Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Disneys strömningstjänst Disney+ sjösätts i höst på den amerikanska marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Jag hoppas att de lägger till gamla serier som tex. Luftens hjältar. Jag har inte orkat fixa det på något annat sätt.

Jag ser mest fram emot att få tillgång till hela Ducktales serien, dvs samtliga svenska avsnitt. Finns inte att få tag på nånstans, inte i nån butik eller ute på havet. Dom 3 volymerna som lanserades för x antal år sen på dvd innehöll endast ett axplock av dom populäraste avsnitten.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Kokefa:

@tvelander: Glöm inte vuxna också, hade gärna sett lite klassiker som luftens hjältar, långbens galna gäng, quack pack m.fl

Asså självklart skillnaden vuxna behöver inte skrika på någon annan mer än plånkan!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Väldigt delad till både Disney och Disney som företag. Den del av mig som minns alla härliga produktioner de har, Ducktales och Talespin framförallt, gillar att Disney verkar göra en seriös satsning för en gångs skull. Men den 30+ människa jag är idag gillar inte de som företag och hur de breder ut sig. Ett flertal omtyckta tvserier har tvingats läggas ner pga Disneys ambitioner på senare tid.

I den mån det är möjligt kommer jag undvika tjänsten i den mån det går. Jag har knappt tid att se allt jag vill se på Netflix och funderar till och med där på att avbryta tjänsten tills jag har mer tid för den.

Intressant att se utvecklingen dock. Disney är stor nog, och för stor redan, för att kunna samla in mycket av det folk vill se. Nya Netflix kanske till och med. Men samtidigt kan det nog vara lägligt att granska företaget närmare ur konkurrenssynpunkt.

Permalänk
Inaktiv

Om marknaden blir fragmenterad så kommer jag sluta betala för streamingtjänster helt och hållet och börja ladda ner all min material olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jag ser mest fram emot att få tillgång till hela Ducktales serien, dvs samtliga svenska avsnitt. Finns inte att få tag på nånstans, inte i nån butik eller ute på havet. Dom 3 volymerna som lanserades för x antal år sen på dvd innehöll endast ett axplock av dom populäraste avsnitten.

Jaså, konstigt då jag har alla på Svenska
Sen tvivlar jag på att de någonsin kommer göra Ducktales tillgängligt på Svenska.

Däremot vill jag ha fler he-man på Svenska, dessa var det aldrig någon som lyckades fixa :/ Har bara några enstaka ;/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fan också. Med barn i huset kommer jag inte kunna låta bli att skaffa ett ab när den kommer till Sverige. Oavsett vad jag tycker om Disney som bolag, så kommer ungarna mörda mig i sömnen om jag inte fixar.

Det är lugnt. Det kommer inte till sverige och övriga eu länder.
Det måste ju nu för tiden innehålla minst 30% lokalproducerat innehåll för att ens få finnas i respektive land.

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jaså, konstigt då jag har alla på Svenska
Sen tvivlar jag på att de någonsin kommer göra Ducktales tillgängligt på Svenska.

Däremot vill jag ha fler he-man på Svenska, dessa var det aldrig någon som lyckades fixa :/ Har bara några enstaka ;/

Hur har du fått tag i dom? Alla svenska avsnitt är vad jag kan se endast med taskig kvalitet rippat via vhs eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hur har du fått tag i dom? Alla svenska avsnitt är vad jag kan se endast med taskig kvalitet rippat via vhs eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

På tecknat.net tiden när det fanns så var där duktiga medlemmar som använde DVD källa ifrån engelska sen syncade svenskt ljudspår i bra kvalitet som medlemmarna lyckades hitta lite överallt.

Bra kvalitet och ljudet är bra också

Har alla på både DVD och .mp4. DVD så finns båda ljudspåren/subs, intro, meny osv.

Jag hade ju dock inte klagat på en remastered med skarpare än DVD kvalitet, dvd kvalitet idag är rätt pixligt när man är van vid hög bitrate 1080p-4k

Har de flesta favoriterna som luftens hjältar, darkwing duck, quack pack, ducktales, turtles, goof troop, bumbibjörnarna och en hel del andra. Var själv på jakt efter Svenska tecknade serier för många år sedan då jag inte kan se engelska pga nostalgi

Sen finns det ju många som folk aldrig lyckades fixa på Svenska, ex många he-man, zelda osv ;:/

Sen problemet nr2 var att serierna som gick på tv ibland hade annan voice actor än de som släpptes senare på DVD, och dessa på DVD var ofta sämre röster i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

På tecknat.net tiden när det fanns så var där duktiga medlemmar som använde DVD källa ifrån engelska sen syncade svenskt ljudspår i bra kvalitet som medlemmarna lyckades hitta lite överallt.

Bra kvalitet och ljudet är bra också

Har alla på både DVD och .mp4. DVD så finns båda ljudspåren/subs, intro, meny osv.

Jag hade ju dock inte klagat på en remastered med skarpare än DVD kvalitet, dvd kvalitet idag är rätt pixligt när man är van vid hög bitrate 1080p-4k

Har de flesta favoriterna som luftens hjältar, darkwing duck, quack pack, ducktales, turtles, goof troop, bumbibjörnarna och en hel del andra. Var själv på jakt efter Svenska tecknade serier för många år sedan då jag inte kan se engelska pga nostalgi

Sen finns det ju många som folk aldrig lyckades fixa på Svenska, ex många he-man, zelda osv ;:/

Sen problemet nr2 var att serierna som gick på tv ibland hade annan voice actor än de som släpptes senare på DVD, och dessa på DVD var ofta sämre röster i min mening.

Ja tecknat.net ja, har försökt bli medlem där i 5 år. Öppnar aldrig för registrering tamefan, är sidan ens uppe och aktiv längre?
Är helt tokig i att få tag på avsnitten

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fan också. Med barn i huset kommer jag inte kunna låta bli att skaffa ett ab när den kommer till Sverige. Oavsett vad jag tycker om Disney som bolag, så kommer ungarna mörda mig i sömnen om jag inte fixar.

Det är precis detta Disney vet om. Man kan bara kolla hur galna kollegors barn är i Frozen etc. De kan lansera en tjänst med enbart det tecknade exklusivt till tjänsten så hade det räckt för att barnen ska tjata ihjäl föräldrarna med köpkraften i fickan.

Visa signatur

[i5 4690k @ 4.2 GHz] [Corsair H55] [Sapphire Vega 64 Nitro+] [8 Gb 1621 Mhz) [EVGA Supernova G2 750W] [Fractal Design Define R5]
--
[AC Silentium T2] [AMD 64 3500+ 90nm Winchester] [Zalman 7000CNPS AlCu] [Asus A8N SLI Deluxe] [1 GB RAM Corsair XMS3200XL 2-2-2-5] [Ati Radeon X850XT] [250 GB Hitachi SATA] [200 GB Samsung SATA2 NCQ] [Sony DVD] [NEC 3520 DVD/CD Brännare] [SB Audigy2 ZS] [Logitech MX 518] [Func Surface] Införskaffades 03/2005

Permalänk
Medlem

Jag trodde Disney+ skulle komma i år till Sverige men hade för stora förhoppningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det skall vara 4K och HDR, men jag tror inte att bitraten blir högre än vad Netflix kör. Skulle kunna vara AV1 som standard iofs.

Netflix kommer väl också slå in AV1 som standard så fort det är rimligt, vilket det inte kommer vara i höst med tanke på hur få enheter har hårdvaruacceleration av AV1. Youtube kommer ju också köra AV1 som standard i de videos där det finns (dvs de från stora kanaler och/eller många tittningar), men det tar ett tag innan vanliga kunder får det som standard.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ja tecknat.net ja, har försökt bli medlem där i 5 år. Öppnar aldrig för registrering tamefan, är sidan ens uppe och aktiv längre?
Är helt tokig i att få tag på avsnitten

Stängdes tyvärr ner för ett par år sedan nu ;/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Förutom att luftens hjältar tex mer var en serie än en enskild film egentligen. Så egentligen står inget om detta om man ska vara petig, hur utmärkt man än kan läsa artikeln.

Däremot släpptes nog hela serien på VHS en gång i tiden så med den infon kan man (förhoppningsvis) läsa mellan raderna att detta tekniskt sätt betyder att luftens hjältar osv kommer till tjänsten förr eller senare iaf. Kanske så detta syftar på.

Men det är lite luddigt om filmer betyder samlingar med avsnitt från serier också eller bara storfilmer som lejonkungen osv. Så jag håller med honom att det är inte helt självklart.

