Permalänk
Medlem

@Hakkapetti: Om du kör både LAN o WAN över samma powerline har du problemet där. En powerline är en L2 access-teknologi så du har således bryggat ihop L3 näten då.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem

Jag har fått för mig att det är någon kryptering och att man måste para sina powerline för att de ska fungera. Men vet inte om det stämmer. Jag vet inte om powerline-adaptrarna kan vara dhcp-server eller om de ens tar en IP-adress och går att administrera men de kan ju vara hackade i så fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag har fått för mig att det är någon kryptering och att man måste para sina powerline för att de ska fungera. Men vet inte om det stämmer. Jag vet inte om powerline-adaptrarna kan vara dhcp-server eller om de ens tar en IP-adress och går att administrera men de kan ju vara hackade i så fall

Powerline-adaptrarna måste paras. Så har TS parat alla tillsammans så är det säkert där problemet är. Om WAN-adaptrarna är parade för sig och LAN-adaptrarna för sig så borde det funka.

Kan ju testas genom att ansluta en PC till WAN-adaptern o se om det går att pinga nåt på interna nätet alternativt se om pc:n får en IP-adress. Får den det så är det klart att det är problemet.

Om det finns DHCP på adaptrarna får man kolla på i manualen för adaptern, finns det så ska det ju vara avstängt.

Permalänk
Medlem

Det är ju helt sinnes att en internetleverantör år 2019 inte separerar varje kunds lina vid överlämningspunkten.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@PointMan: Självklart är det så. Men TS får väl ta och skärpa till sig om hen vill ha till gång till internet nu helt enkelt. Koppla in routern första och sedan sina jäkla power-whatever

Permalänk
Medlem

Förmodligen är deras nät öppet för en MITM-attack då med...
Lite spänning i vardagen när det finns risk för att ens grannar kan routa om och lyssna av ens trafik

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

För att summera:

TS: Måste åtgärda sin powerline-adapter lösning då han skickar ut sin LAN trafik mot ISPn och övriga kunder i nätet, så att andra kunder inte längre får en fungerande tjänst pga hans miss i designen av sitt nät.
Dra dedikerad kabel mellan uttag och WAN porten i routern eller säkra upp powerline lösningen så att LAN och WAN trafiken inte blandas eller själva aggerar DHCP servrar.

Tranås Energi: Portarna ut mot kunder får inte tillåta att kunderna agerar DHCP servrar in i ISPns nät.
Funktionen som löser detta heter DHCP Snooping och portarna som kunderna sitter i skall vara "untrusted".

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Skrivet av zector:

För att summera:

TS: Måste åtgärda sin powerline-adapter lösning då han skickar ut sin LAN trafik mot ISPn och övriga kunder i nätet, så att andra kunder inte längre får en fungerande tjänst pga hans miss i designen av sitt nät.
Dra dedikerad kabel mellan uttag och WAN porten i routern eller säkra upp powerline lösningen så att LAN och WAN trafiken inte blandas eller själva aggerar DHCP servrar.

Tranås Energi: Portarna ut mot kunder får inte tillåta att kunderna agerar DHCP servrar in i ISPns nät.
Funktionen som löser detta heter DHCP Snooping och portarna som kunderna sitter i skall vara "untrusted".

Tack för en summering jag får ta upp detta med Tranås Energi. Jag har inte haft så mycket tid att greja med detta men verkar som att det fungerar just nu.

Jag har nu lånat en router av min ISP och de har slagit på mitt nät igen och jag har inte hört något mer sedan dess. Kopplingen i min lägenhet bör fungera , jag har ok:at detta med min ISP. Ser ut så här: Inkommande uttag -> Netgear PL1000 via eluttaget i hallen -> Netgear PL1000 via eluttag i vardagsrummet -> Router WAN-port.
PC -> Router LAN-port .
Allt annat via WIFI.

Jag har även tänkt att prata med Netgear ang. min Router om dom har koll på om det kan va möjligt att jag delar ut ip-adresser via Wan-porten. Jag tycker själv att det låter otroligt men vad vet jag 😄.
Återkommer om jag har mer problem, tack alla som svarat och gett idéer på möjliga lösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske gammal info, men där är något säkerhetshål i R7000.

https://www.google.com/search?q=netgear+r7000+vulnerability&o...

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch