Permalänk
Medlem

@JohanssoN85:

haha förlåt jag prata lite svenska

Jag menar, måste jag byta moderkort till ett bättre moderkort? Kan resultaten skilja sig?

Permalänk

@Starkare: Ditt moderkort verkar vara en påkostad variant, alltså ett bra moderkort.

men förklara vad du försöker uppnå? försöker du överklocka eller tycker du att du har för höga temperaturer eller är det nåt annat du vill ändra på?

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

Jag vill inte att spänningen ska lyftas mer än 1,3 för att hålla processorn livslängd längre

Permalänk

@Starkare: okey, hur man gör det med adaptiv vcore som du kör med vet jag inte, men jag kör ju med en fast manuell vcore vilket innebär att spänningen på min cpu alltid ligger på samma värde "ungefär" tills jag gör något krävande tex ett stresstest med prime95 då kommer vcore att hamna på en lägre nivå (vDroop) vDroop justerar man med LoadLine Calibration LLC.

om det är bättre att köra manuell volt vet jag inte, vissa kör adaptiv och vissa kör manuell.

du kan ju alltid pröva att köra manuell och se vad du får för resultat, uppdatera BIOS också om du inte har det senaste.

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

@JohanssoN85:

Bäst alltid sätta adaptive mode Eftersom i viloläge automatiskt sänks spänningen

men jag sätt manual volt 1.320 ovrridmode samma manual

Men när jag lägger ner den visas den blå skärmen

Permalänk

@Starkare: jaha du får bluescreen menar du på 5ghz allcore och 1.320 vcore? vad är max LLC på MSI moderkortet vet du det? pröva auto LLC eller höj LLC ett snäpp om du kan

när får du bluescreen? när du stresstestar?

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

efter 1.290 När du kör cinbench r15 Den blå skärmen visas också

Permalänk

@Starkare: okey, hinner du se vad din vcore ligger på innan du får bluescreen? det kan bero på att du får mycket vdroop om LLC är för låg

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starkare:

@JohanssoN85:

Bäst alltid sätta adaptive mode Eftersom i viloläge automatiskt sänks spänningen

men jag sätt manual volt 1.320 ovrridmode samma manual

Men när jag lägger ner den visas den blå skärmen

Vad är det för fördel med att spänningen sänks?
Jag har iofs min på adaptiv, men har fortfarande inte riktigt fattat vad som är så bra med det?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

@Turbonisse: vdroop är nåt man inte vill ha, så då höjar man LLC vilket i sin tur ger högre temps eftersom cpu får mer spänning under load, tom högre än vad man angivit i bios så det gäller väl att hitta nån balans mellan vdroop och LLC.

nån mer kunnig får väl rätta mig om jag är ute och cyklar men så har jag förstått det iaf

eller menar du generellt att spänningen sänks när datorn är idle? vissa menar väl att det är snällare mot cpu´n och att det förhindrar att den tappar prestanda med tiden

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

@JohanssoN85: 1.296 eller 1.315 och LLC mode 4

Permalänk

@Starkare: det verkar som att på MSI moderkorten är LLC1 MAX alltså minst vdroop, så om du hade LLC3 förut pröva LLC2

1.290vcore och LLC 2 kanske funkar bättre

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

@JohanssoN85: Jag ska försöka nu

Permalänk

@Starkare: jag rekommenderar dig fortfarande att läsa på om LLC eller kolla nån guide på youtube med ditt moderkort+9900k för att få dig en bild av vilka settings du ska köra, för jag vet inte hur MSI´s bios funkar så säkrast är att läsa på innan du ändrar allt för mkt, du ändrar saker på egen risk

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Permalänk

@Starkare: okey då vet jag faktiskt inte, kanske har att göra med att CPU Ratio Mode står på "Dynamic Mode", kanske blir stabilare av att den står på "fixed"

kika lite på den här

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

@JohanssoN85: tack så mycket för hjälpa mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

@Turbonisse: vdroop är nåt man inte vill ha, så då höjar man LLC vilket i sin tur ger högre temps eftersom cpu får mer spänning under load, tom högre än vad man angivit i bios så det gäller väl att hitta nån balans mellan vdroop och LLC.