Men det är ju massvis med gratis innehåll för Disney så är ju direkt korkat av dem att inte släppa sånt här också på sikt iaf. Hoppas ju att de resonerar lika

Har läst någonstans att tanken är att hela Disney’s katalog ska finnas tillgänglig på deras tjänst och det är lite därför avtal med leverantörer inte förnyas, avtalet med Com Hem löpte t.ex ut här i slutet utav förra året för att sända Disney Channel och det förnyas inte utav Disney då de satsar på sin egen tjänst och det kommer försvinna från sndra operatörer med när avtalet löpt ut.

”Tjänsten samlar som väntat alla Disneys egna serier och filmer från de många dotterbolagen och studiorna. Från Disney Animation Studios med de klassiska tecknade filmerna till Pixar, Marvel, Lucasfilm (Star Wars), National Geographic och nyligen förvärvade 20th Century Fox.”

https://m3.idg.se/2.1022/1.710064/disney-plus

När det gick ut med att de skulle starta en streamingtjänst i augusti förra året stod det:

”Själva grundutbudet kommer att utgöras av äldre Disney-filmer och över 5 000 avsnitt av Disneyproducerade tv-serier.”

https://www.svd.se/premiar-nasta-ar-disney-storsatsar-med-net...

Så at det skulle vara luddig information håller jag inte med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Har läst någonstans att tanken är att hela Disney’s katalog ska finnas tillgänglig på deras tjänst och det är lite därför avtal med leverantörer inte förnyas, avtalet med Com Hem löpte t.ex ut här i slutet utav förra året för att sända Disney Channel och det förnyas inte utav Disney då de satsar på sin egen tjänst och det kommer försvinna från sndra operatörer med när avtalet löpt ut.

Inte hela Disneys katalog, de kommer defintivit inte lägga upp Song of the South (Sången om Södern)...

Permalänk
Medlem

Vad skönt! Slippa skit som dåliga Marvelfilmer och de sämsta star wars-filmerna som gjorts. Livet kan f-n inte bli bättre. Tråkigt att de låser in de äldre star wars-filmerna...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Inte hela Disneys katalog, de kommer defintivit inte lägga upp Song of the South (Sången om Södern)...

De har väl numera rättigheterna till Song of the South/Sången om Södern, däremot äger de inte Indiana Jones-serien o.s.v. (Lucasfilm) som Paramount har rättigheterna till eller alla Lucasfilm-filmer som ägs av MGM, Tristar, Universal, Warner Bros. och Cinecom.

Som du säger, ingen film de komma lägga upp i sin helhet dock.

Ska de dessutom strömma filmer som är samproducerade med andra bolag så måste det säkert finnas något avtal för att tillåta det. 1980-års Karl-Alfred är alltså inget vi lär se dag ett (i staterna där de inte äger distributionsrättigheterna åtminstone)

Alla Touchstone-filmer lär de inte ha rätt att distribuera, inte i USA åtminstone.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Att det blir fler pirater överlag är ju inte något som behöver drabba ett specifikt företag. Om Disney skapar en bra tjänst kan det ju bli att folk betalar för deras och sedan piratkopierar andras material då de inte vill betala för dessa. Om man gör en väldigt bra tjänst som är stark i konkurrensen och folk ändå piratkopierar den så kan man dra slutsatsen att ett bra lagligt alternativ inte motverkar piratkopiering i tillräckligt stor utsträckning.

Självklart ligger Disney back på en tjänst de håller på att starta. Intäkterna kommer ju inte förrän man lanserat tjänsten. En miljard dollar är dock knappast enorma pengar att ligga ute med för Disney.

Vad gäller piratkopiering så är det aldrig något legitimt försvar att man betalat massa pengar för andra produkter. Bättre att ta ansvar som en man och säga att ens girighet överstiger ens moral i det fallet, vilket jag erkänner är det uppenbara fallet när jag piratkopierat. Det är skrattretande att påstå något annat och folk är alldeles för dåliga på personligt ansvar (samtidigt som de gärna kritiserar andra).

Det är inget försvar det bara är så, Disney+ är ingen intressant produkt har redan Amazon Prime och Netflix, Mandalorian är intressant för att George Lucas och Dave Fillioni är inblandade har inget med Disney att göra, Disney har våldtagit Star Wars, jag kommer att köpa Mandalorian på Blu-Ray hursomhelst, den enda SW produkten jah inte äger på Blu-Ray är Star Wars Ep8: The Last Shit, att du blandar in moral i detta får stå för dig jag har varken dömt dig eller någon annan, jag personligen har aldrig ansett piratkopiering vara fel det är en del av internet i min mening och folk som är emot det ha det gött min NordVPN bryr sig inte och inte jag heller

1 Miljard $ är absolut mycket pengar att ligga back även för Disney, speciellt när deras Filmer floppar allt oftare och de just gjort en av de största affärerna igenom tiderna sen de köpte FOX där de betalade enormt mycket mer än FOX var värt pga av bidgivningen med Viacom eller vem det nu var.

Om man vill motverka piratkopiering så gör man inte internet till KabelTV det var det som fick folk att bli pirater till att börja med.

Permalänk
Medlem

Det finns bara ett rätt påstående här: NEJ TACK!

Vill ha MINDRE streaming tjänster ... inte Fler.

Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Ska bli intressant och se på vilken bild och ljudkvaltié de lägger sig på. Blir det på samma nivå som tex Netflix så blir det ju en stor pass på detta också.

Vägrar gå ner i kvalité på det sätt som streamingtjänster erbjuder.

Vad menar du när du säger kvalité?

1.Menar du upplösning? -Netflix har väldgit mycket 4K-material.
2. Menar du utbud? -Finns väldigt mycket bra europeiskt innehåll som många inte ser på, la casa del papel och norsemne är brillianta kvalitetsserier.

Jag ser fram att lägga in denna tjänst i min appletv inom kort.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Gällande gammalt material, Disney har inte producerat särskilt mycket så småningom måste allt det komma, kanske inte dag 1 dock.

Disney äger amerikanska ABC, vilket innebär mängder av gamla TV-serier. De har också gjort en massa direkt-till-video under 90-talet, typ Aladdin 2 och liknande. Det finns att ta av, även om det låter Fox-grejorna gå någon annanstans. Disney är ett av få företag som kan få en sån här grej att funka, de har ett så djupt bibliotek att man kan ha bara deras tjänst - titta mest på typ Star Wars, Marvel, Pixar, eller vad det nu man är inne på och sedan ha tillräckligt mycket för att fylla tiden med annat också.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Disney äger amerikanska ABC, vilket innebär mängder av gamla TV-serier. De har också gjort en massa direkt-till-video under 90-talet, typ Aladdin 2 och liknande. Det finns att ta av, även om det låter Fox-grejorna gå någon annanstans. Disney är ett av få företag som kan få en sån här grej att funka, de har ett så djupt bibliotek att man kan ha bara deras tjänst - titta mest på typ Star Wars, Marvel, Pixar, eller vad det nu man är inne på och sedan ha tillräckligt mycket för att fylla tiden med annat också.

Nja, så himla stora är de inte. Disney och Fox distribuerar kanske 20 filmer om året varav mycket inte kommer hamna på Disney+ så det kommer finnas hål. Fast det finns ju alltid de som är intresserad av 6000 avsnitt av Disney Channel-program. TV-program äger de distributionsrättigheterna för som gick på andra kanaler också för den delen, Touchstone Television var aktiva från 1984, ABC köpte de inte fören 95/96.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av griid:

Vad menar du när du säger kvalité?

1.Menar du upplösning? -Netflix har väldgit mycket 4K-material.

Bildmässig kvalité bör inte likställas med upplösning, även om hög upplösning i kombination med bra kodering skapar potential för en bra användarupplevelse. Att den eller dom som sitter bakom spakarna förstås sig på det kreativa (något tekniska) skapandet på ett bra och kreativt sätt är verkligen A och O för att hantverket ska bli bra. Det omfattar bland annat color grading, restaurering, ljudläggning etc.

De flesta (om inte alla) av Disneys filmer har restaurerats genom åren i vanligtvis 2K även om 4K förmodligen kan förekomma för enstaka produktioner. Ur mina ögon som cineast är dock arbetet rätt ojämnt, då vissa av deras restaureringar onekligen nyttjar moderna verktyg i alldeles för hög grad. Blu-Rayutgåvan av Svärdet i stenen är verkligen katastrofal. Filmen har närmast oroväckande överaggressiv brusreducering och har fått omkastad fältordning, och av någon outgrundlig anledning finns (fanns?) en äldre master på iTunes som trots en lite slapp ljussättning var många gånger mer behaglig att se på.

Disney har länge haft rätt hård kontroll på sin marknad genom att begränsa nypressningar av utgångna DVD:er och Blu-Rayfilmer, i syfte att öka efterfrågan. Med den affärslogiken i åtanke är det inte särskilt troligt att de kommer erbjuda hela sitt utbud till en början, åtminstone inte till något humant pris. En annan kul detalj är att ett så prestigefullt bolag som Disney ändå är så har de lyckats kringgå att betala licensavgifterna till Sony för sina Blu-Raysläpp, då de kallar deras utgåvor för "Disney Blu-Ray" vilket i sak inte ger någon garanti från producenten att skivan kommer att fungera i samtliga spelare. De försökte med liknande taktiker på DVD-eran men det resulterade i att deras första upplagor saknade kopieringsskydd.

