Undersökning: SweClockers Marknad

Permalänk
Medlem

Säljaren äger sina saker och är den som bestämmer hur och till vem de ska säljas, att börja rucka på detta är helt fel väg att gå enligt mig.

Tycker det på det stora hela funkar bra, men jag håller med om att ens annons känns död när den trillar ur första sidan. Sen tycker jag det är tråkigt för säljare som drabbas av tramsare där hela annonsen börjar handla om allt möjligt irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Alltså, det här är andra gången jag för den diskussionen och jag börjar tro jag är efter. Om jag säljer en sak och du bjuder 200:- så är det ju bara att för mig att säga att jag fick ett privat meddelande med ett bud på 250. Då kanske du höjer upp till 300:- som budet annars inte hamnat på utan det fiktiva privata erbjudandet.

Att det är tillåtet med bud i privata meddelanden kan missbrukas. Jag säger inte att det alltid görs, men dörren är vidöppen. Då är det bättre att man kan lägga ett anonymt bud men att det är tvingande att det görs igenom en bud-funktion.

Om du tror att det är ett spökbud är det väl bara att inte buda över.

Men jag kan tycka att det vore föredömligt om annonsören skriver ut vem som Pm-budar, något i stil med
"@trådskräcksjanne budar 250 via pm."

Jag tycker inte marknaden behöver överkomplieras till någon tradera-klon.

Men ett betygssystem på framförallt säljare hade varit trevligt, gärna tydligt synligt i annonsen.

Även ett sätt att tagga "Garderobsrensnings"-annonserna med flera olika kategorier.
Sedan möjlighet att inkludera detta när man söker i given kategori.
Jag tänker något såhär:

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av qquality:

Säljaren äger sina saker och är den som bestämmer hur och till vem de ska säljas, att börja rucka på detta är helt fel väg att gå enligt mig.

Att en säljare ska sitta och välja mellan massa bud känns ju helt orimligt och oseriöst mot köpare. Som köpare vill man ju veta att man inte ödslar sin tid (precis som en säljare säkert inte vill). Ska man envisas med att "välja" sin köpare så får man ju i alla fall göra det när ett fastpris är satt, så att alla inblandade parter slipper vänta på resultat.

Sen behöver det kanske inte upprätthållas likt Tradera, för det skulle ju bli mer krävande i moderering. Lite basala regler är dock inte för mycket begärt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Att en säljare ska sitta och välja mellan massa bud känns ju helt orimligt och oseriöst mot köpare. Som köpare vill man ju veta att man inte ödslar sin tid (precis som en säljare säkert inte vill). Ska man envisas med att "välja" sin köpare så får man ju i alla fall göra det när ett fastpris är satt, så att alla inblandade parter slipper vänta på resultat.

Sen behöver det kanske inte upprätthållas likt Tradera, för det skulle ju bli mer krävande i moderering. Lite basala regler är dock inte för mycket begärt.

Men ibland kan det ju vara trevligt att slippa skicka en pryl över halva Sverige om någon erbjuder sig komma och hämta den irl så att säga.
Enkelheten kan vara värt mer än några kronor.

Permalänk
Medlem

Tror att det många som förespråkar ett striktare system missar är att SC är en betydligt mindre marknad än Tradera, Blocket etc. Det betyder att det både är svårare och kan ta längre tid att hitta en köpare som man kan komma överens med. Istället handlar det mer om att finna lösningar som båda kan acceptera, kunna ge ett bud under utgångsbudet om köparen anser att säljaren begär mer än vad varan är värd, ta en diskussion om hur en affär kan genomföras på ett praktiskt sätt etc. Det höjer på vissa sätt transaktionskostnaderna, men sänker det även på andra sätt.

Tradera kör ju lite med sin "my way or the highway". Säljare är ofta kassa på kommunikation, sluttiden är stenhårt satt, går inte att kontakta en säljare i efterhand om varan blev osåld för att se om denne är intresserad av att lägga upp annonsen igen till ett lägre pris etc.

Det enda som jag skulle förespråka som standard är någon typ av anti-sniping vid auktioner, typ auktionen avslutas 15 minuter efter angiven sluttid eller 15 minuter efter senast lagda bud. Det ska trots allt handla om vem som är beredd att bjuda mest, inte vem som lyckas lägga in sitt bud 19:59:59 om auktionen avslutas 20:00.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

En bra början vore att stoppa alla "auktioner" som ploppar upp hela tiden.

Här håller jag verkligen med.

Har inte använt mig utav marknaden ännu, men jag håller koll hela tiden efter deals. Men bara inom min region så att jag kan besöka personen i fråga och köpa på så sätt. Tyvärr är Sundsvalls-regionen rätt trög, de få deals som faktiskt ha verkat vara bra har varit scams. Men det märktes mest på att personen i ifråga postade flera olika artiklar till både över och underpris för att verka legit. Kollade upp personens tele nummer och denne bodde nere i malmö. Men var reggad som i sundsvall. Annonserna tog bra tid på sig innan de försvann.

Så det är också en grej. Om en annons anmäls för misstanke om att vara lurendrejjeri så borde mods kolla in saken närmare. Hur detta skulle gå till rent praktiskt är ju lite svårare att svara på.

Sedan tillbaka till auktionsgrejjen. Det är en sak som håller mig än mer borta, då folk gärna kommer med 500kr budet via PM! Sedan kommer en annan glad tjomme med 600kr! Vips så är det 700kr budet via pm.
Vi kan ju inte alls veta om det är sant eller om denne bara vill trissa upp priset.
Samma typ av metod används i många spel även så just denna metod känns rätt så välbekant för mig i.a.f.

Det borde åtminstone vara en regel att om man budar så ska det postas i tråden. Men även det är ju svårt att kontrollera så att det går rätt till.

Nåväl kanske inte den bästa feedbacken men i.a.f ett par tankar jag har. Fortsätter med att bevaka min region endast oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Men ibland kan det ju vara trevligt att slippa skicka en pryl över halva Sverige om någon erbjuder sig komma och hämta den irl så att säga.
Enkelheten kan vara värt mer än några kronor.

Ja visst, har aldrig påstått att någon ska vara tvungen till det. Däremot ska det vara klart innan budgivning så att inga bud kan vara olika värda. Om säljaren inte vill skicka varan så anger denne det. Får säljaren då inga bud som den är nöjd med så får den väl försöka igen och sträcka sig till att skicka varan.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv

Viktigast, och som många andra redan sagt:

  • Omdömessystem!

  • Verifiering med BankID

Lite fler bra saker:

  • Uppdelat så att man kan ha flera produkter i en annons med priser per produkt och paketpriser. Borde gå att "LÄGG TILL PRODUKT +" när man skapar annons, och fylla i köp nu pris eller budstart, eller båda.

  • Budgivningssystem. Kommentarer borde vara för frågor, inte för bud. Ganska jobbigt att gå igenom flera sidor med kommentarer när man säljer flera saker och håller budgivning.

  • BEHÅLL 15 kr per annons, eller höj! Blocket tar ju mycket mer, och tradera och eBay tar en stor % av värdet. 15 kr är ingenting, iallafall om man säljer lite dyrare saker. Säljer man en sak under 100 kr, ja då kanske 15 kr är mycket. Men för såna "småannonser" bordet det finnas en helt egen kategori typ "under 100 kr" som kostar mindre att annonsera i.

  • Taggsystem för garderobsrensingar hade varit nice, någon skrev om det tidigare. Så man kan tagga kategorier och när man söker efter annonser i en kategori kan man välja att visa garderobsrensningar med dem taggarna också eller inte.

  • Kanske ett attribut som heter "skickas". Borde vara ifyllt [X] JA som standard när man skapar en annons, men vill man inte skicka så kan man kryssa i [X] NEJ. Då slipper folk fråga om "kan du skicka till mig bla bla bla. Antingen vill man ju skicka, eller inte. Då kan man också ha med det när man söker, typ "Alla orter" "Skickas:" Dropdown JA/NEJ

Permalänk
Medlem

Yes, äntligen! Det är riktigt efterlängtat med en liten uppfräschning av marknaden.