nån mer kunnig får väl rätta mig om jag är ute och cyklar men så har jag förstått det iaf

eller menar du generellt att spänningen sänks när datorn är idle? vissa menar väl att det är snällare mot cpu´n och att det förhindrar att den tappar prestanda med tiden

Exakt vad jag menade. CPU drar ju inte mera effekt för att en högre spänning ligger på, eller?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

@Turbonisse: av det jag har läst så ska det inte vara nå problem att köra en manuell volt 24/7 men visst om man har en hög överklock så man måste gå upp i vcore så kanske det inte är lika bra i längden att ligga på, för att ta ett random exempel 1.370vcore 24/7 men de genererar ju ingen värme direkt när det inte är nån load

jag har dock aldrig använt eller ställt in adaptiv volt någonsin så jag har ingen aning om hur man gör eller om det finns några andra fördelar mer än att man får en lägre idle vcore

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Jo, det gör den. Spänning X ström = effekt. Och strömmen ökar med frekvens kan man förenklat säga eftersom frekvensen ökar med belastningen.

Manuell spänning kör man rimligen bara under testperioden för att få en indikation på vilken spänning CPU behöver för att klara aktuell frekvens.

Auto eller adaptiv är sedan att föredra. Men det beror på bios och moderkort. Jag har ett Asrock till min 9700k och kör jag på auto så får processorn väldigt mycket mer spänning även på standard frekvenser än vad den behöver. Och det resulterar i närmare 20 grader mer under belastning för min del. Så auto skulle jag säga är sämre än manuell i de flesta fall vid OC. Men adaptiv är bäst.

Jag har lagt några timmar på detta nu och jag kör nedan. Detta verkar vara sweetspot för mig. Ökar jag mer sticker förbrukning och värme oproportionerligt mycket i förhållande till vad man får = mer fläktljud och känsla av att man sliter på grejerna i onödan.

*Asrock Phantom Z390 Mini ITX.
*9700k@4,9 adaptiv -50mV. Går max upp till 1,385V. Oftast runt 1,25V vid normal belastning (spelande)
*AVX offset -3
*LLC 3
*Vattenkylning custom loop. Ligger runt 20-25 grader över vattentemperaturen vid spelande. Och ca 40 grader över vid max belastning. Viket betyder att den sällan peakar över 80. Och spelande typ 55 grader.

Permalänk
Medlem

@JohanssoN85: Adaptiv är bättre om det fungerar eftersom det kommer genrera mindre effekt=värme vid alla belastningar förutom max. För kör du manuellt då måste du ju ta höjd för Max belastning. Men ibland är det svårt med adaptiv eftersom moderkorten ofta har märkliga kurvor för ökning av spänningen. Eller att CPU kanske har märkliga krav beroende på binning.

Adaptiv är samma som auto fast man sätter en offsett. Om prollen går på x frekvens så begär den mer eller mindre spänning från MB. MB ökar (eller minskar) till den spänning som spänningskurvan i bios har satt. Ofta ger den betydligt mycket mer spänning än vad som krävs för att hålla cpu stabil. Detta eftersom MB tillverkare är rädda för att systemet med defaultinställningar skall bli ostabilt. MB har ju egentligen ingen aning om vad CPU faktiskt behöver för att fungera, det är bara en gissning. Så dom måste med andra ord ta höjd för värsta tänkbara scenario, med kass PSU, kass kylning, och sämsta CPU lotteriet osv samt variationer av komponenter i deras egna tillverkning.

Men om vi ponerar att du kanske sätter -50mV i Adaptiv,. så när modekortet normalt i auto skulle gett kanske 1,25V så kommer den instället att ge CPU 1,2V osv.

Permalänk

lite random fråga angående 9600k, tänkte skaffa den processorn och förmodligen ett msi z390-a pro moderkort då jag inte känner att jag behöver något dyrare och inte tänkt klocka processorn mer än kanske 4.5 - 4.8 ghz max typ, någon som vet ungefär vilken volt som det kan tänkas behövas för de frekvenserna?

och om någon vet ungefär vilken volt som stock frekvens 4.3 ghz behöver eller brukar ligga på när man kör auto volt på det moderkortet eller msi moderkort allmänt sett? tänkte då testa default volt för 4.5 ghz till en början, sen kanske manuellt höja volten lite för 4.8 ghz osv,

samt vilken LLC inställning som är bra på dessa msi moderkort när man vill ha så låg vdroop som möjligt? eftersom vissa tillverkare har typ lägre llc för låg vdroop och vissa kör högre llc för låg vdroop osv,

kylare kommer vara en dark rock 4 vilket kanske är lite overkill, men i alla fall, tacksam för all hjälp man kan få !

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Skrivet av alexander_1986:

lite random fråga angående 9600k, tänkte skaffa den processorn och förmodligen ett msi z390-a pro moderkort då jag inte känner att jag behöver något dyrare och inte tänkt klocka processorn mer än kanske 4.5 - 4.8 ghz max typ, någon som vet ungefär vilken volt som det kan tänkas behövas för de frekvenserna?

och om någon vet ungefär vilken volt som stock frekvens 4.3 ghz behöver eller brukar ligga på när man kör auto volt på det moderkortet eller msi moderkort allmänt sett? tänkte då testa default volt för 4.5 ghz till en början, sen kanske manuellt höja volten lite för 4.8 ghz osv,

samt vilken LLC inställning som är bra på dessa msi moderkort när man vill ha så låg vdroop som möjligt? eftersom vissa tillverkare har typ lägre llc för låg vdroop och vissa kör högre llc för låg vdroop osv,

kylare kommer vara en dark rock 4 vilket kanske är lite overkill, men i alla fall, tacksam för all hjälp man kan få !

Eller så köper du min D15...🤪

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Vet inte om det klassas som OC men natten mot söndag fick min nya dator tuppjuck, så när jag vaknade hade något hänt och överklockningen pushat upp min CPU till 5,1 GHz helt automatiskt varpå hela windows såg ut som hela havet stormar. Efter att jag resettat BIOS till fabriksinställningarna återgick allt till det normala. Vet fortfarande inte hur det gick till...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk

@Magnus112233: jag kommer nog inte byta från manuell vcore iaf, jag tror inte min cpu kommer ta nån skada av det eftersom jag kör en ganska låg spänning, jag vet inte om jag skulle kunna vinna några grader i temp heller om jag bytte till adaptiv.

Jag skulle inte vilja ha 1,385V på cpu´n under belastning, de känns mer oroväckande tycker jag, jag kan ha helt fel i det men det är min uppfattning iaf.

sen angående "MB har ju egentligen ingen aning om vad CPU faktiskt behöver för att fungera, det är bara en gissning. " det stämmer väl inte 100%, är det inte så att, hur mkt spänning en cpu behöver styrs väl av SVID från processorn om man kör auto vcore eller adaptiv.

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus112233:

@Turbonisse: Jo, det gör den. Spänning X ström = effekt. Och strömmen ökar med frekvens kan man förenklat säga eftersom frekvensen ökar med belastningen.

Manuell spänning kör man rimligen bara under testperioden för att få en indikation på vilken spänning CPU behöver för att klara aktuell frekvens.

Auto eller adaptiv är sedan att föredra. Men det beror på bios och moderkort. Jag har ett Asrock till min 9700k och kör jag på auto så får processorn väldigt mycket mer spänning även på standard frekvenser än vad den behöver. Och det resulterar i närmare 20 grader mer under belastning för min del. Så auto skulle jag säga är sämre än manuell i de flesta fall vid OC. Men adaptiv är bäst.

Jag har lagt några timmar på detta nu och jag kör nedan. Detta verkar vara sweetspot för mig. Ökar jag mer sticker förbrukning och värme oproportionerligt mycket i förhållande till vad man får = mer fläktljud och känsla av att man sliter på grejerna i onödan.

*Asrock Phantom Z390 Mini ITX.
*9700k@4,9 adaptiv -50mV. Går max upp till 1,385V. Oftast runt 1,25V vid normal belastning (spelande)
*AVX offset -3
*LLC 3
*Vattenkylning custom loop. Ligger runt 20-25 grader över vattentemperaturen vid spelande. Och ca 40 grader över vid max belastning. Viket betyder att den sällan peakar över 80. Och spelande typ 55 grader.

