Permalänk

Tips på kurs

Tjena

sitter här som 46-åring och letar efter någon kurs i programmering, detta för att få en bättre kunskap av det jag supporterar/säljer och ev i framtiden kunna vara med på ett hörn och utveckla produkterna.

Egentligen inga avancerade saker utan HTML och javascript. Har tidigare(20år sedan) läst html och lite annat så lite koll har jag då jag idag klarar av att förstå en hel del av html.
Jobbar mot grafer från HighCharts bl a

Jobbet betalar, frågan är vad som finns för att lära sig grunderna i javascript bla och i sthlm området eller online.
Räknar med att få bränna en del kvällstid/helger för detta utöver ev utbildning på plats.

Nägra förslag?

Peace!

/Patrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av applejuice:

Tjena

sitter här som 46-åring och letar efter någon kurs i programmering, detta för att få en bättre kunskap av det jag supporterar/säljer och ev i framtiden kunna vara med på ett hörn och utveckla produkterna.

Egentligen inga avancerade saker utan HTML och javascript. Har tidigare(20år sedan) läst html och lite annat så lite koll har jag då jag idag klarar av att förstå en hel del av html.
Jobbar mot grafer från HighCharts bl a

Jobbet betalar, frågan är vad som finns för att lära sig grunderna i javascript bla och i sthlm området eller online.
Räknar med att få bränna en del kvällstid/helger för detta utöver ev utbildning på plats.

Nägra förslag?

Peace!

/Patrik

Snabbkurser brukar kosta skjortan även om jobbet betalar. Jag rekommenderar att du i sådana fall förhandlar dig till några timmar som du får betalt för och lär dig på egen hand. Finns "oändligt" med bra gratis resurser.

Många av utvecklingskurserna kräver ju att du faktiskt ändå tuggar igenom mycket själv och det räcker sällan med att du enbart gör de timmarna som kursen har.. Så vipps sitter du där sen ändå och pluggar gratis. Därav bättre att du förhandlar dig till timmar du får betalt för och kan sitta antingen efter arbetstid, eller under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av applejuice:

Tjena

sitter här som 46-åring och letar efter någon kurs i programmering, detta för att få en bättre kunskap av det jag supporterar/säljer och ev i framtiden kunna vara med på ett hörn och utveckla produkterna.

Egentligen inga avancerade saker utan HTML och javascript. Har tidigare(20år sedan) läst html och lite annat så lite koll har jag då jag idag klarar av att förstå en hel del av html.
Jobbar mot grafer från HighCharts bl a

Jobbet betalar, frågan är vad som finns för att lära sig grunderna i javascript bla och i sthlm området eller online.
Räknar med att få bränna en del kvällstid/helger för detta utöver ev utbildning på plats.

Nägra förslag?

Peace!

/Patrik

Måste du betala för en kurs? Du har t.ex. freecodecamp där du kan lära dig grunderna inom webbutveckling med fokus på JavaScript. Annars kan du kika på Udemy och Pluralsight, där kostar dock kurserna pengar, men kanske är bättre upplagt som en kurs.
Just programmering är mycket muskelminne, man lär sig bäst av att skriva sjukt mycket kod samt läsa dokumentation. Att bara gå på en kurs och lyssna på en föreläsning några timmar kommer inte ge något som fastnar om man inte lägger ner egen tid på att sitta och göra projekt efter det.
Är bra att förstå grunderna i CSS innan man lär sig JavaScript också. Då mycket med JavaScript handlar om att manipulera HTML-dom och jobbar tillsammans med CSS (selecta idn, applicera klasser etc.).

Sedan finns det bra gratiskurser på Youtube
Beginner:
JavaScript For Beginners

ES6:
JavaScript ES6

Permalänk

Ett annat förslag skulle kunna vara att lära sig genom w3-schools.
Där finns exempel inom i princip alla språk du kan tänka dig inom webutveckling och det mesta är interaktivt, vilket jag tycker är väldigt hjälpsamt i webutveckling 1.

https://www.w3schools.com/

Permalänk
Medlem

Pluralsight

Jag rekommenderar Pluralsight.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inget förslag på kurs, men ett litet tips: Försök få loss någon av utvecklarna några timmar för att sätta upp en fungerande utvecklingsmiljö åt dig och visa dig enkel debugging.

Om du kan provköra systemet och titta på vad som faktiskt händer i bakgrunden så kommer du att få en bild av vad du måste lära dig och ha något att jämföra med under utbildningen.

Permalänk
Medlem

Ett annat förslag är Udemy. T.ex. https://www.udemy.com/the-complete-web-developer-course-2/

De har ofta rabatt då kurserna brukar kosta runt 100:-

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10