Något jag verkligen saknar är en funktion att vid skapandet av annons kunna länka produkten på Prisjakt.se (inget krav, men att möjligheten finns). Det har många fördelar och inga direkta nackdelar som jag kan komma på:

  • Det skulle göra det möjligt för användare att välja att bevaka specifika produkter. När en annons dyker upp med din bevakade produkt blir du notifierad via PM här, e-mail, sms eller kanske tom via Discord bot eller liknande.

  • Då en del produkter kan ha snarlika produktnamn samt utseende men med olika specs/features/årsmodeller skulle det förtydliga vilken av dem det är som säljs.

  • I de fall där säljaren glömmer att ta med information om produkten så finns det (i de flesta fall) ett klick iväg på Prisjakt utan att behöva fråga i kommentar eller skicka meddelande.

  • Det hjälper både säljare och köpare att enklare bedöma vad för pris de anser rimligt och fair då man kan se nuvarande nypris ett klick iväg.

Utöver det så saknar jag det jag listade som första bullet point - möjlighet att lägga in en "bevakning" av specifika produkter. Lägga in en länk till en produkt på Prisjakt och välja ett sätt att bli notifierad när en sådan annons läggs upp. Det skulle i många fall vara smidigare än att använda köpes-annonser. Det ger också mervärde till annonsören eftersom fler skulle uppmärksamma annonsen i många fall. Det hjälper nog framförallt lite mer ovanliga saker som inte dyker upp på daglig basis, utan kanske bara någon enstaka per månad om ens det. Det hjälper då potentiella köpare att inte missa annonsen, och det hjälper annonsören att nå ut mot rätt köpare. Annonsörens chanser till en avslutad affär ökar och gör att fler med tiden använder SweClockers som förstahandsval istället för andra marknader = ökad inkomst från annonsförsäljning samt större utbud. Jag ser det som en win-win-win för säljare-köpare-SweClockers.

Jag tycker också att en liten justering ner av priset för att annonsera skulle vara en förbättring. Eller kanske som någon nämnde tidigare att om man inte har Adblock här på SweClockers så belönas man med bättre pris. Ett annat alternativ skulle vara att folk som varit medlemmar i X antal år får en rabatt, men det känns inte lika rättvist. Det finns många användare som är relativt nya som tillför mycket här på forat, och jag tvivlar inte på att det kan tillföra mycket till marknaden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

2: Möjlighet att tagga kategorier i samlingstrådar. Om jag säljer en mobil, en processor och minnen så borde jag kunna tagga dessa tre.

+1 på den, möjligthet att tagga flera kategorier i samma annons.

Sen omdömessystem som så många andra sagt.

Tycker i övrigt inte för mycket ska ändras, fungerar rätt bra som det gör idag.

Permalänk
Medlem

Håller med om ett omdömessystem hade varit kanon, tycker en sänkning av priset vore helt galet.
Tycker Sweclockers är värda varenda krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Alltså, det här är andra gången jag för den diskussionen och jag börjar tro jag är efter. Om jag säljer en sak och du bjuder 200:- så är det ju bara att för mig att säga att jag fick ett privat meddelande med ett bud på 250. Då kanske du höjer upp till 300:- som budet annars inte hamnat på utan det fiktiva privata erbjudandet.

Att det är tillåtet med bud i privata meddelanden kan missbrukas. Jag säger inte att det alltid görs, men dörren är vidöppen. Då är det bättre att man kan lägga ett anonymt bud men att det är tvingande att det görs igenom en bud-funktion.

Jag tror du/vi missförstår varandra? I grunden menar vi samma sak.
Eller?

Budgivare ska visa sig!
Vi vill inte ha i en auktionstråd att TS har fått ett högre bud via PM.
Det är helt oseriöst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Att en säljare ska sitta och välja mellan massa bud känns ju helt orimligt och oseriöst mot köpare.

Fast det är ju alltid säljarens marknad.
Man kan idag anlita mäklare och lägga ut sin lägenhet, är man inte nöjd med slutbudet, har man all rätt att inte sälja.
Så måste det fortsätta vara, annars är vi på väg ut i riktigt djupt vatten enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Fast det är ju alltid säljarens marknad.
Man kan idag anlita mäklare och lägga ut sin lägenhet, är man inte nöjd med slutbudet, har man all rätt att inte sälja.
Så måste det fortsätta vara, annars är vi på väg ut i riktigt djupt vatten enligt mig.

Vem har påstått nåt annat? Läs om, läs rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Vem har påstått nåt annat? Läs om, läs rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Läs om läs rätt?

Skrivet av scienta:
Att en säljare ska sitta och välja mellan massa bud känns ju helt orimligt och oseriöst mot köpare.

Ja, jag läste alltså rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

Att en säljare ska sitta och välja mellan massa bud känns ju helt orimligt och oseriöst mot köpare. Som köpare vill man ju veta att man inte ödslar sin tid (precis som en säljare säkert inte vill). Ska man envisas med att "välja" sin köpare så får man ju i alla fall göra det när ett fastpris är satt, så att alla inblandade parter slipper vänta på resultat.

Sen behöver det kanske inte upprätthållas likt Tradera, för det skulle ju bli mer krävande i moderering. Lite basala regler är dock inte för mycket begärt.

Det är väl köparens fel om han är så dum och väntar i onödan.

Varför ska jag som säljare behöva ha och göra med en person jag tycker är extremt jävla gnällig och krånglig när jag kan välja någon som sätter in pengar direkt för en smidigare affär?

Permalänk
Medlem

Man borde ha någon funktion som påminner folk om att flytta sina avklarade annonser till ''avslutad'', för folk är verkligen dåliga på att rensa upp efter sig på marknaden...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Omdömen / betyg vore bra, i övrigt är jag nöjd med det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Omdömessystem.
Verifiering via BankID.

Bra där! BankID framför allt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv

+1 för verifiering via BankID när man skapar en annons.

Permalänk
Medlem

Kan det vara en idé med gratisannonser för prylar under säg 100 kronor? På det sättet skulle vi kunna skapa en smidig lösning för att bli av med saker som tar upp plats, saknar större värde men som samtidigt någon annan kan ha nytta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Läs om läs rätt?

Skrivet av scienta:
Att en säljare ska sitta och välja mellan massa bud känns ju helt orimligt och oseriöst mot köpare.

Ja, jag läste alltså rätt.

Att inte vara nöjd med ett bud och därmed välja att inte sälja och att sitta och välja subjektivt bland massa bud där 500:- kan vara mer än 600:- beroende på andra faktorer är ju helt skilda saker.

Skrivet av gabriel15:

Det är väl köparens fel om han är så dum och väntar i onödan.

Varför ska jag som säljare behöva ha och göra med en person jag tycker är extremt jävla gnällig och krånglig när jag kan välja någon som sätter in pengar direkt för en smidigare affär?

Ser inte riktigt hur du kan veta allt sånt i förväg, är du någon typ av spåkärring? Eller är du sån där som verkligen tror att betygssystemet faktiskt betyder något när de enda betyg som rapporteras är 5/5 ?

Om en säljare accepterar ett bud och sedan gnäller och krånglar för att den har ändrat sig, vad tycker du ska hända då?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

Att inte vara nöjd med ett bud och därmed välja att inte sälja och att sitta och välja subjektivt bland massa bud där 500:- kan vara mer än 600:- beroende på andra faktorer är ju helt skilda saker.

Ser inte riktigt hur du kan veta allt sånt i förväg, är du någon typ av spåkärring? Eller är du sån där som verkligen tror att betygssystemet faktiskt betyder något när de enda betyg som rapporteras är 5/5 ?

Om en säljare accepterar ett bud och sedan gnäller och krånglar för att den har ändrat sig, vad tycker du ska hända då?

