Permalänk

Usb funkar inte efter felkoppling

Hej alla,
Hoppas jag kan få lite hjälp av någon datorkunnig person!
Jag uppdaterade nyligen moderkort, cpu och gpu.
Allt funkar fint men usb funkar inte korrekt.
Jag misstänker att det är på grund av en felkoppling på 1394 i en extern usb port för chassit som jag gjorde i ett stressigt tillstånd...
Jag kan inte inte få datorn att hitta varken minnessticka eller extern hårddisk(bägge fungerar efter verifikation i min laptop).
Dock fungerar musen både kopplad till en USB port på moderkotet och chassit, förutom mushjulet och "navigeringsknapparna" på sidan av musen,dom fungerar dock i bios vilket leder mig till att det kanske finns ett litet hopp att det inte är ett hårdvarufel på moderkortet.
Tangentbordet är kopplat till en gammal ps2 port.
Jag har testat att försöka uppdatera och ta bort USB i enhetshanteraren utan framgång.

Har inte testat att göra en cmos då jag inte har en jumper just nu.
Funderar på att uppdatera BIOS men inte gjort än.
Vad är era tankar kring detta, finns det något hopp?
Är väldigt tacksam för all hjälp eller insikt jag kan få.

Mvh Andreas

Mitt system ser ut som följande.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 service pack 1
Processor: Intel Core i7 6770K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: Asus Z170-E
Minne: 2x 8 GB Corsair 3000mhz
Grafikkort: nvidia 1660 ti dual
Hårddisk: Corsair Force GT 120gb(system) 1x WDC 3gb 2x WDC 1,5gb
Nätaggregat: Corsair 750W
Övrig kylning: 1x120mm insug och 2x80mm utblås i lådan
Övriga komponenter: TSST corp brännare
Temperaturer: 38C processor under vanlig belastning, kring 28C i lådan

Permalänk
Hedersmedlem

Kopplar man Firewire (1394) fel till USB så brinner saker då Firewire ger upp till 40V, eller något sådant, och det tål absolut inte USB-prylar som vill ha 5V. Dessutom är väl pin-layouten fel också, med ännu större risk för skador. Räkna med att sakerna är trasiga.

Mina tidigare kort (Asus) som hade både USB och Firewire hade kontakterna pluggade vid vissa stift så man inte skulle kunna göra fel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga men funkade allt innan felkopplingen?
Tänkte annars det kan vara så enkelt att du inte installerat alla drivrutiner till nya moderkortet?

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Kopplar man Firewire (1394) fel till USB så brinner saker då Firewire ger upp till 40V, eller något sådant, och det tål absolut inte USB-prylar som vill ha 5V. Dessutom är väl pin-layouten fel också, med ännu större risk för skador. Räkna med att sakerna är trasiga.

Mina tidigare kort (Asus) som hade både USB och Firewire hade kontakterna pluggade vid vissa stift så man inte skulle kunna göra fel.

Ja det är lite så jag känner med.
Men konstigt att det fortfarande fungerar att använda musen kan jag känna.
Att det gick att felkoppla vid första taget är konstigt. Skall kolla mitt moderkort och skicka bild om du vill.
Vilket moderkort var det?

Permalänk
Skrivet av railman:

Kanske dum fråga men funkade allt innan felkopplingen?
Tänkte annars det kan vara så enkelt att du inte installerat alla drivrutiner till nya moderkortet?

Inte alls, allt funkade enligt min kusin.
Nedmonteringen gick bra förutom att en "usbconnector" lossnade när vi tog bort en sladd men monterades på utan skada på pins(afaik)
Vilken drivrutin skulle det vara?

Permalänk
Medlem

@Kakatte Koi: Välj OS version och scrolla ned till "USB", även "Chipset" kan vara trevligt

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakatte Koi:

Har inte testat att göra en cmos då jag inte har en jumper just nu.
Funderar på att uppdatera BIOS men inte gjort än.

Kommer inte att lösa felet men du kan testa om du vill.

Om du menar nollställa bios (CMOS) så kan ta en skruvmejsel i stället för jumper. Antar att du kollat i moderkorts manualen vart man gör det. Man kan också ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Glöm inte att dra ur strömkabeln.

Om du uppdaterar bios så bör du nollställa efteråt också även om det inte alltid står i instruktionerna.

I övrigt är det som MultiMan skrev.

Se till att du kopplat ur portarna på chassit som du kopplade fel tidigare och allt som var kopplad till dom när det hände. Trasiga portar, USB prylar, USB kablar kan slå ut dom andra som fortfarande funkar så länge de trasiga fortfarande är kopplade.

Permalänk
Skrivet av railman:

@Kakatte Koi: Välj OS version och scrolla ned till "USB", även "Chipset" kan vara trevligt

Kom på att jag redan testat det när jag gjorde det nu eftersom musen slutade att fungera igen när jag installerade den nu
USB
Version 1.16.33.1 Betaversion
2016/03/0911.24 MBytes
ASM1142 Driver V1.16.33.1
Improve USB device compatibility, eg. Oculus VR.

Fick ta bort den manuellt från enhetshanteraren igen så nu funkar musen igen.
Är det bara jag som finner det konstigt att musen funkar på alls om nu usb är trasigt?

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Kommer inte att lösa felet men du kan testa om du vill.

Om du menar nollställa bios (CMOS) så kan ta en skruvmejsel i stället för jumper. Antar att du kollat i moderkorts manualen vart man gör det. Man kan också ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Glöm inte att dra ur strömkabeln.

Om du uppdaterar bios så bör du nollställa efteråt också även om det inte alltid står i instruktionerna.

I övrigt är det som MultiMan skrev.

Se till att du kopplat ur portarna på chassit som du kopplade fel tidigare och allt som var kopplad till dom när det hände. Trasiga portar, USB prylar, USB kablar kan slå ut dom andra som fortfarande funkar så länge de trasiga fortfarande är kopplade.

Har testat att koppla ur chassisladdarna förut utan resultat men skall testa igen.
Kan det vara något annat som förhindrar att USB inte fungerar. Något i stil med felkoppling av system panel connectors eller så?

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna du installerade hör till ASMedia. Installerat du även Intels USB-drivrutiner? Klicka på "visa alla" så gömmer de sig där.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Skrivet av Poppu-chan:

Drivrutinerna du installerade hör till ASMedia. Installerat du även Intels USB-drivrutiner? Klicka på "visa alla" så gömmer de sig där.

Herregud det fungerade ju, kan inte fatta att jag missade dom drivrutinerna bara för att jag inte såg visa alla...
Och att portarna inte var trasiga fast en felkoppling, känns som jag har bra flyt nu!
Stort tack för hjälpen, till alla som engagerade sig! ❤️

Permalänk
Hedersmedlem

Slutet gott, allting gott!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro