Permalänk

Köpa router

Hej, jag har en äldre Netgear-router och köpte en Ubiquiti Unifi AP LR som jag håller mig uppkopplad mot istället. Nu har jag funderat på att skaffa en ny router, men undrar om det finns någon som är kompatibel med min AP LR så det skapas ett mesh-nätverk?

Jag är inte helt kunnig inom ämnet, för visst omfattar mesh att när jag rör mig mellan routern tex och min AP så byter den källa till den som telefonen får starkast signal ifrån?

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet är att du skaffar en cloud key för ubiquiti samt en Ubiquiti usg samt vilken till nu ap du vill ha.

Permalänk

Okej, vad är en cloud key?

Så då funkar USG som en router bara att den inte distribuerar wifi vilket gör att jag behöver en extra tex AP LR på övervåningen? Och USG verkar bara ha 1 LAN port, vilket kräver en extra switch också eftersom jag har kablar dragna också. Dom tre enheterna blir över 3000:-

En router kostar 1000-2000:-, finns det ingen som funkar med Ubiquiti?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@RobinJacobsson: Beroende på hur mycket du vill och kan spendera så skulle du kunna köpa en till Unifi-accesspunkt och fortsätta använda routern bara som router, alltså stänga av wifit i den, förutsatt att den fungerar så pass bra.

Men det bästa vore vad eXim nämner med deras unifi USG och Cloud Key + extra AP. Alternativt en Edgerouter X + extra AP som är väldigt enkel och stabil att använda som även vore något billigare.

Edit: Såg vad du ville spendera, då vore enligt mig Edgerouter X och en till Unifi-AP det bästa under 2000kr. Du kommer inte få det att lira alls lika bra med en "färdig" router. Finns bra guide att installera Edgerouter från Kjell: https://www.kjell.com/se/.mvc/Document/File?id=7343ba3b-1996-...

Permalänk
Medlem

Vill du ha båda AP anslutna till routern?

Eller en AP ansluten till en annan AP?

Vad jag vet kan du inte skapa mesh utan speciell hårdvara. Dock kan man förlänga nätverket med reapeater men du tappar bandbredd på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Anledningen till att jag vill byta är för att internet verkar läggas ner när vi är många anslutna till routern, och om jag typ kollar youtube tex. Då måste jag rycka strömmen till fibermottagaren och routern och starta om, så funkar det igen.

Edge router verkar billig och bra. Då kopplar jag WAN > Edge router > datorer/AP LR > (wifi) telefoner?

Förklara gärna hur jag får tag på cloud key och vad den gör/varför jag behöver det. Tror inte jag behövde det för att sätta upp min AP LR?

Kan man ansluta en hårddisk till edgerouter som man kommer åt i nätverket?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Cloud key are en controller för Unifi som sätter up enheterna och managerar dom, anledingen till dom är att det gör det enklare att sätta up enheterna den vägen.

USG är en router.

Och ja du behöver en switch förslags vis en som har stöd för POE.

Permalänk
Medlem

@RobinJacobsson: Du skulle kunna ha en enkel switch för ett par hundralappar för att koppla flera datorer och APs, men ja du kopplar som du beskriver.

Du kan inte ansluta en hårddisk direkt till Ederoutern. Om det är ett stort behov kanske en NAS vore något.

Du behöver nödvändigtvis inte en Cloud Key för hemmabruk. Du kan använda en dator för att kontrollera ditt nätverk med Unifis mjukvara, det är så jag själv gjort. Angående vad USG och Cloud Key egentligen gör så skulle du till exempel kunna använda den för att logga data, alltid ha mjukvaran igång och fjärrstyra och övervaka nätverket. Alltså förmodligen overkill för ett standard hemmanätverk.

Permalänk

Okej, jag fattar. Jag loggar in via mjukvara på min dator, det funkar för mig.

Varför behöver jag en switch med stöd för PoE? Min AP LR har ju strömförsörjning från väggen, och sedan ethernetkabel från den PSU till AP LR.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@RobinJacobsson: Du behöver inte en switch med PoE, men om du har en gör det att du slipper PoE-injektorn som följer med din Unifi-AP.

Permalänk
Medlem

Skippa cloudkey, helt onödig om du inte vill nörda ner dig i nätverket och knappt ens då. För konfiguration kör du bara controllern på en dator (precis som du gjort för din AP antar jag?).

USG är ett bra val, och en AP till om du behöver, men på din beskrivning låter det mer som att din gamla router blir överbelastad och det inte är något fel på wifi-täckningen.
Edgerouter är väl inte fel, men konfigureras inte i samma interface.

PoE switch är bara nödvändigt om du vill slippa injektorn (strömdosan till AP’n). Snyggare kabeldragning om du inte kan gömma den bakom ett skåp eller något alltså.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Okej, då är jag med!

Anledningen till att jag köpte AP LR var för att förbereda installation av tex smartlampor i garaget, så den satte jag på nedervåningen på den sida av huset som ligger mot garaget. På ovanvåningen har jag router och dess wifi som täcker övervåningen. Det är alltså den jag vill byta ut, pga dålig hantering av många enheter.

Okej, så USG kan jag hantera i samma mjukvara som min AP LR? Annars gör den samma sak som Edgerouter då?

3656:- för AP LR, 8p switch och USG.

På Edgerouter fanns det ingen wan-port, där ansluter man den till en eth-port då? Jag kör TV via routern också, det funkar på båda dom också eller? Det blir 4 kablar och 2-3 telefoner som kommer vara anslutna då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Okej, då är jag med!

Anledningen till att jag köpte AP LR var för att förbereda installation av tex smartlampor i garaget, så den satte jag på nedervåningen på den sida av huset som ligger mot garaget. På ovanvåningen har jag router och dess wifi som täcker övervåningen. Det är alltså den jag vill byta ut, pga dålig hantering av många enheter.

Okej, så USG kan jag hantera i samma mjukvara som min AP LR? Annars gör den samma sak som Edgerouter då?

3656:- för AP LR, 8p switch och USG.

På Edgerouter fanns det ingen wan-port, där ansluter man den till en eth-port då? Jag kör TV via routern också, det funkar på båda dom också eller? Det blir 4 kablar och 2-3 telefoner som kommer vara anslutna då.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, USG sköts av samma controller/mjukvara som AP LR (och fler om du köper till det).
USG och edgerouter är lika, men det finns några skillnader. Minns inte exakt, men inget som spelar någon roll för ett vanligt hemmanätverk. Jag valde USG för att sköta den i samma interface som AP’na (har två AP-AC LR).

TV kan vara lite lurigt, vad är det för leverantör av TV? Och vad har du för gammal router som hanterar det?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Telia TV, Arris VIP4302 står det på tv-boxen.
Router Netgear AC1200 R6220

Skickades från m.sweclockers.com