Vissa vill ha det skickat med blocketpaketet eller Schenker eller kanske komma och hämta när man själv inte har tid med sådant.
Om säljaren ändrar sig och inte vill sälja får du så klart ha respekt för det du kan inte tvinga någon att sälja en vara till dig mot den personens vilja.

Ofta tar man och säljer till den som är snabbast så man slipper slösa bort sin tid med folk som tar flera timmar på sig att svara också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vissa vill ha det skickat med blocketpaketet eller Schenker eller kanske komma och hämta när man själv inte har tid med sådant.
Om säljaren ändrar sig och inte vill sälja får du så klart ha respekt för det du kan inte tvinga någon att sälja en vara till dig mot den personens vilja.

Ofta tar man och säljer till den som är snabbast så man slipper slösa bort sin tid med folk som tar flera timmar på sig att svara också.

Fel! En accept är legalt bindande: http://www.avtalslagen2010.se/Section/2.5 https://sv.wikipedia.org/wiki/Accept

Det är inte en "säljares marknad", en marknadsplats måste skydda såväl säljare som köpare. Genom ett par enkla grundregler så kan marknaden struktureras på ett tydligt och bra sätt. Formen för en auktion kräver inte nödvändigtvis att en säljare måste anta ett för lågt bud, självklart. Inte heller måste säljaren frakta varan bara för att köpare vill det. Men alla premisser måste vara avgjorda innan budgivning påbörjar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vissa vill ha det skickat med blocketpaketet eller Schenker eller kanske komma och hämta när man själv inte har tid med sådant.
Om säljaren ändrar sig och inte vill sälja får du så klart ha respekt för det du kan inte tvinga någon att sälja en vara till dig mot den personens vilja.

Ofta tar man och säljer till den som är snabbast så man slipper slösa bort sin tid med folk som tar flera timmar på sig att svara också.

Personer med den inställningen vill man nog inte göra affärer med här på Sweclockers.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Skambud är något av det mest irriterande med marknaden här. Folk lägger ut en grej som är 1-2 mån gammal, nypris på 4000kr, budstart på 2000kr (helt klart rimligt) å man kan ge sig f*** på att nån tjomme lägger 1500 som bud direkt..

Det är en sak om en annons legat ute ett tag utan synligt intresse men så funkar det inte tyvärr..

Sen ett tydligt sätt att markera en annons för budgivning eller inte.

Permalänk
Medlem

Bevakning av produkter, som på Blocket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

Personer med den inställningen vill man nog inte göra affärer med här på Sweclockers.

Personer med din snöflingeinställning vill man undvika sälja till.

Du ska ha allt på ditt sätt även om jag ska behöva slösa bort tid på att möta upp dig eller åka 10 minuter längre till schenker för posten inte duger... Nej tack.

Det är på det sättet jag lyckats så bra att sälja saker här i 14+ år utan några klagomål alls genom att undvika människor man inte vill ha med att göra.

Permalänk
Medlem

Glömde säga, utöver det jag skrev tidigare är omdömen bra att ha.

Annars är jag nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Personer med din snöflingeinställning vill man undvika sälja till.

Du ska ha allt på ditt sätt även om jag ska behöva slösa bort tid på att möta upp dig eller åka 10 minuter längre till schenker för posten inte duger... Nej tack.

Det är på det sättet jag lyckats så bra att sälja saker här i 14+ år utan några klagomål alls genom att undvika människor man inte vill ha med att göra.

Ironiskt att du anklagar andra för "snöflingeinställning" när du själv är beredd att motsäga ett legalt bindande avtal bara för att du inte är nöjd med premissen och därmed slösar den tid för andra som du själv är så mån om.

Förövrigt så borde du om någon vara för idén med en strukturerad marknad när alla sådana premisser är förutbestämda. Om du själv kan ange under vilka förhållanden du är beredd att sälja så slipper du ju människor som bjuder under eller som begär att du fraktar med bolag x snarare än bolag y etc.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather