkskunskaper så jag låter någon mer kunnig svara.

Men hard reset/ny FW skulle nog vara det första jag testade om jag har återkommande problem med en router.

Inget QoS påslaget.

Själva tidsspannet tills problemet uppstår verkar dock vara väldigt varierande, möjligt att det har fungerat utan problem i mer än 6 timmar, svårt att sitta och ha koll på det exakt. Jo menar det, första jag testa så var det en hard reset, programvaran är ju vad den är, den som ligger där nu är från 2018/07/18, finns ingen nyare.

Verkar ju heller inte vara den enda med en ASUS router och detta problemet när man söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Inget QoS påslaget.

Själva tidsspannet tills problemet uppstår verkar dock vara väldigt varierande, möjligt att det har fungerat utan problem i mer än 6 timmar, svårt att sitta och ha koll på det exakt. Jo menar det, första jag testa så var det en hard reset, programvaran är ju vad den är, den som ligger där nu är från 2018/07/18, finns ingen nyare.

Verkar ju heller inte vara den enda med en ASUS router och detta problemet när man söker.

Du kan ju testa annan firmware tex Asuswrt-Merlin https://sourceforge.net/projects/asuswrt-merlin/files/RT-AC87U/Release/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelnah:

Visst, något man behöver veta innan man byter?
Bryter inte garantin på nått vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Visst, något man behöver veta innan man byter?
Bryter inte garantin på nått vis?

Du behöver göra en "factory reset" efter bytet så då blir du av med alla inställningar och om du flashar tillbaka till ASUS egna så lär det bli samma sak.

Jag vet inte om det påverkar garantin men du lär ju flasha tillbaka original firmware innan du skickar den någonstans.

Edit:
Enligt denna post så ska wrt-merlin vara ok.
https://www.snbforums.com/threads/asuswrt-merlin-firmware-and-asus-warrenty.46237/

Permalänk
Medlem

Varje gång man uppgraderar en ASUS med ny firmware så måste man göra en factory reset.
Om det finns "gammal" data i NVRAM så finns det en chans att den ballar ur efter en uppgradering.
Detta är en av anledningarna till att jag inte kör med Asus längre.
Ett elände att lägga in inställningarna igen vid varje uppgradering.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Har du dragit igång dpi på den? Den är alldeles för klen för det

Permalänk
Medlem

Verkar äntligen ha löst sig, uptime 5 dagar utan problem.

Var tvungen att dra ur kabeln mellan router och mediaomvandlare, därefter göra en reset på mediaomvandlaren (omstart räcker inte) sedan en hard reset på routern, där efter koppla ihop dom igen.

Möjligt att problemet faktiskt satt i mediaomvandlare och inte routern.
Hur som helst så ville jag mest uppdatera tråden ifall att det är någon annan som har samma problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EliteSweden:

Hur som helst så ville mest jag uppdatera tråden ifall att det är någon annan som har samma problem.

Inte för jag har haft användning av just din tråd men måste ändå applådera dig för att du uppdaterade tråden med den slutliga lösningen efter flera månader.

Vet inte hur många gånger jag hittat forumtrådar med exakt samma problem jag haft där sedan ingen uppdaterat om de fått fram en fungerande lösning vilket är väldigt fustrerande.

Alla forum borde ha att man får extra status eller credit om man postar en slutlig lösning på ett problem så hade vi sluppit ha miljoner trådar på internet med problem utan lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Varje gång man uppgraderar en ASUS med ny firmware så måste man göra en factory reset.
Om det finns "gammal" data i NVRAM så finns det en chans att den ballar ur efter en uppgradering.
Detta är en av anledningarna till att jag inte kör med Asus längre.
Ett elände att lägga in inställningarna igen vid varje uppgradering.

Skrivet av EliteSweden:

Verkar äntligen ha löst sig, uptime 5 dagar utan problem.

Var tvungen att dra ur kabeln mellan router och mediaomvandlare, därefter göra en reset på mediaomvandlaren (omstart räcker inte) sedan en hard reset på routern, där efter koppla ihop dom igen.

Möjligt att problemet faktiskt satt i mediaomvandlare och inte routern.
Hur som helst så ville mest jag uppdatera tråden ifall att det är någon annan som har samma problem.

Skulle vilja flika in att det mest troligt var reset av routern som löste ditt problem, med tanke på vad ovan skrev, samt att du nämnt att det fungerat klockrent mot Telias fiberkonverter.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

Skulle vilja flika in att det mest troligt var reset av routern som löste ditt problem, med tanke på vad ovan skrev, samt att du nämnt att det fungerat klockrent mot Telias fiberkonverter.

Nej, hade gjort minst 5 hard restet av routern tidigare utan lycka, hade dock aldrig provat att göra reset på mediaomvandlaren.
Routern var redan up to date så ingen uppgradering av programvaran har gjorts.