Oavsett vilket så skulle det inte förvåna mig om denna tjänst blir en hit förr eller senare. Disney har länge haft det lätt att sälja produkter med sitt märke på och deras marknadsstrategier drar in rätt rejält med pengar.

Permalänk
Medlem

Det blir säkert en bra tjänst, är nog ingen tvekan om det. Men det är verkligen synd att filmbranschen inte kan göra som musikbranschen och godta en tjänst som Spotify men för film där man samlar det mesta som finns att se. För vilken vanlig Svensson har råd att betala för alla streamingtjänsterna som finns idag samtidigt? Tycker verkligen detta borde kunna gå att lösa. :/

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vad menar du när du säger kvalité?

1.Menar du upplösning? -Netflix har väldgit mycket 4K-material.
2. Menar du utbud? -Finns väldigt mycket bra europeiskt innehåll som många inte ser på, la casa del papel och norsemne är brillianta kvalitetsserier.

Jag ser fram att lägga in denna tjänst i min appletv inom kort.

Jag menar att deras "4k" inte är i närheten av 4k, eller ens i närheten av 1080p för den delen.

4k på 25Mbit är inte 4k. Det är nedskalat och sedan uppskalat . Speciellt inte om surroundljud ska dela på det också.

Jag köper att de är svårt att leverera riktigt 4k (120 Mbit typ?) Men de kan väl iallafall leverera lite bättere bild och mycket bättre ljud i 1080p åtminstonde innan de börjar lura på folk 4k.

Deras 1080p är ca 4300-5800 kbps och motsvarar ca 2-3 gb för en timma... vilket är ett otroligt steg nedåt i kvalité från sattelit eller standarder som varit på plats i många år i piratvärlden.

Hade gärna betalat lite extra för just de där sakerna men att gå ner i kvalité känns fel efter många många år.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike_SWE:

Det är inget försvar det bara är så, Disney+ är ingen intressant produkt har redan Amazon Prime och Netflix, Mandalorian är intressant för att George Lucas och Dave Fillioni är inblandade har inget med Disney att göra, Disney har våldtagit Star Wars, jag kommer att köpa Mandalorian på Blu-Ray hursomhelst, den enda SW produkten jah inte äger på Blu-Ray är Star Wars Ep8: The Last Shit, att du blandar in moral i detta får stå för dig jag har varken dömt dig eller någon annan, jag personligen har aldrig ansett piratkopiering vara fel det är en del av internet i min mening och folk som är emot det ha det gött min NordVPN bryr sig inte och inte jag heller

1 Miljard $ är absolut mycket pengar att ligga back även för Disney, speciellt när deras Filmer floppar allt oftare och de just gjort en av de största affärerna igenom tiderna sen de köpte FOX där de betalade enormt mycket mer än FOX var värt pga av bidgivningen med Viacom eller vem det nu var.

Om man vill motverka piratkopiering så gör man inte internet till KabelTV det var det som fick folk att bli pirater till att börja med.

Det är klart det är ett försvar med att försöka presentera att man spenderat pengar på annat i samma franchise som en förklaring. Det är också oundvikligen en fråga som har en moralkomponent, det går inte att frångå. Att tillskansa sig något på ett sätt som inte är tillåtet bara för att man vill ha det, och på sitt sätt, är ju långt inom definitionen av girighet. Min poäng handlade inte om anklagelser, vilket borde synas genom att jag inkluderade mig själv i poängen, utan den handlade om självinsikt. Speciellt när det blir hyckleri genom att man blint försvarar sig själv men gärna kritiserar andra. Det är också ett väldigt felaktigt påstående att piratkopieringen började genom att det kom betaltjänster på Internet. Detta är ju dock inte vad ämnet handlar om.

Att försöka få det att framstå som det går skakigt för Disney nuförtiden är ett mycket dåligt argument. Disney går bättre och bättre och av deras 20 mest inkomstbringande filmer är 18 från de senaste 9 åren, varav 5 av dem är bland de 10 största filmerna någonsin. De drar in enorma pengar och det är inga problem för dem att spendera en miljard dollar på att starta upp en tjänst när de har så populära varumärken. Köpet av Fox är ju såklart en mycket större grej och mycket mer intressant att titta på vad gäller att få tillbaka investerade pengar. Jag noterar att du totalt ignorerar att jag påpekade det uppenbara i att de såklart inte kan gå plus på att starta upp en tjänst innan de ens släppt den och fått några intäkter. Det var ju själva poängen.

I övrigt känns det lite roligt att du ogillar Disneys Star Wars (där Lucasfilm dock fortfarande styr sig själva och Kathleen Kennedy blev boss tack vare George Lucas) men ändå ser på materialet de ger ut. Själv tycker jag inte att dålig underhållning är värt att spendera varken tid eller pengar på. George Lucas har för övrigt inget reellt med The Mandalorian att göra. Dave Filoni har en större roll, men det är såklart Jon Favreau som man får lägga mest vikt vid.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte inte att Star Wars Solo var så pjåkig faktiskt.
Mer tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

isney går bättre och bättre och av deras 20 mest inkomstbringande filmer är 18 från de senaste 9 åren, varav 5 av dem är bland de 10 största filmerna någonsin. De drar in enorma pengar och det är inga problem för dem att spendera en miljard dollar på att starta upp en tjänst när de har så populära varumärken.

Först, det är helt klart att Disney går bättre och bättre, de drar in enorma mängder pengar, förra året så gick 26% av biointäkterna till filmer släppta av Buena Vista (Disney), närmast efter var Universal med 15%...

Men, man måste justera för inflation när man tittar på vilka filmer som dragit in mest. Justerat för inflation, så, för den amerikanska marknaden, så har Disney/Buena Vista fyra filmer bland de tjugo mest inkomstbringande filmerna. Och av deras tjugo mest inkomstbringande filmerna så är sex av de dem de nio senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Först, det är helt klart att Disney går bättre och bättre, de drar in enorma mängder pengar, förra året så gick 26% av biointäkterna till filmer släppta av Buena Vista (Disney), närmast efter var Universal med 15%...

Men, man måste justera för inflation när man tittar på vilka filmer som dragit in mest. Justerat för inflation, så, för den amerikanska marknaden, så har Disney/Buena Vista fyra filmer bland de tjugo mest inkomstbringande filmerna. Och av deras tjugo mest inkomstbringande filmerna så är sex av de dem de nio senaste åren.

Visst ger det en sned bild att bara gå på rakt pengavärde, det har du rätt i, men ska man justera för inflation bör man rimligtvis justera för alla andra faktorer som ändrats också, vilket är en hel del som haft betydande påverkan. Gör man inte det så har man aktivt valt snedfördelning, medan att bara gå på standardpresentationen åtminstone inte är ett personligt val utan bara normen.

Det är då bättre att istället göra andra typer av jämförelser, som den du gjorde med marknadsandelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Disney äger amerikanska ABC, vilket innebär mängder av gamla TV-serier. De har också gjort en massa direkt-till-video under 90-talet, typ Aladdin 2 och liknande. Det finns att ta av, även om det låter Fox-grejorna gå någon annanstans. Disney är ett av få företag som kan få en sån här grej att funka, de har ett så djupt bibliotek att man kan ha bara deras tjänst - titta mest på typ Star Wars, Marvel, Pixar, eller vad det nu man är inne på och sedan ha tillräckligt mycket för att fylla tiden med annat också.

Skrivet av Petterk:

Nja, så himla stora är de inte. Disney och Fox distribuerar kanske 20 filmer om året varav mycket inte kommer hamna på Disney+ så det kommer finnas hål. Fast det finns ju alltid de som är intresserad av 6000 avsnitt av Disney Channel-program. TV-program äger de distributionsrättigheterna för som gick på andra kanaler också för den delen, Touchstone Television var aktiva från 1984, ABC köpte de inte fören 95/96.

På tal om deras direkt till video produktioner. De gjorde 57 stycken animerade direkt till video-filmer, 16 stycken direkt till video-spelfilmer. Det är inget massivt filmbibliotek vi talar om. Antalet animerade biofilmer är också 57 stycken. Blue Sky Studios som de köpte upp genom 21st Century Fox har gjort 12 animerade filmer. Det är inte tusentals filmer i deras katalog, Pixar är inräknat ovan, då Pixar aldrig haft någon annan distributör än Disney som de var samproducerade med. Konkurrerande tjänster kan lägga till hundratals nya filmer varje år, det kommer inte Disney kunna göra.