Jag är med på både ohms lag (U/RxI) och effektlagen (P/UxI)
Vad jag tänker är bara att "bara för att spänningen ligger framdragen" behöver man ju inte använda den? (Konstant spänning, men tar man ut max Ampere hela tiden då?)
När jag började överklocka min, följde jag en guide där man satte volten manuellt. Kan inte påstå att min gick mycket varmare på "idle" än med variabel spänning.
Därav frågan.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Min gick typ 2-3 grader svalare på idle med adaptive.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

fick en stabil OC på 5ghz:

1.285V Adaptive
LLC5 (av 1 - 7)
Aida 64 med AVX gav 88c på cpun med nån kärna som ibland sköt upp till 91c. testat i 60 min.
35c på idle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus112233:

@Turbonisse: Jo, det gör den. Spänning X ström = effekt. Och strömmen ökar med frekvens kan man förenklat säga eftersom frekvensen ökar med belastningen.

Manuell spänning kör man rimligen bara under testperioden för att få en indikation på vilken spänning CPU behöver för att klara aktuell frekvens.

Auto eller adaptiv är sedan att föredra. Men det beror på bios och moderkort. Jag har ett Asrock till min 9700k och kör jag på auto så får processorn väldigt mycket mer spänning även på standard frekvenser än vad den behöver. Och det resulterar i närmare 20 grader mer under belastning för min del. Så auto skulle jag säga är sämre än manuell i de flesta fall vid OC. Men adaptiv är bäst.

Jag har lagt några timmar på detta nu och jag kör nedan. Detta verkar vara sweetspot för mig. Ökar jag mer sticker förbrukning och värme oproportionerligt mycket i förhållande till vad man får = mer fläktljud och känsla av att man sliter på grejerna i onödan.

*Asrock Phantom Z390 Mini ITX.
*9700k@4,9 adaptiv -50mV. Går max upp till 1,385V. Oftast runt 1,25V vid normal belastning (spelande)
*AVX offset -3
*LLC 3
*Vattenkylning custom loop. Ligger runt 20-25 grader över vattentemperaturen vid spelande. Och ca 40 grader över vid max belastning. Viket betyder att den sällan peakar över 80. Och spelande typ 55 grader.

Har samma moderkort och efter en del testande har jag också kommit fram till att 4.9 är en bra nivå att köra på. På högre frekvenser så har jag hittills kört med tillräckligt hög AVX offset så att CPUn inte utvecklar mer än 200W i Prime95 Small FFT. Enligt HWInfo blir CPU power 196W med Prime95 Small FFT på 4.6 GHz. Då har jag alltså inställt 4.9 GHz som mål och AVX offset 3. 4.5 GHz ger 152W. Har tänkt att testa med lite olika spel och program och se hur mycket AVX-instruktioner används i praktiken.

Ska försöka återkomma med mer detaljer efter mer testande, men har i alla fall detta:
- i7-9700K, Asrock Phantom Z390 Mini ITX, Kylare Dark Rock Pro 4
- 4.9 på alla kärnor, Offset -40mV, LLC 4, AVX 3 (CPU_Z stress: 119W/68grader/Vcore 1.248, Cineb R15 146W/76 grader)
- 5.0 på alla kärnor, Offset -40mV, LLC 4, AVX 4 (CPU_Z stress: 124W/73grader/Vcore 1.248, Cineb R15 154W/80 grader)
- 5.1 på alla kärnor, Offset -30mV, LLC 3, AVX 5 (CPU_Z stress: 141W/80grader/Vcore 1.328, Cineb R15 179W/86 grader)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robalm:

Har alltid kört "adoptive voltage" men får inte till det. Vad jag än anger så lägger sig vcore på 1.28.

Någon annan som har samma problem? Eller kör ni "manuel vcore"?

Hittade "felet".
Man kan inte sätta lägre vcore än vad stock VID är.

Till er andra. Överklockar ni ram också?
Jag fick upp mina 2666mhz till 3200mhz med att enbart sätta ram voltage från 1.2 till 1.3v :D.
Ganska nice va? Klarar memtest86

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]